Ahdot ei nouse ja lomamatkalle pitäisi lähteä...HELP!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Ahdot ei nouse ja lomamatkalle pitäisi lähteä...HELP!

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Yritin kyllä haulla, mutta kaltaistani ongelmaa en harmikseni löytänyt. Autolla lomamatkalle perjantai aamuna pitäisi päästä lähtemään, joten PLIIS auttakaa ahtomiestä mäessä ettei tarvitse koko reissua ahdoitta ajella!


Ongelman kuvaus:

Jokunen päivä sitten Mökkireissulta tullessa tein pari isompaa ohitusta ja käytin kaasua ihan pohjassa (normaalisti ei tarvetta). Hyvin kulki, mutta tuntui aiheuttaneen seuraavaa:

Turbo/APC-mittarin osoitin on pysähtynyt ihan pystyyn paikalleen :?: Sojottaa siis ihan suoraan ylöspäin (valkoisen lopussa), eikä hievahda käynnistettäessa eikä sammutettaessa!?! Tehot ovat tippuneet varmasti alle normin, koska ennen oli kaasu todella herkässä, mutta nyt joutuu painamaan lähes lattiaan eikä silloinkaan lähde kunnolla :cry:

Ei kai mittari voi olla rikki, kun tehot samalla hävinneet. Ja ei kai letkukaan voi mittarista olla irronnut, kun sojottaa kuitenkin ylöspäin eikä ole levossa vasemmalle kuten sammutettaessa.
(Uusi ahtopainemittari on kyllä jo, muttei vielä asennettu.)

Koneeseen vaihdettiin hiljattaen bensanpaineensäätimen kumiletku. Kiinni on mutta ei kyllä ihan yhtä kireällä kuin ennen. Käyntihäiriöitä ei kuitenkaan ole.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jos "turbo/apc" mittari on seisahtunut valkoisen ja keltaisen rajamaille, (normaali 1000mbar tila) ja ko mitsku ei tarvi sähköä (=vakio), eikä liiku mihinkään, vaikka mitä tekisi, niin korjaa tai uudelleen kiinnitä/tulppaa "turbo/apc" mittarin letku, ja johan rupeaa taas kulkemaankin.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Kiitos vastauksestasi! Voi voisiko olla noin yksinkertainen. Eli paineet menee pihalle ja turbo ei toimi. Täytyy heti töiden jälkeen repiä paneelit auki.
Mutta ihan vaan teknisesti ajatellen kuinka se voi pysähtyä pystyyn? Tarkoittaako valkoisen alkuosa alipainetta ja keltaisesta eteenpäin vastaavasti ylipainetta? Keskiosa sitten tuo 1000mbar, joka maan pinnalla juuri muistaakseni vallitsee. Alkaa valottua..
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

saapasi kirjoitti:Kiitos vastauksestasi! Voi voisiko olla noin yksinkertainen. Eli paineet menee pihalle ja turbo ei toimi. Täytyy heti töiden jälkeen repiä paneelit auki.
Mutta ihan vaan teknisesti ajatellen kuinka se voi pysähtyä pystyyn? Tarkoittaako valkoisen alkuosa alipainetta ja keltaisesta eteenpäin vastaavasti ylipainetta? Keskiosa sitten tuo 1000mbar, joka maan pinnalla juuri muistaakseni vallitsee. Alkaa valottua..
Juuri näin se taitaa olla. :D
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

no tuleepahan samalla sitten uusi ahtomittari telineineen asennettua ja pari muutakin pikkujutskaa kun kerran päällyspaneeli otetaan irti.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

mistähän ottasin virran uudelle mittarille? Ja ilmeisesti starttivirta täytyy kytkeä kanssa. Ryöstetäänkö jostain virtalukon läheltä?
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Nyt on kohta pirulainen 3 tuntia pakerrettu kojelaudan kantta pois ja keski-kiinnitys ei irtoa EI MILLÄÄN :evil: Missä hemmetissä siellä on viimeinen torksi? Kaikki muut on irti mut keskeltä edestä joku haraa vielä kiinni. Mittaristokotelossa ylhäällä ollut ruuvi on pois. Yritin irroittaa pelkääjän jalkatilastakin kaikki, mutta ei se sieltä ole. Tuulettimen säleikkökö pitäisi ottaa ulos, ei siellä ainakaan fikkarilla mitään ruuvinreikiä näyttäny olevan...
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

pelkääjällä on myös airbag, joten vika ruuvi ei ole siellä. airbagin alta 2 iso torksia on kyllä irti mutta se ei irroittanut mitään.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Haulla otin paljon ja viimein löytyi:

"Jos autossa on 2 tyynyä, on "hanskalokeron ruuvi" AIRBAG-tekstin alla (teksti lähtee vetämällä pois)."
Ja kirjoittaja oli taas tuttuun tapaan MIMMI! Kyllä olit selkeästi koko irroitusohjeen siellä laittanut.


ja nyt se kirottu ruuvi lähtee sieltä ku leppäkeihäs :lol:
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Jos se edestä ottaa johonkin kiinni niin siellä pitäisi olla sellainen metallinen liuska jota ei saa ylöspäin nostamalla auki vaan täytyy hinata samalla taakse päin eli itseä päin.

Ja tämä siis jos sulla se on jo siltä puolelta auki joka on lähempänä penkkejä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Juu kyllä se oli vaan tuosta pelkääjän airbagin ruuvista kiinni.

Letku ei ollut mittarista irti eikä ohjaamon puolelta, mutta konehuoneesta oli. Sain sen jo kiinni, mutta en päässyt heti testaamaan kun olin jo vetässyt veitsellä ohjaamon puolelta letkun poikki T-liitosta varten ja uutta letkua taas ei saanut kunnolla kiinni ilman hiustenkuivaajaa. Illalla jatketaan taas.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Oli muuten aika huvittavaa kun kävin ruokiksella autolla kaupassa, mittaristo penkillä tietenkin. APC:n letku törrötti nyt pihisten mittariston takaa ja en voinut olla kokeilematta tökkästä sormella siihen ja sitten painaa vähän kaasua. Arviolta ainakin 50 iloista pollea heräsi samantien henkiin :D
Kohta pääsen käpistelemään.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mikäs tuo mittaristo/edu penkillä 10km SRS koodi muuten on :?: (Itse en vielä oo "kerennyt" käymään tech:n perässä ton takia), kun hiukan himottaisi itse saada selville ja kuitattua. :?
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

onko jotain muuta haittaa kuin että sitten palaa. Kai tyynyt toimii kuitenkin? Johtuiko mittaritta ajamisesta? Arvasin että siitä jotain tulee...
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No niinkö kävi sitten muillekin. :( Jotta SRS syttyi kun oli edu3a irti ja virtapäällä. :(
Käynpä huomenissa kyselemässä tuossa hertsikassa, jotta mikä tätä nyt taas riivaa. :( 20,40€ kaveet itelle ja kaakaot pojalle :(
No se on pienihinta turvallisuudesta, joskin tuo vikabitin päälläolo ei pitäisi vaikuttaa itse toimintaan, jos muuten kunnossa, vaan kun, ei tiedä uusista vioista, jotka saattaa olla järjestelmän toimivuuden kannalta tärkeitäkin. :(

Oiskohan niillä myydä jotain kausi/10krt alennuskortteja. :)
Vastaa Viestiin