Matalapaine turbon ahtopaineet?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Matalapaine turbon ahtopaineet?

Viesti Kirjoittaja kari »

Elikkäs paljoko tollasessa 2.3 matalapaineturbossa on ahtopaineita? Mittari näyttää 0.5 :(
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

0,4

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Ahtopaineet ovat noin 0,4 bar.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

paine

Viesti Kirjoittaja moksu »

onko sama 2,0 matalapaineessa :?:
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Jep.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Hmm..
Luin suoraa Saabin esitteestä:
2,0t -97 0,4bar
2,3t -95 0,4bar vääntö huippu tulee 3200rpm 260Nm
2,3t -97 0,55bar vääntö huippu tulee 1800rpm 260Nm

Hieman ihmetyttää tuo 3200rpm liekö kirjoitusvirhe tuossa lehdykässä?! :roll:
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

morjesta

Ajattelin nostaa tämän aiheen ylös kun hipoo omaa asiaa tarpeeksi läheltä.
turha sitä on joka asiasta pistää omaa topiccia pystyyn.

elikkäs tuo autoni 9000 2.0t-96(matalapaine 0.4bar) ahtaa LIIKAA, en ollut
pitkään aikaan kokeillutkaan kunnolla mutta eilen kun armeijaan ajoin viimeistä kertaa (tj3) piti vähä hurvitella ja mittarin mukaan ahdot nousi
rivakasti 0.75-0.8 josta sitten rykäisy(fuel cut)
muutaman kerran kokeilin ja aina sama juttu
minkä takia se nostaa niitä paineita liikaa,fuel cutko siinä katkoo ja mikä auttais?
niin ja mittarina autocauge, näytti se aika tarkasti ainakin vakio paineet ennemmin

hannu
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Luultavasti hukkaportti jumissa. Omassa oli juuri pariviikkoa sitten samaa vikaa ja auttoi kun niveleen / yhdyskohtaan ruiskutteli crc:tä ja käsin hieman herkisteli portin toimintaa. Sen jälkeen on paineet pysyneet normaaleina.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Mikäs se raja on ettei mee liian laihalle seokselle.... oliko se joku 0,6bar :?:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

tuo hukkaportti ajatus on kyllä ihan järkeenkäyvää pitääpä torstaina ruveta rasvaamahan ja kourimahan tuota hukkista :lol:
kiitos neuvoosta.

hannu
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

patu kirjoitti:Mikäs se raja on ettei mee liian laihalle seokselle.... oliko se joku 0,6bar :?:
Perus täyspaineturbossa (ei aero..) on *TÄYSIN* sama rauta lukuunottamatta matalapaineisesta puuttuvaa magneettiventtiiliä ja mittaristosta puuttuvaa ahtopaineviisaria joka ohjelmallisesti pitää hukkaportin kiinni, että paineet nousee 0.8bar asti. Fuelcut tulee 1.1 tietämillä (ainakin vakiotäyspaineisessa), jolloin trionic katkaisee turvallisuussyistä polttoaineen syötön. > nykäsee.
(lastutetut parhaimmillaan 1.3-1.4 tienoille, fuelcut 1.54bar jos ollenkaan. riippuu viripajasta&softasta), joten ei pitäs mennä laihalle sen herkemmin kun täyspaineisenkaan, kun pyöritään reippasti alle 1.5barin.

Liiallisten ahtopaineiden ongelmanahan on nakuttaminen, eli seos syttyy itsestään väärään aikaan, joten trionic seuraa (itseaissa uudemmat seuraa tulppien läpi sytkäkasetilla ionisaatiomittauksella) ja jos meinaa nakuttaa, niin rikastaa hieman seosta, myöhästää sytkää tai viimeisenä pudottaa ahtoja (matalapaineisesta puuttuvat magneettiventtiilin avulla), ettei koneelle vaarallista nakutusta pääse syntymään.
Nakutukseen vaikuttaa mm. ahtopaine, imuilman lämpötila, bensan oktaaniluku.. (ja tietty moottorin tekniset ratkaisut.. kuten puristussuhde, palotilan muotoilut yms..)

Hook
Viimeksi muokannut Hook, Ma Loka 02, 2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

paitsi kytkin eri... ja aeroon verrattuna ahdin
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

mikkoimp kirjoitti:paitsi kytkin eri... ja aeroon verrattuna ahdin
Pikkupoikkeukset vahvistaa säännön :)
Aero onkin oma teholuokkansa.. :lol: Kestääkös tuo matalapaineen kytkin steg 3:sen tonnareissa?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

LPT fuelcut tulee 0.65 Bar.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Tuolla tonnareiden maksimi ahtopaineet suoraan Saabin kirjasta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 217#109217
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Matalapaineisen mopon fuelcut tulee jossain ehkä noin 0.7bar tai inansa alle. Matalapaineisen softa ei myöskään kykene ohjaamaan mankkuvenaa.

EDIT: Oho, JouniCSE kerkeski ensin
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Jnz
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 21:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jnz »

Hook kirjoitti: Kestääkös tuo matalapaineen kytkin steg 3:sen tonnareissa?
Ei ainakaan mulla kestänyt..
Vastaa Viestiin