Viikon ABS kysymykset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viikon ABS kysymykset

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

1) Jos kerran anturin resistanssin pitäisi on 1.1 kohm niin eihän sillä ole väliä onko anturi mittaustapahtuman aikana paikallaan napa-asetelmassa tai kokonaan irti (ihan ilmassa)?

2) M*net myy antureita - saldot vaan on tänään nollat... Mutta potilas on -97 CSE. M*netin soveltuvuus loppuu 12.95. Mitä antureissa on muuttunut? Ehkes se liitintyyppi joka on akvaariossa / takapenkin alla?

3) Soveltuuko NG900:n taka-anturit -97 tonnariin? Jos sopii niin minkä vuosimallin?

4) Onko kellään vanhat nesteet aiheuttaneet ABS valon päällejääntiä? (Oireet: startin jälkeen joskus vika päällä, joskus ei, sillointällöin tulee ajossa).

Nimim. Anti Braking System vai?

Saapihan sitä tieteskii toimivaa ja taakse oikealle (kartturin puoli) sopivaa anturia Etelä-Karjalan / Tampereen seudulta tarjota vaikka vy:llä...
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Viikon ABS kysymykset

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

SuoTimo kirjoitti:4) Onko kellään vanhat nesteet aiheuttaneet ABS valon päällejääntiä? (Oireet: startin jälkeen joskus vika päällä, joskus ei, sillointällöin tulee ajossa).
Minulla tekee samaa, nesteet on tosin vaihdettu viime keväänä.
Joskus jarrut lukkiutuvat vaikka valo ei edes pala.
Vian selvitys on tosin muiden kiireiden takia vaiheessa :roll:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

siellä on vielä polkimen asennon tunnistin joka löytyy tehostimesta kaiken paskamaisimmasta kohtaa mitä voi olla. itsellä oli ainakin se joskus rikki ja teki samaa, lopulta valo rupes palamaan koko ajan.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Oma takavasen anturini paljastui aikoinaan vialliseksi tuolla resistanssimittauksella... muissa oli tuota 1.1KOhm luokkaa, kun rikkinäisessä oli vastus 2MOhm:a. Ei väliä onko pultattuna autossa vai ei.

Kuulemma jos heiluttaa jotain metallista lenkkiä toimivan irtonaisen anturin vieressä, pitäisi ainakin herkän analogisen yleismittarin neulakin heilua... eli pientä jännitevaihtelua havaittavissa... sama tietty jos anturi paikoillaan ja pyörää pyöritetään.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ti Kesä 27, 2006 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

ABS = Anti Block System

Anti brake system voisi olla jo vähän huolestuttava pysähtymisen kannalta :lol:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

270/400 kirjoitti:siellä on vielä polkimen asennon tunnistin joka löytyy tehostimesta kaiken paskamaisimmasta kohtaa mitä voi olla. itsellä oli ainakin se joskus rikki ja teki samaa, lopulta valo rupes palamaan koko ajan.
Löytyisiköhän tuosta jonkinlaista kuvaa? Jostakin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

MP kirjoitti:ABS = Anti Block System

Anti brake system voisi olla jo vähän huolestuttava pysähtymisen kannalta :lol:
Miten olis anti-lock brake system?
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

pomppo kirjoitti:
MP kirjoitti:ABS = Anti Block System

Anti brake system voisi olla jo vähän huolestuttava pysähtymisen kannalta :lol:
Miten olis anti-lock brake system?
No sekin, mutta jos en väärin muista niin toi oli alunperin jossain saksalaisessa autossa ja toi ABS tuli jostain saksankielen Anti Block jne..

tosin saatan olla väärässäkin 8)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

MP kirjoitti:
pomppo kirjoitti:
MP kirjoitti:ABS = Anti Block System

Anti brake system voisi olla jo vähän huolestuttava pysähtymisen kannalta :lol:
Miten olis anti-lock brake system?
No sekin, mutta jos en väärin muista niin toi oli alunperin jossain saksalaisessa autossa ja toi ABS tuli jostain saksankielen Anti Block jne..

