
Lämpöä
Lämpöä
Eikait ole normaalia että lämmöt pysyy ns.normaalin ja punasen keskivälissä tai mieluimmin lähempänä punaista normaalissa maantie ajossa noin 100km vauhdissa.Valoissa on heti melkein punaisella. flekti lähtee hiton myöhään päälle vasta lähes punaisella. hermostaatti on orkkis 89 Helmikuussa vaihdettu.Konekait tykkää nannaa nuista lämmöistä.Oisko flektin antura vaihdettavissa herkempään 

Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Mulla lämmöt talvella reilusti alle normaalin, ei edes tyhjäkäynnillä tahtonut nousta normaaliksi. Sama termari kun nyt, 89 asteinen. Nyt uusi hauska havainto, satasen vauhdista vaihde vapaalle ja rullaten pariinkymppiin, lämmöt nousi koko ajan hiukan alle punaiselle, siitä normaali kiihdytys n.80 ja lämmöt lähti heti putoamaan, eikö sen pitäisi toimia toisin päin, eli vapaalla rullaten eikö lämpöjen tulisi laskea eikä nousta? Toimiikohan vesipumppu kunnolla?
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Vaikuttaa samankaltaiselta kuin omat kokemukseni, talvella jouduin vaihtamaan pois alle vuodenvanhan 89-orkkistermarin kun ei pysynyt kiinni niin että olisi moottori lämmennyt ja lämpöä saanut ohjaamoon.
Nyt uusi 89-orkkistermari on sitten tahmeampi aukeamaan, kaupunkiajossa pikkukierroksilla ruuhkassa tai tyhjäkäynnillä liikennevaloissa lämmöt on aika korkealla, tosin punaiselle on vielä matkaa useampi mm. Enemmän tehoja vaativassa ajossa ilmeisesti termari vasta aukeaa kunnolla ja lämmöt laskevat lähelle vaakasuoraa, ei koskaan sen alle.
Termarin vaikutuksen arviointia vaikeuttaa jonkun verran se, että vaihdoin uuden jäähdyttimen samalla kuin tuon uuden termostaatin. Voisiko olla niin, että uusi syyläri jäähdyttää sen verran tehokkaasti, että flektikytkin ei koe tarpeelliseksi alkaa puhaltaa ennen kuin tulee kunnolla helle?
Auto on 87-turbo automaatti ilmastoinnilla.
Nyt uusi 89-orkkistermari on sitten tahmeampi aukeamaan, kaupunkiajossa pikkukierroksilla ruuhkassa tai tyhjäkäynnillä liikennevaloissa lämmöt on aika korkealla, tosin punaiselle on vielä matkaa useampi mm. Enemmän tehoja vaativassa ajossa ilmeisesti termari vasta aukeaa kunnolla ja lämmöt laskevat lähelle vaakasuoraa, ei koskaan sen alle.
Termarin vaikutuksen arviointia vaikeuttaa jonkun verran se, että vaihdoin uuden jäähdyttimen samalla kuin tuon uuden termostaatin. Voisiko olla niin, että uusi syyläri jäähdyttää sen verran tehokkaasti, että flektikytkin ei koe tarpeelliseksi alkaa puhaltaa ennen kuin tulee kunnolla helle?
Auto on 87-turbo automaatti ilmastoinnilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
On se minusta ihme homma,normaalissa matkavauhdissa kun laitta vaihteen vapaalle ja antaa rullata melkein stoppiin lämmöt nousee pari milliä punasesta ja kun kiihdyttää taas vaikka sataseen niin lämmöt laskee hetkeksi normaaliin eli vaakaan.kunnes ne taas hiipii 5-10mm päähän punasesta jossa ne pysyy kokoajan. 

Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Katselin tänään lämpömittaria kaupunkiajossa. Viisari nousee noin kuuden millin päähän punaisen alueen alarajasta. Viisarin kärki nousee samalle korkeudelle kuin turbo/APC-tekstin alareuna, hiukan korkeammalle kuin viisarin keskiöpyörylän yläreuna.
Flektikytkin on kaksi vuotta sitten kansirempan yhteydessä uusittu tarvikekytkin, vaihdoin sen loppiaisena syylärinvaihdon yhteydessä vanhasta syyläristä uuteen.
Kyllä se kytkin osaa flektiä pyörittää, tuollatavalla yläkanttiin lämpimän auton kun menin tänään tankkaamaan, niin tankatessa flekti pyöri.
Flektikytkin on kaksi vuotta sitten kansirempan yhteydessä uusittu tarvikekytkin, vaihdoin sen loppiaisena syylärinvaihdon yhteydessä vanhasta syyläristä uuteen.
Kyllä se kytkin osaa flektiä pyörittää, tuollatavalla yläkanttiin lämpimän auton kun menin tänään tankkaamaan, niin tankatessa flekti pyöri.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Orkkistermarin tiivistelaipassa on helmi. Ei sillä liene merkitystä muussa kuin nesteiden täyttämisessä ekaa kertaa remontin jälkeen, ennen ensimmäistä lämpimäksikäyttöä, jolloin termostaatti aukeaa. Jos helmeä tai reikää ei ole ja termostaatti on tiiviisti kiinni, täyttä nestemäärää ei heti saa täytettyä ilman kikkailua, koska ilma ei poistu nesteen tieltä.
Termostaatin toisella puolella ei ole mitään lämmitettävää, se lämpölaajeneva vahapanos on termostaatin lämpimällä puolella, lähempänä sylinterinkantta, kauempana termarikotelon kannesta.
Termostaatin toisella puolella ei ole mitään lämmitettävää, se lämpölaajeneva vahapanos on termostaatin lämpimällä puolella, lähempänä sylinterinkantta, kauempana termarikotelon kannesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00