Vetarin maljojen erot fyysisesti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kertokaas nyt mulle mielellään rautalangasta vääntäen, mistä tunnistaa nk isomman vetarin maljan. Varaosanumeron perusteella tietty näkee EPC:stä, mutta mistä sen voi mitata oikeasti? Tuossa mun projektilaatikossa on varaosanumeron perusteella "pienemmät" vetarin maljat(mukaanlukien ulompi vetari). Purkamolla mittasivat tripodin kuulien koon ja tuumasivat, että on isompi. Nyt kuitenkin varaosanumero tarjoaa sitä pienempää. Miten voin siis itse todeta, että nuo ovat ne "pienemmät" ja mennä hakemaan purkamolta ne "isommat"?

Kyseessä siis varaosanumerot 8720948 ja 8723108. Isommat on numeroilla 4103230 ja 4103222.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2543
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

En tiedä liittyykö tähän mitenkään, mutta 90-luvun taitteessa maljojen sisemmän akselin spoorien määrä (itse vaihoin automaattiin kuskin puolen) muuttui. Joku luku kuin 36 on jäänyt mieleen, en kyllä muista oliko uudempi vai vanhempi :?:


Tästäkää paljoa apuu ollu... :roll:
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Boorit ovat samat isossa ja pienessä.

Mittaan sinulle G-mies tuon isomman maljan halkaisijan tänään illalla kun pääsen töistä kotia.

Osanumeronkin perusteella sitä voi etsiä mutta tuppaa olemaan numero pienen ruostekerroksen alla piilossa yleensä. Numero on naputeltuna siihen maljan peltikuoreen.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

meneekö yhtään sinnepäin

Viesti Kirjoittaja mestari »

niinkuin 900 vetareissa että on 37mm isompi ja se pienempi tripoidi kuulan mitta oli 34mm. tonnarista en tiedä mutta niiku vinkiksi

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No tuo kuulan mitta on tarkistettu jo ja se on se 37mm. Vetarin maljan varaosanumero on kuitenkin tuo pari 8720948 ja 8723108. Onko maljassa muita eroja sitten, eli onko mahdollista, että tuo "pienemmän" maljan numerolla oleva olisi kuitenkin fyysisesti täysin sama "isomman" kanssa?

Kiitos vtp9k, jos viitsit tosiaan tarkistaa mittoja, niin saadaan asiaan hieman selvyyttä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

En tiedä onko tästä apua mutta mittasin tuon oman tonnarin irrallisen ihan tehdasuuden vetarin maljan halkaisijan,
ja se oli 84mm.
Eli auto on 2.0T,ja manuaaliloota.

Mutta en tosiaan tiedä onko nämä maljat keskenään verrattavissa 2,3T:n maljoihin..?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo

vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Mitattuna maljasta leveimmästä kohtaa eli maljan päädyssä olevasta pokkauksesta:

Iso malja = 90 mm
Pieni malja = 83.5 mm

Vetoakseleiden tripodithan sitten tietenkin ovat erimittaiset ja lisäksi vetoakseleiden booreissa on muistaakseni eri määrä uria. Samoin uloin vetonivel on erilainen B234L/R:n ja muiden välillä.

stara
"Hölösuu"
Viestit: 2168
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tulkitsen EPC: tä siten, jotta v. 90 B234 turboihin tulee tuo uudempi malja.

se taitaa vaatia omanlaisensa väliakselit ja laakerin tuen jne. ainakin väliakseleita on jotain 4 eri numeroa puolelleen. eli joutuu varmaan vaihtamaan kaikki noi retelit siitä luovuttajasta.
vanhemmissa malleissa EPC ei tunnusta kuin yhtä maljan numeroa/ tripodia.
Outo juttu jos isompaa tripodia löytyy ennen v. 90

eri juttu sitten on jos joku on jo aiemmin pannut jotain spesiaalia sinne, esim 900 isompia kuppeja ( liekö sopivia), mutta niiden sopivuus muihin akseleihin onkin sitten pahempi selvittää.
:roll:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7034
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se on ainakin varmaa että boorit on samat mutta tripoidi on 2.0:ssa
pienempi kuin 2.3:ssa.
*perustuu omakohtaiseen kokemukseen*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

TjK
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Hmm... jokin tossa ei stemmaa, koska mulla on tässä uusi 4103230 käsissä ja ulkohalkaisija isoimmasta kohtaa toi 90 mm, mutta sisään uriin ei kyllä mahdu millään 37 mm:n kuula, vaan uran mitta on toi 34 mm.

Ei ymmärrä... 8O
TjK #1480
Nyt: 9-3 Aero Cab -01, Ford S-max
EXät: Saab x 16, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i, VW-ja Audi-merkkiset Skodat.

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tämähän menee mielenkiintoiseksi...

Mittasin juuri tuon 8723108:n(oikea vetari) ja sen ulkohalkaisija on tuo 83,5mm ja sisälle menee 37mm kuula. No, kuitenkin saan kyllä vanhasta tukilaakerista tuon vetarin maljan, mutta laatikkoon pitäisi jostain löytyä vaihto-osa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Pienemmässä maljassa on suurempi tripodin kuula.


Pieni malja, tripodin kuulan koko = 37 mm.
Iso malja, tripodin kuulan koko = 34 mm.

Mittaamalla tarkistettu 5 minuuttia sitten.

tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Kumpi kestävämpi ja kumpi niistä lienee mulla? Aero tonnari vm. 91.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eiköhän tamtami sullakin ole lienee ne "isommat". Ainakin EPC:n mukaan -91 2.3 turbokoneen parina pitäisi olla juuri tuon isomman maljan varaosanumeron omaavat.

Siitä kestävyydestä on vaikea kommentoida mutu tuntumalla, mutta jos kerran siinä "isommassa" on enemmän materiaalia kuulien välissä, niin uskoisi sen kestävän enemmän rasitusta. "Pienemmän" kanssa voi käydä niin, että halkeaa koko vetari... ehkä?

Hauska juttu vaan, kun syötin EPC:hen oman autoni valmistenumeron, niin sehän tarjosi kuskin puolelle "pienempää" ja apparin puolelle "isompaa" vetarin maljaa. Vahva uskomus on, että täyspainetomaattiin ei ole kyllä koskaan laitettu niita "pienempiä" vetarin maljoja ja etenkään ristiin.

Ihan pihalla ollaan, mutta kyllä tästä vielä noustaan :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Siitä kestävyydestä on vaikea kommentoida mutu tuntumalla, mutta jos kerran siinä "isommassa" on enemmän materiaalia kuulien välissä, niin uskoisi sen kestävän enemmän rasitusta. "Pienemmän" kanssa voi käydä niin, että halkeaa koko vetari... ehkä?
Itse asiassa kyse taitaa olla pikemminkin maljan kestävyydestä eli isommassa on enemmän tavaraa haarukoissa (siis siellä maljan sisällä).

Vastaa Viestiin