Latausjännite?
Latausjännite?
Mitähän yleisesti 9000:n ajotietokoneen pitäisi näyttää latausjännitettä ajon aikana, jos laturi ja akku ovat kunnossa?
Omassa huitelee 13,1V - 13,8V (yleismittarillan mukaan jännite on oikeasti n 0,5V korkeampi) eli jos jännite pyörii kaupunkiajossa oikeasti tuolla 13,6V tietämillä niin onko liian alhainen?
Omassa huitelee 13,1V - 13,8V (yleismittarillan mukaan jännite on oikeasti n 0,5V korkeampi) eli jos jännite pyörii kaupunkiajossa oikeasti tuolla 13,6V tietämillä niin onko liian alhainen?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mulla on ihan samanlainen vaihteluväli EDU:n näytössä (13.1-13.8V). Toivottavasti on ihan normaalia
Entisellä akulla, joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt, oli kaupunkipyörityksessä (siis tyhjäkäynnillä) jännite 12.8 huonoimmillaan.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Entisellä akulla, joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt, oli kaupunkipyörityksessä (siis tyhjäkäynnillä) jännite 12.8 huonoimmillaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Älä ole huolissasi noista lukemista
. Itellä tonnarissa uus akku ja lataussäädin. Lataus ajossa 13,6-14,2 kuormituksesta riippuen.
Ennen akun ja jännitteensäätimen vaihtamista ajotieturi näytti lukemia väliltä 12-13,2, loppuajasta 10-12 V.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ennen akun ja jännitteensäätimen vaihtamista ajotieturi näytti lukemia väliltä 12-13,2, loppuajasta 10-12 V.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Mun CSE vm -98 heiluttaa latausjännitettä 13,9-14,4V välillä kun taas faijani CD vm-91 näyttää arvoja 13,3-13,9V.
Tuli mieleen että jännitteensäätimissä voisi olla vuosimallien myötä muutoksia. Tai voihan tehdas olla varustanut autoja hieman erilaisilla säätimillä varustetasonkin (lähinnä sähkövempainten) mukaan
Sähkökäyttöinen kattoluukku, mahd. sähköjakkarat, autom.ilmastointi jne vaativat aika reilusti virtaa toimiakseen. Korkeammalla latausjännitteellä voidaan ehköistä se, ettei (lyhyillä ajomatkoilla) akku tyhjene.Jos ko.varusteita ei tehtaalla ole asennettu, ni lienee turhaa "lyhentää" akun käyttöikää tarpeettoman korkealla latausjännitteellä.
Huom! Mä vaan arvailen, eli ei syvällisempää tietoa aiheesta...![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuli mieleen että jännitteensäätimissä voisi olla vuosimallien myötä muutoksia. Tai voihan tehdas olla varustanut autoja hieman erilaisilla säätimillä varustetasonkin (lähinnä sähkövempainten) mukaan
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Sähkökäyttöinen kattoluukku, mahd. sähköjakkarat, autom.ilmastointi jne vaativat aika reilusti virtaa toimiakseen. Korkeammalla latausjännitteellä voidaan ehköistä se, ettei (lyhyillä ajomatkoilla) akku tyhjene.Jos ko.varusteita ei tehtaalla ole asennettu, ni lienee turhaa "lyhentää" akun käyttöikää tarpeettoman korkealla latausjännitteellä.
Huom! Mä vaan arvailen, eli ei syvällisempää tietoa aiheesta...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Onkos kyseinen säädin helppo vaihtaa? Ainakin 900:ssa homma oli aivan peace of cake mutta mites tonnarissa. Omassa (malli -95) on ilmeisesti ko. säädin hajonnut ja jännite tuppaa olemaan välillä yli 15,0 volttia.
Nyt täytyisi minimi työkaluilla ja tiloilla homma hoitaa kuntoon pikaisesti. Säädin on haettu Motonetistä ja vinkkejä kaivataan asennukseen.
Nyt täytyisi minimi työkaluilla ja tiloilla homma hoitaa kuntoon pikaisesti. Säädin on haettu Motonetistä ja vinkkejä kaivataan asennukseen.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kehitys näköjään kehittyy, omasta 2.0-87-turbotonnarista olen säädintä raplannut ihan vaan alakautta pakoputken vierestä käsiä ylöspäin kurottamalla, tai tunkin puuttuessa jopa yläkautta.
Katselin Haynesin kuvista, että uudemmassa (isommassa?) laturissa on säädin muovisen päätykannen alla, mulla ei tuollaista kantta ole ollenkaan vaan säädin on ihan näkösällä.
Onkos siellä oikeasti niin ahdasta että päätykantta ei saa auki laturin ollessa paikallaan? Mikä tässä on se kriittinen ero - isompi kuutiotilavuus vai tasapainoakselit?
Katselin Haynesin kuvista, että uudemmassa (isommassa?) laturissa on säädin muovisen päätykannen alla, mulla ei tuollaista kantta ole ollenkaan vaan säädin on ihan näkösällä.
Onkos siellä oikeasti niin ahdasta että päätykantta ei saa auki laturin ollessa paikallaan? Mikä tässä on se kriittinen ero - isompi kuutiotilavuus vai tasapainoakselit?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tonnarin laturi
Ero on siinä uudemmassa tonnarissa on öljynsuodin on edessä. Muovinen takakansi ei sovi tulee pois. Vanhemmassa olen vaihtanut säätimen yläkautta kuopion motarilla vesisateessa.[/img][/list]
Säädin tuli vaihdatettua korjaamolla. Aikaa meni säätimen vaihtoon kuulemma hieman alle tunti ja laskua 40€. Mielestäni ihan kohtuu hinta pk-seudun hintatasoon nähden.
Nyt ajotietokone näyttää jännitettä välillä 13.8 - 14.2 v eli toimii taas.
Nyt ajotietokone näyttää jännitettä välillä 13.8 - 14.2 v eli toimii taas.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
jus kirjoitti:Akateemisesta mielenkiinnosta aiheeseen jatkan vielä: Öljynsuodattimenhan saa ruuvattua pois jos nimenomaan suodatin on tiellä eikä suodattimen jalka?
jeps menee aika sotkuiseksi touhuksi kun vielä pitää purkaa laturinpäätykin pois mutta minä ottaisin koko laturin pois ja laittaisin säätimen pöydällä. Saahan siitä kampiakselinkin pois alakauttaa jos joku haluaa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re:
Iänikuisen vanha aihe, mutta varmistetaan vielä. Kerran Tampereelta lähtiessä kävin keskustan kautta ja auto oli siellä hetken sammuksissa: latausjännite 13.3V. Tänään autolla ajoa kaupungissa ja kone varmasti lämmin, käynti autopesussa: latausjännite 13.3V. Eli konehuoneessa on sen verran lämmin, että ei lataa tuon enempää? Tampereelta kesti n. 40km ennenkuin latausjännite oli sen 14-14,2 volttia. Ilmeisesti laturin jäähtyminen kesti tuon verran. Varuiksi voisin kyllä hakea uuden lataussäätimen varaosalliikkeestä. Muulloin on kyllä nätisti ladannut n.14 volttia.Mimmi kirjoitti:Muistakaa sitten, kun noita vaihteluita ihmettelette, että alkuperäinen lataussäädin on lämpötilakompensoitu, eli mitä lämpöisempi (säädin) sen pienempi latausjännite.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki