Tasapainoakselin ketjun poisto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Tasapainoakselin ketjun poisto?

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Siis ketju ääntää pahasti koneen ollessa kylmä. Lämpöjen noustua ketju jaksaa pyörittää akseleita paremmin mutta edelleen hyppii rattaan päällä. Ongelma pitäisi saada hoidettua mutta miten?

Tuolla suomi24 palstalla yksi kaveri lupaili että olis voinu tehdä mulle korvausta vastaan tuon ketjunpoisto operaation. Ainut ongelma on että kaveri asuu aika kaukana pk-seudusta.

Kysynkin siis löytyiskö täältä päin ystävällinen sielu jolla olisi tilat, työkalut, osaamista ja aikaa tehdä ketjun poisto operaatio, sopivaa korvausta vastaan?

Tai opastaa sellaiselle pajalle joka työn tekee sopuhinnalla (ei länskäri)?
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

hyvå kysymys

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

kukaan ei vastaa onhan saab miesten tiedossa tämäkin asia
onko se 2,3 t kone huono vertaa 2,0 t
eikös tåmä oo keskustelu palsta ottakaa kantaa????????????
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: hyvå kysymys

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

YKÄ kirjoitti:kukaan ei vastaa onhan saab miesten tiedossa tämäkin asia
onko se 2,3 t kone huono vertaa 2,0 t
eikös tåmä oo keskustelu palsta ottakaa kantaa????????????
2 litrasessakin on tasapainoakselit 94->. Eli siis B204 ja B234 koneissa ne ovat. Vanhassa 2litrasessa B202 koneessa ei. Käsittääkseni juuri -94 tuli tohin B234 koneeseen jotain parannusta tasapainoakselien suhteen. Eipä oo tietoo ketjun poistosta, kuka tekis ja mihin hintaan. Kyllä 2.3t on hyvä kone, varmasti yksi parhaista. :wink:
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Mimmi kirjoitti:Ketjuongelma on tosiaan B204 ja B234 koneissa, ne kun ovat lohkoltaan samoja. Ketjun poistosta kysyin Pro Car Serviceltä Jyväskylän kaupungista ja vastausta tuli: Me kyllä teemme ketjun poistoja, hintaa oli muistaakseni noin 1000e. He tekevät samalla kannen plaanauksen (ja samalla voi sitten vaihdattaa venttiilin ohjureiden kumit), jolloin koneesta tulee kerralla hyvä. Kansi pitää poistaa jakopään avaamisen yhteydessä, jos meinaa tehdä kerralla hyvän. Jakopäässä on 2 pulttia kanteen kiinni ja kansipahvi tiivistää myös jakopään kopan.
Olen asioinut PRS:ssa. Silloin asiasta oli puhetta ja hinta arvio 800-1000 euroa. Autoni arvo on ehkäpä noin 4000 euroa, muutaman kuukauden aikana on tehty remppaa 2500 eurolla jo ilman tätä ketjun poistoa. Ei oikein huvittaisi laittaa tonnia enää lisää.

Kannen plaanaus ja muut on mulle sivuseikkoja. Tärkeintä olisi että ketjun saa pois ja autolla uskaltaa ajaa. Remontteihin laitettuja rahoja kun ei myydessä saa takas edes osittain.
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

Siis toimiiko auto ilman tasapainoakselin ketjuakin?

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Käsitinkö nyt oikein, että tasapainoakselin ketjun voi ottaa pois, jonka jälkeen auto vielä toimii eikä tarvitse vaihtaa uutta? Olenko nyt aivan pihalla koko hommasta??
Seat Cordoba TDI -03
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

???

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Mitä tekoa tasapainoakselilla sitten yleensäkin on??
Seat Cordoba TDI -03
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Aiheuttaa rallattavaa ääntä ja syö tehoa :lol:













Olisko käynnin tasaaminen, eli suomeks värinöiden ja tärinöiden poisto :?:
9000 CD 2.3 -90
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

Jaa..

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Taidan itsekin repiä sen irti, kun hieman ääntää myös..täytys varmaan hankkii korjausrahoja.. :?
Seat Cordoba TDI -03
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Taisinpa itse asiassa olla minä, jonka kanssa sulla ollut asiasta juttua :lol:

Joo eli eihän siinä mitän muuta kun kansi, hihnapyörä,ilmastointi, ohjaustehostin, vesipumppu irti. että tuon jakokotelon saa pois.sitten laahaimet pois, ja taittoratas irti, jolloin ketju ylettää pois. ja päin vastainen järjestys kun kasaa.

