flektin käynnistyminen
flektin käynnistyminen
Selailin tuossa vanhojakin viestejä, mutta hieman jäi vielä tyhmää askarruttamaan ohjaako syylärin anturin lisäksi tuota flektiä jokin muukin anturi tms. tai missä lämpötilassa flektin pitäisi ylipäätään käynnistyä? Flekti starttaa, kun vetää releen navat yhteen tai antaa suoraan virtaa liittimistä eli flekti ja johtosarja ok. Ei kuitenkaan pyörinyt kun kun yhdisti anturin navat. Vaihdoin anturin ja releen silti uuteen, sulake ok. Uusi termari niin lämmöt ajossa puolessa välissä ok, paikallaan kun seisottaa pitempään niin lämmöt nousee klo 10-11 ei kuitenkaan punarajalle...flekti ei kuitenkaan käynnisty...pitäisiköhän? Syylärin anturi siis se kahdella johdolla oleva ( vm 92 2.3T CS ).
Re: flektin käynnistyminen
Jos ei käynnisty anturin liittimestä navat yhdistämällä veikkaisin johtosarjaa välillä anturi-rele tai anturi-flekti.9-3Tid kirjoitti:Flekti starttaa, kun vetää releen navat yhteen tai antaa suoraan virtaa liittimistä eli flekti ja johtosarja ok. Ei kuitenkaan pyörinyt kun kun yhdisti anturin navat.
Kyllähän flektin pitää pyöriä vaikka ACC olisi kytketty pois.
EDIT: Oletko, Ari, hankkinut noita lämpökytkimiä jostain? Mitä maksoi? Mulla tuntuis kompressori käynnistyvän pikkasen satunnaisesti täpötäydellä järjestelmälläkin, joten voisi tuota lämpökytkintä kokeilla jos ei tolkuttoman hintainen.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Lienee tarkoitat tuota painekytkintä, joka ohjaa syylärin flektin pyörimään, jos ei erillistä puhallinta AC:lle ole, kuten "Sahara" malleissa.peinu kirjoitti:öö, mä tarkoitan tietysti ilmastoinnin ylikuumenemissuojaa. Tarkoitatko sinäkin?
No mulle vaihdettiin tuokin vuosi takaperin, kun teetin täydellisen huollon tossa konalassa, johtuen juuri em. painekytkimen toimimattomuudesta ja 8V vanhasta filtteristä/kuivaimesta, jotta tyrkkäs kompuran päästä ulos tavarat ekojen lämpösten aikaan.
Hintoihin en muuta sano, vaan kuitissa luki painekytkin n.40E ja kuivain n.30E vaihtoineen päivineen sisältäen täytöt ja koekäytöt koko lasku oli 204E jaka tingittiin 200E, ja vanhat osat tuli mukaan.
Joo tästä juuri kyse. Auto kävi jonkun aikaa lämpösellä kelillä tyhjäkäyntiä, eikä kompura naksahtanut enää päälle. Vähän aikaa varjossa seisoskelun jälkeen alkoi taas naksahtelemaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Luulis, että siinä jonkinlainen rauhallinen tahti on milloin kompura käynnistyy ja pitää taukoa. Minkälaisin välein teidän kompurat katkoo päälle/pois?Mimmi kirjoitti:Kompurassa on ylilämpösuoja (se pieni palikka, jossa on 2 johtoa). Ohittamalla sen saat varmuuden sen toimivudesta. Jos se katkoo kompuran magneettikytkintä, kokeile kompuran lämpötilaa, sen pitäisi olla kädenlämpöinen, muttei polttava.
Voihan olla, että toimii niin kuin pitääkin, mutta saishan se ilmastointi toimia lämpöselläkin ja vaikka tyhjäkäynnilläkin:)
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mä kokeilin sitä Facetin tekemää eli punaisella johdon suojalla olevaa ja se ei ainakaan toiminut. Pakkasella eli yli -20C käynnisti flektin itsekseen (ja söi akun) ja sitten lopetti toiminan lämpimilläkin keleillä. Ja anturi ei ollut kuin 3kk vanha.Mimmi kirjoitti:Motonet myy lämpökytkimiä. Motonetissa on sitten useammanmerkkisiä, joten kannattaa vaivata myyjää ja pyytää ne kaikki mallit esiin.
Hain sitten orkkiksen, tiivisteen kanssa n.75e (tarvike tais olla n.20e)
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jesss, just laitoin Facetin anturin tonttuun, kun onnistuin nirhaamaan vanhasta anturista johdot poikki aivan anturin pään juurestaV-M kirjoitti: Mä kokeilin sitä Facetin tekemää eli punaisella johdon suojalla olevaa ja se ei ainakaan toiminut. Pakkasella eli yli -20C käynnisti flektin itsekseen (ja söi akun) ja sitten lopetti toiminan lämpimilläkin keleillä. Ja anturi ei ollut kuin 3kk vanha.
Hain sitten orkkiksen, tiivisteen kanssa n.75e (tarvike tais olla n.20e)
V-M

