Turbosta ja ahtopaineista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
leva
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 09:48
Paikkakunta: Helsinki

Turbosta ja ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja leva »

CS 2,3 16 v Turbo jätti viikonloppuna Hlinnaan parkkikselle, josta AL:n kaveri hinasi korjattavaksi. Tänään lähden hakemaan. Bensan ruiskupumppu ja sen kotelo liittimineen vaihdettiin (liittimet hajoaa kuulemma nostettaessa vanhaa pois paikaltaan ja pitää uusia). Turboon oli kuulemma tehty jokin ohitus, ja joissain liittimissä oli tullut oikosulku tämän vuoksi. En ole itse koskenut Suomessa (nyt 1,5 v. ollut). Voiko tällanen tulla viiveellä, jos saksalaiset omistajat "virittäneet" ahtopaineita? Paljonko ns. oikeat ahtopaineet (jotka ei riko mottia) tuommosessa turbossa pitäisi olla? Voiko tollasta ohitusta ottaa pois? AL:n korjaaja kertoi epäilemäni asian, kilsoja rukattu Saksassa rajusti. Ite oon epäilly ainakin 100 000, mutta en tarkalleen osaa sanoo. Osia kyllä vaihdettu ihan kiitettävästi...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbosta ja ahtopaineista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

leva kirjoitti:CS 2,3 16 v Turbo
Vuosimalli? Onko matalapaine (ei turbo/APC mittaria kojelaudassa) vai täyspaine (em. mittarilla varustettuna)?
leva kirjoitti:Bensan ruiskupumppu ja sen kotelo liittimineen vaihdettiin (liittimet hajoaa kuulemma nostettaessa vanhaa pois paikaltaan ja pitää uusia).
Ei 2,3:ssa ole kuin yksi pumppu, eli siis bensapumppu mitä ilmeisimmin "ämpäreineen" vaihdettu. Pelkän pumpunkin voi vaihtaa hieman ämpäriä "puukottamalla". Bensaputkien liittimet pumpun ämpärin kannessa on kyllä herkkiä hajoamaan, mutta on niitä jotkut ehjänäkin saanut irti...Saako kysyä, että mitä kustansi? Saabilta pumppu ämpäreineen maksaa n. 400€, tarvikkeena ei saa kun pelkän pumpun (n. 100€).
leva kirjoitti: Turboon oli kuulemma tehty jokin ohitus, ja joissain liittimissä oli tullut oikosulku tämän vuoksi. En ole itse koskenut Suomessa (nyt 1,5 v. ollut). Voiko tällanen tulla viiveellä, jos saksalaiset omistajat "virittäneet" ahtopaineita? Paljonko ns. oikeat ahtopaineet (jotka ei riko mottia) tuommosessa turbossa pitäisi olla? Voiko tollasta ohitusta ottaa pois?
Ehh...ohitus? Pitäisi vähän tarkemmin tietää...Ahtopaineiden nostoon ei ole mitään "sähköistä" ohitusta (poislukien älykoneen lastutus, jota minä en ainakaan kutsuisi "ohitukseksi"), sen sijaan bleed-venttiilillä saadaan mekaniikkaa (=hukkaporttia) huijattua. Vähän tuntuu kaukaa haetulta, että olisi aiheuttanut mitään oikosulkuja...Jos APC:n (ahtopaineen säätö) magneettiventtiili on bashana (ei kovin harvinaista), niin saattaa kyllä ampua ylipaineille, siitä kyllä seuraa ei-niin-huomaamaton nytkäys, kun bensansyöttö katkeaa...Jos on täyspaine, niin n. 1,0bar on vakioahdot, matalapaineella ~0,4bar.

Jos "ohitus" on ihmisen laittama, niin kyllä sen sieltä poiskin saa :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
leva
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 09:48
Paikkakunta: Helsinki

tietoja

Viesti Kirjoittaja leva »

Joo täyspaine on kun mittari on kojelaudassa; vaihdettu pumppu ja ne liittimet ja tinattu ämpäri; hinta tota luokkaa mitä mainitsit

"Jos APC:n (ahtopaineen säätö) magneettiventtiili on bashana (ei kovin harvinaista), niin saattaa kyllä ampua ylipaineille, siitä kyllä seuraa ei-niin-huomaamaton nytkäys, kun bensansyöttö katkeaa."

Just tollattii se tekee, eli kun kaasuttaa "liikaa" (sic!) niin, katkeaa ja nykäsee hieman... Tätä vois tsekkaa. Kiitti vinkistä.

Mites noita paineita pystyy mittaamaan?
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

haet jostain motonetistä tai biltemasta ko tarkotukseen soveltuvan painemittarin. Ite hain biltemasta makso muistaakseni 15-20 ekee.

otat irti jonkun alipaineletkun missä on tyhjäkäynnillä paine tai alipaine, mittari kiinni siihen T-haaralla ja sitte ladulle antamaan muutama täyskiihdytys.

Hukkaporttia säätämällä ruuvaat paineet kohdilleen. Itellä joutu ropeltaa sitä tulikuumaa hukkaporttia neljä kertaa ennenku osu kohdallee.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: tietoja

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

leva kirjoitti:Joo täyspaine on kun mittari on kojelaudassa; vaihdettu pumppu ja ne liittimet ja tinattu ämpäri; hinta tota luokkaa mitä mainitsit
Jaahas, mitäköhän ovat siitä muovisesta ämpäristä tinanneet? Noo, pääasia, että toimii.

leva kirjoitti: Just tollattii se tekee, eli kun kaasuttaa "liikaa" (sic!) niin, katkeaa ja nykäsee hieman... Tätä vois tsekkaa. Kiitti vinkistä.
Nylppää magneettiventtiilin liitin irti ja koeajolle. Pitäisi aiemmin mainitun ahtomittarin nousta korkeintaan n. keltaisen alueen puoliväliin täyskaasukiihdytyksessä. Piuha kiinni pitäisi ahtojen nousta keltaisen ja punaisen rajoilla olevalle "katkoviivoitukselle". Jos ei piuhan irroittamisella ole mitään vaikutusta, on magneettiventtiili pois pelistä (eli mahdollisesti "ohitettu" esim. bleedillä) tai rikki.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Omassa beamexsillä pumpatussa mittarissa tuo valkonen on -800g-0bar, keltainen 0-0,95bar ja punainen 0,95-1,55bar.
Eli jos punaisen loppuun aahtaa, niin tuleehan sitä 1,5bar fuel cut, jos sitä ei boxin softasta ole ylemmäs siirretty.
Ja mittarin tulis (vakiossa) käyttäytyä kuten V.J.S edellä kirjoitti.
Vastaa Viestiin