Aero liikenteeseen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Aero liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jännityksellä tässä odotellaan, kohta pitäis saada Aero jälleen ajoon. Laatikossa uudet laakerit, tasapainoakselit poissa pelistä, kytkin ja työsylinteri uusi, jakopäänketju uusi, moottorin/laatikon tuentaa jäykennetty ja muuta pientä. Saapas nähdä tuleeko tästä itku pitkästä ilosta, eli miten mahtaapi täryytellä. Olen ERITTÄIN herkkä kaikille värinöille ja häiriötuntemuksille, joten hieman arveluttaa miltä mahtaapi tuntua kun on tasapainottimet poistettu ja laatikontuenta jäykennetty.

No, pian saatte kuulla asiasta kunhan pääsee koeajot suorittamaan.
Auto siis 162tkm ajettu ´93 Aero jossa TP-ketju jo rallatteli, vaikka ei rattaat likikään finaalissa ollut kuulemma asiantuntijan mukaan.

"Vikoina" oli hieman väljähtynyt laatikko, epämääräisesti irroittava kytkin sekä TP-helistykset. Ja kylmänä tyhjäkäynniltä liikkeelle lähtiessä ärsyttävät vibraatiot.

8O Odottavan aika on pitkä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Hieno homma jotta saat pelin sopivasti kesäksi liikenteeseen. Ei ole paljoa ajettu noille vuosille tuolla pelilläsi. Sopiiko kysyä missä laitatit laatikon ja kustansiko hunajata? ...veikko pelkän laatikon itte pajalle vai koko pirssin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo, eipä ole paljoa ajettu, ei juuri käytetyltä vielä näytä sisältä eikä ulkoa vaikka rippikouluikää jo lähentelee;) Ruotsista rullattu kolme vuotta sitten.

Vaihteiston kunnostus by Hietaharju Oulusta. Mulla on jo kaksi Pentin tekemää satkun laatikkoa eikä moitteen sanaa ole. Hintaa en voi varmalla sanoa se täytynee aina neuvotella, mutta muistaakseni irroitetun laatikon remppaus oli luokkaa 250€. Pätevä kaveri tekemään, mutta meinaa olla kiireinen. Munkin auto "jonotti" sinne pidemmän aikaa. Tarkempia yhteystietoja voin antaa YV:llä jos kiinnostaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Noniin. Nyt on auto jälleen liikenteessä ja omistajan naama messingillä :lol:

Kylläpä muuttui ajotuntuma kertaheitolla ihan tyystin. Vaihteisto on nyt timmi kuin uusi ja kytkin pelaa sievästi ja tarkasti. Näillä on todella paljon merkitystä ihan yleistuntumaan autosta. Ei ole enää vaihdekeppi kuin puurokauha kattilassa vaan napakasti kohdallaan eikä ole klappia moottorijarrutuksissa.

Tasapainoakselien ketjun poisto.

Ensin negatiiviset puolet; koneen käyntiääneen tuli uusi resonanssi tai murina n.2800rpm aika tarkalleen. Kuuluu pienillä vaihteilla, kolmosella jo rengasäänet alkaa peittää. Ratin tai penkin kautta ei mitään tuntemuksia lisääntyneenä värinänä jne. Jotakuta tuo uusi murina saattais häiritä. Mua ei.

Positiiviset puolet. Kone käy ja kukkuu nätisti kuin singeri. Ei samaksi tonnarin koneeksi äkkiä tunnistaisi äänen perusteella. Ei MITÄÄN helinää, kahnutusta tai kalkatusta kuulu. Nätti tasainen hyrinä. Sisälle voimakkain ääni alkaa olla AC:n lämpötila-anturi. Kone kiertää iloisesti hyytymättä punarajalle saakka ja paineet pysyy ylhäällä ilman ongelmia.

Tällä perusteella itse suosittelen tasapainoketjun poistoa kaikille joilla se jo jonkin verran ääntää. Ei enää tarvi ajatella koko helisijää. Minun tapauksessa mitään tuntuvia tärinöitä ei tullut. Päinvastoin tunne on että alle 1500rpm olleet värinät on vähentyneet.

Nämä kokemukset siis autossa jossa on uusittu kaikki moottorintuet ja vaihteistontuki on uusi joka on täytetty polyuretaanilla.

Toimiva tonnari on hieno auto.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Hyvältä kuullostaa... täytyis melkein käydä joskus kesällä kattomassa/kuuntelemassa, jos sattuis olemaan tuota kautta matka. Voitais laittaa saman ikäset autot vaikka vierekkäin :wink: ....Ittellä ei ole varmaa tietoa onko omassa autossa uusittu kyseiset tasapaino-osat vai onko ne jo otettu kuikkaan aiempien omistajien toimesta, myyjä kyllä kertoi noiden olevan uusittu, mutta tiedä sitten varmasti.

