Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Juuri tuossa mimmin kanssa puhuttiin tästä rekisteriotteen "korjauksesta", että saisi tekniseen osaan ne turbon 16" vannekoon.

Tyyppinumeron ilmoittelin katsastusmiehelle ja kerroin samalla, että auton kirjassa on viimeisellä sivulla turbon kohdalla juuri 16" vannekoko.

Ei auttanut vaikka kuinka väänsi ja käänsi. Pitää muutoskatsastaa.
Tämä ei ole enää siitä muutaman kympin säästöstä kiinni, vaan periaatteesta.
Jos kerta on muille kanssa onnistunut tämä korjaus, niin miksei sitten nyt??? :evil:
Alkaa viluttamaan teeviivan kanssa katsastuskonttorin mielivalta!

Nyt te saabiharrastajat, jotka ovat saaneet vain rekisteriotteen tulostamisen hinnalla homman korjattua, ilmoitelkaa miten homma meni.

Tonnari on CS ja 2.3L täyspaineturbo, jos sillä nyt on merkitystä.

Kiitos kaikille etukäteen avusta.

-Hessu-

[Edit: Subject -Jope]
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Porukalla katsottiin auton alta rengaskoko ja todettiin että sama koko näkyy ulkomaalaisessa rekisteriotteessa. Sen jälkeen katsastusmies kirjoitti saman rengaskoon suomalaiseen rekisteriotteeseen. Itse luettelin mitä rengaskokoja _ei_ tarvitse kirjoittaa...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Mulla pomppas auto rekisteröintikatsastuksessa (tuonti) renkaiden kulutuspinnasta (sillon alla 225/17"). Käväsin sitten uusilla kummeilla (215, 17") näyttämässä autoa, niin tuumas setä vaan että otetaas rengaskoko ylös ja pannaan vaihtoehtoseksi rengaskooksi. Eli tuon yhteydessä se hoitu helposti. Mutta muuten kyllä kuullut että se muutoskatsastus vaadittais.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Itselläni on maininta rengaskokona 16" tuli automaattisesti rekisteröintikatsastuksen yhteydessä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
BanZai
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 16:31
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja BanZai »

Eipä kelvannut tänään Kuopion K1:llä, että olisi lisännyt rekisteriotteeseen rengasvaihtoehdoksi 205/55R16... Kerroin, että on ihan Aeron vakiorengaskoko ja näytin vielä Saban manuaalista teknisten tietojen kohdalta kyseisen vaihtoehdon, mutta ei kelvannut ei. Sillä heidän tietokoneensa tarjosi vaihtoehdoksi vain 195/65R15 (mikä mulla nyt siis lukee otteessa). Kerroin vielä, että monilla muilla ei tämä toimenpide katsastuksen yhteydessä ole tuottanut mitään ongelmia.

Auton toin viime kesänä Suomeen ja silloin en muistanut mainita asiasta rekisteröintikatsastuksessa. Myöskään auton ulkomaan rekisteriotteesta ei löydy mainintaa auton rengaskoosta (Sveitsi), jolla voisin vakuuttaa autoon kuuluvan vakiona 16" vanteet (Oli tänään katsastuksessa auton alla vielä 16" Super Aerot 205/55 renkailla, mutta ei uskonut). Mielessä olisi siis kesävanteiksi jotkut 17", mutta ei huvittaisi alkaa niitä vanteita muutoskatsastamaan, kun ei toisetkaan ole niin joutuneet tekemään : )

Mikä siis neuvoksi, että saan heidät vakuuttumaan asiasta? :twisted:
9000 Aero -94
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös vannekoko saa olla kaksi tuumaa isompi kuin rekisteriotteessa ilman muutoskatsastusta? Eli jos on 15" otteessa, niin voi laittaa 17" alle?
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja kena »

saab90087 kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös vannekoko saa olla kaksi tuumaa isompi kuin rekisteriotteessa ilman muutoskatsastusta? Eli jos on 15" otteessa, niin voi laittaa 17" alle?
Eikös se ollut tuuman suurempi vanne, 20mm leveempi rengas?

