tonnarin puhallin risa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

tonnarin puhallin risa?

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Eli lämppärin puhallin alkoi oireilemaan eilen...

1. Puhallinvoimakkuus vaihtelee ajon aikana oli sitten automaatilla tai käsisäädöllä. Auton kallistuminen vaikuttaa mielestäni eniten?

2. Savun hajua, jonka havaittuani sammutin koko puhaltimen.

Tuossa kevään korvilla havaitsin hieman laakerin vikinää puhaltimesta, eli purkuhommia ilmeisesti tiedossa? Asiaahan varmasti helpottaa tuo automaatti-ilmastoinnin mukanaolo? Uskaltaako itse yrittää vai tuhlaanko viimeisetkin "siemenperunat" merkkihuollossa?
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Tästä kuvakollaasia puhaltimen vaihtoon. Tein saman viime talvena.
Ahdasta on ja usko meinaa pettää sitä puhallinmoottorin koteloa ulos kammetessa, mutta kyllä se sieltä.

Kuvat täällä.

Tuota moottoria saa joko ropellilla tai ilman, itse otin sen ilman ja tuo irroitus vanhasta sujui melko helposti 96:sen vannetta ja jarrulevyä apuna käyttäen.

Edit: niin puhallinmoottori on motonetistä ja auto on -92 CS TurboSport myös automaatti-ilmastoinnilla.
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

Jos olet valmis vähän "hajoittamaan" puhaltimen koteloa, huomattavasti helpompi ja nopeampi vaihtotapa löytyy täältä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0

Toimivaksi todistettu.


- Pika
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: tonnarin puhallin risa?

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

vemuli kirjoitti:Eli lämppärin puhallin alkoi oireilemaan eilen...

1. Puhallinvoimakkuus vaihtelee ajon aikana oli sitten automaatilla tai käsisäädöllä. Auton kallistuminen vaikuttaa mielestäni...
Aika sama vika oli omassa lämppärissäni ja tuo on oikeasti v-mäinen vaihtaa, mutta ei mahdoton.
Oma ACC piti tiettyä nopeutta puhaltimessa ja käsisäädöt eivät auttaneet. Kun kaarsi autolla oikealle kääntyvään mutkaan niin puhallinnopeus nousi kaarteen ajaksi :)
Tätä kesti pari päivää, kunnes moottori mykistyi totaalisesti.

Viisi tuntia sain tuohon aikaa menemään kun yksin riehusin sen kimpussa ja toki rystyset olivat verillä ja kädet täynnä pieniä naarmuja tuon jälkeen.
Kun viiden tunnin kuluttua sain paketin läjään, niin päätin ennen ensimmäistä testausta, että jos ei toimi, niin vedän pään täyteen. Ei tarvinnut ja nyt tulee sekä kylmää että lämmintä :lol:

Tuohon kannattaa varautua sen verran, että lämppärin kenno kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla sillä se ei enää ole suuri työ tuon projektin yhteydessä.
Itse en tätä tehnyt (auto piti saada liikenteeseen seuraavaksi aamuksi ja uutta kennoa ei ollut lähettyvillä) ja kenno näytti vuotavan joten saan purkaa tuon vielä tulevaisuudessa uudestaan :twisted: 8)

Ja kiitokset Peville ja Mimmille puhelimitse annetuista ohjeista 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Sen verran voin vihjata, että jos nyt jo puhaltimen nopeus vaihtelee ja palaneen käryä haisee, niin ehdottomasti ihan heti ensimmäisenä tuulettimen sulake irti. Jos vielä intoa riittää, niin lisäksi myös itse tuulettimen ja ohjauspiirin piuhat irti. Itse en tätä tehnyt ja nyt oon 2kk etsinyt vikaa, miksi ei puhallin pyöri edelleenkään. Päästi pahat savut sisälle ja sen jälkeen ei ole toiminut. Ota se sulake irti HETI =)

Se tuulettimen kotelo kannattaa leikata auki, paljon nopeampi ja helpompi tapa. Mulla on todella hyvä kuvasarja kyseisestä remontista, jahka kerkeän saada ulos kamerasta.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja vikahan ei välttämättä (oletettavasti kuitenkin) ole itse föönissä.
Vaan noilla liitoksillakin on tapana palaa lievälle ylimenoresistanssin puolelle jolloin ne tietenkin rupeaa hiukan haisemaan.
Eli jos tuo moottorin säätäjän liitin ja itse moottorin liitin näyttää hyvältä siellä akvaariossa niin suosittelisin purkamaan ton säätimen ja korjaamaan juotosviat. (Tulee käry suoraan sisäilmaan sieltä).
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja ella »

Puhaltimen jouduin vaihtamaan reilu vuosi sitten, ja oireet oli aluksi puhallinopeuden vaihtelu, ja kun jokusen viikon ajeli niin viimeisillä hetkillä toimi kun kääntyi oikealle jyrkästi, sen jälkeen mykistyi täysin. Kirurgintoimenpiteellä tein puhaltimen vaihdon, ja hyvin toimii.
Auto 93 vuoden cs, acc2:lla.
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

No...jos niitä kuvia sitten odottelis (pakkasiinhan on vielä aikaa)! Ei viitsi alkaa purkamaan pitkän kaavan mukaan. Otin sulakkeen varmuudeksi pois, niin ei tarvitse heti kännistyksen jälkeen "muistaa" erikseen sammuttaa puhallinta.
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Nohniin...tänään otin sitten suapin hoitoon. Rintapellin pala irti, dremelillä kotelo auki ja puhallin pois. Huomenna jos sitten saisin sen uuden pöhisijän paikalleen :D

On muuten saab niin hyvä peli, että muurahaisetkin tykkää. Oli varmaan prikaatin vahvuus juoksentelemassa pitkin poikin sisätiloissa 8O . Olivat löytäneet mun karkkikätkön, joka oli piilossa muilta perheenjäseniltä. Saas nähdä kuinka niistä pääsee eroon (ennen pakkasia)?
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
Vastaa Viestiin