Noniin. Nyt on auto jälleen liikenteessä ja omistajan naama messingillä
Kylläpä muuttui ajotuntuma kertaheitolla ihan tyystin. Vaihteisto on nyt timmi kuin uusi ja kytkin pelaa sievästi ja tarkasti. Näillä on todella paljon merkitystä ihan yleistuntumaan autosta. Ei ole enää vaihdekeppi kuin puurokauha kattilassa vaan napakasti kohdallaan eikä ole klappia moottorijarrutuksissa.
Tasapainoakselien ketjun poisto.
Ensin negatiiviset puolet; koneen käyntiääneen tuli uusi resonanssi tai murina n.2800rpm aika tarkalleen. Kuuluu pienillä vaihteilla, kolmosella jo rengasäänet alkaa peittää. Ratin tai penkin kautta ei mitään tuntemuksia lisääntyneenä värinänä jne. Jotakuta tuo uusi murina saattais häiritä. Mua ei.
Positiiviset puolet. Kone käy ja kukkuu nätisti kuin singeri. Ei samaksi tonnarin koneeksi äkkiä tunnistaisi äänen perusteella. Ei MITÄÄN helinää, kahnutusta tai kalkatusta kuulu. Nätti tasainen hyrinä. Sisälle voimakkain ääni alkaa olla AC:n lämpötila-anturi. Kone kiertää iloisesti hyytymättä punarajalle saakka ja paineet pysyy ylhäällä ilman ongelmia.
Tällä perusteella itse suosittelen tasapainoketjun poistoa kaikille joilla se jo jonkin verran ääntää. Ei enää tarvi ajatella koko helisijää. Minun tapauksessa mitään tuntuvia tärinöitä ei tullut. Päinvastoin tunne on että alle 1500rpm olleet värinät on vähentyneet.
Nämä kokemukset siis autossa jossa on uusittu kaikki moottorintuet ja vaihteistontuki on uusi joka on täytetty polyuretaanilla.
Toimiva tonnari on hieno auto.