Sähköisen cruisen asennus, *TOIMII!!*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Sähköisen cruisen asennus, *TOIMII!!*

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Kovan metsästyksen jälkeen onnistuin löytämään kaikki palikat -97 2,0t manuaaliin. En vielä ole saanut, mutta varmasti tänään tulee! :D
Yritin haulla löytää asennusohjeita sähköiselle, mutta ei oikein natsannut.
Ei ilmeisestikään ole paha laitettava ja johdot on valmiina?
Kuitenkin jos joku ystävällinen sielu jaksaisi vastata, että mihin kohtaan tarkasti tulee itse moottori ja poljinkytkimet ts. mistä kohtaa polkimien takaa löydän poljinkytkimille telineet ja mihin kohtaan "akun taakse" ruuvaan kiinni tuon moottorin?

Niin ja mistä löydän johtoniput? No, varmasti ko. asennuspaikkojen läheisyydestä? 8O

Kiitos! :P
Viimeksi muokannut Barney74, Ti Heinä 18, 2006 06:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuossa on kuva, jossa näkyy se anturien teline.

Kuva

Akkutelineessä on kolme reikää, joihin se cruisen moottori tulee kiinni. Kaasuläppäkotelon pystyraudassa on myös kiinnitys sille cruisen vaijerille.

Se moottorin liitinkappale pitäisi löytyä akkutelineen takee johtosarjasta.

Poljinantureiden piuhat taas on nippusiteellä kiinni rattiakselin vasemmalla puolen mahdollisesti sen TECH-liitännän takana(samassa johtosarjassa), musta ja valkoinen 2 napainen liitin. Valkoiseen liittimeen tulee oranssi ja valkoinen, jotka ovat jarrupoljinanturin piuhojen värit. Toiseen, eli mustaan liittimeen pitäisi siis tulla punainen ja punavalkea, kytkinpolkimen anturin värit.

Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

ei tunnu toimivan cruise. Tässä oon viikonlopun tutkaillut ja ihmetellyt sitä. Cruise valo syttyy mittaristoon, mutta ei kuitenkaan pidä nopeutta asetetussa lukemassa. Mistä lähden etsimään vikaa? Sitä cruisen moottoria ei varmaan pysty mitenkään testaamaan että se varmasti toimii?
Pitäisikö tuon muuten toimia ihan ilman, että sitä käyttää "letkun" nokassa huollossa?

Kiitos!
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Cruise kyllä toimii ilman ISAT:ia. Todennäköisesti sinulla "kantaa" jarru/kytkin polkimen katkaisija. Tai sitten cruisen vaijerimekanismi on huonosti kohdallaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

pevi kirjoitti:Cruise kyllä toimii ilman ISAT:ia. Todennäköisesti sinulla "kantaa" jarru/kytkin polkimen katkaisija. Tai sitten cruisen vaijerimekanismi on huonosti kohdallaan.
Tai sitten vilkunviiksessä on vikaa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Itsellä kanssa toi cruisen asennus niin kertokaahan kuuluuko siihen moottoriin mennä vain yksi letku ja kumpaan putken paikkaan? Kunpi niistä imee?
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Minulla ainakin kantoi kytkinpoljin anturia ja etsin kauan vikaa väärästäpaikasta. Kokeile nostaa poljinta kengänkärjellä samalla kun kytket vakionopeuden.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Taitaa 9000cst:llä tuoreimmat kokemukset oikeaoppisesta cruisen asennuksesta joka sujui ongelmitta.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

kopote12 kirjoitti:Itsellä kanssa toi cruisen asennus niin kertokaahan kuuluuko siihen moottoriin mennä vain yksi letku ja kumpaan putken paikkaan? Kunpi niistä imee?
Tässä viestiketjussa puhutaan sähköisestä cruisesta, sinulla ilmeisesti on vanhempaa mallia joka toimii alipaineilla.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tasapaino akseli kirjoitti:Taitaa 9000cst:llä tuoreimmat kokemukset oikeaoppisesta cruisen asennuksesta joka sujui ongelmitta.
Joo paikkaansa pitää, eli noin 3vko sitten asensi itselleni cruisen joka oli -96 tonnarista ja meni heittämällä paikoilleen -98 tonnariin. Asennus kesti alle tunnin ja toimi kertalaakista.

Eli ohjausyksikkö akkutelineeseen kiinni ja vaijerin veto ohjainraudan kautta. katkaisija tuli omalle paikalleen jarrupolkimen luo ja cruisella varustettu vilkunviiksi paikoilleen.

Sitten vaan virta-avaimesta käännettynä auto käyntiin ja testeille, homma skulas heti.

käsittääkseni sähköinen cruise ohjelmoidaan TECH2:lla eikä ISATilla, mutta tästä en mene 100% takuuseen. Jos Cruisen valo syttyy niin silloin käsittääkseni ohjelmointia ei tarvita.

