Tonnari vetoautona

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Tonnari vetoautona

Viesti Kirjoittaja osku »

Onko kuinka monella kokemuksia tonnarista vaunun
edessä? Lomareissulla tuli eteläsuomesta ostettua asunto-
vaunu. 2.0 t ei tahtonu jaksaa cruisella pitää nelosella
90 km/h keskisuomen mäissä( vain 5 m vaunu) ja ilmeisesti
takaiskarit on kuiten aika finaalissa; perä romahti totaalisesti
75 kg aisapainolla(5 kyydissä+kamat). Kova tuuli oli ja 1 aks.
vaunu; kyllä heilutti saabia kovasti.
Eli summako: koneen ja alustan viritystä?
Ps. ja vaunusta joku tuulenpuuska matkalla vei vielä ison
kattoluukun mennessään ...kele sentään.( oli kiinni)
SAAB on nautinto tien päällä
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tonnari vetoautona

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

osku kirjoitti:Onko kuinka monella kokemuksia tonnarista vaunun
edessä? Lomareissulla tuli eteläsuomesta ostettua asunto-
vaunu. 2.0 t ei tahtonu jaksaa cruisella pitää nelosella
90 km/h keskisuomen mäissä( vain 5 m vaunu) ja ilmeisesti
takaiskarit on kuiten aika finaalissa; perä romahti totaalisesti
75 kg aisapainolla(5 kyydissä+kamat). Kova tuuli oli ja 1 aks.
vaunu; kyllä heilutti saabia kovasti.
Eli summako: koneen ja alustan viritystä?
"Vain 5m vaunu", on sitä painoa siinäkin ja suhteellisen tehotonhan 2.0t on viemään moista, eli viriä ehdottomasti. Alustasta uusisin kaikki puslat ja sitten jäykempää iskaria ja jousta kehiin, pitäisi tasoittua meno. Pyörien suuntaus ja renkaatkin toki vaikuttavat vetelyyn ja tuuliherkkyyteen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Ei kai tota cruisee kannata pitää lainkaan päällä vedettäessä vaunua!?!?! 8O
Ja jos takaiskarit on lopussa, niin kannattais varmaan vaihtaa noi
jos meinaa vaunua vedellä!?!?! 8O
Kyllä mun kaks litranen menee vaunu perässä ihan jees...
Viimeksi muokannut kovasuo, Pe Heinä 14, 2006 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Ja yllättävän paljon nousi kulutus edellisiin kokemuksiin verrattuna:
ilman vaunua 7.3 ja vaunun kanssa 11.6.
Nyt taas kun tuossa auto seisoo ilman kuormaa niin renkaasta
kaareen on noin 5 cm väliä, kuorma päällä toisin päin.
Kun vetokoukusta polkaisee ei auto jää keinumaan. Olisiko
jouset niin finaalissa ku 3 kk sitte iskarit testissä oli kuulemma
kelvolliset. Onkohan tonnariin jotain vaununvetoon jousia/iskareita?
SAAB on nautinto tien päällä
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

osku kirjoitti:Ja yllättävän paljon nousi kulutus edellisiin kokemuksiin verrattuna:
ilman vaunua 7.3 ja vaunun kanssa 11.6.
Nyt taas kun tuossa auto seisoo ilman kuormaa niin renkaasta
kaareen on noin 5 cm väliä, kuorma päällä toisin päin.
Kun vetokoukusta polkaisee ei auto jää keinumaan. Olisiko
jouset niin finaalissa ku 3 kk sitte iskarit testissä oli kuulemma
kelvolliset. Onkohan tonnariin jotain vaununvetoon jousia/iskareita?
Muistaakseni jäykemmät jouset on saatavana (ainakin taakse)...
Ja mitä kulutukseen tulee, niin kuulostaa normaalilta
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Jaa miks ei cruisea? Mittari virhe ku omassa 90 niin
taulu näyttää 89 ja rekat ajaa rajoitinta vasten 88
niin ei ole niiden haittona! Ja muutenki tahtoo vaunun
kanssa tulla enemmän nopeusvaihtelua jos itse pedaalia
polkee. Mielestäni just vaunun kanssa kyllä hyvä niin ei
muu liikenne niin häiriinny, eikä tarvi kytätä itse koko
ajan nopeusmittaria :wink:
SAAB on nautinto tien päällä
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

