starttaa mut ei käynnisty!!!
starttaa mut ei käynnisty!!!
tänään yllätys yllätys keskellä korpea auto ei halunnut käynnistyä.
vm-88 autoni starttaa vaikka kokopäivän muttei edes lupaa. ilmeisesti joku sähkövika kun ei mitkään varoitus valot pala ollenkaan.....esim ilmastointi toimii kun laittaa virrat mutta mittarissa ei pala öljy eikä mikään muukaan valo.
sulakkeet tarkistin ja bensatankin pohjaa koputtelin siihen tumpelo kun olen taitoni loppuikin.
kiitos kaikille avusta jo etukäteen.
vm-88 autoni starttaa vaikka kokopäivän muttei edes lupaa. ilmeisesti joku sähkövika kun ei mitkään varoitus valot pala ollenkaan.....esim ilmastointi toimii kun laittaa virrat mutta mittarissa ei pala öljy eikä mikään muukaan valo.
sulakkeet tarkistin ja bensatankin pohjaa koputtelin siihen tumpelo kun olen taitoni loppuikin.
kiitos kaikille avusta jo etukäteen.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
anteeksi tyhmyyteni.....
legoautojen jälkeen ei ole autojen korjaamisesta kokemuksia.......missä sytytys kasetti on ja miten bensapumpun toiminnan voi tarkistaa
ps.jos sytytys kasetti on sama kuin virranjakaja niin avattu on ja todettu että toimii![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
ps.jos sytytys kasetti on sama kuin virranjakaja niin avattu on ja todettu että toimii
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: anteeksi tyhmyyteni.....
jos sulla on erillinen virranjakaja, ei sulla ole ns. sytkäkasettia.msp kirjoitti:legoautojen jälkeen ei ole autojen korjaamisesta kokemuksia.......missä sytytys kasetti on ja miten bensapumpun toiminnan voi tarkistaa
ps.jos sytytys kasetti on sama kuin virranjakaja niin avattu on ja todettu että toimii
Jos olet todennut, että kipinää tulee kokeile bensapumppu. Hyvä keino kipinän todentamiseen on pistää ajoituslampun anturi jonkin piuhan päälle.
Pistä virrat päälle ja pois ja kuuntele takakontin lattian alta ääniä, suriseeko. kun käynnistät.
Jos ei niin kopauta jollain rengasraudalla bensapumpun suojakantta.
Siellä suojakannen alla on ruiskupumppu sekä siirtopumppu.
Onkos sulla bensaa paljonkin tankissa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: anteeksi tyhmyyteni.....
Voit myös laittaa hyppylangan vaikkapa radion ja bensapumpun sulakkeiden välille ja mennä sitten kuuntelemaan takakonttiin, pyöriikö pumppu. Sulakerasia on siis hanskalokeron yläosassa ja sulakkeiden numerot lukevat sulakerasian kannessa, ulkoa en niitä tähän hätään muista.Firges9000 kirjoitti: Pistä virrat päälle ja pois ja kuuntele takakontin lattian alta ääniä, suriseeko. kun käynnistät.
J
#1970
Joko varmistiti bensapumpun ?msp kirjoitti:mites sen voi tarkistaa?
Virtalukon, bensapumpun ja jetronicin releet ym. voit tarkistaa laittamalla tarvittavat hyppylangat koskettimien ohi. Tähän tarviit ehkä kytkinkaavan ja jonkun kaverin joka tietää sähköhommista.
Haiseeko bensa startatessa ?
Jos laitat tulpan irrotettuun tulpanjohtoon startatessa, tuleeko kipinää ?
Mittaristovaloille (lataus, öljynpaine, piktogrammin oviauki yms) tulee sähkö suoraan virtalukolta, sulakkeen 13 läpi.
Laita avaimesta virrat päälle ja mittaa tuleeko sulakkeelle 13 jännite.
Jos ei tule, niin ei ole paljon edellytyksiä käynnistyä, koska silloin ei mene ruiskun releillekään sähkö, nekin saavat virta-avaimen asennosta riippuvan jännitteensyötön tuon saman sulakkeen 13 läpi.
Jos virtalukon pohjassa nyt olisi sellainen vika, että jännite ei kytkeydy, mitään isoa hämminkiä ei pitäisi tulla, jos tarjoat hyppylangalla jännitettä siihen 13-sulakkeeseen jostain missä jännitettä on.
Tosin jos starttausyrityksissä bensa haisi, niin vika lienee jossain muualla.
Kytkentäkaavio: http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf
Virtalukko ja sytytys/ruiskutusjärjestelmä pdf:n sivulla 5 ja mittaristo sivulla 10.
Laita avaimesta virrat päälle ja mittaa tuleeko sulakkeelle 13 jännite.
Jos ei tule, niin ei ole paljon edellytyksiä käynnistyä, koska silloin ei mene ruiskun releillekään sähkö, nekin saavat virta-avaimen asennosta riippuvan jännitteensyötön tuon saman sulakkeen 13 läpi.
Jos virtalukon pohjassa nyt olisi sellainen vika, että jännite ei kytkeydy, mitään isoa hämminkiä ei pitäisi tulla, jos tarjoat hyppylangalla jännitettä siihen 13-sulakkeeseen jostain missä jännitettä on.
Tosin jos starttausyrityksissä bensa haisi, niin vika lienee jossain muualla.
Kytkentäkaavio: http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf
Virtalukko ja sytytys/ruiskutusjärjestelmä pdf:n sivulla 5 ja mittaristo sivulla 10.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jos avain kääntyy lukossa normaalisti, lukkoa ei tarvitse vaihtaa. Sähkövika ei ole virtalukossa vaan virtalukon pohjassa. Virtalukon pohja on musta muovikuorinen "katkaisija", jokta virtalukko kääntää.msp kirjoitti:meneekö nyt virtalukko vaihtoon?
Virtalukon pohjan vaihto on helppo homma, ohjauspylvään alamuovi pois, johtoliitin ja pidätinruuvit 3 mm kuusiokoloavaimella auki, vanha osa pois, uusi tilalle. Kuvitusta täällä:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Mittaa nyt ensin se jännite sieltä sulakkeelta. Tai varmista edes että sulake on ehjä
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00