9000 Griffin (v6) (ilmastointi ja nopeusmittari ongelma)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Juustro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 22:46

9000 Griffin (v6) (ilmastointi ja nopeusmittari ongelma)

Viesti Kirjoittaja Juustro »

Olisi pari ongelmaa ko saabin kanssa.

Tämmönen, nähtävästi aika harvinainen kokoonpano. Merkkihuoltamon sanoja lainaten "Onko tämmösiäkin olemassa". Saab 9000 Griffin v6 koneella. vm 95.

Nopeusmittari ei toimi. Vaihdelaatikosta tarkastettu että muovinen ratas oli ehjä (kiitos täältä löydettyjen kuvien ko tarkastus onnistui helposti). Onkohan anturi sitten rikki vai mittaristosta jotain irti (epäillään että edellinen omistaja on rukannut mittaristoa)

Ilmastoinnissa jotain häikkää. Polttaa piirin nopeudensäätimestä. Mistähän tuo mahdollisesti voisi johtua. Kun piiri kärähtää niin puhaltaa täysillä, sääti ACC:stä mitä tahansa. Sulakkeen irroituksella saa sammumaan.

Jos tarvitsette lisätietoja niin kysykää.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Polttaa puhaltimen nopeudensäätöpiirin komponenttejä siis? Miten tuo ilmenee? ...jos joku piiri kärähtää niin käsittääkseni tällöin joutuu ostamaan uuden vastaavan osan. Jos taas joku ylijännite/ylikuumenemissuoja pärähtään niin, homma toimii taas hetken päästä. Vai sulakeko se sieltä vaan possahtaa?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisiko puhallinmoottori vaan tullut tiensä päähän?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juustro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Juustro »

Ahtopaine kirjoitti:Polttaa puhaltimen nopeudensäätöpiirin komponenttejä siis? Miten tuo ilmenee? ...jos joku piiri kärähtää niin käsittääkseni tällöin joutuu ostamaan uuden vastaavan osan. Jos taas joku ylijännite/ylikuumenemissuoja pärähtään niin, homma toimii taas hetken päästä. Vai sulakeko se sieltä vaan possahtaa?
Joku piirin osa kärähtää, jonka saa tilattua kyllä mutta ei auta kun menee vähän ajan päästä uudestaan sama osa.
Kuva
Tuossa kuvassa tuo palikka jossa keltainen tarra. Siellä on transistori joka on jäähdytys(?) siiliä vasten joka kärähtää.
Mimmi kirjoitti:Tarkastahan mittariston liittimet ja samalla kannattaa kurkkia mittarin kiinnitysruuvien tiukkuus.
Olisikohan tuosta mittariston purusta joitan kuvia, oon koittanut etsiä mutta eipä ole sattunut silmään.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juustro kirjoitti:Olisikohan tuosta mittariston purusta joitan kuvia, oon koittanut etsiä mutta eipä ole sattunut silmään.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25117
http://townsendimports.com/Web/electric ... cement.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8208#98208
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juustro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Juustro »

Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

jus kirjoitti:Olisiko puhallinmoottori vaan tullut tiensä päähän?
...tuo voisi olla syynä, että ylikuumenee ja palaa tuo trankku? Ei moottori kuitenkaan ääntele ylimääräisiä?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juustro kirjoitti:Mitenhän tuon anturin voisi testata?
Vaihteiston mittarianturista (johtoliitin irtikytkettynä) pitäisi olla mitattavissa yleimittarilla AC-asennossa pieni, alle 5 voltin jännite kuskin pyörää pyörittäessä.

Varmista, että nopeusmittarin takana olevaan kolminapaiseen liittimeen tulee akkujännite valkovihreään johtoon ja maa mustaan johtoon. Keskimmäisessä vihreässä johdossa pitäisi olla pyörien asennon mukaan 0 V tai 12 V. Tässä pitäisi näkyä pyörimisnopeuden mukaan tihenevää pulssia. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 527#286527

Mitään näistä en ole itse kokeillut, mutta tuollaisia vinkkejä TCS-kirja antoi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juustro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Juustro »

Ainakin ilmastoinnin vika taisi selvitä, Moottorin laakerit ovat sen verran kuivat että ei se ei jaksa pyörittää pienellä nopeudella, jonka takia piiri palo. Eli ei muutako uutta moottoria hommaamaan.
Vastaa Viestiin