Ongelma: 2.3T 1993 tonnipommi kastelee moottorin oikean puolen edelleen. Vaihdettuja tiivisteitä: mm. pintavahdin tivari, öljypumpun o-rengas+kannen tiiviste (kahteen kertaan PCS:llä, toinen takuuna, koska vuosi edelleen) ja nyt vuotaa vieläkin. Öljypumpun pohja edelleen märkä n. 100km ajon jälkeen. Vuoto luokkaa pari-kolme tippaa yössä. Eli mistä ihmeestä tuo vielä voi kusta noinkin reilusti? Eikös öljykello ole takana keskellä jne... Voisiko tulla esim. kannen välistä noinkin reiluna heti laajentumatta? voiko itse öljypumppu/kansi haljeta hyvin vähän, vrt. hiushalkeama...? Yläpuolelta kone ihan kuiva.
Outo öljyvuoto 2.3T:ssä
Outo öljyvuoto 2.3T:ssä
hakua käytin, mutta ei oikein irronnut. Ei tässä kenenkään tarvii kuitenkaan selvännäkijä olla.
Ongelma: 2.3T 1993 tonnipommi kastelee moottorin oikean puolen edelleen. Vaihdettuja tiivisteitä: mm. pintavahdin tivari, öljypumpun o-rengas+kannen tiiviste (kahteen kertaan PCS:llä, toinen takuuna, koska vuosi edelleen) ja nyt vuotaa vieläkin. Öljypumpun pohja edelleen märkä n. 100km ajon jälkeen. Vuoto luokkaa pari-kolme tippaa yössä. Eli mistä ihmeestä tuo vielä voi kusta noinkin reilusti? Eikös öljykello ole takana keskellä jne... Voisiko tulla esim. kannen välistä noinkin reiluna heti laajentumatta? voiko itse öljypumppu/kansi haljeta hyvin vähän, vrt. hiushalkeama...? Yläpuolelta kone ihan kuiva.
Ongelma: 2.3T 1993 tonnipommi kastelee moottorin oikean puolen edelleen. Vaihdettuja tiivisteitä: mm. pintavahdin tivari, öljypumpun o-rengas+kannen tiiviste (kahteen kertaan PCS:llä, toinen takuuna, koska vuosi edelleen) ja nyt vuotaa vieläkin. Öljypumpun pohja edelleen märkä n. 100km ajon jälkeen. Vuoto luokkaa pari-kolme tippaa yössä. Eli mistä ihmeestä tuo vielä voi kusta noinkin reilusti? Eikös öljykello ole takana keskellä jne... Voisiko tulla esim. kannen välistä noinkin reiluna heti laajentumatta? voiko itse öljypumppu/kansi haljeta hyvin vähän, vrt. hiushalkeama...? Yläpuolelta kone ihan kuiva.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Minäkin tuota kampiakselin stefaa veikkaisin. Tai sitten öljykello? Vaikka onkin keskellä ja takana niin voihan se valua sieltä ja tiputtaa aivan muualta?peinu kirjoitti:Jakopäästä siis vuotaa? Voihan tuo jakokopan ja lohkon väli falskata. Myös kampiakselin stefa on yksi mahdollisuus tuolta reunasta.
Jakopään puolelta se selkästi tulee, enemmän moottorin takaosasta. Kastelee öljypumpun pohjan, pintavahdin jne... Öljynsuodin ei kuitenkaan ole. tuskin turbon öljyputkikaan noin erikoisesti vuotaisi. Alin turbolta tuleva putki nimittäin hiukan märkä... Täytyy ottaa auki oikea sisälokari ja kuikuilla, josko vuoto löytyisi. Takaraivossa kyllä itselläkin koputtaa tuo öljykello, niin monta niitä saabiin on vaihdettu. Noh, kyllähän tämäkin tutkimalla selviää... 
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Vieläkin kusee... ei tosin enää kampiakselin stefasta. Jakopää on märkä vaihteeksi moniurahihnan kiristimen tietäviltä, siitä mihin kiristin tulee kiinni. Kampiakselin hihnapyörän oikealta puolelta... Oisko hyviä veikkauksia?
Räjäytyskuva tai kuva jakopäästä vois olla hyvä...
Otan kuvan huomenna selventämään tilannetta.
