Korkea tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Auto on 9000 -88, 2.0l, LH 2.2, miten lasken tuossa tyhjäkäyntiä?
Tyhjäkäyntimoottori on putsattu jo.
Viimeksi muokannut Lindstrom, La Huhti 01, 2006 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 900i 16v -92.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Putsaa läppäkotelo ja säädä kaasuläppä niin, että tyhjäkäynti ilman tyhjäkäyntimoottoria on 750 rpm.
Tutki imuilmavuodot.
Tutki tai tuki EGR.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lisävarmistuksena omaa ongelmaa sivuten: "ilman tyhjäkäyntimoottoria" tarkoittaa siis vain AIC:n johto irrotettuna? Onko AIC:n "oletusaukeama"=arvo ilman ulkopuolista ohjausta 750rpm?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vastaukseni koski tyhjäkäyntimoottorilla olevaa LH 2.2:ta, jossa ei ole tyhjäkäyntimoottorissa jousta eikä läppäkotelossa ohivirtauskanavaa tyhjäkäynnin säätöön.

"Ilman tyhjäkäyntimoottoria" tarkoitti TK-moottorin letku lytistettynä umpeen (tai oikosulkemalla läppäkytkimen tyhjäkäyntikontakti ja maadoittamalla testiliittimen vierestä yksinapaisen liittimen käskien boksi ohjaamaan moottori kiinni).

Täällä sitä läpän perussäätöä ainakin pähkäiltiin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6269#46269

Jos ruisku on uudempi, tätä säätöä ei ilmeisesti tarvitse tehdä, riittää, että läppä menee kiinni (säätöohje läppä kiinni ja ruuvista kolmasosakierros auki, saadaan 0,05 mm välys läpän ja kotelon väliin).

Uudemmissa ruiskuissa johto irrotetttuna jousi pitää AIC:n jollakin tapaa auki, versiosta riippuen.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 128#291128
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Jossain oli että tyhjäkäynti säädettäisiin immusta, mulla taitaa
olla sellainen immu, jossa on säätöruuvi kumitulpan takana??
SAAB 900i 16v -92.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei kai immusta mitään tyhjäkäyntiä säädetä? 8O Eikös päästöihin voitu vaikuttaa tuolla immun säätöruuvilla?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Seos säädetään ilmamassamittarista, jos ilmamassamittarissa on ruuvi.

Tyhjäkäyntiä ei säädetä ilmamassamittarista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

jus kirjoitti:Seos säädetään ilmamassamittarista, jos ilmamassamittarissa on ruuvi.

Tyhjäkäyntiä ei säädetä ilmamassamittarista.
Ok.
SAAB 900i 16v -92.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

jus kirjoitti:Putsaa läppäkotelo ja säädä kaasuläppä niin, että tyhjäkäynti ilman tyhjäkäyntimoottoria on 750 rpm.
Tutki imuilmavuodot.
Tutki tai tuki EGR.
EGR on tukittu, yritin säätää tyhjäkäyntiä ruuvaamalla alemmaksi
muttei se minnekään laske. Alipainevuotoja ei vielä ole löytynyt.
Mitä seuraavaksi?
SAAB 900i 16v -92.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaivaako se korkea tyhjäkäynti koko ajan samanlaisena vai onko joskus ihan normaali ja lämpimällä koneella kovin korkea? Tälläinen oire omassani johtui lämpöanturista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

jus kirjoitti:Vaivaako se korkea tyhjäkäynti koko ajan samanlaisena vai onko joskus ihan normaali ja lämpimällä koneella kovin korkea? Tälläinen oire omassani johtui lämpöanturista.
Kylmänä normaali ja lämpimänä n. 1200. Tuota lämpöanturia olen itsekin ajatellut. Tallissa on vanha satkun lämpöanturi, ajattelin kokeilla sitä seuraavaksi tuohon. Kävin jopa tänään ostamasssa 18mm avaimen, että vaihto onnistuu.
SAAB 900i 16v -92.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Ei auttanut toinen lämpötilaanturi. Tk-venttiilin letkun puristaminen tai tk-venttiilin sähköpiuhan irroittaminen ei vaikuta käyntiin mitenkään. Onko jossain iso ilmavuoto vai mitä sanoo raati?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Meneekö kaasuläppä kiinni? Onko läppäkotelon päällä ohivirtauskanava (säätöruuvi ja lukitusmutteri), josta tyhjäkäyntiä voi säätää?

Onko alipaineletkut paikallaan - miten tukit sen EGR:n, onko EGR:n alipaineletkut tulpattu tms?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Kaasuläppä menee kiinni, ohivirtauskanavan ruuvi on kiinni. Isommalle saan tk:n tuota ruuvaamalla, pienemmälle en. Kaikki alipaineletkut on kiinni. EGR:ssä on sokea tiiviste ja kaikki egr:n letkut tukittu. Jos laitan käden ilmansuodatinkotelon torvelle, käynti laskee hieman.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Oletko tarkistanut että tyhjäkäyntianturi eli se musta systeemi siinä kaasuläpän akselin toisessa päässä niin että se naksahtaa kun läppä menee kiinni, sehän kertoo boksille että läppä on kiinni.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Vastaa Viestiin