Matalapaine turbon ahtopaineet?
Matalapaine turbon ahtopaineet?
Elikkäs paljoko tollasessa 2.3 matalapaineturbossa on ahtopaineita? Mittari näyttää 0.5
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
9-3 Cab -04
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
0,4
Ahtopaineet ovat noin 0,4 bar.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Jep.
Hmm..
Luin suoraa Saabin esitteestä:
2,0t -97 0,4bar
2,3t -95 0,4bar vääntö huippu tulee 3200rpm 260Nm
2,3t -97 0,55bar vääntö huippu tulee 1800rpm 260Nm
Hieman ihmetyttää tuo 3200rpm liekö kirjoitusvirhe tuossa lehdykässä?!
Luin suoraa Saabin esitteestä:
2,0t -97 0,4bar
2,3t -95 0,4bar vääntö huippu tulee 3200rpm 260Nm
2,3t -97 0,55bar vääntö huippu tulee 1800rpm 260Nm
Hieman ihmetyttää tuo 3200rpm liekö kirjoitusvirhe tuossa lehdykässä?!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
- Paikkakunta: kurikka
morjesta
Ajattelin nostaa tämän aiheen ylös kun hipoo omaa asiaa tarpeeksi läheltä.
turha sitä on joka asiasta pistää omaa topiccia pystyyn.
elikkäs tuo autoni 9000 2.0t-96(matalapaine 0.4bar) ahtaa LIIKAA, en ollut
pitkään aikaan kokeillutkaan kunnolla mutta eilen kun armeijaan ajoin viimeistä kertaa (tj3) piti vähä hurvitella ja mittarin mukaan ahdot nousi
rivakasti 0.75-0.8 josta sitten rykäisy(fuel cut)
muutaman kerran kokeilin ja aina sama juttu
minkä takia se nostaa niitä paineita liikaa,fuel cutko siinä katkoo ja mikä auttais?
niin ja mittarina autocauge, näytti se aika tarkasti ainakin vakio paineet ennemmin
hannu
Ajattelin nostaa tämän aiheen ylös kun hipoo omaa asiaa tarpeeksi läheltä.
turha sitä on joka asiasta pistää omaa topiccia pystyyn.
elikkäs tuo autoni 9000 2.0t-96(matalapaine 0.4bar) ahtaa LIIKAA, en ollut
pitkään aikaan kokeillutkaan kunnolla mutta eilen kun armeijaan ajoin viimeistä kertaa (tj3) piti vähä hurvitella ja mittarin mukaan ahdot nousi
rivakasti 0.75-0.8 josta sitten rykäisy(fuel cut)
muutaman kerran kokeilin ja aina sama juttu
minkä takia se nostaa niitä paineita liikaa,fuel cutko siinä katkoo ja mikä auttais?
niin ja mittarina autocauge, näytti se aika tarkasti ainakin vakio paineet ennemmin
hannu
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
ISO PAHA SUSI
Luultavasti hukkaportti jumissa. Omassa oli juuri pariviikkoa sitten samaa vikaa ja auttoi kun niveleen / yhdyskohtaan ruiskutteli crc:tä ja käsin hieman herkisteli portin toimintaa. Sen jälkeen on paineet pysyneet normaaleina.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
- Paikkakunta: kurikka
Perus täyspaineturbossa (ei aero..) on *TÄYSIN* sama rauta lukuunottamatta matalapaineisesta puuttuvaa magneettiventtiiliä ja mittaristosta puuttuvaa ahtopaineviisaria joka ohjelmallisesti pitää hukkaportin kiinni, että paineet nousee 0.8bar asti. Fuelcut tulee 1.1 tietämillä (ainakin vakiotäyspaineisessa), jolloin trionic katkaisee turvallisuussyistä polttoaineen syötön. > nykäsee.patu kirjoitti:Mikäs se raja on ettei mee liian laihalle seokselle.... oliko se joku 0,6bar
(lastutetut parhaimmillaan 1.3-1.4 tienoille, fuelcut 1.54bar jos ollenkaan. riippuu viripajasta&softasta), joten ei pitäs mennä laihalle sen herkemmin kun täyspaineisenkaan, kun pyöritään reippasti alle 1.5barin.
Liiallisten ahtopaineiden ongelmanahan on nakuttaminen, eli seos syttyy itsestään väärään aikaan, joten trionic seuraa (itseaissa uudemmat seuraa tulppien läpi sytkäkasetilla ionisaatiomittauksella) ja jos meinaa nakuttaa, niin rikastaa hieman seosta, myöhästää sytkää tai viimeisenä pudottaa ahtoja (matalapaineisesta puuttuvat magneettiventtiilin avulla), ettei koneelle vaarallista nakutusta pääse syntymään.
Nakutukseen vaikuttaa mm. ahtopaine, imuilman lämpötila, bensan oktaaniluku.. (ja tietty moottorin tekniset ratkaisut.. kuten puristussuhde, palotilan muotoilut yms..)
Hook
Viimeksi muokannut Hook, Ma Loka 02, 2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Pikkupoikkeukset vahvistaa säännönmikkoimp kirjoitti:paitsi kytkin eri... ja aeroon verrattuna ahdin
Aero onkin oma teholuokkansa.. Kestääkös tuo matalapaineen kytkin steg 3:sen tonnareissa?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tuolla tonnareiden maksimi ahtopaineet suoraan Saabin kirjasta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 217#109217
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 217#109217
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00