Muistakaa että itselläni on automaatti joten on vain yksi poljinkatkaisin ja taas kepissä on 2 kpl, jarru+kytkin, eli molemmat tarkistaa jos ongelmia.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Minulla ainakin kantoi kytkinpoljin anturia ja etsin kauan vikaa väärästäpaikasta. Kokeile nostaa poljinta kengänkärjellä samalla kun kytket vakionopeuden.
Aamulla ajelin töihin ja yritin nostaa sekä kytkin- että jarrupoljinta kengänkärjellä, mutta ei auttanut. Nostin siis myös yhtäaikaa molempia.

Mutta tässä pähkäiltyäni tuli mieleen, että onko noita poljinkatkaisijoiden kannattimia erilaisia?

Helpottaisi asiaa, kun olis joku johon verrata tota omaa systeemiä. Siellä oli tuo kannatin paikallaan ja osien mukana tuli kyllä myös kannatin. Muodoiltaan olivat molemmat samanlaisia kun niitä vertasi. Ainoa ero oli, että kytkinpolkimen katkaisijan reikä (ne pienet hakaset reiässä) olivat eriasennossa. Mutta eikös nuo ole painokatkaisijoita, joten ei voi tuollainen toimintaan vaikuttaa? Vai?

Millä tavalla niiden katkaisijoiden pitää polkimiin ottaa? Ihan vaan vähän vai painaa se tappi katkaisijan sisään kunnolla? Jarrupoljinta kun painaa niin se katkaisija ei vapaudu ollenkaan. Kytkinpolkimesta painettaessa se kyllä vapautuu, sillä sen liikeratahan on luonnollisesti suurempi.

Kiitos taas!

Tietämätön cruise mönttööri! :wink:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja morc »

siinähän se vika jarrupolkimen kytkin kantaa.
kuuletko kytkimien naksunnan kun hieman painat polkimia ?
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Barney74 kirjoitti:Millä tavalla niiden katkaisijoiden pitää polkimiin ottaa? Ihan vaan vähän vai painaa se tappi katkaisijan sisään kunnolla? Jarrupoljinta kun painaa niin se katkaisija ei vapaudu ollenkaan. Kytkinpolkimesta painettaessa se kyllä vapautuu, sillä sen liikeratahan on luonnollisesti suurempi.
Katkaisijan tappi painuu kokonaan sisälle polkimen ollessa ylhäällä. Sitä en ole huomannut katsoa, kuinka ulos tappi tulee, kun poljinta painaa. Mutta ei se vapaudu kokonaan ainakaan jarrupolkimessa, koska liikerata on tosiaan huomattavasti lyhyempi, kuin kytkinpolkimessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

morc kirjoitti:siinähän se vika jarrupolkimen kytkin kantaa.
kuuletko kytkimien naksunnan kun hieman painat polkimia ?
En kyllä ole pannut merkille. Korva polkimeen kiinni kun töistä lähden.

Tuossa soittelin purkaamolle ja sieltä kaveri meinasi, että jos auton runkonumeron loppuosa on V1004227 tai pienempi niin silloin käy cruiserinmoottori nrolla 4433108. Jos taas on suurempi kuin tuo niin silloin moottori nro 4663514.

Ja tottakai minulla on suurempi runkonumero.
Eli vika on sit ilmeisesti siinä.

Onko tietoa, että käykö 9-3:sta moottori? Hänellä olis kuulemma sellainen, mutta ei muistanut numeroa. Ja täytyy itekin vielä katsoa tuolta omasta se numero, ihan vaan varmuudeksi.

Homma etenee...suuntaa vaan en vielä tiedä, että minnepäin! :roll:

edit:
Soitin merkkiliikkeeseen ja sieltä annettiin taas eri numero tolle moottorille. 5038849 oli uusi numero, jonka takaa löytyy numero 4663514. Eikä siinä vielä kaikki. löytyy myös numero 4433108!

Elikkä ilmeisesti tuo moottori kuitenkin passaa.

Voe, voe...onneksi tää ei ole mitenkään helpoksi tehty! Täytyy yrittää jollain keinolla mitata poljinkytkimiä illalla, että näkee toimiiko ne.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Itse itselleni vastaten...ja ehkä jollekin apuja. Moottori ei käy 9-3:sta tai 9-5:sta.

Ja ilmeisesti kumpikin noista moottorinnumeroista 4****** passaa siis tähän uudempaan systeemiin.

Mutta mulla oli niinkin naurettavan yksinkertainen "vika" kuin, että kytkinpolkimen puoleinen reuna poljinkatkaisijoiden kannattimesta oli hieman liian korkealla. Yleismittari kiinni, ruuvi löysälle ja kun mittari rupesi suoltamaan lukemaa niin ruuvi kiinni ja avot, johan toimii! :lol:

On se vaan vaivatonta ajoa!

Kiitos kaikille tästä mun asiasta kiinnostuneille ja hauskaa kesänjatkoa! 8)
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Vastaa Viestiin