Tonnari vetoautona
Tonnari vetoautona
Onko kuinka monella kokemuksia tonnarista vaunun
edessä? Lomareissulla tuli eteläsuomesta ostettua asunto-
vaunu. 2.0 t ei tahtonu jaksaa cruisella pitää nelosella
90 km/h keskisuomen mäissä( vain 5 m vaunu) ja ilmeisesti
takaiskarit on kuiten aika finaalissa; perä romahti totaalisesti
75 kg aisapainolla(5 kyydissä+kamat). Kova tuuli oli ja 1 aks.
vaunu; kyllä heilutti saabia kovasti.
Eli summako: koneen ja alustan viritystä?
Ps. ja vaunusta joku tuulenpuuska matkalla vei vielä ison
kattoluukun mennessään ...kele sentään.( oli kiinni)
edessä? Lomareissulla tuli eteläsuomesta ostettua asunto-
vaunu. 2.0 t ei tahtonu jaksaa cruisella pitää nelosella
90 km/h keskisuomen mäissä( vain 5 m vaunu) ja ilmeisesti
takaiskarit on kuiten aika finaalissa; perä romahti totaalisesti
75 kg aisapainolla(5 kyydissä+kamat). Kova tuuli oli ja 1 aks.
vaunu; kyllä heilutti saabia kovasti.
Eli summako: koneen ja alustan viritystä?
Ps. ja vaunusta joku tuulenpuuska matkalla vei vielä ison
kattoluukun mennessään ...kele sentään.( oli kiinni)
SAAB on nautinto tien päällä
Re: Tonnari vetoautona
"Vain 5m vaunu", on sitä painoa siinäkin ja suhteellisen tehotonhan 2.0t on viemään moista, eli viriä ehdottomasti. Alustasta uusisin kaikki puslat ja sitten jäykempää iskaria ja jousta kehiin, pitäisi tasoittua meno. Pyörien suuntaus ja renkaatkin toki vaikuttavat vetelyyn ja tuuliherkkyyteen.osku kirjoitti:Onko kuinka monella kokemuksia tonnarista vaunun
edessä? Lomareissulla tuli eteläsuomesta ostettua asunto-
vaunu. 2.0 t ei tahtonu jaksaa cruisella pitää nelosella
90 km/h keskisuomen mäissä( vain 5 m vaunu) ja ilmeisesti
takaiskarit on kuiten aika finaalissa; perä romahti totaalisesti
75 kg aisapainolla(5 kyydissä+kamat). Kova tuuli oli ja 1 aks.
vaunu; kyllä heilutti saabia kovasti.
Eli summako: koneen ja alustan viritystä?
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ei kai tota cruisee kannata pitää lainkaan päällä vedettäessä vaunua!?!?!
Ja jos takaiskarit on lopussa, niin kannattais varmaan vaihtaa noi
jos meinaa vaunua vedellä!?!?!
Kyllä mun kaks litranen menee vaunu perässä ihan jees...
Ja jos takaiskarit on lopussa, niin kannattais varmaan vaihtaa noi
jos meinaa vaunua vedellä!?!?!
Kyllä mun kaks litranen menee vaunu perässä ihan jees...
Viimeksi muokannut kovasuo, Pe Heinä 14, 2006 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Ja yllättävän paljon nousi kulutus edellisiin kokemuksiin verrattuna:
ilman vaunua 7.3 ja vaunun kanssa 11.6.
Nyt taas kun tuossa auto seisoo ilman kuormaa niin renkaasta
kaareen on noin 5 cm väliä, kuorma päällä toisin päin.
Kun vetokoukusta polkaisee ei auto jää keinumaan. Olisiko
jouset niin finaalissa ku 3 kk sitte iskarit testissä oli kuulemma
kelvolliset. Onkohan tonnariin jotain vaununvetoon jousia/iskareita?
ilman vaunua 7.3 ja vaunun kanssa 11.6.
Nyt taas kun tuossa auto seisoo ilman kuormaa niin renkaasta
kaareen on noin 5 cm väliä, kuorma päällä toisin päin.
Kun vetokoukusta polkaisee ei auto jää keinumaan. Olisiko
jouset niin finaalissa ku 3 kk sitte iskarit testissä oli kuulemma
kelvolliset. Onkohan tonnariin jotain vaununvetoon jousia/iskareita?
SAAB on nautinto tien päällä
Muistaakseni jäykemmät jouset on saatavana (ainakin taakse)...osku kirjoitti:Ja yllättävän paljon nousi kulutus edellisiin kokemuksiin verrattuna:
ilman vaunua 7.3 ja vaunun kanssa 11.6.
Nyt taas kun tuossa auto seisoo ilman kuormaa niin renkaasta
kaareen on noin 5 cm väliä, kuorma päällä toisin päin.
