Automaattilaatikon "rytkäytys"
Automaattilaatikon "rytkäytys"
Minulla on -92 CS automaattitonnari jonka vaihteet toimii muuten moitteettomasti mutta vaihtaessa 4-3 (alaspäin) pienillä kierroksilla tai moottorijarrutuksessa, laatikko "rytkäyttää" voimakkaasti. Öljyt ja suodatin on OK, Kick down vaijerin säädöt on kunnossa ja painevaraajan jouset on vaihdettu, mutta oire ei ole poistunut.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja miten se on saatu korjattua?
Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja miten se on saatu korjattua?
Tämä tuskin ongelmaasi ratkaisee, mutta kerron siitä huolimatta. Omassa automaatissani oli vuosia sitten samantyyppinen oire. Maankuulu alan tietäjä kuunteli asiaa tarkkaan ja kaivoi sitten vaihteiston öljynkulkukaaviot esille. Ja selvitti kokemuksensa perusteella minkä venttiilin mikäkin muovihela on kulunut ja ei aivan paikallaan, mikä sitten aiheuttaa häiriötä öljynvirtausnopeuteen ko. vaihteen kytkeytyessä. Selitys tuntui hyvin loogiselta ja mikä vielä parempi, sitä vaihteiston venttiiliä rassattuaan, nykiminen väheni. Ko. autolla on nyt ajettu 380 tkm ja työkaveri uhkaa jatkaa edelleen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Kiinnitykset on tarkastettu.Kurko kirjoitti:Onko moottorin ja lootan kiinnitys tarkistettu.
Koko homma alkoi, kun ostin Saabin muutama vuosi sitten. Silloin laatikko "luisti" kun vaihtoi 3-4. Paikallinen mekaanikko vaihtoi jotkin jouset ja kertoi samalla kiristäneensä pantaa. Sen jälkeen tuo "rytkäyttely"alkoi. Mekaanikko epäili sen jälkeen että painevaraajan jouset olisivat vääränlaiset, joten tilattiin uudet vaihdelaatikon numeron perusteella ja vaihdettiin ne, mutta apua ei ollut siitäkään.
JOO itsellänikin olisi kiinnostusta tomaatin korjaamokirjaan (ZF) jos jollakin on niin voisi ottaa sivuista vaikka kopiot pientä korvausta vastaanharzam kirjoitti:Mites, oliko jollakin levityksessä korjauskirjaa tuohon 4hp18:een? Itsellä edelleen yllä kuvatun kaltainen vaiva, ja kiinnostais itse koittaa korjata.
*2463*
-
- "Viggen"
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Mulla taas vaihteet toimi ihan ok kun auton ostin noin 2000km sitten. Vaihteisto kuulopuheiden mukaan vaihdettu noin 50tkm sitten. Nyt olen vetänyt asuntovaunua perässä (aina 3-vaihde lukittuna) noin 500km ja vaihteisto on alkanut tekemään sitä, että vaihto neloselta kolmoselta jarruttaa jonkin verran vaihtaessa, eli aivan kun autolla jarruttaisi ja vaihtaisi pienempää.
TERO
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com