Viikon ABS kysymykset
Viikon ABS kysymykset
1) Jos kerran anturin resistanssin pitäisi on 1.1 kohm niin eihän sillä ole väliä onko anturi mittaustapahtuman aikana paikallaan napa-asetelmassa tai kokonaan irti (ihan ilmassa)?
2) M*net myy antureita - saldot vaan on tänään nollat... Mutta potilas on -97 CSE. M*netin soveltuvuus loppuu 12.95. Mitä antureissa on muuttunut? Ehkes se liitintyyppi joka on akvaariossa / takapenkin alla?
3) Soveltuuko NG900:n taka-anturit -97 tonnariin? Jos sopii niin minkä vuosimallin?
4) Onko kellään vanhat nesteet aiheuttaneet ABS valon päällejääntiä? (Oireet: startin jälkeen joskus vika päällä, joskus ei, sillointällöin tulee ajossa).
Nimim. Anti Braking System vai?
Saapihan sitä tieteskii toimivaa ja taakse oikealle (kartturin puoli) sopivaa anturia Etelä-Karjalan / Tampereen seudulta tarjota vaikka vy:llä...
2) M*net myy antureita - saldot vaan on tänään nollat... Mutta potilas on -97 CSE. M*netin soveltuvuus loppuu 12.95. Mitä antureissa on muuttunut? Ehkes se liitintyyppi joka on akvaariossa / takapenkin alla?
3) Soveltuuko NG900:n taka-anturit -97 tonnariin? Jos sopii niin minkä vuosimallin?
4) Onko kellään vanhat nesteet aiheuttaneet ABS valon päällejääntiä? (Oireet: startin jälkeen joskus vika päällä, joskus ei, sillointällöin tulee ajossa).
Nimim. Anti Braking System vai?
Saapihan sitä tieteskii toimivaa ja taakse oikealle (kartturin puoli) sopivaa anturia Etelä-Karjalan / Tampereen seudulta tarjota vaikka vy:llä...
Re: Viikon ABS kysymykset
Minulla tekee samaa, nesteet on tosin vaihdettu viime keväänä.SuoTimo kirjoitti:4) Onko kellään vanhat nesteet aiheuttaneet ABS valon päällejääntiä? (Oireet: startin jälkeen joskus vika päällä, joskus ei, sillointällöin tulee ajossa).
Joskus jarrut lukkiutuvat vaikka valo ei edes pala.
Vian selvitys on tosin muiden kiireiden takia vaiheessa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Oma takavasen anturini paljastui aikoinaan vialliseksi tuolla resistanssimittauksella... muissa oli tuota 1.1KOhm luokkaa, kun rikkinäisessä oli vastus 2MOhm:a. Ei väliä onko pultattuna autossa vai ei.
Kuulemma jos heiluttaa jotain metallista lenkkiä toimivan irtonaisen anturin vieressä, pitäisi ainakin herkän analogisen yleismittarin neulakin heilua... eli pientä jännitevaihtelua havaittavissa... sama tietty jos anturi paikoillaan ja pyörää pyöritetään.
Kuulemma jos heiluttaa jotain metallista lenkkiä toimivan irtonaisen anturin vieressä, pitäisi ainakin herkän analogisen yleismittarin neulakin heilua... eli pientä jännitevaihtelua havaittavissa... sama tietty jos anturi paikoillaan ja pyörää pyöritetään.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ti Kesä 27, 2006 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Löytyisiköhän tuosta jonkinlaista kuvaa? Jostakin.270/400 kirjoitti:siellä on vielä polkimen asennon tunnistin joka löytyy tehostimesta kaiken paskamaisimmasta kohtaa mitä voi olla. itsellä oli ainakin se joskus rikki ja teki samaa, lopulta valo rupes palamaan koko ajan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
No sekin, mutta jos en väärin muista niin toi oli alunperin jossain saksalaisessa autossa ja toi ABS tuli jostain saksankielen Anti Block jne..pomppo kirjoitti:Miten olis anti-lock brake system?MP kirjoitti:ABS = Anti Block System
Anti brake system voisi olla jo vähän huolestuttava pysähtymisen kannalta
tosin saatan olla väärässäkin
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Antiblockiersystem.MP kirjoitti:No sekin, mutta jos en väärin muista niin toi oli alunperin jossain saksalaisessa autossa ja toi ABS tuli jostain saksankielen Anti Block jne..pomppo kirjoitti:Miten olis anti-lock brake system?MP kirjoitti:ABS = Anti Block System
Anti brake system voisi olla jo vähän huolestuttava pysähtymisen kannalta
tosin saatan olla väärässäkin
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
ABS anturit
Täällä tonnaripuolella peltaan enemmän absien kanssa:
Onkos kukaan perehtynyt noiden antureiden vaihtokelpoisuuteen?
Meinaan EPC:stä löytyy eri pyörään ja eri Saabiin aina oma anturi,
mutta kaikkihan ne on induktiivisia antureita, ei luulisi toiminta-arvoiltaan juurikaan poikkeavan?
