Tonnarin etukaiuttimista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Tonnarin etukaiuttimista

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Sellainen kysymys tuli mieleen, että onko joissain tonnarin malleissa etukaiuttimien ja kaiutinritilän välissä sellainen kuminen/muovinen(?) ohjain, tutti, "kortsu" vai miksi sitä sanoisi?

Joskus täällä palstoilla selatessani olin näkevinäni sellaisen kuvan.. haulla yritin etsiä, mutta eipä tärpännyt. Ajattelin vain, kun tuossa kajareita päivittelin ja omassa -89 touhkassa sellaisia ei ainakaan ollut.

Nuo tonnarin etupaikat ei ole kovin hyvät koska kajarit ovat siinä pienessä pellin palasessa kiinni, joka on ympäriltä lähes kokonaan auki. Pieni 4" kaiutin ei muutenkaan bassoa hyvin toista, eikä tuollainen asennus todellakaan auta asiaa parempaan suuntaan. Pelkän keskiäänen toistossa se ei niin haittaisi, mutta silloin pitäisi värkätä vielä midbassot oviin..

Tuli vaan mieleen, että onko noita kajarin eteen tulevia "ohjaimia" sitten uudemmissa tonnareissa? Ja onko niistä hyötyä.. onko ne tiiviit, siten ettei kaiutin pääse vuotamaan niin helposti kojelaudan sisään.. vähän vaikea selittää, kun ei ole moista kapistusta edes luonnossa nähnyt.

Ja niin, ensinnäkin, olenko nähnyt vain näkyjä vai onko noita ohjaimia oikeasti edes olemassa? :oops:
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

kumi ohjain

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

jaa ei kokemusta toimivuudesta mutta aion kokeilla mitä vaikutusta vois olla jos nyt umpikuurona erotan vois pian olla kahdet kumet hyllyssä en takuu varma :lol:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Jep, itse ajattelin myös, että jos löytyisi joltakin ylimääräisenä moiset niin voisi ostaa ja kokeilla..

Periaatteessa paras ratkaisu kai olisi rakennella alkuperäisten ritilöiden päälle/tilalle kokonaan uudet kaiutinpaikat kojelaudan tasoon. Silloin ei olisi ämyrit siellä kuopissa mölisemässä.

Sen verran olen kerennyt uutta asennustani kuunnella, että ääni on kyllä ihan anaalista; ei bassoa yhtään ja keskialue ihan pottupeltoa.. (noh, ei nuo uudet ämyritkään kyllä mitään hifiä ole..).
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

ämyrit

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

mulla ollu hyllyssä jo pari vuotta kunnon ämyrit sinne oikeille paikoille mutta saas nähä onko ne sen rahan arvoiset kyllähän lasikuidusta koteloita pystyy tekeen minne vain mutta itse en ole kuiteskaan siihen lähtenyt ku ei kuiteskaan oo hifistin vikaa.
niin jos löydän ne ylimääräiset niin voishan ne vaikka myydäkkin jos ne löytyy
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Omasta autosta löytyy sellaiset tilkkeet etukaiuttimiin, tiivistää aika hyvin, on muotoiltu erittäin tyköistuviksi. Vähän kuin vahvaa vaahtomuovia.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kyl siel semmoset "tiivistyskaulukset" pitäs EPC:nkin mukaan olla, ite laitoin vaahtomuovista täyterenkaat kaiuttimien ympärille mut ei suuremmin auttanu / vaikuttanu.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4991
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mullakin on sellaiset kumiset "kaulukset" kaiutimien kohdilla.

Ja tarkoitus olisi muutenkin parannella tonnarini hifejä (tästä oma topic tuolla projektit puollella) ja jos kiinnostaa niin kaupan olisi myös etuoviverhoilut joissa paikka 8" midbassolle.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Suojat

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kyseiset kumit on löytynyt jokaisesta tonnarista, -86, -90, -94 ja -96 vuosimalleista. Purkuautossa ne on vielä tallella :D
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

OK, eli sellaiset on varmaan tuossakin joskus ollut. Ihmetyttää vaan miksi ne sieltä joku on joskus poistanut.. lähinnä siksi, koska ostaessani autossa oli kuitenkin paikoillaan ihan alkuperäiset Saab-tekstillä varustetut Luxor-kaksoiskartiokaiuttimet.. :lol:

No, vaikka tämä ei ole kauppapalsta, niin yv:llä voisi tarjota noita, jos löytyy ylimääräisenä..
saabikko
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 10:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabikko »

89ssäni niitä ei ollut mutta 92ssa ne on. Ne tiivistää vain ritilän ja kaiuttimien välistä tilaa. Joten noin teoriassa niillä voi olla pieni suuntaava vaikutus kun ne on muotoiltua kovahkoa vaahtomuovia. Ne ei siis tee mitään koteloa kaiuttimen pohjaksi jolla voisi olla jonkunlainen bassotoistoa parantava vaikutus. Itse olen kummassakin vaihtanut ne alkuperäiset vähän laadukkaampiin kajareihin. 89 mahtu 4 ja vartti Alpine kajarit, mutta niitä en enää 3 vuotta sitte 92seen löytäny. Nyt on 4 tuumaset keskikartiossa olevalla ylääni elementillä. Bassojahan ei 4 tuumasesta ihmeemmin irtoa jos se ei oo erityisesti bassoksi tehty ja tukevaan koteloon istutettu. Omassani vaihdetut 6x9 takakajarit hoitaa auttavasti bassopuolta. Ovikajarit on ikuisuusprojektina. :?
Täällä on joskus keskusteltu niistä soittimistakin. Itselläni on Blaukkari jonka onalla mikofonilla voi luoda auton äänikuvan taajuuskorjaimeen. Sitä kun vielä muokkaa omia mieltymyksiään vastaavaksi niin normaaliäänenpaineilla soi kohtuullisesti. Lisäksi on Blaukkarin 5 levyn vaihtaja joka menee DIN aukkoon. Tonnarihan yksi niistä harvoista autoista jossa on 2 DIN aukkoa kojelaudassa. Kaikki siis kätevästi käsillä.
Eli paremmilla kajareilla ja kunnon soittimella ääni paranee selvästi. :) :)
SAABIKKO jo vuodesta 1978
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