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Muistelin ihan samaa, että saa olla tuuman eroa kumpaankin suuntaan, että mikä tuossa on ongelmana :roll:
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja liteFun »

"Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi."
Ja tuolta tarkempia tietoja http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm

Eli tuohan menis äkkiseltään niin että tuuma on 25,4mm? 1 tuuman isomman vanteen saa laittaa mitä papereista löytyy merkintää (isoimmasta). Ja jos on merkitty vaikka 195/65r16, niin tuohonhan saa 225/65r17 laittaa ilman muutoskatsastusta. :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja jus »

liteFun kirjoitti:"jos on merkitty vaikka 195/65r16, niin tuohonhan saa 225/65r17 laittaa ilman muutoskatsastusta.
Mutta jos on merkitty ainoastaan 15-tuumaisia ja haluaa käyttää 17-tuumaisia, niin pitää muutoskatsastaa. Pointti tässä keskustelussa nyt kai on, että pitäisikö 16-tuumaiset koot saada rekisteriotteeseen puhumalla jos sattuvat puuttumaan. Jos tuo onnistuisi, ei muutoskatsastukselle olisi tarvetta edes 17-tuumaisilla ajellessa. Ks. Banzain viesti yllä. Hessu75 ei avauksessaan maininnut miksi haluaisi 16" rekisteriotteeseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Itse kun käytin omaani katsastuksessa tuli uuteen rekisteriotteeseen pelkästään 195/65-15" (vanhassa otteessa 15-18" olivat merkittynä) Huomasin ko asian 2kk katsastuksen jälkeen että arvoja oli pudonnut pois. No takaisin konttorille ja vaatimaan koot takaisin, ei ollut ongelmia vaan lisäsivät kaikki puuttuvat mitä halusin... olinkohan vain onnekas vai miten .)
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja liteFun »

jus kirjoitti:
liteFun kirjoitti:"jos on merkitty vaikka 195/65r16, niin tuohonhan saa 225/65r17 laittaa ilman muutoskatsastusta.
Mutta jos on merkitty ainoastaan 15-tuumaisia ja haluaa käyttää 17-tuumaisia, niin pitää muutoskatsastaa. Pointti tässä keskustelussa nyt kai on, että pitäisikö 16-tuumaiset koot saada rekisteriotteeseen puhumalla jos sattuvat puuttumaan. Jos tuo onnistuisi, ei muutoskatsastukselle olisi tarvetta edes 17-tuumaisilla ajellessa. Ks. Banzain viesti yllä. Hessu75 ei avauksessaan maininnut miksi haluaisi 16" rekisteriotteeseen.
Ei se kyllä minunkaan järkeen mene miksi ei voisi katsastuksen yhteydessä puhumalla saada 16" papereihin jos kerta muissa maissa ollut vakiokokona taikka täysin vastaavalla korilla turbo-mallissa vakiokokona.
Kiusaahan tällä halutaan Saabisteille vain tehdä kun ei vakiokokoja suostuta merkitsemään.
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja kena »

liteFun kirjoitti: Ei se kyllä minunkaan järkeen mene miksi ei voisi katsastuksen yhteydessä puhumalla saada 16" papereihin jos kerta muissa maissa ollut vakiokokona taikka täysin vastaavalla korilla turbo-mallissa vakiokokona.
Kiusaahan tällä halutaan Saabisteille vain tehdä kun ei vakiokokoja suostuta merkitsemään.
Niin onko ne myyntihetkellä alla olevat 16" rekisteriin merkityt vai ovatko ne ne tuumaa rekisteröintiluokitusta suuremmat?
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
BanZai
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 16:31
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia vannekokojen rekisteriotteeseen saamisesta

Viesti Kirjoittaja BanZai »

Juu, kummalle kyllä tuntui siinä vaiheessa kun tuli katsastusmies takaisin tutkittuaan tietokonetta ja sanoi että eips onnistu. Tarjoaa vain 195/65R15 kokoa. En siinä kehdannut alkaa väittelemään, kun oli konttorissa sen verran paljon porukkaa ympärillä.

Noh, pitää ottaa uusi yritys tuossa viikon päästä, kun menen näyttämään heille kuittia, että on autovero maksettu. Oli se jonnekkin unohtunut, niin joutui keskeyttämään katsastuksen. Mutta autosta eivät mitään vikaa löytäneet, eikä tuosta uudesta käynnistä tarvitse enää maksaa enempää. Sen kuitin vain haluavat nähdä. Jos sattuis joku toinen "asiasta tietävämpi" katsastusmies paikalle, muuten oli kyllä viimekerralla asiallinen ja mukava mies. Saa nähdä 8O
9000 Aero -94
Vastaa Viestiin