Kerrasta poikki -ei käynnisty

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Kerrasta poikki -ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja reko »

Näin se kävi
- noin 20 min ajon jälkeen pysäytin auton ja sammutin moottorin
- 5 min jälkeen starttasin, ei ongelmaa
- lähdin liikkeelle, moottori sammui
- starttasin uudelleen, käynnistyi moitteetta ja kulki ongelmitta
- pysäytin taas 10 min ajon jälkeen
- starttasin noin 5 min kuluttua, vaan eipä edes yrittänyt käynnistyä
- uudelleen noin 10-15 sek. starttauksia -ei edes yritä käynnistyä
- annoin seistä noin 2 tuntia, yritin startata, ei yritäkkään käynnistyä
- pyörittää hyvin
- polttoainetta on
- pitkään starttattuani olen tuntevinani lievää bensan tuoksua

Auto on 9000CDE 2,3t Automatic, vm -96, ajettu noin 244000km.
Autoon on vaihdettu polttoaineen syöttöpumppu noin kaksi vuotta sitten. "Merkkikohtaisilla" tulpilla ajettu noin 15000km.
Auto on kaikin puolin toiminut moitteetta ennen tätä. Ei oingelmia esim. kiihdytyksissä eikä tyhjäkäynnillä.

Auto on Tampereella. Olisikohan alueella ketään, jolla olisi toimiva vaihto-sytytyskasetti (punainen) -sitä nimittäin itse epäilen ongelmaksi. Olisi ollut huomenne lähdettävä matkalle! Vaihto ei liene paha homma, työkaluja on ja voisin itse puuhailla vaihdon kanssa.

Olisikohan kellään hyviä mielipiteitä, ohjeita -kuinka edetä?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kerrasta poikki -ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

reko kirjoitti:Näin se kävi
- noin 20 min ajon jälkeen pysäytin auton ja sammutin moottorin
- 5 min jälkeen starttasin, ei ongelmaa
- lähdin liikkeelle, moottori sammui
- starttasin uudelleen, käynnistyi moitteetta ja kulki ongelmitta
- pysäytin taas 10 min ajon jälkeen
- starttasin noin 5 min kuluttua, vaan eipä edes yrittänyt käynnistyä
- uudelleen noin 10-15 sek. starttauksia -ei edes yritä käynnistyä
- annoin seistä noin 2 tuntia, yritin startata, ei yritäkkään käynnistyä
- pyörittää hyvin
- polttoainetta on
- pitkään starttattuani olen tuntevinani lievää bensan tuoksua

Auto on 9000CDE 2,3t Automatic, vm -96, ajettu noin 244000km.
Autoon on vaihdettu polttoaineen syöttöpumppu noin kaksi vuotta sitten. "Merkkikohtaisilla" tulpilla ajettu noin 15000km.
Auto on kaikin puolin toiminut moitteetta ennen tätä. Ei oingelmia esim. kiihdytyksissä eikä tyhjäkäynnillä.

Auto on Tampereella. Olisikohan alueella ketään, jolla olisi toimiva vaihto-sytytyskasetti (punainen) -sitä nimittäin itse epäilen ongelmaksi. Olisi ollut huomenne lähdettävä matkalle! Vaihto ei liene paha homma, työkaluja on ja voisin itse puuhailla vaihdon kanssa.

Olisikohan kellään hyviä mielipiteitä, ohjeita -kuinka edetä?
On semmonen vahva fiilis että bensapumppu on lauennut. sytkäkasetti harvon T5 menee kerralla sököks.
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Kaikki sulakkeet kannattaa nyt ekaks tutkia. Ja itellä oli kerran sytkäkasetin liitin vähän huonosti niin ei startannut.....
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Lähden kohta tutkimaan paikkoja, odottelen nyt vielä hieman vihjeitä.