Kun vetokoukusta polkaisee ei auto jää keinumaan. Olisiko
jouset niin finaalissa ku 3 kk sitte iskarit testissä oli kuulemma
kelvolliset. Onkohan tonnariin jotain vaununvetoon jousia/iskareita?
Ja mitä kulutukseen tulee, niin kuulostaa normaalilta
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Jaa miks ei cruisea? Mittari virhe ku omassa 90 niin
taulu näyttää 89 ja rekat ajaa rajoitinta vasten 88
niin ei ole niiden haittona! Ja muutenki tahtoo vaunun
kanssa tulla enemmän nopeusvaihtelua jos itse pedaalia
polkee. Mielestäni just vaunun kanssa kyllä hyvä niin ei
muu liikenne niin häiriinny, eikä tarvi kytätä itse koko
ajan nopeusmittaria
taulu näyttää 89 ja rekat ajaa rajoitinta vasten 88
niin ei ole niiden haittona! Ja muutenki tahtoo vaunun
kanssa tulla enemmän nopeusvaihtelua jos itse pedaalia
polkee. Mielestäni just vaunun kanssa kyllä hyvä niin ei
muu liikenne niin häiriinny, eikä tarvi kytätä itse koko
ajan nopeusmittaria
SAAB on nautinto tien päällä
No ensinnäkin ihan senkin vuoksi ettei toi cruise osaa ennakoida ylä/alamäkiä, ja mitä isompi kuorma niin sitä enemmän ylämäkeen kone
joutuu puristamaan tehoja kuin mitä oman jalkatuntuman kanssa.. Eli ennakointi, ennakointi... Todistettavissahan tää juttu on jo pelkästään ilman
vaunuakin, noin litran vähemmällä pääsee pitkällä matkalla
joutuu puristamaan tehoja kuin mitä oman jalkatuntuman kanssa.. Eli ennakointi, ennakointi... Todistettavissahan tää juttu on jo pelkästään ilman
vaunuakin, noin litran vähemmällä pääsee pitkällä matkalla
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Tonnari vetoautona
osku kirjoitti: 90 km/h keskisuomen mäissä( vain 5 m vaunu)
Peräkärriä ei saa vetää kuin 80 km/h.
Viimeksi muokannut MacTurbo, La Heinä 15, 2006 02:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Oma kokemus rajoittuu CC 2.0i:aan ja autotraileriin (+ke20 Corolla).
Eihän tuo mikään raketti ollut, mutta kärry tuli todella siististi perässä...välillä pystyi melkein toteamaan ettei sitä edes huomaa. Eli nuo kokemukset ainakin olivat positiivisia.
Eihän tuo mikään raketti ollut, mutta kärry tuli todella siististi perässä...välillä pystyi melkein toteamaan ettei sitä edes huomaa. Eli nuo kokemukset ainakin olivat positiivisia.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Meillä tuli kesälomalla iskän 9-3t n.1300km mittariin ja vaununa oli 550 Cabby, omapainoa hiukan alle 1100kg. Viisi täysikäistä autossa ja koko reissun kulutus oli 14,2 l/km...ihan ok:na pidettiin tavaran määrään nähden. Jousiin heitin ennen reissua "makkarat" ja perä pysy ihan mukavassa asennossa. Tohon kulutukseen vaikutti osaltaan nopeus...varsinkin mennessä kun keskinopeus oli 70km/h, sillä tuli vedettyä välillä jopa sataa ..ei saa, tiedetään
Asuntovaunuporukoissa sanovat, että paras kalusto on juuri tuo matalapaine turbo vaunun vetoon...tiedä sitten. Jotenkin tolla omalla tonnarilla vaunun veto on ehkä repivämpää.....Ja olen kyllä kuullut sanottavan että vakionopeuden säädintä ei saa käyttää vaunun vedossa....no ehkä jossain tasasella vois aatella. Mielestäni toi 11.6 on ihan asiallinen kulutus Meillä kulutukseen vaikutti myös tavaran määrä, jota oli esim. 5 hv perämoottori + kalastus tarvikkeita, jne.