tosin saatan olla väärässäkin 8)
Antiblockiersystem.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

ABS anturit

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Täällä tonnaripuolella peltaan enemmän absien kanssa:

Onkos kukaan perehtynyt noiden antureiden vaihtokelpoisuuteen?
Meinaan EPC:stä löytyy eri pyörään ja eri Saabiin aina oma anturi,
mutta kaikkihan ne on induktiivisia antureita, ei luulisi toiminta-arvoiltaan juurikaan poikkeavan?
Onkos kiinnitysruuvin paikka ja anturin halkaisija aina sama?
Onkos liittimet sitten samoja, vai tehdäänkö sillä(kin) varaosabisnestä?

ABS-jarrut Nooppankin!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: ABS anturit

Viesti Kirjoittaja pevi »

MSaab kirjoitti:Täällä tonnaripuolella peltaan enemmän absien kanssa:

Onkos kukaan perehtynyt noiden antureiden vaihtokelpoisuuteen?
Meinaan EPC:stä löytyy eri pyörään ja eri Saabiin aina oma anturi,
mutta kaikkihan ne on induktiivisia antureita, ei luulisi toiminta-arvoiltaan juurikaan poikkeavan?
Onkos kiinnitysruuvin paikka ja anturin halkaisija aina sama?
Onkos liittimet sitten samoja, vai tehdäänkö sillä(kin) varaosabisnestä?

ABS-jarrut Nooppankin!
vm 95 vaihtui antureissa oleva liitin, mutta sen voinee korvata vaikka sokeripalaliitoksella. Anturi ja kaapeli ovat samoja. Vasermman puolen ja oikeanpuolen anturit ovat toistensa peilikuvia, kuten esim jarrusylinteritkin. Taka- ja etuantureiden johtimet ovat eripituisia ja niissä on erilaiset läpivienti kumit.

Tyypillinen vika on johdon katkos, joka kyllä löytyy yleismittarilla ja johtoa heiluttamalla( ohmi alue ) ja sen voi mitata anturi paikallaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kerhoon liittyminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Liityin kanssa toisen tonnarin kanssa tuohon ABS valon palamiseen. Valo ei siis sammu missään vaiheessa.

Boksista luettu oikean puoleisen takapyörän signaalin puuttuminen. Mittasin vastukset ja olivat molemmilla puolilla lähellä toisiaaan (1050-1080ohm). joten kaapeli näyttäisi ehjältä. kokeillaa tuota jännite juttua, kun löydän herkemmän mittarin.

Pitää vielä kokeilla toisesta tonnarista anturia.

Onko jollakin ABS jarrujen kytkentä kaaviota -96 tonnariin eli mistä navoista voisin mitata boksin päästä kaapeleiden ehyyden. Sain valon sammumaan n.5s ajaksi, kun putsasin hapettumat ABS boksin liittimistä. Oli pari liitintä hapettunut, mutta voivat olla myös toisen ABS häiriön syyllinen (ABS pumppu, tilapäinen häiriö). Liittimet olivat mielestäni 19 ja 18, mutta en muista varmasti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kerhoon liittyminen

Viesti Kirjoittaja jus »

9000LPT kirjoitti:Onko jollakin ABS jarrujen kytkentä kaaviota -96 tonnariin eli mistä navoista voisin mitata boksin päästä kaapeleiden eheyden.
Takavasen: 46 signaali, 28 vaippa
Takaoikea: 45 signaali, 27 vaippa
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... 97/abs.pdf

19 on boksin maadoitus, 18 on oikean takapyörän menoventtiilin ohjaus
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Viikon ABS kysymykset

Viesti Kirjoittaja puu »

SuoTimo kirjoitti: 4) Onko kellään vanhat nesteet aiheuttaneet ABS valon päällejääntiä? (Oireet: startin jälkeen joskus vika päällä, joskus ei, sillointällöin tulee ajossa).
Mulla ainakin liian korkea jarrunesteen taso on aiheuttanut valon päällejääntiä ja muuta häikkää. Poljin ei painu kunnolla, vaan surisee.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin