Saab 9000 CD Automaatti Vm.-89

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
perrin
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 17:46
Paikkakunta: Jaala

Saab 9000 CD Automaatti Vm.-89

Viesti Kirjoittaja perrin »

Moikka! En ole varma laitanko kysymykseni oikeaan paikkaan! Sain juuri pihaan uuden projektin!
Saab 9000CD Aut. Vm. -89
KYSYMYS!!!!! Onko kenelläkään mitään vinkkejä/ tietoa mitä Saabiani voisi vaivata?? Lähtee hyvin käyntiin mutta on vaihteen valitsin missä asennossa tahansa niin liikkeelle ei lähde!!!
Öljyt katsoin :? , auton käydessä ja öljyä oli pari senttiä maksimi viivan ylikin!!!!
Vinkit / ohjeet otetaan mielellään vastaan!!!
Terveisin perrin
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Tunnetko vastusta kepissä kun vaihdat vaihteita, vai onko keppi aivan hervoton? Tipahtavatko auton kierrokset, kun laitat vaihteen päälle? Oletko käyttänyt koneen normaalilämpöiseksi ja kokeillut tekeekö saman?

Tällä pohjalla hyvä aloittaa ainakin vian etsintä.
Onhan autossa vaihteisto paikallaan? 8O :roll: :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ihan oikea paikka, ja eiköhän joku tomaatti spesialistikin ton lue. :)
Eli toivotaan, jotta apua löytyy.

Hiukan lisä kyssäreitä. :?:
Liikkuuko yhtään kun laittaa N-D ja putooko tyhjäkäynti. :?:
Muuttuuko öljyn pinta verrattuna kone seis ja käy. :?:
Ynnä vaieri on ehjä. :?:
Ja kai toi, reilusti liikkaa öljyä lootassa, vois ehkä aiheuttaa jotain ton tapaista. :?

Hiukan kyllä haiskahtaisi pumppu vialta, vaan kertokoot ton ZF:n joskus purkaneet.
Ite en oo kuin ajellut tuollaisella, toki jonkin verran.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Asiaa sen kummemmin tuntematta, voisko risa turbiini tehdä tommosta? Meinaan, joku kauppaa "samoilla oireilla" turboautomaattia nettiautossa, ja siinä kuulemma on tuo turbiini sökönä?
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

itselleni ostin käytetyn "takuuvarmasti toimivan" laatikon ja se teki saman tempun....
Vetoa ei ollut oli vaihde mikä hyvänsä.
Sen kummemmin tutkimatta heivasin sen lootan hevon kuuseen ja vaadin rahat takasi.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Perrinin YV aiheesta:

Tuosta 9000:n automaatti lootasta. Käyttäytyminen aivan sama onko kylmä vai lämmin! "Vaihde" päällä saattaa tuntua pieni nykäys kun antaa kaasua? Mutta voi johtua koneen heilahtamisestakin?? Keppi on aika raskas liikkuttaa, varsinkin D-3 ja 3-2 ja 2-1 Siirrettäessä! Öljyt katsoin nyt niin että auto käynnissä ja ei auto käynnissä. Tikku näytti aivan samaa! Noin Kolme senttiä maksimi viivan yläpuolella! Ja ne öljyt on enemmän kirkkat kuin punaiset!
Auto kun käynnissä niin vaihteen päälle laittaessa aavistuksen kierrokset muuttuu! Mutta ns. vapaalla kierrokset sen aavistuksen alhaisemmat!!
Terveisin perrin
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
perrin
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 17:46
Paikkakunta: Jaala

Tähän asti!