No ensinnäkin ihan senkin vuoksi ettei toi cruise osaa ennakoida ylä/alamäkiä, ja mitä isompi kuorma niin sitä enemmän ylämäkeen kone
joutuu puristamaan tehoja kuin mitä oman jalkatuntuman kanssa.. Eli ennakointi, ennakointi... Todistettavissahan tää juttu on jo pelkästään ilman
vaunuakin, noin litran vähemmällä pääsee pitkällä matkalla
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

jees siinä mielessä kyllä, että alamäessä jarruttaa menoa
ja ylämäessä tehot päälle. Mutta jos ei kovin isoja nousuja
niin kyllä cruise on silloin hyvä mielestäni
Alustaa täytyy kyllä nyt alkaa tarkistelemaan vai saako
ulkomaanhaku AERO kuume taas lisää potkua :wink:
SAAB on nautinto tien päällä
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tonnari vetoautona

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

osku kirjoitti: 90 km/h keskisuomen mäissä( vain 5 m vaunu)
Kuva
Peräkärriä ei saa vetää kuin 80 km/h.
Viimeksi muokannut MacTurbo, La Heinä 15, 2006 02:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Oma kokemus rajoittuu CC 2.0i:aan ja autotraileriin (+ke20 Corolla).
Eihän tuo mikään raketti ollut, mutta kärry tuli todella siististi perässä...välillä pystyi melkein toteamaan ettei sitä edes huomaa. Eli nuo kokemukset ainakin olivat positiivisia.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ei kai tuo tontun 2.0t kone ja melko iso paino autossa ole kovin hyvä vaunun vetoa ajatellen... ei vakiona tai stage-1:lla.Molemmilla hinattu melko kevyttä venettä jarruttomalla trailerilla.

Edellinen 2.0t T7 ysikolmonen oli koneeltaan paljon mukavampi vetohommissa.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Meillä tuli kesälomalla iskän 9-3t n.1300km mittariin ja vaununa oli 550 Cabby, omapainoa hiukan alle 1100kg. Viisi täysikäistä autossa ja koko reissun kulutus oli 14,2 l/km...ihan ok:na pidettiin tavaran määrään nähden. Jousiin heitin ennen reissua "makkarat" ja perä pysy ihan mukavassa asennossa. Tohon kulutukseen vaikutti osaltaan nopeus...varsinkin mennessä kun keskinopeus oli 70km/h, sillä tuli vedettyä välillä jopa sataa :? ..ei saa, tiedetään :!:

Asuntovaunuporukoissa sanovat, että paras kalusto on juuri tuo matalapaine turbo vaunun vetoon...tiedä sitten. Jotenkin tolla omalla tonnarilla vaunun veto on ehkä repivämpää.....Ja olen kyllä kuullut sanottavan että vakionopeuden säädintä ei saa käyttää vaunun vedossa....no ehkä jossain tasasella vois aatella. Mielestäni toi 11.6 on ihan asiallinen kulutus :!: Meillä kulutukseen vaikutti myös tavaran määrä, jota oli esim. 5 hv perämoottori + kalastus tarvikkeita, jne.

