Turbosta ja ahtopaineista
Turbosta ja ahtopaineista
CS 2,3 16 v Turbo jätti viikonloppuna Hlinnaan parkkikselle, josta AL:n kaveri hinasi korjattavaksi. Tänään lähden hakemaan. Bensan ruiskupumppu ja sen kotelo liittimineen vaihdettiin (liittimet hajoaa kuulemma nostettaessa vanhaa pois paikaltaan ja pitää uusia). Turboon oli kuulemma tehty jokin ohitus, ja joissain liittimissä oli tullut oikosulku tämän vuoksi. En ole itse koskenut Suomessa (nyt 1,5 v. ollut). Voiko tällanen tulla viiveellä, jos saksalaiset omistajat "virittäneet" ahtopaineita? Paljonko ns. oikeat ahtopaineet (jotka ei riko mottia) tuommosessa turbossa pitäisi olla? Voiko tollasta ohitusta ottaa pois? AL:n korjaaja kertoi epäilemäni asian, kilsoja rukattu Saksassa rajusti. Ite oon epäilly ainakin 100 000, mutta en tarkalleen osaa sanoo. Osia kyllä vaihdettu ihan kiitettävästi...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Turbosta ja ahtopaineista
Vuosimalli? Onko matalapaine (ei turbo/APC mittaria kojelaudassa) vai täyspaine (em. mittarilla varustettuna)?leva kirjoitti:CS 2,3 16 v Turbo
Ei 2,3:ssa ole kuin yksi pumppu, eli siis bensapumppu mitä ilmeisimmin "ämpäreineen" vaihdettu. Pelkän pumpunkin voi vaihtaa hieman ämpäriä "puukottamalla". Bensaputkien liittimet pumpun ämpärin kannessa on kyllä herkkiä hajoamaan, mutta on niitä jotkut ehjänäkin saanut irti...Saako kysyä, että mitä kustansi? Saabilta pumppu ämpäreineen maksaa n. 400€, tarvikkeena ei saa kun pelkän pumpun (n. 100€).leva kirjoitti:Bensan ruiskupumppu ja sen kotelo liittimineen vaihdettiin (liittimet hajoaa kuulemma nostettaessa vanhaa pois paikaltaan ja pitää uusia).
Ehh...ohitus? Pitäisi vähän tarkemmin tietää...Ahtopaineiden nostoon ei ole mitään "sähköistä" ohitusta (poislukien älykoneen lastutus, jota minä en ainakaan kutsuisi "ohitukseksi"), sen sijaan bleed-venttiilillä saadaan mekaniikkaa (=hukkaporttia) huijattua. Vähän tuntuu kaukaa haetulta, että olisi aiheuttanut mitään oikosulkuja...Jos APC:n (ahtopaineen säätö) magneettiventtiili on bashana (ei kovin harvinaista), niin saattaa kyllä ampua ylipaineille, siitä kyllä seuraa ei-niin-huomaamaton nytkäys, kun bensansyöttö katkeaa...Jos on täyspaine, niin n. 1,0bar on vakioahdot, matalapaineella ~0,4bar.leva kirjoitti: Turboon oli kuulemma tehty jokin ohitus, ja joissain liittimissä oli tullut oikosulku tämän vuoksi. En ole itse koskenut Suomessa (nyt 1,5 v. ollut). Voiko tällanen tulla viiveellä, jos saksalaiset omistajat "virittäneet" ahtopaineita? Paljonko ns. oikeat ahtopaineet (jotka ei riko mottia) tuommosessa turbossa pitäisi olla? Voiko tollasta ohitusta ottaa pois?
Jos "ohitus" on ihmisen laittama, niin kyllä sen sieltä poiskin saa

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tietoja
Joo täyspaine on kun mittari on kojelaudassa; vaihdettu pumppu ja ne liittimet ja tinattu ämpäri; hinta tota luokkaa mitä mainitsit
"Jos APC:n (ahtopaineen säätö) magneettiventtiili on bashana (ei kovin harvinaista), niin saattaa kyllä ampua ylipaineille, siitä kyllä seuraa ei-niin-huomaamaton nytkäys, kun bensansyöttö katkeaa."
Just tollattii se tekee, eli kun kaasuttaa "liikaa" (sic!) niin, katkeaa ja nykäsee hieman... Tätä vois tsekkaa. Kiitti vinkistä.
Mites noita paineita pystyy mittaamaan?
"Jos APC:n (ahtopaineen säätö) magneettiventtiili on bashana (ei kovin harvinaista), niin saattaa kyllä ampua ylipaineille, siitä kyllä seuraa ei-niin-huomaamaton nytkäys, kun bensansyöttö katkeaa."
Just tollattii se tekee, eli kun kaasuttaa "liikaa" (sic!) niin, katkeaa ja nykäsee hieman... Tätä vois tsekkaa. Kiitti vinkistä.
Mites noita paineita pystyy mittaamaan?
haet jostain motonetistä tai biltemasta ko tarkotukseen soveltuvan painemittarin. Ite hain biltemasta makso muistaakseni 15-20 ekee.
otat irti jonkun alipaineletkun missä on tyhjäkäynnillä paine tai alipaine, mittari kiinni siihen T-haaralla ja sitte ladulle antamaan muutama täyskiihdytys.
Hukkaporttia säätämällä ruuvaat paineet kohdilleen. Itellä joutu ropeltaa sitä tulikuumaa hukkaporttia neljä kertaa ennenku osu kohdallee.
otat irti jonkun alipaineletkun missä on tyhjäkäynnillä paine tai alipaine, mittari kiinni siihen T-haaralla ja sitte ladulle antamaan muutama täyskiihdytys.
Hukkaporttia säätämällä ruuvaat paineet kohdilleen. Itellä joutu ropeltaa sitä tulikuumaa hukkaporttia neljä kertaa ennenku osu kohdallee.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: tietoja
Jaahas, mitäköhän ovat siitä muovisesta ämpäristä tinanneet? Noo, pääasia, että toimii.leva kirjoitti:Joo täyspaine on kun mittari on kojelaudassa; vaihdettu pumppu ja ne liittimet ja tinattu ämpäri; hinta tota luokkaa mitä mainitsit
Nylppää magneettiventtiilin liitin irti ja koeajolle. Pitäisi aiemmin mainitun ahtomittarin nousta korkeintaan n. keltaisen alueen puoliväliin täyskaasukiihdytyksessä. Piuha kiinni pitäisi ahtojen nousta keltaisen ja punaisen rajoilla olevalle "katkoviivoitukselle". Jos ei piuhan irroittamisella ole mitään vaikutusta, on magneettiventtiili pois pelistä (eli mahdollisesti "ohitettu" esim. bleedillä) tai rikki.leva kirjoitti: Just tollattii se tekee, eli kun kaasuttaa "liikaa" (sic!) niin, katkeaa ja nykäsee hieman... Tätä vois tsekkaa. Kiitti vinkistä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Omassa beamexsillä pumpatussa mittarissa tuo valkonen on -800g-0bar, keltainen 0-0,95bar ja punainen 0,95-1,55bar.
Eli jos punaisen loppuun aahtaa, niin tuleehan sitä 1,5bar fuel cut, jos sitä ei boxin softasta ole ylemmäs siirretty.
Ja mittarin tulis (vakiossa) käyttäytyä kuten V.J.S edellä kirjoitti.
Eli jos punaisen loppuun aahtaa, niin tuleehan sitä 1,5bar fuel cut, jos sitä ei boxin softasta ole ylemmäs siirretty.
Ja mittarin tulis (vakiossa) käyttäytyä kuten V.J.S edellä kirjoitti.