saabikko kirjoitti:Tonnarihan yksi niistä harvoista autoista jossa on 2 DIN aukkoa kojelaudassa.
Niitä on 3kpl.
Tänään juuri itsekin mietiskelin kuinka fiksusti tuo asia on osattu järjestää, että tuhkis ja säilytyslokeroista on tehty DIN-kokoiset, niin niitä voi jokainen järjestellä haluamiinsa paikkoihin tai poistaa ja lisätä haluamiaan laitteita.
Harmi että nykyisin halutaan uusiin autoihin väkisin istuttaa kojetauluun se mallikohtaisesti pyöristelty soitin,
kun pienellä suunnittelulla sinne saisi tuollaisen tonnarityylisen toteutuksen.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla on MTX:n erillissarja edessä, meni suoraan alkuperäisille paikoille. Takana orkkiskajarit ja tavaratilassa Blaukkarin aktiivisubbari:
Kuva

Ihan hyvin soi tuolla yhdistelmällä, ei mitenkään erityisen lujaa mutta nätisti kuitenkin. Midbassot kun vielä laittaisi mutta en taida tuohon nykyiseen tonnariin viitsiä asentaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

saabikko kirjoitti:89ssäni niitä ei ollut mutta 92ssa ne on. Ne tiivistää vain ritilän ja kaiuttimien välistä tilaa. Joten noin teoriassa niillä voi olla pieni suuntaava vaikutus kun ne on muotoiltua kovahkoa vaahtomuovia. Ne ei siis tee mitään koteloa kaiuttimen pohjaksi jolla voisi olla jonkunlainen bassotoistoa parantava vaikutus.
Ongelmahan tuossa on juuri se, että kaiuttimen etu- ja takapuoli eivät ole eristetty toisistaan. Autokaiuttimethan on suunniteltu toimimaan ilman koteloa, joten kaiutin voi olla auki takaa, eikä tarvitse koteloa ollenkaan. Subbarit on toki asia erikseen (vaikka niitäkin löytyy ns. "free-air" mallisina). Ainoa asia on se, että kaiuttimen tulee olla jossain tukevassa ja tiivissä levyssä kiinni, niin ettei etu- ja takaosan vuotoa tapahdu. Se vaikuttaa bassotoistoon.

Tuo suuntain voisi olla hyvä myös siksi, että kaiutin ei ota niin paljon haitallisia heijastuksia, jotka sotkevat lähinnä keskialuetta.

Tosin paras ratkaisu olisi tehdä kokonaan ne uudet kaiutinpaikat.. ja vielä laittaa midbassot, koska tosiasia on kuitenkin se, ettei 4" keskiääni (joka ainakin noin avomallin asennuksella toistaa ehkä vain 200Hz:stä ylöspäin) ja peräkontissa oleva subbari oikein toimi yhteen, ainakaan suuremmilla äänenvoimakkuuksilla.

Tuota midbassohommaakin olen kyllä miettinyt ja itseasiassa kaapista löytyisi jokunen vuosi sitten hommatut, käyttämättömät 6.5" midbassot mallia "Biltema" (ei saa nauraa, ASTM lehdessä aikanaan jopa kehuivat noita!..).

Jotenkin vain iän myötä on laiskistunut, ei millään jaksaisi alkaa värkkäämään. Kossinahan noiden autokamppeiden kanssa tuli väännettyä enemmänkin...

Taitaa alkaa menemään hieman off topic.. pitää varmaan jatkaa audiokeskustelua tuolla styling&tuning -puolella..
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

itte otin ne pois... en itte vaan kuullut niin hyvää vaikutusta tuossa että olisin pitänyt :) Ja nyt kun uudet kajarit asensin tuonne (res audion vfn 100, 4" keskarit) laitoin alle vaahtomuovia hieman. Ja toisto säädetty 160hz asti. Ihan hyvin nuo toimii, midit kun sais viel ni olis ihan hyvä äänentoisto.

Mieluummin kyllä puukottaisi sen ritilän ja laittaisi kajarit siihen kojelaudan tasalle (ja tasais molemmat puolet samalle korkeudelle jotta stereokuvan saisi säädettyä paremmin kohdalleen).

Ja niistä muovi/kumi jutuista, mulla ei ollu -90 vm CD tonnarissa niitä, oli pahvikartioiset kajarit. Tässä uudemmassa -91 CD tonnarissa oli, ja kajarit olivat laadukkaamman oloiset eikä olleet pahvikartiot (erillissarja oikein). Ja purkuauto mistä uuden sisustan omaani otin, oli myöskin erillissarja ja tuo muovi/kumi juttu ja vuosimalli oli siinä -92. Eli olisko tuo kaulus tullut paremman kaijutin varustelun myötä?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Boiga kirjoitti:Eli olisko tuo kaulus tullut paremman kaijutin varustelun myötä?
Minulla 87-autossa orkkis-pahvikaiuttimet:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... spiste.JPG
ja solumuovikaulukset:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... n+kumi.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin