ylä ylämäkeen moottori laukesi...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

ylä ylämäkeen moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

joopa eli tuli saabin moottorille ikä täyteen.. :evil: kesken kiihdytyksen alkoi koneesta kuulua hirveä kalina.. 8O noin 35 km rauhallista ajoa kotiin.. öljynpainevalo alkoi vilkkua vasta kotipihalla ja alle 1000 rpm..
kiertokammen laakeri sieltä kai leikkas kiinni. saako laakereita vaihdettua alakautta moottori paikoillaan vai pitääkö kone nostaa ylös?
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ylä ylämäkeen moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

MikKap83 kirjoitti:joopa eli tuli saabin moottorille ikä täyteen.. :evil: kesken kiihdytyksen alkoi koneesta kuulua hirveä kalina.. 8O noin 35 km rauhallista ajoa kotiin.. öljynpainevalo alkoi vilkkua vasta kotipihalla ja alle 1000 rpm..
kiertokammen laakeri sieltä kai leikkas kiinni. saako laakereita vaihdettua alakautta moottori paikoillaan vai pitääkö kone nostaa ylös?
Kone on kaput. Pelkkä laakerin vaihto ei todellakaan enää tuossa tilanteessa auta vaan koko koneen romu on purettava palasiksi. Helpommalla saatat päästä hankkimalla toisen koneen autoosi.

Haku-napin takaa löytyy varsin paljon tietoutta mitä kaikkea on odotettavissa tuossa tilanteessa.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: ylä ylämäkeen moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja himmee »

MikKap83 kirjoitti:joopa eli tuli saabin moottorille ikä täyteen.. :evil: kesken kiihdytyksen alkoi koneesta kuulua hirveä kalina.. 8O noin 35 km rauhallista ajoa kotiin.. öljynpainevalo alkoi vilkkua vasta kotipihalla ja alle 1000 rpm..
kiertokammen laakeri sieltä kai leikkas kiinni. saako laakereita vaihdettua alakautta moottori paikoillaan vai pitääkö kone nostaa ylös?
Saako kysyä, että paljonko koneella oli ajettu ja mitkä öljyt koneessa oli?
VW transporter 2.5tdi vm.99
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

koneella on ajettu vain 390 tkm, eli ei paljon. voi olla tuohon koneen hajoamiseen monta syytä.. huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa, edellinen omistaja ollut vanhempi mies eli ollut kevyessä ajossa. oli seisonut noin 2 vuotta ajamatta, ennenkuin tuli minulle. itse olen autoa kyllä huoltanut säännöllisesti, tosin on saanut myös kenkää reilusti ja ei tietenkää heti vaa pikkuhiljaa totutellen. kampiaselin stefaa vaihtaessa huomasin että öljypumpun rattaat oli aika naarmuiset. onkohan öljynpaineet ollu ihan kohillaan?? ei tosin ole valoa edes vilautellut, eikä edes syönyt öljyä. tällä hetkellä moottorissa Mobil synt S 5W 40
aiemmin teboil diamond 5w40. öljynvaihtovälinä olen pitänyt 8 - 10 tkm
Mites muuten toi B202i moottori saisko siitä ja tuosta B202L:stä kasattua yhden toimivan paketin?
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Katselin noita purkuautoista irroitettuja tonnarin moottoreita juuri pari päivää sitten netistä. Hirmuisia hintoja pyytäävät reilusti yli 200 tuhatta kilometriä poljetuista koneista.

Edullisin taisi olla 800 euroa ja turbot 1200 - 1500 euroa. Siihen rahti ja asennus + muuta pientä, niin kalliiksi tulee koneen vaihto!!!

Tuota hirveätä hintaa (kelle-on-kelle-ei tietysti) ei voi oikein ymmärtää, kun moottorit on suoraan revitty purkuautosta siirtolavalle, eli ei mitään fiksauksia, peruskorjauksia tms.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

Kannattaa varmaan soittaa Kokkolaan Mäntykorvelle ja kysyä sieltä. Kun itse
etsiskelin jokin aika sitten 2.3 moottoria, tuolla olisi ollut toimiva turbokampe, ja sen hinta oli kyllä reilusti noiden Raserin mainitsemien hintojen alle. Kaksilitraisen olettaisi silloin irtoavan vielä edukkaammin, jos sellaisia siellä sattuu tällä hetkellä olemaan. Ja mitä itse olen tuolta osia hakenut, kaikki on ollut kyllä priimassa kunnossa. Mutta niin kuin kaveri siellä sanoi, ei vähän ajettuja Saabin purkumoottoreita tahdo enää oikein olla olemassakaan :?

- Pika
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

http://www.varaosahaku.fi/

Ainakin tuosta yo. linkistä noita moottoreita katselin. Jokunen sieltä löytyy, ei montaa.

Vähän ajettua konetta tuskin tosiaan löytyykään mistään, mutta hinnat pitäisi olla kilometrien mukaan, eli jotain tolkkua. Lähinnä ajattelen tuota vaihtokonetta oman autoni perspektiivistä katsellen, eli 16 vuotta vanhaan kärryyn (vaikkakin muutoin hyväkuntoiseen) ei kyllä yli tuhannen euron koneremontissa ole mitään järkeä.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

Raser kirjoitti:http://www.varaosahaku.fi/
Lähinnä ajattelen tuota vaihtokonetta oman autoni perspektiivistä katsellen, eli 16 vuotta vanhaan kärryyn (vaikkakin muutoin hyväkuntoiseen) ei kyllä yli tuhannen euron koneremontissa ole mitään järkeä.
Niin, ja löytyykö tuohon rahaan jo varaosiksi myytäviä yksilöitä, joissa on tekniikka terve mutta pellit kadonneet ympärillä. Siinä tulisi sitten muutakin osaa samalla. Vaihtoehto tuokin.

- JaniP
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Raser kirjoitti:http://www.varaosahaku.fi/

Ainakin tuosta yo. linkistä noita moottoreita katselin. Jokunen sieltä löytyy, ei montaa.

Vähän ajettua konetta tuskin tosiaan löytyykään mistään, mutta hinnat pitäisi olla kilometrien mukaan, eli jotain tolkkua. Lähinnä ajattelen tuota vaihtokonetta oman autoni perspektiivistä katsellen, eli 16 vuotta vanhaan kärryyn (vaikkakin muutoin hyväkuntoiseen) ei kyllä yli tuhannen euron koneremontissa ole mitään järkeä.
Jaa a ostat toisen samanlaisen kärryn jossa on hetken aikaa hyvä kone ja kumminki hyvällä onnella leviää samalla tavoin. Kun taas teet omaan autoon konerempan ja voit olla varma siitä että nyt se kestää/toimii ja myös tietoinen siitä että auto on muutenkin suht hyvässä kunnossa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

himmee kirjoitti:Jaa a ostat toisen samanlaisen kärryn jossa on hetken aikaa hyvä kone ja kumminki hyvällä onnella leviää samalla tavoin. Kun taas teet omaan autoon konerempan ja voit olla varma siitä että nyt se kestää/toimii ja myös tietoinen siitä että auto on muutenkin suht hyvässä kunnossa.
Täyttä asiaa. Itse en ainakaan laittaisi autooni käytettyä konetta avaamatta ja kunnostamatta sitä. Sama pätee vaihdelootaan.

Noista käytetyistä kun ei välttämättä koskaan tiedä minkälaisella pidolla ovat olleet joten se voikin olla aikapommi ja sitten olisi taas sama homma edessä.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Tuolla 86vm moottori, vaihdelaatikko ja elektroniikka


http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=31441345
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

itse ajattelin tuota vanhan moottorin kunnostusta. pitää nyt purkaa se ensin ja katsoa mitä kaikkea on menny. syksyllä kun oli kansi auki niin katseltiin että sylinteriputket ainakin oli vielä priima kunnossa. ei väljää ja hoonaus jäljet näkyvissä. laakerit ei hirveitä maksa ja onneksi on tuttu koneistaja nii saa kampurankin sopuhintaan kiillotettua. sitäpaitsi tuleepahan samalla vaihdettua kaikki tiivisteet ni pääsee noista öljyvuodoista eroon. kytkinkin alko olla finaalissa eli tulee sekin vaihdettua samalla. käykö tuon ruiskun kampiakseli turboon?
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

suosittelen että laitat sen vanhan kuntoon. laakerit on noin 100€ paikkeilla, männät sitten vähän enemmän, mutta esim täällähän on ollut näitä italialaisia(?) mäntiä myynnissä, taitavat olla aika hyviä. Sen käsityksen ainakin saanut. Ja samalla sitten ottaa ylikokomännät niin saa putket uutta vastaaviksi.

sitten tiivisteet ja uusi jakoketju ja laahaimet niin avot ;)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos on laakeri leikannut kiinni, niin on kampiakselikin silloin entinen. Jos on kerinnyt lämpiämään, niin voi olla kampiakselin runkolinjakin mutkalla. Mitenkäs toteat tuon ilman koneistamolle vientiä?

Paras on varmaan hankkia se vaihtokone (= lohko + alakerta) ja rempata se ennen nokalle laittoa. Sen jälkeen voi miettiä mitä sille omalla kosahtaneelle vois tehdä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

joopa.. moottori on nyt purettu. ykkösen kiertokammenlaakeri leikannu kiinni. kampiakseli sekä kiertokampi entisiä.. tais mennä vaihtomoottorin etsintää, en nää järkeä tuon korjaamisessa :cry: olis kyllä loppunu kulku kohta muutenki, kytkilevystä alko olla jo niitin kannatkin lopussa.
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Vastaa Viestiin