Tärinä liikkeelle lähtiessä ykkösella

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Tärinä liikkeelle lähtiessä ykkösella

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Tervehdys kaikille!

No niin tuli ensimmäinen outo ilmiö tonnariin, eli liikkeelle lähdettäessä
ykkösellä tuntuu epämääräistä ravistusta moottorissa/vaihteistossa.
Tärinä on tasaista kiihdyttäessä ykkösellä, mutta kun vaihtaa kakkoselle ei
mitään ongelmaa. Olisko ykköspesän osat kuluneita? Toivoisin jotain kommentteja tähän ongelmaan teiltä ammattilaisilta.
En ole itse kokenut vastaavaa ongelmaa muissa autoissa, joten kannattaako
huolestua liikaa vai onko kysymyksessä pikku vika.
Vaihteet menee ok päälle ja tiettävästi kytkin toimii ok, eli kun laittaa ison
vaihteen päälle ja "vedättää" niin ei kierrokset nouse tappiin.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Täytynee tutkia asiaa tarkemmin vielä viikonloppuna. Sen verran sain vinkkiä, että vois tsekata vaihteiston tukikummit/välitystangot jne... Tosin voisko noi tukikummit/välitystangot aiheuttaa ongelmia muutenkin laajemmalti?
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minulla on hieman samaa vikaa ja viisaammat on syyttäneet moottorin kannatinkumeja:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 424#309424
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jos nostatte kytkimen kokonaan ylös nii täriseekö silloon? Eli siis täriseekö vain kytkinluisto kohdassa vai?
VW transporter 2.5tdi vm.99
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

himmee kirjoitti:Jos nostatte kytkimen kokonaan ylös nii täriseekö silloon? Eli siis täriseekö vain kytkinluisto kohdassa vai?
Jos nostaa kytkimen ylös, niin tärinä ei häviä. Eli kytkinmen osalta kaikki
vaikuttaisi toimivan ok. Tärinä on myös tasaista koko ajan ykkösellä
kiihdyttäessä...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

jariha kirjoitti:Minulla on hieman samaa vikaa ja viisaammat on syyttäneet moottorin kannatinkumeja:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 424#309424
Joo, kiitoksia vastauksesta... Onko sulla esiintynyt muita oireita kuin tuo
ravistus liikkeelle lähtiessä? Esim jos vedättää kovin muilla vaihteilla tai
ylimääräisiä resonansseja tietyssä nopeudessa.
Itse en kyllä ainakaan vielä ole havainnut muita oireita, ja tietenkin auto
on muutenkin niin hiljainen verrattuna mun vanhaan V****On. Pitäisi kai
laittaa stereon volumetkin hieman pienemmällä. Mutta täytyy viikonloppuna
ottaa isompi koeajo lenkki ja kuulostella kaikkia ääniä.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ei minulla ravista kuin pienen hetken ihan silloin kun lähtee liikkeelle ja tuolloin sattuu ykkönen olemaan aina päällä. Jos auto vähänkin liikkuu ja laittaa ykkösen silmään, niin ei kyllä tunnu ravistavan yhtään. Muilla vaihteilla ei mitään oireita, mutta eipä niillä liikkeelle lähdetäkään. Ei tuo vaihteistosta johtuva mielestäni ole. Kytkintä tietty itse ensin epäilin, mutta kyllä tuo kytkin on täydessä timmissä. Täältä saadut vastaukset johdattavat uskomaan tuohon moottorin tuentaan, enkä sitä osaa enää edes kyseenalaistaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Joo, eli tänään kurkkailin hieman tuonne konepellin alle tarkemmin.
Huomasin tuon moottorin tuennan kumipuslien olevan halkeilleet, eli vika
voisi tosiaankin löytyä tuennasta.
Täytynee sitten vaan kipaista vara-osa kauppaan hakee kumipuslat.
Muistaakseni täällä olikin jossain keskustelua noiden vaihdosta ja taitaa
olla aika helppo homma jos muistan oikein.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jos tarkoitat niitä moottorin yläpuolisia kumiheloja (vääntövarren helat) niin niitä voi vahvistaa puhdistamalla erittäin huolellisesti ja würthin polyuretaaniliimaa aukot täyteen. Kunnon kuivumisaika, ja ei muuta kuin menoksi.Uusien vaihtoon tarvitaan ulosvetotyökalu.
Mulla oli tuota ykkösellä tärinää ja siihen ei nuo vääntövarren kumit auttaneet mitään. Hydrauliset alatuet korjasi tilanteen.

moottorintuenta - 9000 FAQ
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Marko A kirjoitti:Jos tarkoitat niitä moottorin yläpuolisia kumiheloja (vääntövarren helat) niin niitä voi vahvistaa puhdistamalla erittäin huolellisesti ja würthin polyuretaaniliimaa aukot täyteen. Kunnon kuivumisaika, ja ei muuta kuin menoksi.Uusien vaihtoon tarvitaan ulosvetotyökalu.
Mulla oli tuota ykkösellä tärinää ja siihen ei nuo vääntövarren kumit auttaneet mitään. Hydrauliset alatuet korjasi tilanteen.

moottorintuenta - 9000 FAQ
Kiitoksia tiedosta. Täytynee kokeilla tuota würthin polyuretaaniliimaa. Onko
kellään tietoo kuinka kauan tuon kuivumis aika voisi olla? Ei sattunut ainakaan silmään foorumilta lueskellessa kyseseisestä viasta.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Marko A kirjoitti:Jos tarkoitat niitä moottorin yläpuolisia kumiheloja (vääntövarren helat) niin niitä voi vahvistaa puhdistamalla erittäin huolellisesti ja würthin polyuretaaniliimaa aukot täyteen. Kunnon kuivumisaika, ja ei muuta kuin menoksi.Uusien vaihtoon tarvitaan ulosvetotyökalu.
Mulla oli tuota ykkösellä tärinää ja siihen ei nuo vääntövarren kumit auttaneet mitään. Hydrauliset alatuet korjasi tilanteen.

moottorintuenta - 9000 FAQ
Mun mielestä ei ole niin iso juttu vaihtaa niitä kumeja, että kannattais sotkea sikamössöjen kans autoa. Ja kun haet puslat saabin tiskiltä on helpompi asentaa paikoilleen.. auton rungon puoleisen päänhän voi käydä laittaa jossain prässin alla.. Ei vie kuin 5min ja moottorin puoleisen pään saa irti kun repii sisuskalut pois ja sahailee uran holkkiin rautasahalla. ja lyö holkin meisseliä apuna käyttäen.. uuden sitten saakin paikoilleen kun hommaa pari riittävän isoa rautalaattaa ja etsii sopivan mittaisen pultin ja vetää sillä uuden paikoilleen..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Tasapaino akseli kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Jos tarkoitat niitä moottorin yläpuolisia kumiheloja (vääntövarren helat) niin niitä voi vahvistaa puhdistamalla erittäin huolellisesti ja würthin polyuretaaniliimaa aukot täyteen. Kunnon kuivumisaika, ja ei muuta kuin menoksi.Uusien vaihtoon tarvitaan ulosvetotyökalu.
Mulla oli tuota ykkösellä tärinää ja siihen ei nuo vääntövarren kumit auttaneet mitään. Hydrauliset alatuet korjasi tilanteen.

moottorintuenta - 9000 FAQ
Mun mielestä ei ole niin iso juttu vaihtaa niitä kumeja, että kannattais sotkea sikamössöjen kans autoa. Ja kun haet puslat saabin tiskiltä on helpompi asentaa paikoilleen.. auton rungon puoleisen päänhän voi käydä laittaa jossain prässin alla.. Ei vie kuin 5min ja moottorin puoleisen pään saa irti kun repii sisuskalut pois ja sahailee uran holkkiin rautasahalla. ja lyö holkin meisseliä apuna käyttäen.. uuden sitten saakin paikoilleen kun hommaa pari riittävän isoa rautalaattaa ja etsii sopivan mittaisen pultin ja vetää sillä uuden paikoilleen..
Kuulostaa aika helpolta hommalta... Taidan sittenkin ostaa uudet puslat,
ja uudet on aina uudet... Kiitoksia vastauksista kaikille. Katsotaan korjaantuuko ongelma noiden vaihdolla.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

kovasuo kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Jos tarkoitat niitä moottorin yläpuolisia kumiheloja (vääntövarren helat) niin niitä voi vahvistaa puhdistamalla erittäin huolellisesti ja würthin polyuretaaniliimaa aukot täyteen. Kunnon kuivumisaika, ja ei muuta kuin menoksi.Uusien vaihtoon tarvitaan ulosvetotyökalu.
Mulla oli tuota ykkösellä tärinää ja siihen ei nuo vääntövarren kumit auttaneet mitään. Hydrauliset alatuet korjasi tilanteen.

moottorintuenta - 9000 FAQ
Mun mielestä ei ole niin iso juttu vaihtaa niitä kumeja, että kannattais sotkea sikamössöjen kans autoa. Ja kun haet puslat saabin tiskiltä on helpompi asentaa paikoilleen.. auton rungon puoleisen päänhän voi käydä laittaa jossain prässin alla.. Ei vie kuin 5min ja moottorin puoleisen pään saa irti kun repii sisuskalut pois ja sahailee uran holkkiin rautasahalla. ja lyö holkin meisseliä apuna käyttäen.. uuden sitten saakin paikoilleen kun hommaa pari riittävän isoa rautalaattaa ja etsii sopivan mittaisen pultin ja vetää sillä uuden paikoilleen..
Kuulostaa aika helpolta hommalta... Taidan sittenkin ostaa uudet puslat,
ja uudet on aina uudet... Kiitoksia vastauksista kaikille. Katsotaan korjaantuuko ongelma noiden vaihdolla.
Ei ihan helppo homma,mutta onnistuu.. Itse en kovin herkästi ryhdy mihinkään silisooni patentti hommiin kun osia kuitenkin saatavissa kohtuu hintaan..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Polyuretaani vinkki senkin vuoksi, että tulee kestävämpi ratkaisu. Motonetin uudet alkaa halkeilla pari nvuoden jälkeen...
nim. ei enää uusia
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Eli jos ostaa uudet niin Länsi-Auton (Saab) tiski kuulostaa parhaimmalta vaihtoehdolta. Motonettiin en ainakaan luota, muutoin kuin peräkoukun suhteen (Fixus).
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Vastaa Viestiin