Sisälokasuojan irroitus ja pesunestesäiliölle pääsy

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Sisälokasuojan irroitus ja pesunestesäiliölle pääsy

Viesti Kirjoittaja johkar »

Yritin etsiä tuossa aikaisempia viestejä, mutta en oikein löytänyt kunnollisia vastauksia.

Eli pesunestesäiliöön pitäisi päästä käsiksi. Ilmeisesti jokin takaiskuventtiili on antanut periksi, nesteet valuvat heti maahan.

Käsittääkseni helpoin olisi irroittaa sisälokasuoja ja ronkkia säiliötä
sieltä käsin.

Kuinkas tuo sisälokasuoja revitään irti käytännössä? Onko siellä pultit, pitääkö lokasuojan musta peitelista repiä irti?

Joku oli kirjoitellut myös että alakautta voisi päästä säiliölle, mutta olikohan kyseessä vanhempi malli? Etuspoilerin alta peitelevy irti?

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Etunurkan roiskesuojamuovi pois, niin pääset käsiksi. Muistaakseni ei tarvitse sisälokaria irroittaa.
Mulla oli tontussa samaa vaivaa, mutta syypää ei ollut takaiskuvena. Säiliö oli murtunut kiinnikkeen juuresta...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Kiitokset ohjeista.
Tämä tuli kuin tilauksesta, sillä oma nestesäiliö teki saman tempun ja nyt lähden sitä tutkimaan 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

alakautta

Viesti Kirjoittaja jmt »

Jos saat nostettua auton keulaa hieman esim. ajamalla pukeille, voit poistaa alapuolelta muovisen suojan josta on pääsy ko. venttiileille, ainakin osaan niistä. On helpompaa kuin sisälokasuojan poistaminen.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Lokasuojan kautta on enemmän tilaa työskennellä. Itsekin vaihdoin alakautta takaiskuventtiilin, mutta vika jatkui, koska säiliö vuotikin juuri siitä kiinnikkeen kohdalta. Yritin tukkia vuotoa epoksilla, mutta yhä vaan valuu pesunesteet maahan :evil:

Pitäisi ehkä irroittaa koko säiliö, mutta tuntui olevan hankalasti paikallaan, myös sieltä lokasuojan kautta.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Viesti Kirjoittaja raiveh »

sitähän voisi koettaa "hitsata" juotoskolvilla, ottaen samaa muovia jostain kohtaa missä on säiliössä ylimääräistä muovia,,,jos on
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ässä kirjoitti: Pitäisi ehkä irroittaa koko säiliö, mutta tuntui olevan hankalasti paikallaan, myös sieltä lokasuojan kautta.
Eikös tuo koko pönttö tipahda lattialle, kun ottaa ton muovirämpäleen sieltä alakulmasta pois ja nostaa keulaa hieman. :?:
Lamppun ja vilkun irroitus tuo tietenkin hiukan lisätilaa (ainakin kasaukseen).
Ja kyllä kunnolla tehdyn epoksikorjauksen pitäisi kestää (mun edellisessä tonnarissa kesti ainakin 3V).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

Samaa vaivaa oli omassa tontussa myös. Otettiin se roiskesuoja pois ja liimapistoolilla alakautta siihen kohtaan jossa ne kiinnitystangot menee säiliön sisälle, ensimmäinen kerta ei pitänyt mutta toisella kertaa laitettiin sen verta reilusti että rupesi pitämään!
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Mutta, mutta. Kuinkas tuo sisälokasuoja sitten oikeasti irtoaa? millä se on kiinni?

Näin uutena tonnaristina kiinnostaisi, kun pitäis hihna vaihtaa.
"SaabAna"
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Pultteja/ruuveja sisälokarin yläreunassa, sivussa, alareunassa sekä siinä lokarin listan takana kaulusmuttereita. Siinä ne kiinnityskohdat selviää kun noita irroittelee/yrittää muovia kiskoa irti ja näkee mistä vielä kanittaa. Varovasti kannattaa väännellä muovilokaria irti juuri siitä pesusäiliön nurkan kohdilta, voi nimittäin haljeta kohtuu helposti. Yhteensä on noin 10-15min homma. Suojalasit on kätevät kun kökkii siinä lokarin alla, muuten on silmät täynnä ylhäältä tippuvaa shaissea. Ei muuta kuin kalut vaan esiin ja kädet paskaseks... :)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Hihnan vaihtoa varten ei tarvi irroittaa kuin lokarin etupuolisko.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

siis se lokasuoja ei olekaan yhtä palaa? onko tuo pelkkä etuosa vaikea irroittaa?
"SaabAna"
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Helppo irrottaa.

Siellä on selvästi näkyvissä ruuvien kannat. Lisäksi lokasuojan muovilistan mutterit pitää irrottaa, sisälokasuoja on osin samoissa ruuveissa kiinni. Nekin löytyvät helposti.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Kokemuksia tuoreeltaan.

Sisälokasuoja oli yllättävän helppo irroittaa.

Suojan reunassa oleva muovinen koristelista on sisäpuolelta kiinni
prikallisilla 5mm muttereilla. Nämä pois puoleen väliin asti (jos vain etupuoli otetaan pois). Vedetään koristelistaa ulospäin että "pultit" tulevat ulos
rei'istä - nyt sisälokasuojankin ulompi kiinnitys vapautuu.

Sitten löytyy sisälokasuojan etupuolesta muutamia 6mm ruuveja, ja
aivan etuspoilerin reunasta yksi 5mm ruuvi. Nämä kun ruuvaa irti
on sisälokasuoja vapaa, ja sitten vain aletaan vääntelemään sitä
pois sieltä paikaltaan. Jos tuntuu ettei lähde, kannattaa katsoa jäikö
joku ruuvi vielä paikalleen.

Kuten joku aikaisemminkin jo sanoi, kannattaa hommassa olla hanskat ja suojalasit. Soraa tulee naamalle ja käsille, eikä tuo sisälokasuoja ikinä mitenkään puhdas ole.

Pesunestesäiliön pohjan näkee kyllä hyvin irroittamalla vain sen alapuolella olevan peitelevyn, mutta pumpuille ja takaiskuventtiileille pääsee helpommin käsiksi sisälokasuojan irroituksella.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Vastaa Viestiin