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kiitos viesteistä.Mimmi kirjoitti:Kompurassa on ylilämpösuoja (se pieni palikka, jossa on 2 johtoa). Ohittamalla sen saat varmuuden sen toimivudesta. Jos se katkoo kompuran magneettikytkintä, kokeile kompuran lämpötilaa, sen pitäisi olla kädenlämpöinen, muttei polttava.
Mulla kompura käy perkeleen kuumana...vois vaikka munia paistaa. Pitänee viedä koko paska tutkittavaksi...alkaa itteltä eväät loppumaan.
VJS: Kohtalontovereita ollaan...tuli just asennettua Motonetin facetin kytkin.
Peinu: Eikös mulla pitäisi olla johtosarja kunnossa kun releeltä pakkosyötettynä kuitenki flekti toimii?
Relehän kliksahtaa päälle kun lämpökytkin alkaa johtaa 90 asteessa. Eli johtosarjan pitää olla kunnossa, että lämpökytin ohjaa releen päälle.9-3Tid kirjoitti:Eikös mulla pitäisi olla johtosarja kunnossa kun releeltä pakkosyötettynä kuitenki flekti toimii?
http://genuinesaab.com/psi/files/9kfan.pdf
Ensimmäisen sivun yläreunan kytkentä. Lämpökytkin syylärin alakulmassa on 370. H:lla alkavat on liittimiä.
Noh, onhan tuossa vielä ohjeet mitä voi lueskella.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Noniin, tuli todettua, että ei pyöri flekti ei. Syypää ei ainakaan vielä ollut Facetin anturi. Sen sijaan johtosarja syylärin anturin liittimestä eteenpäin releboksille on jostain kohti bashana. Anturilta siis lähtee kaksi johtoa, sininen ja musta. Liitimen jälkeen piuhat sukeltaa johtosarjan uumeniin (edelleen musta ja sininen). Omalla kohdallani musta piuha (maa) on OK, mutta sininen piuha katkeaa jossain, eli rele ei vedä. Resistanssi releen navan 85 ja syylärianturin sinisen piuhan liittimen välillä on ääretön (=piuha poikki).
Tuolta peinun laittaman linkin pääsivulta löytyy nimenomaan vuosimallia 1992 koskeva Saabin johtosarjaongelma kuvaus ( http://genuinesaab.com/psi/files/psi+12-94+0435.pdf ). Ilmeisesti tuo tapahtui nyt sitten mun tonnarille...Ei taida saada enää merkkikorjaamolla takuuseen korjattua, vaikka "recall" lappu löytyykin netistä
Ei löytynyt himasta tarpeeksi pitkää yhtenäistä piuhanpätkää, joten jäi vielä uusi piuha vetämättä. Varmensin toki diagnoosini liittelemällä tynkäpiuhoista väliaikaisen virityksen.
Tuolta peinun laittaman linkin pääsivulta löytyy nimenomaan vuosimallia 1992 koskeva Saabin johtosarjaongelma kuvaus ( http://genuinesaab.com/psi/files/psi+12-94+0435.pdf ). Ilmeisesti tuo tapahtui nyt sitten mun tonnarille...Ei taida saada enää merkkikorjaamolla takuuseen korjattua, vaikka "recall" lappu löytyykin netistä

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei tartte alkaa ite virittelemään omatekoisia johtoja. Uuden johtosarjan saa tilattua PCS:ään 880e. Kannattaahan sun hakkia uudet johdot kun olet muutenkin laittanut niin paljon kiinni tuohon "käyttöentisöintikohteeseen" 

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No prkl, noin halba jos on uusi johtosarja, niin tilaanpa niitä samalla kaksi! Tilauksen saapumista odotellessa taidan vaan vetää uuden nyörin anturin liittimeltä konehuoneen relekoteloonpeinu kirjoitti:Ei tartte alkaa ite virittelemään omatekoisia johtoja. Uuden johtosarjan saa tilattua PCS:ään 880e. Kannattaahan sun hakkia uudet johdot kun olet muutenkin laittanut niin paljon kiinni tuohon "käyttöentisöintikohteeseen"

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vähän ot, mutta näytti ainakin tuon oman tonnarini 3-napaisenkin anturin helposti pystyä korvaamaan nopan 2 johtoisella... oli paljon tukevamman näkönen, ja toimii niinku junan vessa
asennushan on luonnollisesti "BOLT ON" johdon joutuu vaan vääkästämään käsin..
asennushan on luonnollisesti "BOLT ON" johdon joutuu vaan vääkästämään käsin..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Liityn keskusteluun, koska en viitsinyt uutta juttua avata.
Siis ilmastoinnissa (ACC2) propseja. Toimii jonkin aikaa (max 10 min)mut sitten kylmyys loppuu ja kompura ei lähde enään käyntiin.
Tehty seuraavaa: järjestelmä testattu ja uudet aineet laitettu.
Vaihdoin paineanturin, mutta lämpökytkin on kahdella johdolla (vastaliitin kolmella) ja kuitenkin järjestelmä (flekti) on rakennettu kaksitoimiseksi. Sähköt ja releet on testattu->ok.
Autossani flekti toimii ainoastaan normaali nopeudella, ei High speedillä olleskaan. Koska eihän tuonne high speedille mene käskyä mistään toimia!! Olenko oikeassa?
High speedhän on kytketty siten, että se toimii vain jos virrat on päällä ja normaali nopeus toimii myös ei virrat päällä.
Voiko syynä olla tämä lämpökytkin?
Sekavaa tekstiä mutta auttakaa miestä.
Siis ilmastoinnissa (ACC2) propseja. Toimii jonkin aikaa (max 10 min)mut sitten kylmyys loppuu ja kompura ei lähde enään käyntiin.
Tehty seuraavaa: järjestelmä testattu ja uudet aineet laitettu.
Vaihdoin paineanturin, mutta lämpökytkin on kahdella johdolla (vastaliitin kolmella) ja kuitenkin järjestelmä (flekti) on rakennettu kaksitoimiseksi. Sähköt ja releet on testattu->ok.
Autossani flekti toimii ainoastaan normaali nopeudella, ei High speedillä olleskaan. Koska eihän tuonne high speedille mene käskyä mistään toimia!! Olenko oikeassa?
High speedhän on kytketty siten, että se toimii vain jos virrat on päällä ja normaali nopeus toimii myös ei virrat päällä.
Voiko syynä olla tämä lämpökytkin?

Sekavaa tekstiä mutta auttakaa miestä.
9000 CDEA 2.3 Turbo -93