Oliko tuo sun uusi vaihteistontuki siis orkkiskuminen jonka täytitte itte PU-massalla vai ihan oikia PU-pusla?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Todellakin vähän ajettu tonnari. Saaneeko udella kuinka paljon tollainen
remppa tuli kustantamaan? ONNEKSI olkoon, olo on varmasti kuin voittajalla!
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Vaihteistontuki on orkkiskuminen joka on täytetty PU-massalla.
Koko homma kustansi pitkänmatkaa toistatuhatta euroa :? Mutta lohdutan
itseäni ajatellen, että jos saman rahan ois investoinut autonvaihtoon niin ois saanut hyvällä tuurilla vain hivenen huonomman tilalle. Todennäköisesti silti paljon huonomman...

Olo on tosiaan kuin voittajalla!
Ei voi muuta sanoa, kuin että kannattaa investoida vanhaankin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Mun ois kans tarkoitus ens talven aikana tuosta aerosta rempata laatikko ja kone, sekä laittaa vähän viriviriä. Toivottavasti on mullakin voittaja olo keväällä.
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kyllä näin on vanhaan hyväänkin kannattaa investoida.
Ajatuksena olis itselläni saada jossain vaiheessa Aero hommattua pihaan.
Heti kun sattuu sopivilla kilometreillä ja kaikilla herkuilla, niin kiinni veti.
Ja kiva kuulla jos tonnarin omistajat ovat näinkin iloisia ja tyytyväisiä autoonsa (vaikkakin auto on jo vanhahtava, mutta ei kyllä uusille HÄPEÄ!).
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mitäs öljyä muuten laitoitta vasta rempattuun lååtaan... tava 10W-30 dino juissia vai ihka oikeaa vaihteisto-öljyä?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ahtopaine kirjoitti:Mitäs öljyä muuten laitoitta vasta rempattuun lååtaan... tava 10W-30 dino juissia vai ihka oikeaa vaihteisto-öljyä?
Saabin omaa, ´97 korjauskehoitteen mukaista synteettistä (käy malleihin ->93). Ajellaan about 500km ja jälleen litkut vaihtoon. Ja sekin onnistuu hieman nätimmin kun laatikkoon tehtiin tyhjennysproppu.

Tuosta vaihteiston tukikumista vielä. Eli alkuperäinen oli löystynyt ja painunut varmaan 10mm alemmas kuin kuuluisi. Uuden paikoilleen vaihto oli P:stä!! Ja kun tämä uusikin alkoi löysätä hetimiten ja painua kasaan ajattelin vahvistaa sitä. Ja kun on jämäkät tuet paikoillaan niin ei paljoa kolmosella keppi heilu (vrt.toinen topic kolmosella vipottamisesta).
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ittekin meinasin tuon tyhjennysropun tuunata, vinkkejä tuon tekoon otetaan kiitollisna vastahan! Tuollahan on tuo ohje, mutta oisko jotain parannusehdotuksia/tarkennuksia... http://townsendimports.com/Web/transmis ... ughole.htm

...teittäkö muuten 3mm vai isomman holen?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kuva kertonee paikan - 8mm pultti. Myöhemmin laitan o-renkaan alle kunhan vaihdan "pesuöljyt" pois.
Kuva

Ja tuossa kuva miltä vaihteiston tuki näyttää nyt. Koneen paino ei paina sitä luttuun vaan se pysyy aikalailla paikoillaan. Massan kuivumisaika varmaan jokunen, päivä tai pari.
Kuva

Ja vielä kuva yhdestä motonetin tuesta. Kuvan ottohetkellä jotain reilun vuoden vanha...
Kuva

Ja vielä kuulapuhallettu sekä lakkapinnoitettu laatikko paikoillaan
Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Paljos tuossa pultin kohdalla on tuo kopan materiaalivahvuus... näyttäisi olevan joku paksunnos tuossa? Paremmalta paikalta vaikuttaa selvästi kuin tuo Townsendin ehdottama n. 3mm ohut kohta kuoressa. Mietin vain, että onko mahdollista tehdän noin isoa roppua ilman että käyttää laatikkoa irti/auki... taitaa mennä murenia liikaa sisään meinaan.

...vähintään pari päivää tarvii kovettuakseen PU-massa. Mulla ei ainakaan päivässä vielä ehtiny noissa yläpuslissa. On sen verrran paksusti tuota ainetta tietty.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ahtopaine kirjoitti:Paljos tuossa pultin kohdalla on tuo kopan materiaalivahvuus... näyttäisi olevan joku paksunnos tuossa? Paremmalta paikalta vaikuttaa selvästi kuin tuo Townsendin ehdottama n. 3mm ohut kohta kuoressa. Mietin vain, että onko mahdollista tehdän noin isoa roppua ilman että käyttää laatikkoa irti/auki... taitaa mennä murenia liikaa sisään meinaan.

...vähintään pari päivää tarvii kovettuakseen PU-massa. Mulla ei ainakaan päivässä vielä ehtiny noissa yläpuslissa. On sen verrran paksusti tuota ainetta tietty.
Tuosta paikasta en osaa sanoa. Hietaharjun kokemuksella tuo on hyvä paikka. PU-massan kuivuminen riippuu kerroksen paksuudesta, mutta aikaa se vie. Ja nuo yläpuolen tukien täyttämiset sitten lisää tärinää ratissa. Ihan kuin powerflexitkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin