Tyhjäkäynti ongelmaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Punainen9000
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Kangasala

Tyhjäkäynti ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Punainen9000 »

Kertokaa viisaammat missä voi olla vika kun 9000CS, 2.0 -96 tyhjäkäynti
kierrokset putoaa yhtäkkiä n.500 kierroksen paikkeille ja alkaa vaeltaa
500-1000 välillä ja joskus kone jopa sammuu esim. risteyksessä. :oops: Välillä taas vaellussession päätteeksi kierrokset saattaa yhtäkkiä nousta itsekseen 1500 paikkeille ja jopa ylikin hetkeksi esim.liikennevaloissa odottaessa.
Olen erityisesti pannut merkille että kyseinen ilmiö esiintyy herkimmin kun ilman ulkolämpötila on n.+5-+10`C:n tienoilla!?!
Pakkasella ja "kesäkelillä" (+20`C) ei ole mitään ongelmia.
9000CS -96
900i -89
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kannattaa käyttää tota yläpalkin Haku toimintoa. On aika kätevä. Vika saattaisi olla vaikka tyhjäkäyntimoottorissa (-venttiili, rakkaalla lapsella on monta nimeä). Puhdistuksesta on hyvä aloittaa...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Joo putsaa ekana tuo tyhjäkäyntimoottori. Mikä on tk-moottorin mallin numero? Minulla saattaa olla antaa testattavaksi ehjä tk-moottori jos on
samaa mallia, samalta kylältä kun ollaan...
SAAB 900i 16v -92.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Joo putsaa ekana tuo tyhjäkäyntimoottori. Mikä on tk-moottorin mallin numero? Minulla saattaa olla antaa testattavaksi ehjä tk-moottori jos on
samaa mallia, samalta kylältä kun ollaan...
SAAB 900i 16v -92.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Palaako edussa check engine teksti kokoajan vai vain käynnistettäessä. :?:
Ja onko ilmastointi. :?:
Punainen9000
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Punainen9000 »

Kiitos vihjeistä. Edussa ei pala mitään tekstejä käynnistysvaiheen normi
palamisten lisäksi. Ilmastointia ei ole (valitettavasti). Nyt taas pelannut moitteettomasti pari päivää,eli hyvin on satunnainen vika. Missä tuo tyhjäkäyntimoottori sijaitsee ja pystyykö sitä aukomaan puhdistusta varten?
9000CS -96
900i -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Punainen9000 kirjoitti:Missä tuo tyhjäkäyntimoottori sijaitsee ja pystyykö sitä aukomaan puhdistusta varten?
Imusarjan alla, ei tarvitse avata puhdistusta varten, riittää että irrotat sen ja suihkit puhdistusspraytä letkulähtöihin.
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

Yläpalkissa on haku-linkki jolla saat etsittyä tyhjäkäyntimoottori-hakusanalla vaikka kuinka paljon kirjoituksia tästä aiheesta.

LH-ruiskulla olevissa autossa viallinen moottorin lämpöanturi on aiheuttanut liian kovaa tyhjäkäyntiä. En tiedä voisiko tuo olla ongelma myös sinun autossasi, vaikka moottorinohjausjärjestelmä onkin uudempi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Jatketaas tähän aiheeseen tyhjäkäyntiongelmasta

Eli sellasta onkelmaa 9000 2,0T -88:ssa että kun auton käynnistää eikä koske sen jälkeen kaasuun niin käy ja kukkuu aivan normaalisti. Kun painaa kaasua niin sen jälkeen katoaa tyhjäkäynti kokonaan. Eli sammuu jos ei pidä kaasulla käynnissä. Jos rauhallisesti kaasulla laskee kierrokset takaisin tyhjäkäyntilukemiin niin jää käyntiin. Missä voisi olla syyllinen tähän?

Vaihdettu on jo lämpöanturi, IMMu, tyhjäkäyntimoottori. Alipaineletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, ne kun on vaihdettu juuri. Ahtoputket tarkistettu myös. Alkaa vähitellen usko mennä tuon laitteen suhteen...
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tähän asti koitettu seuraavia konsteja:

Uudet tulpat
Uuden tulpanjohdot
Uusi puolan johto
Vaihdettu virranjakaja
Vaihdettu IMMu
Vaihdettu lämpöanturi
Vaihdettu kaasuläpänasento anturi
Tarkistettu alipaineletkut
Tarkistettu ahtoputket
Tarkistettu kaikki muutkin paikat mistä ilmaa voisi päästä sekaan
Kokeiltu toisella ruiskuboksilla


Mikään näistä ei tuota tulosta. Edelleen sama vika. Eli lähtee käyntiin normaalisti mutta kuulostaa että kävisi kolmella pytyllä. Tyhjäkäynti pysyy niin kauan kun kaasuun ei kosketa. Kierroksilla on nyt alkanut röpöttää pahasti.

