Tyhjäkäynti ongelmaa
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
- Paikkakunta: Kangasala
Tyhjäkäynti ongelmaa
Kertokaa viisaammat missä voi olla vika kun 9000CS, 2.0 -96 tyhjäkäynti
kierrokset putoaa yhtäkkiä n.500 kierroksen paikkeille ja alkaa vaeltaa
500-1000 välillä ja joskus kone jopa sammuu esim. risteyksessä. Välillä taas vaellussession päätteeksi kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta itsekseen 1500 paikkeille ja jopa ylikin hetkeksi esim.liikennevaloissa odottaessa.
Olen erityisesti pannut merkille että kyseinen ilmiö esiintyy herkimmin kun ilman ulkolämpötila on n.+5-+10`C:n tienoilla!?!
Pakkasella ja "kesäkelillä" (+20`C) ei ole mitään ongelmia.
kierrokset putoaa yhtäkkiä n.500 kierroksen paikkeille ja alkaa vaeltaa
500-1000 välillä ja joskus kone jopa sammuu esim. risteyksessä. Välillä taas vaellussession päätteeksi kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta itsekseen 1500 paikkeille ja jopa ylikin hetkeksi esim.liikennevaloissa odottaessa.
Olen erityisesti pannut merkille että kyseinen ilmiö esiintyy herkimmin kun ilman ulkolämpötila on n.+5-+10`C:n tienoilla!?!
Pakkasella ja "kesäkelillä" (+20`C) ei ole mitään ongelmia.
9000CS -96
900i -89
900i -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Kannattaa käyttää tota yläpalkin Haku toimintoa. On aika kätevä. Vika saattaisi olla vaikka tyhjäkäyntimoottorissa (-venttiili, rakkaalla lapsella on monta nimeä). Puhdistuksesta on hyvä aloittaa...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
- Paikkakunta: Kangasala
Kiitos vihjeistä. Edussa ei pala mitään tekstejä käynnistysvaiheen normi
palamisten lisäksi. Ilmastointia ei ole (valitettavasti). Nyt taas pelannut moitteettomasti pari päivää,eli hyvin on satunnainen vika. Missä tuo tyhjäkäyntimoottori sijaitsee ja pystyykö sitä aukomaan puhdistusta varten?
palamisten lisäksi. Ilmastointia ei ole (valitettavasti). Nyt taas pelannut moitteettomasti pari päivää,eli hyvin on satunnainen vika. Missä tuo tyhjäkäyntimoottori sijaitsee ja pystyykö sitä aukomaan puhdistusta varten?
9000CS -96
900i -89
900i -89
Imusarjan alla, ei tarvitse avata puhdistusta varten, riittää että irrotat sen ja suihkit puhdistusspraytä letkulähtöihin.Punainen9000 kirjoitti:Missä tuo tyhjäkäyntimoottori sijaitsee ja pystyykö sitä aukomaan puhdistusta varten?
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
Yläpalkissa on haku-linkki jolla saat etsittyä tyhjäkäyntimoottori-hakusanalla vaikka kuinka paljon kirjoituksia tästä aiheesta.
LH-ruiskulla olevissa autossa viallinen moottorin lämpöanturi on aiheuttanut liian kovaa tyhjäkäyntiä. En tiedä voisiko tuo olla ongelma myös sinun autossasi, vaikka moottorinohjausjärjestelmä onkin uudempi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jatketaas tähän aiheeseen tyhjäkäyntiongelmasta
Eli sellasta onkelmaa 9000 2,0T -88:ssa että kun auton käynnistää eikä koske sen jälkeen kaasuun niin käy ja kukkuu aivan normaalisti. Kun painaa kaasua niin sen jälkeen katoaa tyhjäkäynti kokonaan. Eli sammuu jos ei pidä kaasulla käynnissä. Jos rauhallisesti kaasulla laskee kierrokset takaisin tyhjäkäyntilukemiin niin jää käyntiin. Missä voisi olla syyllinen tähän?
Vaihdettu on jo lämpöanturi, IMMu, tyhjäkäyntimoottori. Alipaineletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, ne kun on vaihdettu juuri. Ahtoputket tarkistettu myös. Alkaa vähitellen usko mennä tuon laitteen suhteen...
Eli sellasta onkelmaa 9000 2,0T -88:ssa että kun auton käynnistää eikä koske sen jälkeen kaasuun niin käy ja kukkuu aivan normaalisti. Kun painaa kaasua niin sen jälkeen katoaa tyhjäkäynti kokonaan. Eli sammuu jos ei pidä kaasulla käynnissä. Jos rauhallisesti kaasulla laskee kierrokset takaisin tyhjäkäyntilukemiin niin jää käyntiin. Missä voisi olla syyllinen tähän?
Vaihdettu on jo lämpöanturi, IMMu, tyhjäkäyntimoottori. Alipaineletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, ne kun on vaihdettu juuri. Ahtoputket tarkistettu myös. Alkaa vähitellen usko mennä tuon laitteen suhteen...
Tähän asti koitettu seuraavia konsteja:
Uudet tulpat
Uuden tulpanjohdot
Uusi puolan johto
Vaihdettu virranjakaja
Vaihdettu IMMu
Vaihdettu lämpöanturi
Vaihdettu kaasuläpänasento anturi
Tarkistettu alipaineletkut
Tarkistettu ahtoputket
Tarkistettu kaikki muutkin paikat mistä ilmaa voisi päästä sekaan
Kokeiltu toisella ruiskuboksilla
Mikään näistä ei tuota tulosta. Edelleen sama vika. Eli lähtee käyntiin normaalisti mutta kuulostaa että kävisi kolmella pytyllä. Tyhjäkäynti pysyy niin kauan kun kaasuun ei kosketa. Kierroksilla on nyt alkanut röpöttää pahasti.
EDIT:
Kerroin työkaverille tästä ihmeellisestä tyhjäkäyntiongelmasta. Hän oli törmännyt kerran aiemmin vastaavanlaiseen tapaukseen. Eli tyhjäkänyti pelasi hyvin mutta kun koski kaasuun niin tukehtui. Syynä oli koneen maadoitusjohto joka ei ollut kunnolla kiinni.
Otin omastani sen johdon irti, putsasin liittimet ja hion hiomapaperilla kiiltäväksi. Samoin hioin pellille asti sen kohdan johon johto tulee kiinni auton runkoon. Ei tuntunut olevan vaikutusta auton käyntiin. MUTTA, otin maadoituksen kannesta. Maadoittaako tuo nyt koneen kuitenkin runkoon, vai onko kansi huono paikka ottaa maadoitus?
Uudet tulpat
Uuden tulpanjohdot
Uusi puolan johto
Vaihdettu virranjakaja
Vaihdettu IMMu
Vaihdettu lämpöanturi
Vaihdettu kaasuläpänasento anturi
Tarkistettu alipaineletkut
Tarkistettu ahtoputket
Tarkistettu kaikki muutkin paikat mistä ilmaa voisi päästä sekaan
Kokeiltu toisella ruiskuboksilla
Mikään näistä ei tuota tulosta. Edelleen sama vika. Eli lähtee käyntiin normaalisti mutta kuulostaa että kävisi kolmella pytyllä. Tyhjäkäynti pysyy niin kauan kun kaasuun ei kosketa. Kierroksilla on nyt alkanut röpöttää pahasti.
EDIT:
Kerroin työkaverille tästä ihmeellisestä tyhjäkäyntiongelmasta. Hän oli törmännyt kerran aiemmin vastaavanlaiseen tapaukseen. Eli tyhjäkänyti pelasi hyvin mutta kun koski kaasuun niin tukehtui. Syynä oli koneen maadoitusjohto joka ei ollut kunnolla kiinni.
Otin omastani sen johdon irti, putsasin liittimet ja hion hiomapaperilla kiiltäväksi. Samoin hioin pellille asti sen kohdan johon johto tulee kiinni auton runkoon. Ei tuntunut olevan vaikutusta auton käyntiin. MUTTA, otin maadoituksen kannesta. Maadoittaako tuo nyt koneen kuitenkin runkoon, vai onko kansi huono paikka ottaa maadoitus?