Viesti Kirjoittaja perrin »

Elikkä saabin aut. lootasta. Keppi liikkuu ilmeisesti normaalisti. Ei ole hervoton! Auton käydessä vaihde päällä vetoakselit eivät pyöri! Öljyä laatikossa on, jopa kolme senttiä yli maksimi merkin ja se on sama kylmänä ja lämpimänä! Öljy ilmeiseti on kyllä väärää koska väri on lähinnä kellanruskea! keppiä liikuttaessa kierrokset muuttuvat .Mutta vain aavistuksen!
Eli oma päätelmäni tässä vaiheessa on . että vika on laatikossa ,muodossa tai toisessa!!
Terveisin perrin
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Voithan sä koittaa, että vaihdat tuoreet öljyt sisään, mutta epäilen sen siittä ilman purkamista/remonttia heräävän.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kuuluuko mitään "ylimääräisiä" ääniä?

Pyöriikö momentinmuunnin moottorin mukana? Senhän näkee viimeistään ylhäällä laatikon ja koneen välissä olevasta tarkastusaukosta.

Äkkiseltään tulee mieleen, että laatikko ei kehitä tarpeeksi painetta kytkimien sulkemiseen ja siten pykälät eivät mene päälle. Tällöin vikana vois olla rikkoutunut öljypumppu tai vuoto muuten öljynpainepiirissä.
Öljypumppu tuossa ei ole mitenkään erikoinen kapistus, ja jos siinä on väljää, hampaita poikki tms. niin luulisi sen ääntävän jo tyhjäkäynnillä, se kun pyörii momentinmuuntimen rungon välityksellä kiinteästi moottorin tahtiin. Vika muuten öljynpaineessa saattaa olla vaikeampi diagnosoida laatikkoa avaamatta. Ei toki, ei öljypumppuakaan korjattua saa ilman laatikon irrotusta ja avaamista.

Yksi mahis vois ehkä kuitenkin olla vielä vaihteenvalitsimen vaijerin toiminta laatikon päässä eli valitsinmekanismi. Ehkä yksinkertaisimmin selvityksen voisi alkaa testaamalla, että toimiiko parkkilukko, jos autoa on mahdollista liikuttaa työntämällä. Jos parkkilukko menee päälle P:ssä ja irtoaa muilla pykälillä, niin valitsinmekanismissa ei varmaankaan ole vikaa. Mutta varmuudenhan tuosta mahdollisesta vikakohteesta saisi laatikon päällisen avaamalla irrottamalla akun yms.. siitä juttua lisää haulla.

Tsemppiä, kokemuksesta voin sanoa, että tuon kanssa kun alkaa pelaamaan, niin projekti laajenee helposti :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
perrin
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 17:46
Paikkakunta: Jaala

Saab 9000 Aut. Loota

Viesti Kirjoittaja perrin »

Eipä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä! Ja parkkilukko toimii! Ja momentin muunnin pyörii!
perrin
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 17:46
Paikkakunta: Jaala

Moi Taas!

Viesti Kirjoittaja perrin »

Lähinnä kiinnostaa korjaantuuko jas laitan uuden laatikon????
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Aut. Loota

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

perrin kirjoitti:Eipä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä! Ja parkkilukko toimii! Ja momentin muunnin pyörii!
Okeih.

perrin kirjoitti:Lähinnä kiinnostaa korjaantuuko jas laitan uuden laatikon????
En usko, miksei alkaisi toimimaan uuden laatikon kanssa. Kuhan vaan varmistuu, että vaihtolaatikko on toimiva.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
perrin
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 17:46
Paikkakunta: Jaala

Moikka!

Viesti Kirjoittaja perrin »

Sitten vain etsimään uutta laatikkoa!!
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

ihan vaan

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

jopa kolme senttiä yli maksimi merkin ja se on sama kylmänä ja lämpimänä! Öljy ilmeiseti on kyllä väärää koska väri on lähinnä kellanruskea!
ettei vaan olisi liikaa öljyä laatikossa :roll:
väri tosin epäilyttävä :?:oliskohan tavallista vaihteistoöljyä laitettu :?:
Viimeksi muokannut ahdinmoppe, Su Huhti 09, 2006 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ihan vaan

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

ahdinmoppe kirjoitti: väri tosin epäilyttävä :?:
Täysynteettistä automaattiöljyä?
Vastaa Viestiin