Onkos kiinnitysruuvin paikka ja anturin halkaisija aina sama?
Onkos liittimet sitten samoja, vai tehdäänkö sillä(kin) varaosabisnestä?
ABS-jarrut Nooppankin!
Onkos kukaan perehtynyt noiden antureiden vaihtokelpoisuuteen?
Meinaan EPC:stä löytyy eri pyörään ja eri Saabiin aina oma anturi,
mutta kaikkihan ne on induktiivisia antureita, ei luulisi toiminta-arvoiltaan juurikaan poikkeavan?
Onkos kiinnitysruuvin paikka ja anturin halkaisija aina sama?
Onkos liittimet sitten samoja, vai tehdäänkö sillä(kin) varaosabisnestä?
ABS-jarrut Nooppankin!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
Re: ABS anturit
vm 95 vaihtui antureissa oleva liitin, mutta sen voinee korvata vaikka sokeripalaliitoksella. Anturi ja kaapeli ovat samoja. Vasermman puolen ja oikeanpuolen anturit ovat toistensa peilikuvia, kuten esim jarrusylinteritkin. Taka- ja etuantureiden johtimet ovat eripituisia ja niissä on erilaiset läpivienti kumit.MSaab kirjoitti:Täällä tonnaripuolella peltaan enemmän absien kanssa:
Onkos kukaan perehtynyt noiden antureiden vaihtokelpoisuuteen?
Meinaan EPC:stä löytyy eri pyörään ja eri Saabiin aina oma anturi,
mutta kaikkihan ne on induktiivisia antureita, ei luulisi toiminta-arvoiltaan juurikaan poikkeavan?
Onkos kiinnitysruuvin paikka ja anturin halkaisija aina sama?
Onkos liittimet sitten samoja, vai tehdäänkö sillä(kin) varaosabisnestä?
ABS-jarrut Nooppankin!
Tyypillinen vika on johdon katkos, joka kyllä löytyy yleismittarilla ja johtoa heiluttamalla( ohmi alue ) ja sen voi mitata anturi paikallaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Kerhoon liittyminen
Liityin kanssa toisen tonnarin kanssa tuohon ABS valon palamiseen. Valo ei siis sammu missään vaiheessa.
Boksista luettu oikean puoleisen takapyörän signaalin puuttuminen. Mittasin vastukset ja olivat molemmilla puolilla lähellä toisiaaan (1050-1080ohm). joten kaapeli näyttäisi ehjältä. kokeillaa tuota jännite juttua, kun löydän herkemmän mittarin.
Pitää vielä kokeilla toisesta tonnarista anturia.
Onko jollakin ABS jarrujen kytkentä kaaviota -96 tonnariin eli mistä navoista voisin mitata boksin päästä kaapeleiden ehyyden. Sain valon sammumaan n.5s ajaksi, kun putsasin hapettumat ABS boksin liittimistä. Oli pari liitintä hapettunut, mutta voivat olla myös toisen ABS häiriön syyllinen (ABS pumppu, tilapäinen häiriö). Liittimet olivat mielestäni 19 ja 18, mutta en muista varmasti.
Boksista luettu oikean puoleisen takapyörän signaalin puuttuminen. Mittasin vastukset ja olivat molemmilla puolilla lähellä toisiaaan (1050-1080ohm). joten kaapeli näyttäisi ehjältä. kokeillaa tuota jännite juttua, kun löydän herkemmän mittarin.
Pitää vielä kokeilla toisesta tonnarista anturia.
Onko jollakin ABS jarrujen kytkentä kaaviota -96 tonnariin eli mistä navoista voisin mitata boksin päästä kaapeleiden ehyyden. Sain valon sammumaan n.5s ajaksi, kun putsasin hapettumat ABS boksin liittimistä. Oli pari liitintä hapettunut, mutta voivat olla myös toisen ABS häiriön syyllinen (ABS pumppu, tilapäinen häiriö). Liittimet olivat mielestäni 19 ja 18, mutta en muista varmasti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kerhoon liittyminen
Takavasen: 46 signaali, 28 vaippa9000LPT kirjoitti:Onko jollakin ABS jarrujen kytkentä kaaviota -96 tonnariin eli mistä navoista voisin mitata boksin päästä kaapeleiden eheyden.
Takaoikea: 45 signaali, 27 vaippa
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... 97/abs.pdf
19 on boksin maadoitus, 18 on oikean takapyörän menoventtiilin ohjaus
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Viikon ABS kysymykset
Mulla ainakin liian korkea jarrunesteen taso on aiheuttanut valon päällejääntiä ja muuta häikkää. Poljin ei painu kunnolla, vaan surisee.SuoTimo kirjoitti: 4) Onko kellään vanhat nesteet aiheuttaneet ABS valon päällejääntiä? (Oireet: startin jälkeen joskus vika päällä, joskus ei, sillointällöin tulee ajossa).
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470