Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Stonde
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 00:37

Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Mikä mikä mikä !!?? Kolina alkoi tuossa pari päivää sitten ja kolina tulee kuvan osoittamalta alueelta noin niinkuin korvakuulolla paikallistettuna eli tuolta bypass venttiilin vasemmalta puolelta. Siellä taitaa olla ainakin vauhtipyörä ja tomaattilaatikko. Tyhjäkäynnillä kolina on tosi kovaa, vaihteenvaihdin N asennossa ääni lähes katoaa ja kierroksia nostettaessa sama homma. Alemmassa linkissä kamerakännyllä otettua videopätkää ja tuosta videosta kuulee miltä kuulostaa... toki aivan noin kauhea kolina ei ole mutta melkein.



Kuva

http://lerenet.no-ip.org/Video002.3gp
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

...ainakin edesmenneessä automaattiMirafiorissani (GM-laatikko)juurikin samanlainen ääni johtui laatikon hammaskehän ja turbiinin välisen välisen kolmen pultin liitoksen löystymisestä ja sitä myöten irtoamisesta... ja taas hinattiin...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

mulla on tonnarini kolinan aiheuttajiksi löydetty:
-irronnut ajovalokotelo
-irronnut pissapojan säiliö
-irronnut etupelti, siis se joka yhdistää lokasuojat edestä ja jossa on konepellin lukitusmekanismi. :oops:

......ja eipäs hinattukaan, kiristettiin ruuvit vain :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

espe kirjoitti:...ainakin edesmenneessä automaattiMirafiorissani (GM-laatikko)juurikin samanlainen ääni johtui laatikon hammaskehän ja turbiinin välisen välisen kolmen pultin liitoksen löystymisestä ja sitä myöten irtoamisesta... ja taas hinattiin...
Niiteillähän tuo hammaskehä on kiinni noissa tonnareissa. Jotkuthan niitä on vissiin hitsailleet kiinni?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Stonde
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 00:37

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Eli taitaa olla halvempaa vaihtaa samalla koko laatikko... siis käytetttyyn tietenkin. Perskele kun juuri sain vaihdettua pakoputkiston ja olin jo siinä luulossa, että taas mennään ilman vikoja kesään asti ainakin. Pitänee kysäistä mitä tuommoiselle operaatiolle tulisi hintaa mutta pahoin pelkään että samalla rahalla laitattaa tosiaan ehyen laatikon paikoilleen, itsellä kun ei ummoisia paikkoja ole missä autoa laitella vaikka tuon pakoputken nyt sainkin eräässä hallissa asentaa.
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Stonde kirjoitti:Eli taitaa olla halvempaa vaihtaa samalla koko laatikko... siis käytetttyyn tietenkin. Perskele kun juuri sain vaihdettua pakoputkiston ja olin jo siinä luulossa, että taas mennään ilman vikoja kesään asti ainakin. Pitänee kysäistä mitä tuommoiselle operaatiolle tulisi hintaa mutta pahoin pelkään että samalla rahalla laitattaa tosiaan ehyen laatikon paikoilleen, itsellä kun ei ummoisia paikkoja ole missä autoa laitella vaikka tuon pakoputken nyt sainkin eräässä hallissa asentaa.
Laatikossa ei välttämättä ole mitään vikaa. Sanoisin (kaksi kertaa sovitelevyn/starttikehän vaihtaneena), että vika on siinä. Varsinaista vauhtikehää ei automaattisessa ole, vaan momentinmuunnin ajaa sen asian.

Sulla kuitenkin starttaa normaalisti? Sivuääniä siinä?

Vielä voisi mahdollisuutena olla, että jo edellämainitut pultit ovat (3 kpl) ovat oireena. Tämä selviää startti irrottamalla ja konetta kampiakselin päästä pyörittämällä samalla käsikopelolla tunnustelemalla.

Pikatsekkauksen saa jotenkuten tehtyä myös ylhäällä moottorin "ajoitus aukosta".
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Stonde
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 00:37

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Starttaa ihan normaalisti eikä ole muita oireita. Täytyy testata tuo kunhan pääsee taas käväisemään sisätiloissa auton kanssa.
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Perhana, että kuulostaa pahalta. Otan osaa. :(
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Öh - ei ole näköjään kodekit kunnossa tässä mun koneessa :roll:

Mutta jos siellä on starttikehä irti, niin sen voi korjata asian osaavalla korjaamolla - joka niittaa kehän uudelleen sekä vahvistaa asian hitsaamalla. Tai vaihtoehtoisesti tekee homman itse. Halvempaa kuin vaihtaa koko kehä / vetolevy.

Kestää kyllä - on kestänyt mulla ainakin. Pajat tarjosivat vain vaihtoa, mutta merkkiliike keräsi pisteet kotiin tekemällä homman halvemmalla ja käyttäen osia uudelleen... :P
Stonde
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 00:37

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Mitäs kustansi moinen homma?
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Stonde kirjoitti:Mitäs kustansi moinen homma?
Tästä on jo aikaa ja se oli markka-aikaa. Kuitit ja muut on tukevasti tallessa, mutta jotenkin muistikuva on että homma kustansi 1800 markkaa,,, (voin olla väärässäkin).

Jos homman tämän hetkistä kustannusarviota alkaa arvioimaan niin hommaan meni tasan päivä Edellisenä iltana just ennen sulkuaikaa sisään ja seuraavana päivänä kello 16:00 jälkeen ulos. Eli jotain 6-7 tuntia * tuntiveloitus on ehkes sopiva hinta - "Villit" huollot eivät halunneet lähteä niittaamaan ja hitsaamaan tuota kehää takaisin ja siksi valtuutettu huolto pesi ne hinnassa muistaakseni aika reilusti.

Mutta tämä kehän irtoaminen oli taas ilmeisesti niitä tiettyjen vuosimallien tyyppivikoja - en tiedä milloin homma on korjattu mutta jossain vuosimallissa tuota niittausta sekä hitsausta alettiin käyttää jo tehtaalta lähteneisiin sydeemeihin - joten kannattaa olla plan B jos vika ei olekkaan tuossa kehässä ja auto seisoo kalliilla nosturilla... Mulla huoltopäällikkö diagnosoi vian 5 sekunnin kuuntelulla ;-) Olisin itse homman korjannut, mutta kun ei ole paikaa tehdä mitään :cry:
Stonde
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 00:37

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Noniin, Saab huolto epäili äänen tulevan jostain irtonaisesta pellistä :lol: ... no sellaista sieltä ei löytynyt kun uudestaan katselin, eivätkä uskoneet hannaskehä tarinoita ollenkaan, sitten kävin eräällä pajalla ja siellä kolmen miehen voimin epäilivät kyseessä olevan momentinmuunnin ja hinnaksi n.500 euroa + tarvittavat osat eikä hitsauksesta uskaltaneet sanoa mitään. Että semmoista, on se kivaa kun tällä paikkakunnalla ei ole kunnon saab-asiantuntijaa / korjaajaa eikä korjaamot tosiaan ota kantaa tuohon hammaskehä juttuun..
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Rovaniemellä ei taida olla kuin se meidän yhteinen Joulupukkimme. :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Stonde
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 00:37

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Suurinpiirtein :lol:
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Vastaa Viestiin