Olen hankkimassa tonnaria, ja eräässä tarkastelemassani yksilössä näkyy lievää, mutta selkeästi helmeilevää öljyvuotoa sylinterikannen ja venttiilikopan välissä olevassa kolossa. Reikä kai liittyy nokka-akseliin tjsp, ja siihen käsittääkseni kuuluu tulppa ja tiivisterengas. Tässä autossa sitä tulppaa ei kuitenkaan ollut.
Tässä on EPC:stä kuva, josta toivottavasti selviää vuodon sijainti. Auto on -97 2,0t, ajettu n.250tkm. Hoituuko vuoto tulpan laittamisella, vai voiko se kieliä jostakin muusta, kenties suuremmasta ongelmasta?
Tulpan O-rengas http://www.thesaabsite.com/9000/9000ENGINEGASKETS.htm
9000 86-90 O-Ring Distributor 9176470 $ 2.95
Osanumero on kyllä tuo, vaikka saabsiten tuo vuosimallihaarukka ei ihan täsmää täysin, sama rengas kelpaa virranjakajan jalkaan ja tuohon uusimpien mallien tulppaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ässä kirjoitti:Tässä autossa sitä tulppaa ei kuitenkaan ollut.
Kaipa siinä jonkilainen tulppa kuitenkin oli, vai näitkö nokka-akselin pyörivän siellä reiän pohjalla?
Hmm, olikohan siinä joku tulppa sittenkin... Arvelin tulpan peittävän koko reiän, tässä se oli melko avonainen. Käynnissä en huomannut katsoa, näkyykö pyörivää akselia.
Korjaus on hyvin yksinkertainen.
Eli DI kasetti irti, ja venttiilikoppa irti.
Alta paljastuu pari torx pulttia, jolla tuo "panta" joka puristaa ton tulpan kiinni.
Se irti ja joko uusi tulppa tai kuten itse laitoin puhdistettuani pinnat moottorisilikoni rannun tulpan päälle ja kasaan.
Eikä ole senjälkeen tihkunut.
Kannattaa myös tarkastaa ton takaiskuventtiilin toiminta joka on venakopan ja kaasuläpän välissä.
Juuri eräästä kulkineesta toista tuntia silikonia raapineena kyllä ihmetyttää joidenkin vimma änkeä silikoonia joka paikkaan. Kai se Hubba Bubba pitäisi saman. Ei jaksa taas ymmärtää. Itse en silikonia laittaisi
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
jus kirjoitti:Tulpan O-rengas http://www.thesaabsite.com/9000/9000ENGINEGASKETS.htm
9000 86-90 O-Ring Distributor 9176470 $ 2.95
Osanumero on kyllä tuo, vaikka saabsiten tuo vuosimallihaarukka ei ihan täsmää täysin, sama rengas kelpaa virranjakajan jalkaan ja tuohon uusimpien mallien tulppaan.
En mene kyllä vannomaan, vaan mulla vm.97 tuo tulppa näytti ihan siltä kuin se olisi samaa muovintapaista ainetta koko tulppa, eli ei erillistä 0 rengasta ollut.
Toki tulpassa oli tuollainen pieni kohouma kun ylikokoinen tulppa oli ollut puristuksissa tota 0 rengaan uraa vasten.
Ja mielestäni tuo on juuri oikea paikka moottorisilikonille.
Ciswami kirjoitti:Juuri eräästä kulkineesta toista tuntia silikonia raapineena kyllä ihmetyttää joidenkin vimma änkeä silikoonia joka paikkaan. Kai se Hubba Bubba pitäisi saman. Ei jaksa taas ymmärtää. Itse en silikonia laittaisi
Mitäs hittoa se haittaa siellä tulpan reunoilla?
En minäkään käytä silikonia muualla kuin tuossa yhdessä ainoassa paikassa, jossa esim. Loctite 510 ei pitänyt koska oli liian ohutta
niin, naurakaa, nyt mutta mulla tihkusi samasta paikasta. Puhdistin ympäristön ja lastailin siihen lämmönkestävää silikonia. Hyvin on 3kk kestänyt. Vaikka vuoto oli suhtellisen pieni, niin se aikaa myöten sotkee ikävästi konetta yläpuolelta.
jus kirjoitti:Tulpan O-rengas http://www.thesaabsite.com/9000/9000ENGINEGASKETS.htm
9000 86-90 O-Ring Distributor 9176470 $ 2.95
Osanumero on kyllä tuo, vaikka saabsiten tuo vuosimallihaarukka ei ihan täsmää täysin, sama rengas kelpaa virranjakajan jalkaan ja tuohon uusimpien mallien tulppaan.
En mene kyllä vannomaan, vaan mulla vm.97 tuo tulppa näytti ihan siltä kuin se olisi samaa muovintapaista ainetta koko tulppa, eli ei erillistä 0 rengasta ollut.
Toki tulpassa oli tuollainen pieni kohouma kun ylikokoinen tulppa oli ollut puristuksissa tota 0 rengaan uraa vasten.
Ja mielestäni tuo on juuri oikea paikka moottorisilikonille.
Sinulla Kurko onkin omassasi kartiotulppa, josta ei liene mitään haittaakaan, samalla lailla vuotaa reunoiltaan kuin tiivisteellinenkin
Siis täsmentäisin omia vastauksiani sen verran että olen tiivistänyt noita kartiomallisia tulppia ulkoapäin kuumuutta kestävällä silikonilla, ja hyvin on pitänyt. Aivan turha mokoman tulpan takia lähteä repimään venakoppaa irti. Taas se tulppa jossa on o-rengas ja joka on noissa vanhemmissa kansisa, lähtee irti kun ruuvaa yhden 8mm:n ruuvin pois paikaltaan ja vetää tulpan ulos, ja sinne väliin sitten tiivisteliimaan niin johan pitää
Yhteistä noilla tulpilla on se että niiden tiivistys ei ole öljynpitävä (tuskin edes uutena).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
En lopulta ostanut kyseistä autoa, koska öljyvuodon lisäksi se tuntui muutenkin olleen vähän huonommalla pidolla. Ruostettakin oli monin paikoin, nuoresta iästä huolimatta.
Kyllähän vm.97:kstakin jo ruostettakin kuuluu löytyäkin.
Jos ei muualta, niin pakosarjasta.
Vaan ei ole enään tässä vuosikerrassa häviämässä ovet alhaalta ylös, kuin eräässä Ford focus merkkisessä 2000 luvun kulkineessa. (Ja tossa mun edellisessä 89 tonnarissa).