EDIT:

Kerroin työkaverille tästä ihmeellisestä tyhjäkäyntiongelmasta. Hän oli törmännyt kerran aiemmin vastaavanlaiseen tapaukseen. Eli tyhjäkänyti pelasi hyvin mutta kun koski kaasuun niin tukehtui. Syynä oli koneen maadoitusjohto joka ei ollut kunnolla kiinni.

Otin omastani sen johdon irti, putsasin liittimet ja hion hiomapaperilla kiiltäväksi. Samoin hioin pellille asti sen kohdan johon johto tulee kiinni auton runkoon. Ei tuntunut olevan vaikutusta auton käyntiin. MUTTA, otin maadoituksen kannesta. Maadoittaako tuo nyt koneen kuitenkin runkoon, vai onko kansi huono paikka ottaa maadoitus?
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Villi veikkaus... bypass venttiili sökö?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Autossa on dumpvalve. Se on tarkistettu että on ehjä.

Auto on siis toiminut hyvin myös dumpilla ENNEN seuraavia muutoksia:

T5-kansi
T5-imusarja
RST pakosarja
Garrett GT28RS -ahdin
Isompi cooleri

Tosiaan näiden muutosten jälkeen ei ole enää toiminut.
pipsa
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Sain omassa 1995 CS:ssä eilen korjattua ketjun alussa kuvatun mukaiset asiat kuntoon, eli minulla oli tyhjäkäynti huonona, se vaelsi 500-1200 epämääräisesti ja yleensä liikennevaloihin mennessä sammui. Sillä erotuksella tosin vika että minulla paloi "check engine" -valo. Vikakoodin perusteella vaihdoin EVAP-venttiilin uuteen, nollasin koodit ja auto toimii kuin unelma.

Toivottavasti on jollekin tästä tiedonpalasta hyötyä...
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Jatketaan nyt tähän viestiin.

Eli tänään aamuhämärissä ajelin työpaikalleni ja noin matkan puolivälissä syttyi Check Engine mutta ei vääntö tai nopeus mihinkään tippunut. :?

Valo syttyi välittömästi käynnistyksen jälkeen lähteässäni työpaikalta, mutta sammui pari kilometriä ennen kotia. 8O

Tyhjäkäynti on jo seilannut siitä asti kun auto on hankittu meille(nyt tosin seilasi vieläkin enemmän). Pakoputki on reikiä täynnä lähinnä uusien sikamaisen hinnoittelun takia :roll:

Mikä voisi olla vikana?

Kiitän ja kumarran jo etukäteen vastauksista.

edit: NIIN ja kai tolla uskaltaa huomenna töihin mennä??
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Reikänen pakari voi saada jo tuon valon syttymisen aikaan... ei kai nuot putket ny ihan mahottomissa hinnoissa ole Motonetissä tai Biliksessä. Ookko muuten tulpat uusinu millon viimeksi?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
josipan
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

TeePee kirjoitti:Tähän asti koitettu seuraavia konsteja:

Uudet tulpat
Uuden tulpanjohdot
Uusi puolan johto
Vaihdettu virranjakaja
Vaihdettu IMMu
Vaihdettu lämpöanturi
Vaihdettu kaasuläpänasento anturi
Tarkistettu alipaineletkut
Tarkistettu ahtoputket
Tarkistettu kaikki muutkin paikat mistä ilmaa voisi päästä sekaan
Kokeiltu toisella ruiskuboksilla


Mikään näistä ei tuota tulosta. Edelleen sama vika. Eli lähtee käyntiin normaalisti mutta kuulostaa että kävisi kolmella pytyllä. Tyhjäkäynti pysyy niin kauan kun kaasuun ei kosketa. Kierroksilla on nyt alkanut röpöttää pahasti.

EDIT:

Kerroin työkaverille tästä ihmeellisestä tyhjäkäyntiongelmasta. Hän oli törmännyt kerran aiemmin vastaavanlaiseen tapaukseen. Eli tyhjäkänyti pelasi hyvin mutta kun koski kaasuun niin tukehtui. Syynä oli koneen maadoitusjohto joka ei ollut kunnolla kiinni.

Otin omastani sen johdon irti, putsasin liittimet ja hion hiomapaperilla kiiltäväksi. Samoin hioin pellille asti sen kohdan johon johto tulee kiinni auton runkoon. Ei tuntunut olevan vaikutusta auton käyntiin. MUTTA, otin maadoituksen kannesta. Maadoittaako tuo nyt koneen kuitenkin runkoon, vai onko kansi huono paikka ottaa maadoitus?
Oletkos kokeillut vaihtaa sitä pientä sytytys härveliä siitä vasemmanlokasuojan päältä, kaveri vaihtoi sen ja siihen jäi kierrosluku ongelmat.
Vastaa Viestiin