Toisena vaihtoehtona oli kyllä lähtee omalla automaatti 9000T:llä...olis ollu hiukan enemmän tilaa autossa, mut aateltiin et olis vieny soppaa enemmän...tiedä sitten. Tähän tonnariin vaihdoin korkeapaine kaasut taakse ja riittää kyllä minun käyttössäni, mutta jos paljon vetää niin vaununvetojouset olis paikallaan mielestäni :?: :!: Kunnon puslat vaikuttaa tasapainoisuuteen aika paljon. Ite en ainakaan sit lähtis vetämään painavampaa vaunua mitä auton oma paino on. Tonnarin paino huomioon ottaen pitäs/on kyllä ihan hyvä vetoauto mielestäni.
ps. veto vakauteen vaikuttaa myöskin paljon vaunun pakkaus, jokainen merkki vähän yksilö tässä. (iskän kokemuksien mukaan jolla 22v takana asuntovaunuilua)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kipe_9000 kirjoitti:Tonnarin paino huomioon ottaen pitäs/on kyllä ihan hyvä vetoauto mielestäni.
Tarkoitin vastauksessani 2.0t tonttua lastulla/ilman lastua. Molemmissa tapauksissa moottoriltaan mielestäni heikompi esitys kuin T7 2.0t lastulla tai ilman. (EDIT: Jos siis ei oteta huomioon, että T7 kone on pitemmän päälle muuten susi.)

Kolkki alustasarjalla oli mielestäni myös ajo-ominaisuuksiltaan parempi vetohommissa kuin tuo tonnari tuolla sporttialustalla.
Viimeksi muokannut tevisu, La Heinä 15, 2006 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kipe_9000 kirjoitti:Meillä tuli kesälomalla iskän 9-3t n.1300km mittariin ja vaununa oli 550 Cabby, omapainoa hiukan alle 1100kg. Viisi täysikäistä autossa ja koko reissun kulutus oli 14,2 l/km...ihan ok:na pidettiin tavaran määrään nähden. Jousiin heitin ennen reissua "makkarat" ja perä pysy ihan mukavassa asennossa. Tohon kulutukseen vaikutti osaltaan nopeus...varsinkin mennessä kun keskinopeus oli 70km/h, sillä tuli vedettyä välillä jopa sataa :? ..ei saa, tiedetään :!:

Asuntovaunuporukoissa sanovat, että paras kalusto on juuri tuo matalapaine turbo vaunun vetoon...tiedä sitten. Jotenkin tolla omalla tonnarilla vaunun veto on ehkä repivämpää.....Ja olen kyllä kuullut sanottavan että vakionopeuden säädintä ei saa käyttää vaunun vedossa....no ehkä jossain tasasella vois aatella. Mielestäni toi 11.6 on ihan asiallinen kulutus :!: Meillä kulutukseen vaikutti myös tavaran määrä, jota oli esim. 5 hv perämoottori + kalastus tarvikkeita, jne.

Toisena vaihtoehtona oli kyllä lähtee omalla automaatti 9000T:llä...olis ollu hiukan enemmän tilaa autossa, mut aateltiin et olis vieny soppaa enemmän...tiedä sitten. Tähän tonnariin vaihdoin korkeapaine kaasut taakse ja riittää kyllä minun käyttössäni, mutta jos paljon vetää niin vaununvetojouset olis paikallaan mielestäni :?: :!: Kunnon puslat vaikuttaa tasapainoisuuteen aika paljon. Ite en ainakaan sit lähtis vetämään painavampaa vaunua mitä auton oma paino on. Tonnarin paino huomioon ottaen pitäs/on kyllä ihan hyvä vetoauto mielestäni.
ps. veto vakauteen vaikuttaa myöskin paljon vaunun pakkaus, jokainen merkki vähän yksilö tässä. (iskän kokemuksien mukaan jolla 22v takana asuntovaunuilua)
14,2 l/km jo on kulutus....Ei kai saab nyt sentään noin paljon vie eli taitaa olla 14,2 l/100 km :lol: :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tuha kirjoitti:
14,2 l/km jo on kulutus....Ei kai saab nyt sentään noin paljon vie eli taitaa olla 14,2 l/100 km :lol: :lol:
OHO 8O , sain muuten hyvät naurut itekkin :P ...juu 100km, ei ollu kyse vo***:sta
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Vastaa Viestiin