Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

velmu kirjoitti:Ei sitten kestä se alkuperäinen pultti hitsata mutteria päähän, katkeaa juuresta.Lyö meisellillä tai tuurnalla "jämän"kylkeen pitäisi aueta,pulttikaupasta uusi 10mm.pultti 1.mm nousulla joutuu katkaisemaan sopivaan mittaan kun ei niin lyhyttä taida olla.Laakkoselt ei saa pelkkää pulttia on ostettava korjaussarja ja makssaa maltaita.
Kokeilinkin eilen (ja tänään) jo lyödä pulttia irti meisselillä, muttei lähtenyt kääntymään. Lastu vain irtosi. Jos siihen hitsaisi mutterin kiinni, niin voisihan sitä yrittää takoa irti paineilmalla? -Jos sitten vain hitsaussauma kestäisi...

Teemu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ne kumit taitaa tosiaan ottaa iskusta voiman pois.
on muistaakseni niin ikävän ahdas paikkakin, ainakin se bensatankin puoli.
Hitsi tietysti on aika nopee ja varma kikka, jos siihen on mahkut. Kandee vaan putsata hyvin sen tulpan kanta, että tarttuu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Etsiskelinkin tuota 7mm:n kuusiokoloavainta hetkisen, kunnes löysin Biltemasta (yllätys?) seuraavan tuotteen:

KUUSIOKOLOAVAIN 7 MM
Kromivanadiiniterästä. Erikoispitkä, sopivat BMW, SAAB, VW, Ford ym. jarrusatuloiden
kuusiopultteihin.

Tuotenro
19233 1,70 €

Eli siinähän se. Taitaa olla aika harvinainen koko, vai mitä?

Teemu
velmu
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 17:36
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja velmu »

Kyllähän sinne migillä justiinsa sopii hitsaamaan,tosiaan se pultti sellaista materiaalia ainakin itselläni,että karkaistui ilmeisesti hitsatessa niin kovaksi ettei kestänyt käänttää.Koitappa lyödä siihen jämän päähän reilusti vasaralla se usein löystyttää jumittuneen pultin,siellä on kupari tiiviste välissä ja se kait puree niin pirusti kiinni.
Rangerover 84
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Muistithan kuumentaa ruuvia. Joskus lämpö tekee ihmeitä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Kyllönen kirjoitti: KUUSIOKOLOAVAIN 7 MM
Eli siinähän se. Taitaa olla aika harvinainen koko, vai mitä?
Teemu
onhan se selkee välikoko, jota normaaleissa satseissa ei ole. ihmeellinen valinta , kuten 1/2" eikä 13 mm öljyntyhjennysropun kantakin.
hoi harrastajaoppaat ovat kanssa kivoja, eivät vahingossakaan mainitse tarvittavista erikoisemmista työkaluista mitään. ja mitä uudempia opuksia sen pintapuolisemmin asiat sanotaan, taitaa mennä copy-paste linjalla.
sama linja omistajan käsikirjoissa, eivät todellakaan opasta tekemään mitään, pelkkiä varoituksia bumagat on pullollaan.
Tossa sun hommassa taitaa proggis olla siinä vaiheessa, jotta kandee otta se satula irti niin pääsee paremmin antaan sille hoitoo oikein isän kädestä.
irrallaan siihen saa soviteltua 13 mm hylsyn tai sitten pääsee paremmin lyömään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Auto kävi äskettäin katsastuksessa, mutta käsijarrun tulos oli vieläkin huonompi (1,0+1,0kN), vaikka vaihdoin vasemmalle puolelle uuden satulan.
Säädönkin olen suorittanut mielestäni oikein:
1.Säätöruuvi satulasta täysin kiinni ja puoli kierrosta auki.
2.Säätäminen kahvan päästä siten, että vivun ja tapin väliin jää n. 1mm.

Voisiko vika olla esim. lasittuneissa jarrupaloissa (pintaa jäljellä melkein uusien verran)?
Ei ainakaan minulle mahdu päähän se, että täysin uutta satulaa ei saa säädettyä oikeisiin arvoihin.