Sain omassa 1995 CS:ssä eilen korjattua ketjun alussa kuvatun mukaiset asiat kuntoon, eli minulla oli tyhjäkäynti huonona, se vaelsi 500-1200 epämääräisesti ja yleensä liikennevaloihin mennessä sammui. Sillä erotuksella tosin vika että minulla paloi "check engine" -valo. Vikakoodin perusteella vaihdoin EVAP-venttiilin uuteen, nollasin koodit ja auto toimii kuin unelma.
Toivottavasti on jollekin tästä tiedonpalasta hyötyä...
Toivottavasti on jollekin tästä tiedonpalasta hyötyä...
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
Jatketaan nyt tähän viestiin.
Eli tänään aamuhämärissä ajelin työpaikalleni ja noin matkan puolivälissä syttyi Check Engine mutta ei vääntö tai nopeus mihinkään tippunut.
Valo syttyi välittömästi käynnistyksen jälkeen lähteässäni työpaikalta, mutta sammui pari kilometriä ennen kotia.
Tyhjäkäynti on jo seilannut siitä asti kun auto on hankittu meille(nyt tosin seilasi vieläkin enemmän). Pakoputki on reikiä täynnä lähinnä uusien sikamaisen hinnoittelun takia
Mikä voisi olla vikana?
Kiitän ja kumarran jo etukäteen vastauksista.
edit: NIIN ja kai tolla uskaltaa huomenna töihin mennä??
Eli tänään aamuhämärissä ajelin työpaikalleni ja noin matkan puolivälissä syttyi Check Engine mutta ei vääntö tai nopeus mihinkään tippunut.
Valo syttyi välittömästi käynnistyksen jälkeen lähteässäni työpaikalta, mutta sammui pari kilometriä ennen kotia.
Tyhjäkäynti on jo seilannut siitä asti kun auto on hankittu meille(nyt tosin seilasi vieläkin enemmän). Pakoputki on reikiä täynnä lähinnä uusien sikamaisen hinnoittelun takia
Mikä voisi olla vikana?
Kiitän ja kumarran jo etukäteen vastauksista.
edit: NIIN ja kai tolla uskaltaa huomenna töihin mennä??
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Reikänen pakari voi saada jo tuon valon syttymisen aikaan... ei kai nuot putket ny ihan mahottomissa hinnoissa ole Motonetissä tai Biliksessä. Ookko muuten tulpat uusinu millon viimeksi?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Oletkos kokeillut vaihtaa sitä pientä sytytys härveliä siitä vasemmanlokasuojan päältä, kaveri vaihtoi sen ja siihen jäi kierrosluku ongelmat.TeePee kirjoitti:Tähän asti koitettu seuraavia konsteja:
Uudet tulpat
Uuden tulpanjohdot
Uusi puolan johto
Vaihdettu virranjakaja
Vaihdettu IMMu
Vaihdettu lämpöanturi
Vaihdettu kaasuläpänasento anturi
Tarkistettu alipaineletkut
Tarkistettu ahtoputket
Tarkistettu kaikki muutkin paikat mistä ilmaa voisi päästä sekaan
Kokeiltu toisella ruiskuboksilla
Mikään näistä ei tuota tulosta. Edelleen sama vika. Eli lähtee käyntiin normaalisti mutta kuulostaa että kävisi kolmella pytyllä. Tyhjäkäynti pysyy niin kauan kun kaasuun ei kosketa. Kierroksilla on nyt alkanut röpöttää pahasti.
EDIT:
Kerroin työkaverille tästä ihmeellisestä tyhjäkäyntiongelmasta. Hän oli törmännyt kerran aiemmin vastaavanlaiseen tapaukseen. Eli tyhjäkänyti pelasi hyvin mutta kun koski kaasuun niin tukehtui. Syynä oli koneen maadoitusjohto joka ei ollut kunnolla kiinni.
Otin omastani sen johdon irti, putsasin liittimet ja hion hiomapaperilla kiiltäväksi. Samoin hioin pellille asti sen kohdan johon johto tulee kiinni auton runkoon. Ei tuntunut olevan vaikutusta auton käyntiin. MUTTA, otin maadoituksen kannesta. Maadoittaako tuo nyt koneen kuitenkin runkoon, vai onko kansi huono paikka ottaa maadoitus?