9000 moottorien ylätukikumien eli kumipuslien vaihto, kokemu
9000 moottorien ylätukikumien eli kumipuslien vaihto, kokemu
vaihdettiin eilen, tyrkön pajan työkalu oli kyllä välttämätön.
ulos lähtivät hyvin samoin siihen irtokannakkeeseen meni hyvin sisään. käytettiin saabin omia puslia, 24,80 oli OVH/ kp.
Moottorissa kiinni olevaan korvaan meinas aina mennä vinosti sisään, kuulemma monelta on haljennu kun väkisin ovat panneet.
Pantiin rasvaa ( oikein molyä) korvakkeeseen ja hiottiin nauhapaperilla puslaa pikkasen pienemmäksi ( 10 mm neliskanttinen akselinpätkä ruustukissa oli siihen kätevä), koska uusi oli vähän paksumpi kuin vanha, samalla saatiin parempi pintakin. vain toisessa päässä oli viiste, eli se pää edellä ja siihen suuntaan kumit miten se on joustavin voimalle, kts vanhat.
Työkaluakaan ei osattu käyttää, luntattiin sitten netistä, jotta työkalua käytetään molemmin päin, eli lyhyet varret siihen moottorinkorvakkeen sisäänvetoon.!!
Puslat oli jotain 0.4 mm soikeita, en arvannu painaa niitä pyöreiksi, oliskohan se aiheuttanu sitä taipumusta kun pyrki menee vinoon alussa sisään.
siinä kandee olla tarkkana, että on joka suunnassa suorassa alkuun.
sinne uppos , aikaa hupeni räntäsateessa vissin 2 timmee, kaikkine ylimääräisine voimisteluineen.
ulos lähtivät hyvin samoin siihen irtokannakkeeseen meni hyvin sisään. käytettiin saabin omia puslia, 24,80 oli OVH/ kp.
Moottorissa kiinni olevaan korvaan meinas aina mennä vinosti sisään, kuulemma monelta on haljennu kun väkisin ovat panneet.
Pantiin rasvaa ( oikein molyä) korvakkeeseen ja hiottiin nauhapaperilla puslaa pikkasen pienemmäksi ( 10 mm neliskanttinen akselinpätkä ruustukissa oli siihen kätevä), koska uusi oli vähän paksumpi kuin vanha, samalla saatiin parempi pintakin. vain toisessa päässä oli viiste, eli se pää edellä ja siihen suuntaan kumit miten se on joustavin voimalle, kts vanhat.
Työkaluakaan ei osattu käyttää, luntattiin sitten netistä, jotta työkalua käytetään molemmin päin, eli lyhyet varret siihen moottorinkorvakkeen sisäänvetoon.!!
Puslat oli jotain 0.4 mm soikeita, en arvannu painaa niitä pyöreiksi, oliskohan se aiheuttanu sitä taipumusta kun pyrki menee vinoon alussa sisään.
siinä kandee olla tarkkana, että on joka suunnassa suorassa alkuun.
sinne uppos , aikaa hupeni räntäsateessa vissin 2 timmee, kaikkine ylimääräisine voimisteluineen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ja kannattanee pysytellä alkuperäisissä tai ainakin vastaavissa, kun tuo laite rupesi hiukan täristämään, varsinkin kylmänä tyhjäkäinnillä, noitten tukevampien yläkumien myötä, jottei peileistä nää mitään ja hieromalaitoksella ei tarvi käydä.
No ongelma poistuu heti kun kierroksia on yli tonni lämpösenä sekä kylmänä.
Mihinkähän nuo paljonpuhetut tärinäntappoakselit on oikein tarkoitettu.