Teemu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

stara kirjoitti:veikkaan homman johtuvan vaijerin jumittamisesta suojukseensa, senhän näkee palauttaako vaijeri TÄYSIN vetonsa.
silloin uusi vaijeri on viisain jutska ( halpoja) , elvytys ei oikein pelitä.
ookko ny kyteksiny ton vaijerin liikkeen jotta palauttaa TÄYSIN, kuten edellä tarinoin.
se ainakin mulla oli syy.
lisäksi pitää olla olla ohjeiden mukaissa säädöissä vaijerin.
En usko että palojen kunto tota aiheuttaa, olishan se jollain jo aiemmin tullu esiin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Itse olen säätänyt niin, että käännän noin vartin auki, eli jarru vapautuu.

>1.Säätöruuvi satulasta täysin kiinni ja puoli kierrosta auki. < on mielestäni liian suuri avaus
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Vähän OT:

Ei oo vielä ollut tarvetta räplätä tonnarin käsijarrua, mutta ennakoivana haluaisin tietää.

Kuis menee kahvan päästä säätö, samalla tapaa kuin satkussa? Kaksi vaiskaa ja päissä mutterit?
Jos näin, niin miten pääsen käsiksi niihin? Se harjahässäkkätussukka :lol: pois kahvan ympäriltä ja sitä kauttako?

-Hessu-
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

hessu75 kirjoitti:Kuis menee kahvan päästä säätö, samalla tapaa kuin satkussa? Kaksi vaiskaa ja päissä mutterit?
About..
Jos näin, niin miten pääsen käsiksi niihin? Se harjahässäkkätussukka :lol: pois kahvan ympäriltä ja sitä kauttako?
Joo, kahva ylös, harjasosa pois (ruuvi etureunassa) ja sitten joissain tapauksissa mutterien päällä on muoviläpyskä, jonka voit nostaa pois.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:Jos näin, niin miten pääsen käsiksi niihin? Se harjahässäkkätussukka pois kahvan ympäriltä ja sitä kauttako?
Tonnarin käsijarru on sama kuin satkun takakäsijarru. Ruuvi irti, karvat pois, vaijerin säätömutterien päältä muovinen lukituskappale pois ja säätöä. Kokoonpano käänteisessä järjestyksessä.

Jokos on tukikumit hankittu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Ja alkuperäiseen aiheeseen:

Mielestäni vaijerit ovat herkät ja palautuvat moitteettomasti.
Kokeilin sitten eilen ja tänäänkin jarrutella reippaasti käsijarrulla ajon aikana.
Pito parani koko ajan ja loppuvaiheessa alkoi jarruttamaan ihmeen hyvin. Jarrut menivät jopa lukkoon lumisella parkkipaikalla.
Jarrujen viilennettyä jarrutusteho palaa kuitenkin alkuperäiselle tasolleen.
Mielestäni tämä viittaa erittäin vahvasti jarrupalojen lasittuneisuuteen.

Eli: käytettäessä lasittunut kerros palaa pois, mutta tuottaa jäähtyessään uuden, kiiltävän pinnan?
Ja onhan se järjellä ajateltuna mahdollista, että jos vanhoissa paloissa kitkakerroin olisi esim. 1,5 kertaa huonompi kuin uusissa paloissa, nykyinen jarrutusteho (1,0+1,0kN) uusilla paloilla olisi 1,5+1,5kN.

Olenko mielestänne täysin hakoteillä? -jos en, tulee huomenna asiaa Biltemaan (luin jo keskustelun TM:n jarrupalatestistä).

Teemu
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Uskaltaisikohan viedä katsastukseen, jos pysyy paikallaan parkkihallin jyrkässä uloskäynnin luiskassa ja lyö myös lukkoon lumella? Ei kai sen tarvitse sulalla tiellä lukkoon sentään mennä?
Onko tuo 16%:n nousu sellainen, että metrin matkalla nousee 16cm?

Teemu
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Käytin autoa äskettäin katsastuksessa ja arvot olivat 1,7+1,2kN. Kysyin katsastusmieheltä, että riittääkö teho. Vastaus tuli suorasukaisesti: "Riittää!"
Eli hyväksytyksi tuli.

Kiitokset kaikille neuvonantajille, nyt juhlistan tätä päivää neuvoa-antavalla. :wink:

P.S. Ja mitä tästäkin katsastusruljanssista opin: aloitan katsastuksen aina niin pian kuin vain mahdollista.

P.P.S Määräaikaiskatsastus maksoi IHA-autokatsastuksessa 40€ ja jälkitarkastus 15€. Vastaavat summat A-katsastuksessa olivat 42€ ja 18€.
Ja palvelu IHA:ssa oli molemmilla kerroilla hyvää.

Teemu
Vastaa Viestiin