EDIT: Lasse peltolan teksti tässä alla ---
9000i -86 jätti öljyläikät parkkipaikoille koneen jakopään
puoleisesta päästä.
Eilen vaihdoin stefan ja öljypumpun kannen O-renkaan.
Koeajon jälkeen vuoto jatkui.
Tänään lisää tutkimista, vuotokohta olikin ketjunkiristimen juuresta.
Kiristimen aluslevy/tiivisteen kumiosa oli kovettunut, ja lohkeillut.
Korvasin tiivisteen alumiinirenkaalla + tiivisteliimalla.
Nyt tuntuu pitävän.
Onkohan rakenne tuossa Aerossa (2.3) samanlainen kiristimen osalta, kuin tuossa 9000i 1986:ssa?
Räjäytyskuva tai kuva jakopäästä vois olla hyvä...
Otan kuvan huomenna selventämään tilannetta.
EDIT: Lasse peltolan teksti tässä alla ---
9000i -86 jätti öljyläikät parkkipaikoille koneen jakopään
puoleisesta päästä.
Eilen vaihdoin stefan ja öljypumpun kannen O-renkaan.
Koeajon jälkeen vuoto jatkui.
Tänään lisää tutkimista, vuotokohta olikin ketjunkiristimen juuresta.
Kiristimen aluslevy/tiivisteen kumiosa oli kovettunut, ja lohkeillut.
Korvasin tiivisteen alumiinirenkaalla + tiivisteliimalla.
Nyt tuntuu pitävän.
Onkohan rakenne tuossa Aerossa (2.3) samanlainen kiristimen osalta, kuin tuossa 9000i 1986:ssa?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Mulla on vm/86 Turbotonnarissa moniurahihnan mekaanisen kiristimen tukivarren aluslevynä muutaman sentin paksuinen alumiinivaluinen murikka.
Mihinkäs sen tiivisterenkaan sijoittaisin?
..muuten, tonnarinikin kusee öljyä alle, sekä Pinta-anturi ei pelitä = määrävalo palaa ,vaikka koneessa olis 7 litraa öljyä
Mihinkäs sen tiivisterenkaan sijoittaisin?
..muuten, tonnarinikin kusee öljyä alle, sekä Pinta-anturi ei pelitä = määrävalo palaa ,vaikka koneessa olis 7 litraa öljyä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kannen tiiviste on tietystikin tuossa moniurahihnan yläpuolella. Jos on pitkälohko, niin siellä on alapuolellakin pari pulttia.Ciswami kirjoitti:Jakopää on märkä vaihteeksi moniurahihnan kiristimen tietäviltä, siitä mihin kiristin tulee kiinni.
Tänään lisää tutkimista, vuotokohta olikin ketjunkiristimen juuresta.
Kiristimen aluslevy/tiivisteen kumiosa oli kovettunut, ja lohkeillut.
Korvasin tiivisteen alumiinirenkaalla + tiivisteliimalla.
Nyt tuntuu pitävän.
Onkohan rakenne tuossa Aerossa (2.3) samanlainen kiristimen osalta, kuin tuossa 9000i 1986:ssa?
Ketjun kiristin on toden totta koneen takapuolella laturin jalan juuressa, hieman hankalassa paikassa. Sen voi kyllä huoletta poistaa ja vaihtaa tiivisterenkaan, kunhan ei ala konetta pyörittelmään sillä aikaa, ettei jako muut tai parhaassa tapauksessa koko ketju pomppaa pois ylärattailta. Alhaaltahan se ei mahdu poistumaan. Tuo ketjunkiristimen tiivisterengas on kuparia, missä on kuminen sisäkehä.
Tuolle kiristimelle on muuten ihan tarkat momentit, mitä ei nyt yht'äkkiä tule mieleen. OIsko ollut ulompi mokkula 65Nm ja sisempi 27Nm tai jotain sinne suuntaan. Löytyy alfamereistä sun muista hayneseistä.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ei tuosta ketaleesta kyllä ota pirukaan selvää. Nyt sitten tuli mitta sen verran täyteen saabbien ainaista tihkumista ja öljyvuotoa (7 auton kokemus), että uusitaanpa suurin osa tiivisteistä heti kerralla. Eli nyt lähtee Aero telakalle tilkittäväksi.
Ilmoitellaan lisää projektista - Semmoiseksi tämä nyt meni.

Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)