Ja mitenköhän tuo hakkais ilman niitä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mihinkähän nuo paljonpuhetut tärinäntappoakselit on oikein tarkoitettu.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja mitenköhän tuo hakkais ilman niitä.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Joo tos CSE:ssä on motonetin puslat ja kylmänä tärisee niin että paikat lähtee hampaista ja joka muoviosa narisee ja rämisee. Sitten kun lämpenee ja antaa kiekkaa niin ei ongelmaa. Jos uusimisen tarvetta vielä tulee niin en ainakaan motonetistä osta.Kurko kirjoitti:Ja kannattanee pysytellä alkuperäisissä tai ainakin vastaavissa, kun tuo laite rupesi hiukan täristämään, varsinkin kylmänä tyhjäkäinnillä, noitten tukevampien yläkumien myötä, jottei peileistä nää mitään ja hieromalaitoksella ei tarvi käydä.No ongelma poistuu heti kun kierroksia on yli tonni lämpösenä sekä kylmänä.
Mihinkähän nuo paljonpuhetut tärinäntappoakselit on oikein tarkoitettu.![]()
Ja mitenköhän tuo hakkais ilman niitä.![]()
Hemmetti, johtuukohan Aerossakin pakkasilla ja nimenomaan tyhjäkäynnillä oleva tärinä juuri noista moottorin yläkumeista? Ovat aivan uuden nälöiset ja etummainen mielestäni jopa hieman "kiero"...
KUVA: http://ciswami.1g.fi/kuvat/9000+Aero/la ... 4.jpg/full
KUVA: http://ciswami.1g.fi/kuvat/9000+Aero/la ... 4.jpg/full
Viimeksi muokannut Ciswami, Ma Huhti 03, 2006 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Jos ei tullut katsottua miten päin puslat asetti, niin se ainakin voi olla syy.Kurko kirjoitti:Ja kannattanee pysytellä alkuperäisissä tai ainakin vastaavissa, kun tuo laite rupesi hiukan täristämään, varsinkin kylmänä tyhjäkäinnillä, noitten tukevampien yläkumien myötä, jottei peileistä nää mitään ja hieromalaitoksella ei tarvi käydä.No ongelma poistuu heti kun kierroksia on yli tonni lämpösenä sekä kylmänä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ainakin tuossa Ciswami:n kuvassa etumainen kumi on asennettu väärin. Ne tyhjät kohdat kuulusi olla edessä ja takana. Näin se pääsee joustamaan niinkuin on tarkoitettu. Eli ne umpinaiset kohdat molemmissa sivuille.
Toki tuolla asetuksella saa koneessakin jo olla hieman enemmän hönkää, eikä silti käy kallistelemaan.
Matti
Toki tuolla asetuksella saa koneessakin jo olla hieman enemmän hönkää, eikä silti käy kallistelemaan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Juupa juu... On siis asentaja kämmännyt työtä tehdessään. Taidanpa hakea huomenna uudet Laakkoselta holmasta. Voisiko väärin asennettu (kuten minulla) pusla resonoida myös koneen ääntä erilailla sisälle autoon?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Tai jos kuva on otettu ihmeellisestä suunnasta...Kurko kirjoitti:Tuskin noilla, ei mustilla niin hiton väliä on tolla asennolla.stara kirjoitti: Jos ei tullut katsottua miten päin puslat asetti, niin se ainakin voi olla syy.![]()
Ja eikos tuossa em. kuvassa ole itse tukitankokin ihan väärinpäin,eli hahlo kuuluu olla kulkusuuntaan oikealla.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
On sillä asennolla väliä. Scantech-kumeilla ainakin, todennäköisesti myös orkkiskumeilla.Kurko kirjoitti:Tuskin noilla, ei mustilla niin hiton väliä on tolla asennolla.
Tanko on joo kuvassa myös väärinpäin, mutta sillähän ei taida olla merkitystä, hahlo ojanpuolella on tarkoitettu vaan helpottamaan osan irrottamista.
Noin päin kuuluisi olla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/132_3299_1.JPG
Vanhassa ei moista hahloa ole.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/ulosvedin/
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00