Toisena vaihtoehtona oli kyllä lähtee omalla automaatti 9000T:llä...olis ollu hiukan enemmän tilaa autossa, mut aateltiin et olis vieny soppaa enemmän...tiedä sitten. Tähän tonnariin vaihdoin korkeapaine kaasut taakse ja riittää kyllä minun käyttössäni, mutta jos paljon vetää niin vaununvetojouset olis paikallaan mielestäni Kunnon puslat vaikuttaa tasapainoisuuteen aika paljon. Ite en ainakaan sit lähtis vetämään painavampaa vaunua mitä auton oma paino on. Tonnarin paino huomioon ottaen pitäs/on kyllä ihan hyvä vetoauto mielestäni.
ps. veto vakauteen vaikuttaa myöskin paljon vaunun pakkaus, jokainen merkki vähän yksilö tässä. (iskän kokemuksien mukaan jolla 22v takana asuntovaunuilua)
Asuntovaunuporukoissa sanovat, että paras kalusto on juuri tuo matalapaine turbo vaunun vetoon...tiedä sitten. Jotenkin tolla omalla tonnarilla vaunun veto on ehkä repivämpää.....Ja olen kyllä kuullut sanottavan että vakionopeuden säädintä ei saa käyttää vaunun vedossa....no ehkä jossain tasasella vois aatella. Mielestäni toi 11.6 on ihan asiallinen kulutus Meillä kulutukseen vaikutti myös tavaran määrä, jota oli esim. 5 hv perämoottori + kalastus tarvikkeita, jne.
Toisena vaihtoehtona oli kyllä lähtee omalla automaatti 9000T:llä...olis ollu hiukan enemmän tilaa autossa, mut aateltiin et olis vieny soppaa enemmän...tiedä sitten. Tähän tonnariin vaihdoin korkeapaine kaasut taakse ja riittää kyllä minun käyttössäni, mutta jos paljon vetää niin vaununvetojouset olis paikallaan mielestäni Kunnon puslat vaikuttaa tasapainoisuuteen aika paljon. Ite en ainakaan sit lähtis vetämään painavampaa vaunua mitä auton oma paino on. Tonnarin paino huomioon ottaen pitäs/on kyllä ihan hyvä vetoauto mielestäni.
ps. veto vakauteen vaikuttaa myöskin paljon vaunun pakkaus, jokainen merkki vähän yksilö tässä. (iskän kokemuksien mukaan jolla 22v takana asuntovaunuilua)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Tarkoitin vastauksessani 2.0t tonttua lastulla/ilman lastua. Molemmissa tapauksissa moottoriltaan mielestäni heikompi esitys kuin T7 2.0t lastulla tai ilman. (EDIT: Jos siis ei oteta huomioon, että T7 kone on pitemmän päälle muuten susi.)Kipe_9000 kirjoitti:Tonnarin paino huomioon ottaen pitäs/on kyllä ihan hyvä vetoauto mielestäni.
Kolkki alustasarjalla oli mielestäni myös ajo-ominaisuuksiltaan parempi vetohommissa kuin tuo tonnari tuolla sporttialustalla.
Viimeksi muokannut tevisu, La Heinä 15, 2006 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
14,2 l/km jo on kulutus....Ei kai saab nyt sentään noin paljon vie eli taitaa olla 14,2 l/100 kmKipe_9000 kirjoitti:Meillä tuli kesälomalla iskän 9-3t n.1300km mittariin ja vaununa oli 550 Cabby, omapainoa hiukan alle 1100kg. Viisi täysikäistä autossa ja koko reissun kulutus oli 14,2 l/km...ihan ok:na pidettiin tavaran määrään nähden. Jousiin heitin ennen reissua "makkarat" ja perä pysy ihan mukavassa asennossa. Tohon kulutukseen vaikutti osaltaan nopeus...varsinkin mennessä kun keskinopeus oli 70km/h, sillä tuli vedettyä välillä jopa sataa ..ei saa, tiedetään
Asuntovaunuporukoissa sanovat, että paras kalusto on juuri tuo matalapaine turbo vaunun vetoon...tiedä sitten. Jotenkin tolla omalla tonnarilla vaunun veto on ehkä repivämpää.....Ja olen kyllä kuullut sanottavan että vakionopeuden säädintä ei saa käyttää vaunun vedossa....no ehkä jossain tasasella vois aatella. Mielestäni toi 11.6 on ihan asiallinen kulutus Meillä kulutukseen vaikutti myös tavaran määrä, jota oli esim. 5 hv perämoottori + kalastus tarvikkeita, jne.
Toisena vaihtoehtona oli kyllä lähtee omalla automaatti 9000T:llä...olis ollu hiukan enemmän tilaa autossa, mut aateltiin et olis vieny soppaa enemmän...tiedä sitten. Tähän tonnariin vaihdoin korkeapaine kaasut taakse ja riittää kyllä minun käyttössäni, mutta jos paljon vetää niin vaununvetojouset olis paikallaan mielestäni Kunnon puslat vaikuttaa tasapainoisuuteen aika paljon. Ite en ainakaan sit lähtis vetämään painavampaa vaunua mitä auton oma paino on. Tonnarin paino huomioon ottaen pitäs/on kyllä ihan hyvä vetoauto mielestäni.
ps. veto vakauteen vaikuttaa myöskin paljon vaunun pakkaus, jokainen merkki vähän yksilö tässä. (iskän kokemuksien mukaan jolla 22v takana asuntovaunuilua)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.