starttaa mut ei käynnisty!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

starttaa mut ei käynnisty!!!

Viesti Kirjoittaja msp »

tänään yllätys yllätys keskellä korpea auto ei halunnut käynnistyä.
vm-88 autoni starttaa vaikka kokopäivän muttei edes lupaa. ilmeisesti joku sähkövika kun ei mitkään varoitus valot pala ollenkaan.....esim ilmastointi toimii kun laittaa virrat mutta mittarissa ei pala öljy eikä mikään muukaan valo.
sulakkeet tarkistin ja bensatankin pohjaa koputtelin siihen tumpelo kun olen taitoni loppuikin.

kiitos kaikille avusta jo etukäteen.
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Ettei ois sytytyskasetti pimeänä? Ota irti ja tarkasta antaako kipinää.

Ja sen jälkeen tarkasta pyöriikö bensapumppu.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

anteeksi tyhmyyteni.....

Viesti Kirjoittaja msp »

legoautojen jälkeen ei ole autojen korjaamisesta kokemuksia.......missä sytytys kasetti on ja miten bensapumpun toiminnan voi tarkistaa

ps.jos sytytys kasetti on sama kuin virranjakaja niin avattu on ja todettu että toimii :oops:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: anteeksi tyhmyyteni.....

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

msp kirjoitti:legoautojen jälkeen ei ole autojen korjaamisesta kokemuksia.......missä sytytys kasetti on ja miten bensapumpun toiminnan voi tarkistaa

ps.jos sytytys kasetti on sama kuin virranjakaja niin avattu on ja todettu että toimii :oops:
jos sulla on erillinen virranjakaja, ei sulla ole ns. sytkäkasettia.

Jos olet todennut, että kipinää tulee kokeile bensapumppu. Hyvä keino kipinän todentamiseen on pistää ajoituslampun anturi jonkin piuhan päälle.

Pistä virrat päälle ja pois ja kuuntele takakontin lattian alta ääniä, suriseeko. kun käynnistät.
Jos ei niin kopauta jollain rengasraudalla bensapumpun suojakantta.

Siellä suojakannen alla on ruiskupumppu sekä siirtopumppu.

Onkos sulla bensaa paljonkin tankissa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: anteeksi tyhmyyteni.....

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Firges9000 kirjoitti: Pistä virrat päälle ja pois ja kuuntele takakontin lattian alta ääniä, suriseeko. kun käynnistät.
J
Voit myös laittaa hyppylangan vaikkapa radion ja bensapumpun sulakkeiden välille ja mennä sitten kuuntelemaan takakonttiin, pyöriikö pumppu. Sulakerasia on siis hanskalokeron yläosassa ja sulakkeiden numerot lukevat sulakerasian kannessa, ulkoa en niitä tähän hätään muista.
#1970
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

Viesti Kirjoittaja msp »

on bensaa....
mites se sähköpuoli kun yleensä kun käännän avainta ainakin öljyvalo syttyy nyt ei syty se eikä mikään muukaan oisko vika siellä jossain?

kiitos jo nyt avusta

ps. bensapumppu on siis jossain takakontin läheisyydessä
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukon pohja?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

Viesti Kirjoittaja msp »

mites sen voi tarkistaa?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

msp kirjoitti:mites sen voi tarkistaa?
Joko varmistiti bensapumpun ?

Virtalukon, bensapumpun ja jetronicin releet ym. voit tarkistaa laittamalla tarvittavat hyppylangat koskettimien ohi. Tähän tarviit ehkä kytkinkaavan ja jonkun kaverin joka tietää sähköhommista.

Haiseeko bensa startatessa ?

Jos laitat tulpan irrotettuun tulpanjohtoon startatessa, tuleeko kipinää ?
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

Viesti Kirjoittaja msp »

joo huomasin eilen et bensa haisi kun useaan otteeseen starttailtiin.
mites tuo jetronicin rele jos kävisin ostamassa ennen korpeen menoa uuden tuskin miljoonia maksaa?
hävittäiskö tuo releen rikkoutuminen auton käynnistymisen lisäksi varoitus valot?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittaristovaloille (lataus, öljynpaine, piktogrammin oviauki yms) tulee sähkö suoraan virtalukolta, sulakkeen 13 läpi.

Laita avaimesta virrat päälle ja mittaa tuleeko sulakkeelle 13 jännite.

Jos ei tule, niin ei ole paljon edellytyksiä käynnistyä, koska silloin ei mene ruiskun releillekään sähkö, nekin saavat virta-avaimen asennosta riippuvan jännitteensyötön tuon saman sulakkeen 13 läpi.

Jos virtalukon pohjassa nyt olisi sellainen vika, että jännite ei kytkeydy, mitään isoa hämminkiä ei pitäisi tulla, jos tarjoat hyppylangalla jännitettä siihen 13-sulakkeeseen jostain missä jännitettä on.

Tosin jos starttausyrityksissä bensa haisi, niin vika lienee jossain muualla.

Kytkentäkaavio: http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf

Virtalukko ja sytytys/ruiskutusjärjestelmä pdf:n sivulla 5 ja mittaristo sivulla 10.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

Viesti Kirjoittaja msp »

kiitos paljon tuosta edellisestä.
meneekö nyt virtalukko vaihtoon?
se on todella löysä mikä nyt ei hirveä ihme ole kun mittarissa on 427tkm
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

Viesti Kirjoittaja msp »

jus kirjoitti:Tosin jos starttausyrityksissä bensa haisi, niin vika lienee jossain muualla.
tosin saabisteilla vian sattuessa kaikki aistit paranevat huomattavasti joten saatoin haistaa bensan suoraan tankista :lol:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

msp kirjoitti:meneekö nyt virtalukko vaihtoon?
Jos avain kääntyy lukossa normaalisti, lukkoa ei tarvitse vaihtaa. Sähkövika ei ole virtalukossa vaan virtalukon pohjassa. Virtalukon pohja on musta muovikuorinen "katkaisija", jokta virtalukko kääntää.

Virtalukon pohjan vaihto on helppo homma, ohjauspylvään alamuovi pois, johtoliitin ja pidätinruuvit 3 mm kuusiokoloavaimella auki, vanha osa pois, uusi tilalle. Kuvitusta täällä:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html

Mittaa nyt ensin se jännite sieltä sulakkeelta. Tai varmista edes että sulake on ehjä :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

Viesti Kirjoittaja msp »

joo sulakkeet kävin eilen ensimmäisenä läpi.
kohta lähen korpee ja saatan siellä viihtyä yön yli(joko saabia potkien tai kiillottaen)
Vastaa Viestiin