Mitäs mieltä olette siitä, pitäisikö epäonnistuneen starttiyrityksen jälkeen kuulua tuo "tulppien puhdistus sirinä", kun kääntää virran pois? Jos sirinää ei kuulu, mitäs siitä voisi päätellä?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kerrasta poikki -ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja karg »

JouniCSE kirjoitti:sytkäkasetti harvon T5 menee kerralla sököks.
On käyny noinkin. Ensin toimi DI-kasetti normaalisti. Seuraavalla startilla ei inahtanutkaan, kun eka puola oli pamahtanut.
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Päivitänpä tilanteen käynnistysongelman selvittelystä

1. Ensinnäkin huomasin taas, että HAYNES'in manuaalin kanssa toimiminen on kovin epäluotettavaa. Kirjassa on sähkökaavio, Diagrammi 3, jonka mukaan polttoainepumpun releessä on kaksi kärkiparia: toinen kytkee virran liittimeen 87, jonka kautta reitti sulakkeelle 14 ja siitä pumpuille. Toinen kärki kytkee virran liittimeen 87B, joka johtaa Tyhjäkäyntisäätimelle. Autossani on kuitenkin rele, jossa on yksi vaihtokärki -releen kytkiessä se avaa reitin virtaliittimestä 30 liittimeen 87a ja kytkee reitin 30'stä liittimeen 87, joka vie sulakkeelle 14.

Huomasin, että kun laitoin virran päälle, rele veti, sulake 14 tuli jännitteelliseksi ja kuului pumpun ääni, joka sammui hetken päästä (todennäköisesti jonkin painekytkimen käskystä) ja rele palautui alkuasentoonsa.

Edellisestä päättelin polttoainepuolen olevan kunnossa, tulpat olivat myös hieman kosteita.

2. Irrotin Di-kasetin. Siitä huomiot

- 4. sylinterin kohdalla oleva valkoinen sylinterimäinen osa oli pinnaltaan osittain ruskean tahman peitossa. Tahman haju oli sama, jonka olin haistanut moottorin yläpuolella epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen avattuani konepellin -siellä oli muuten hirveän kuuma, ulkolämpötila 31 astetta ja moottorin lämpö varmaan riittävä.

Samaa hajua ei ole koskaan aiemmin moottoritilassa tuntunut (haju on kuin ylikuumenneen "epox"-levyn haju.

- 3. sylinterin kohdalla kasetin alapuolisessa kotelossa tulppaan johtavan ontelon reunalla todennäköisesti ylilyöntijännitteen aiheuttamia vaaleita alueita

3. Tulpat olivat hieman kosteita, hyväkuntoisia, kärkiväli noin 1,1 mm


No niin, tästä kaikesta päättelen, että kasetti, jonka tyyppilaatassa on tiedot: SEM Sweden, TK 3.2 E 9929 A 487071 SAAB 9178955, on sökö ja vaatii vaihtamisen uuteen.

Kasetin osat ovat massan sisällä -lienee tavalliselle autoilijalle mahdotonta korjata.
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

mulla tuli viime viikolla savut DI-kasetista .avasin niin siellä oli kans semmosta ruskeeta pahalle haisevaa mönjää yhen puolan kohalla. auto hyyty kanssa kerralla. vaihoin samalla uuden koneen maakaapelin ,kun kuulemma huono maadotus tappaa kasetin.
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Kerrompa case'n-"Kerrasta poikki -ei käynnisty" lopun.

Metro-Auto Tampereella veloitti 210 e uudesta punaisesta kasetista. Ilmeisesti jotain kehitystyötä on tehty, koska lähes kaikki numerot uudessa olivat vanhasta poikkeavia. Varaosamyyjä kertoi, että "kasetti on kulutustavaraa, kyllä niitä menee...". Uudella on 2 vuoden takuu.

Kysymykseni sekä huoltotyönvastaanottajalle että varaosamyyjälle olivat:
- voiko vanhan kasetin korjata? -Ei ainakaan "virallisesti", ehkä joku harrastelija voi

- onko uuden asennuksessa mitään niksejä (olin jostain lukenut, että kannattaa laittaa purkausvirtojen estämiseksi jotain sähköä johtamatonta mönjää joillekin pinnoille, jolloin kasetin ikä pitenee)? -Uuden kasetin asennuksen yhteydessä ei tarvitse mitään ko. luenteisia toimenpiteitä

Ostin samalla uudet tulpat.
Asennuksen yhteydessä mittasin vastuksen akun - navan ja moottorin rungon välillä, joku kun kertoi huonon maadotuksen lisäävän riskiä kasetin tuhoutumiseen. Vastus 0li 0,3 ohmia. Voisi kai sen saada hieman pienemmäksi laittamalla uuden maadoituksen tai huoltamalla nykyisen.

Työn jälkeen starttaus -moottori käynnistyi välittömästi ja käynti on tasainen.
Toivottavasti koko tästä jutusta on jollekin hyötyä -kiitos osallistujille.
Vastaa Viestiin