taitaa olla tulossa mulle ensimmäinen automaatti
mut mites sen öljyn vaihto
miten usein pitäs vaihtaa
kertokaa tyhmälle
entäs noi laatikon öljyt ?
Sain neuvon jotta tuossa turbottimessa kun vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä myös tomaattiin niin se huomattavasti lisää laatikon ikää, liekkö hätävarjelun liioittelua? No eihän se ole kuin kolme ja puoli litraa.
Kivahan tässä on kirjoitella meitsillä tuli toisetsta tomaatista tasa raha ja ilmeisesti sen takia ettei pari edellistä omistajaa ollut vaihdelleet öljyjä, ja jollei kohta löydy keltään lootaa kohtuurahalla alkaa tuosta autosta kavalasti tulla varaosa-auto.
Siis parin seuraavan öljynvaihdonyhteydessä nyt kuitenkin kannattaa vaihtaa ne lootan öljyt jotta pääset edes kontuu tuoreelle tasolle?
Kivahan tässä on kirjoitella meitsillä tuli toisetsta tomaatista tasa raha ja ilmeisesti sen takia ettei pari edellistä omistajaa ollut vaihdelleet öljyjä, ja jollei kohta löydy keltään lootaa kohtuurahalla alkaa tuosta autosta kavalasti tulla varaosa-auto.
Siis parin seuraavan öljynvaihdonyhteydessä nyt kuitenkin kannattaa vaihtaa ne lootan öljyt jotta pääset edes kontuu tuoreelle tasolle?
Automaattiöljyt
Eihän se varmaan haitaksi ole, vaikka vaihtaisi jokaisen öljynvaihdon yhteydessä myös laatikkoöljyt Öljyä ei todellakaan mene paljon. Luulen kuitenkin että tuo laatikkoöljyjen vaihtaminen esim 10000 km välein on jo hätävarjelun liiottelua
Jos kuitenkin näin tekee, niin mitä tehdä vanhalla suodattimella Minusta tuo suodatin on sen verta arvokas, etten itse ainakaan viitsis sitä olla vaihtamassa jokaisen moottoriöljyn vaihdon yhteydessä Voiko kenties suodatinta puhdistaa Itse olen miettiny et kantsisko lootaan uusia öljyt vuosittain ennen talvipakkasten tuloa. Mitä mieltä muut on Kovilla pakkasilla vois kuitenki olla parempi jos olis tuoreet öljyt lootassa. Suodatinta en ehkä siltikään lähtis vielä 20000 km:n jälkeen uusimaan. Ajan noin 20-25000 vuodessa ja edellisen kerran vaihdoin laatikkoöljyt suodattimineen joulukuun alussa... Kommenttia
Jos kuitenkin näin tekee, niin mitä tehdä vanhalla suodattimella Minusta tuo suodatin on sen verta arvokas, etten itse ainakaan viitsis sitä olla vaihtamassa jokaisen moottoriöljyn vaihdon yhteydessä Voiko kenties suodatinta puhdistaa Itse olen miettiny et kantsisko lootaan uusia öljyt vuosittain ennen talvipakkasten tuloa. Mitä mieltä muut on Kovilla pakkasilla vois kuitenki olla parempi jos olis tuoreet öljyt lootassa. Suodatinta en ehkä siltikään lähtis vielä 20000 km:n jälkeen uusimaan. Ajan noin 20-25000 vuodessa ja edellisen kerran vaihdoin laatikkoöljyt suodattimineen joulukuun alussa... Kommenttia
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Suodatin pitää vaihtaa silloin kun se on tukossa, sitä taas ei autojen suodattimissa tiedä mistään onko se tukossa vai ei. Sinänsä suodattimen vaihto ja öljyn vaihto eivät kulje käsikädessä vaan suodatin vaihdetaan sen tukkeutuessa ja öljy vaihdetaan kun sen kemialliset ominaisuudet ovat heikentyneet tietyn tason alle (i.e. lisäaineistus hävinnyt, vesipitoisuus noussut riittävästi, TAN kohonnut jne).
Sitäpä ei sitten tiedäkkään mistään kumpi olisi syytä vaihtaa automaattilootaan tiheään tahtiin: suodatin vai öljyt vai molemmat. Eikä sen toteamiseen oikein ole mitään keinoja kotikonstein.
Tukkeutunut suodatin alkaa hyvin nopeasti likaamaan öljyä vaikka siinä olisikin ohivirtausventtiili ja toisaalta uudesta suodattimesta ei ole mitään hyötyä jos öljy on loppuun käytettyä. Eli kun vaihtaa molemmat kerralla on edes osittain selvillä vesillä.
Automaatin normaalissa öljynvaihdossa vaihtuu vain osa öljyistä, joten uskoisin että tehdas on mitoittanut öljynvaihtovälin siten että öljy ei loppuunkäytettyä vaihtohetkellä (uuden ja käytetyn öljyn sekoittaminen aiheuttaa varsin arvaamattomia lopputuloksia) vaan vaihtovälin sanelee ennemminkin suodatin. Edellistä tukisi myös se että tehtaan on tod.näk edullista mitoittaa suodatin mahdollisimman pieneksi hinnan ja tilakysymysten vuoksi, mikä johtaa verrattain pieneen likakapasiteettiin.
Jos jollain automaatin omistajalla on suhteita johonkin öljylabraan ja asia kiinnostaa niin kannattaa yrittää saada muutama vaihdon yhteydessä otettu näyte ja uusi öljy analysoitua... siitä se selviäisi miten kannattaa toimia. Ihan omasta lompakosta noita analyysejä ei kannata lähteä makselemaan, yhden analyysin hinnalla vaihtaa öljyt ja suodattimen aika monta kertaa.
-J-
Sitäpä ei sitten tiedäkkään mistään kumpi olisi syytä vaihtaa automaattilootaan tiheään tahtiin: suodatin vai öljyt vai molemmat. Eikä sen toteamiseen oikein ole mitään keinoja kotikonstein.
Tukkeutunut suodatin alkaa hyvin nopeasti likaamaan öljyä vaikka siinä olisikin ohivirtausventtiili ja toisaalta uudesta suodattimesta ei ole mitään hyötyä jos öljy on loppuun käytettyä. Eli kun vaihtaa molemmat kerralla on edes osittain selvillä vesillä.
Automaatin normaalissa öljynvaihdossa vaihtuu vain osa öljyistä, joten uskoisin että tehdas on mitoittanut öljynvaihtovälin siten että öljy ei loppuunkäytettyä vaihtohetkellä (uuden ja käytetyn öljyn sekoittaminen aiheuttaa varsin arvaamattomia lopputuloksia) vaan vaihtovälin sanelee ennemminkin suodatin. Edellistä tukisi myös se että tehtaan on tod.näk edullista mitoittaa suodatin mahdollisimman pieneksi hinnan ja tilakysymysten vuoksi, mikä johtaa verrattain pieneen likakapasiteettiin.
Jos jollain automaatin omistajalla on suhteita johonkin öljylabraan ja asia kiinnostaa niin kannattaa yrittää saada muutama vaihdon yhteydessä otettu näyte ja uusi öljy analysoitua... siitä se selviäisi miten kannattaa toimia. Ihan omasta lompakosta noita analyysejä ei kannata lähteä makselemaan, yhden analyysin hinnalla vaihtaa öljyt ja suodattimen aika monta kertaa.
-J-