Tuo kyllä toimii aivan hyvin, vaikkei olekan tuota ketjua, mutta akseleita ei kannata poistaa :lol: käy öljynpaineille hassusti.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ihan mielenkiinnosta: minkälaista ääntä tuo tasapainoakselin ketju sitten pitää? Laahaavaa rallatusta? Miten eroaa esim. nokkaketjun äänestä?

Mitä tapahtuu jos tuo tasapainoakselin ketju katkeaa? Täystuhoko?
Entä kuinkapaljon tuo ketju yleensä kestää 200tkn vai 400tkm?

Oho, tulipas paljon kysymyksiä :roll:
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Harvemmin tuo ketju katkeaa, mutta se aiheuttaa viallisena ennemmin tai myöhemmin koneen täystuhon. Ketjun ja rattaiden ollessa huonoja lähtee niistä irti hienoa metallisilppua, joka taas kiertää öljyn mukana tehden tuhojaan tai esim. jumittamalla öljypumpun paineensäätöventtiilin auki.

Yleensä koneen pettäessä leikkaa joku kiertokangen laakeri kiinni (liekö sattumaa, mutta kaikki näkemäni/kuulemani levinneet 3.pytystä). Tässä yhteydessä tai metallimujun pyöriessä jo aiemmin koneessa on myös pyttyyn ja mäntään tullut riittävästi jälkiä. Tämän luokittelisin jo täystuhoksi, vaikka selviäähän siitä koneen porauksella, mäntien uusimisella, kampuran hiomisella tai uusimisella ja uusilla laakereilla.

Yleensä tasapainoakselin ketju kestää n.200tkm tai vähän alle. Toisaalta 300tkm ei ole mikään ihmekään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mun 2.3 t:llä on ajettu 205tkm oientä nakutusta kuuluu ja ketjun ääntä, aika pientä kylläkin. kuinka kovaa ääntä se pitää kun on aika vaihtaa tasapainoakselin kilut? Voiko muuten kyseisen homman tahdä itse?

Ja sitten olis vielä toinen kysymys... hukku yht äkkiä kierroslukumittari ja sen valot, ja suuntavilkun merkki valo palaa koko ajan, mut kaikki toimii kuitenkin. Ajotietokoneen volttimit. antaa 13.2 v ja yleismittarilla laturi lataa 13.5 tyhjäkäynnilläkin...mistähän pitäis vikaa katsella??

Terv. eka saabbi
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

suorsa kirjoitti:Harvemmin tuo ketju katkeaa, mutta se aiheuttaa viallisena ennemmin tai myöhemmin koneen täystuhon. Ketjun ja rattaiden ollessa huonoja lähtee niistä irti hienoa metallisilppua, joka taas kiertää öljyn mukana tehden tuhojaan tai esim. jumittamalla öljypumpun paineensäätöventtiilin auki.

Yleensä koneen pettäessä leikkaa joku kiertokangen laakeri kiinni (liekö sattumaa, mutta kaikki näkemäni/kuulemani levinneet 3.pytystä). Tässä yhteydessä tai metallimujun pyöriessä jo aiemmin koneessa on myös pyttyyn ja mäntään tullut riittävästi jälkiä. Tämän luokittelisin jo täystuhoksi, vaikka selviäähän siitä koneen porauksella, mäntien uusimisella, kampuran hiomisella tai uusimisella ja uusilla laakereilla.

Yleensä tasapainoakselin ketju kestää n.200tkm tai vähän alle. Toisaalta 300tkm ei ole mikään ihmekään.
Ja jatketaan vähä mitä täystuho voi tarkoittaa. Kun tuo metallimuju menee tuonne tasapaino akseleiden laakereille, voipi ne myös leikata kiinni, jolloin myös ketjun katkeamisen riski kasvaa aika dramaattisesti. Ja jos se ketju jos menee poikki, voi se kiilata itsensä jakoketjun väliin. Ja täten saada jakoketjun poikki. Mistä aiheutuu että a:venttiilit menee rikki.b:öljypumppu menee rikki. c:koko jakokotelo menee rikki. ja jos vielä kun nuo sylinteri tuhot laskee. niin eipä siitä koneesta enää juuri mitään jää. :(
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

älkää !

Viesti Kirjoittaja moksu »

Älkää pelotelko muuten joutuu tonnaria silittelemään vaan tossa pihalla :D :lol:
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tasapainoakselin ketjun poisto?

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Onko tähän jotain sellasta riittävän selkeetä ohjetta olemassa, jonka vois kiikuttaa korjaamolle ja käskeä tehdä tuon poisto-operaation?

Joo, pitäishän niiden osata itse, mutta kun eivät täällä osaa.

Alkaa olla omassa 320 tkm ajetussa aivan karmea tuo rapina. Hirvittää ajaa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin