Lampunpyyhkijän toimimattomuus
Lampunpyyhkijän toimimattomuus
Oikean puolen lampunpyyhkijä ei mene "parkkiasentoon" vaan pysähtelee mihin sattuu.
Purin värkin, eikä mitään ihmeellistä löytynyt. Muuntajalla ajaessa moottori pyörii muutaman sekunnin ja hitaasti pysähtyy. Pienen odottelun jälkeen taas pyörii muutaman sekunnin. Ilmeisesti kontaktien välissä oleva pikkulevy on ylilämpösuoja ja aiheuttaa tämän. Kun ohitan sen, niin moottori pyörii ihan hienosti (jopa niin, että alkaa savuttaan pitemmän ajon jälkeen).
Itse pyyhkijäakseli pyörii kevyesti kädellä pyöritettynä, hammasratas irrotettuna.
Onko mahdollista, että muut hammasrattaat jumittaa niin paljon, että ylilämpösuoja reagoi jo <5 sekunnin käytön jälkeen ja ei päästä virtaa läpi? Vai voiko ylilämpösuoja olla viallinen? Onko ko. mekanismia mahdollista pyörittää käsin kitkan tarkistamiseksi.
Kitkan pienentämiseksi pitänee putsata rasvat pois, ja korvata ne ohuemmalla litkuilla, sekä mahdollisesti työstää joitain liikkuvia osia.
Muutama kuva:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... omplet.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... kiinni.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... lipare.jpg
Purin värkin, eikä mitään ihmeellistä löytynyt. Muuntajalla ajaessa moottori pyörii muutaman sekunnin ja hitaasti pysähtyy. Pienen odottelun jälkeen taas pyörii muutaman sekunnin. Ilmeisesti kontaktien välissä oleva pikkulevy on ylilämpösuoja ja aiheuttaa tämän. Kun ohitan sen, niin moottori pyörii ihan hienosti (jopa niin, että alkaa savuttaan pitemmän ajon jälkeen).
Itse pyyhkijäakseli pyörii kevyesti kädellä pyöritettynä, hammasratas irrotettuna.
Onko mahdollista, että muut hammasrattaat jumittaa niin paljon, että ylilämpösuoja reagoi jo <5 sekunnin käytön jälkeen ja ei päästä virtaa läpi? Vai voiko ylilämpösuoja olla viallinen? Onko ko. mekanismia mahdollista pyörittää käsin kitkan tarkistamiseksi.
Kitkan pienentämiseksi pitänee putsata rasvat pois, ja korvata ne ohuemmalla litkuilla, sekä mahdollisesti työstää joitain liikkuvia osia.
Muutama kuva:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... omplet.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... kiinni.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... lipare.jpg
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Eikös diodi-vika ilmene siten, että moottori pyörii myös ilman käyttöä viiksestä ja vaikuttaa myös pissapoikaan?
Mulla vasen puoli toimii ihan ok, oikea puolikin yrittää toimia, mutta moottori pyörähtää vain muutaman sekunnin, kun viiksestä vetää.
Kokeilen seuraavaksi kunnon puhdistusta rasvoista, epäpuhtauksista ja mahdollisten kitkakohtien poistamista.
Mulla vasen puoli toimii ihan ok, oikea puolikin yrittää toimia, mutta moottori pyörähtää vain muutaman sekunnin, kun viiksestä vetää.
Kokeilen seuraavaksi kunnon puhdistusta rasvoista, epäpuhtauksista ja mahdollisten kitkakohtien poistamista.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Diodi-vika ilmenee niin, että kaikki pyyhkijät pyyhkivät ja pissapoika pissaa jatkuvasti ja aina kun virrat on päällä, viiksen asennosta riippumatta.
Yksi vikaantumistapa on noissa, että moottorin ankkurin kommutaattoriliuskojen välit täyttyvät hiilipölystä.
Avuksi saattaa riittää irrottaa moottori mekanismista ja pyörittää sitä hetki ilman kuormaa suurella nopeudella. Tai sitten moottorin voi avata ja ihan putsata mekaanisesti ne välit.
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... epair.html
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Eräässä satkun pyyhkijämoottorissa kankeus johtui siitä, että tuo valkoinen iso muoviratas oli turvonnut niin, ettei mahtunut pyörimään tuon peltilaipan reiän reunakannakseen hankaamatta. Sorvilla rattaan sisäreunalta vähän pois, niin jo virkistyi.
Yksi vikaantumistapa on noissa, että moottorin ankkurin kommutaattoriliuskojen välit täyttyvät hiilipölystä.
Avuksi saattaa riittää irrottaa moottori mekanismista ja pyörittää sitä hetki ilman kuormaa suurella nopeudella. Tai sitten moottorin voi avata ja ihan putsata mekaanisesti ne välit.
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... epair.html
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Eräässä satkun pyyhkijämoottorissa kankeus johtui siitä, että tuo valkoinen iso muoviratas oli turvonnut niin, ettei mahtunut pyörimään tuon peltilaipan reiän reunakannakseen hankaamatta. Sorvilla rattaan sisäreunalta vähän pois, niin jo virkistyi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ajelinkin tuota moottoria suoraan ilman ylilämpösuojaa, ja hyvin pyöri. Tosin jonkin ajan jälkeen alkoi savu nousta. Ehkä se viittaa ongelmiin itse moottorissa. Yritin avata niitä moottorisuojan kiinnittimiä, muttei pikkuruuvarilla avautunut.
Pitääpä kokeilla uudestaan.
Toi jälkimmäinen linkki oli erinomaisen havainnollinen.
Pitääpä kokeilla uudestaan.
Toi jälkimmäinen linkki oli erinomaisen havainnollinen.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Mulla oli lampunpesimessä samat oireet. Irroitin moottorin pesimestä ja puhaltelin paineilmasprayllä pölyt moottorista ja suihkin reilusti elektroniikanpuhdistusspraytä sen sisuksiin. Tämä kaikki ihan vain moottorin kuoren rakosista, purkamatta sitä. Lisäksi pyyhin vaseliinia hiukan vähemmäksi ratasmekanismista. Nyt on pelannut ongelmitta viimeiset puolivuotta..
V90 CC D4 AWD
Just pari viikkoa putsasin kartturinpuoleisen moottorin jossa presiis sama juttu (savuttaa käydessä ilman kuormaa ja suojia).jmt kirjoitti:Ajelinkin tuota moottoria suoraan ilman ylilämpösuojaa, ja hyvin pyöri. Tosin jonkin ajan jälkeen alkoi savu nousta. Ehkä se viittaa ongelmiin itse moottorissa. Yritin avata niitä moottorisuojan kiinnittimiä, muttei pikkuruuvarilla avautunut.
Pitääpä kokeilla uudestaan.
Toi jälkimmäinen linkki oli erinomaisen havainnollinen.
Ne pienet moottoria koossapitävät hakaset on tosi kypsiä, mutta lähtee auki kun tarpeeksi tappelee niiden kanssa - tai viilaa hakaset pois niin kuin minä tein.
Ohuella neulalla välit puhtaaksi, hyvin hienolla santapaperilla kontaktipinnat puhtaiksi, puhaltelua ja kasaus. Laakereihin voi tietysti jotain öljyä tipan laittaa jos haluaa... Joo ja ne hiiletkin kannattaa jollain puhdistaa enimmistä öljyistä.
Ehkes osasyynä tähän aika yleiseenkin ongelmaan saattaa olla myös tuon mekanismin voitelemiseen hölvätyn vaseliinin "heroittuminen", eli ohuemmat öljyt valuvat aikaa myöten alas moottoriin - näin matalakeulaisissa, joissa moottori on hölmösti suoraan alaspäin. Sähkövehkeiden hiilet kun yleensä pehmenee öljystä... Vispaimen koppa oli muuten kyllä sisältä aivan uuden veroinen.
homma ok
Sain sitten sen moottorin purettua; ohutkärkisillä pihdeillä klipsit auki ja osat erilleen. Neulalla (roottorin) välit auki, dremelillä pinnat kiiltäviksi, hiilten pinnat puhtaiksi sopivalla dremelin terällä käsin pyörittämällä ja lopuksi vielä isopropanoliin kastetulla pumpulipuikolla pölyt pois.
Ja sehän alkoi toimia
Hammasmekanismeissa jouduin vielä asettamaan uudelleen sen pienen valkoisen hammasrattaan ja sitä pyörittävän suuremman rattaan. Piti nimittäin antaa sitä herätevirtaa (keltainen) n. 5 sekunttia, ennen kuin lähti automaattiselle viiden kerran pyyhkimissykliin. Yritys ja erehdysmenetelmällä sain rattaat niin, että lyhyempikin heräte aloitti pyyhkimisen.
Nyt voinkin siirtyä vuotavan pesunestesäiliön kimppuun
Ja sehän alkoi toimia
Hammasmekanismeissa jouduin vielä asettamaan uudelleen sen pienen valkoisen hammasrattaan ja sitä pyörittävän suuremman rattaan. Piti nimittäin antaa sitä herätevirtaa (keltainen) n. 5 sekunttia, ennen kuin lähti automaattiselle viiden kerran pyyhkimissykliin. Yritys ja erehdysmenetelmällä sain rattaat niin, että lyhyempikin heräte aloitti pyyhkimisen.
Nyt voinkin siirtyä vuotavan pesunestesäiliön kimppuun
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Itse näppäsin tänään noista pesimistä virtajohot irti. Yritin korjausta ohjeiden mukaisesti mutta loppui hermot kesken.
Loppujen lopuksi aika turhat nuo pyyhkimet, jollei niissä ole tuoreet kumit paikalla.
Loppujen lopuksi aika turhat nuo pyyhkimet, jollei niissä ole tuoreet kumit paikalla.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
En jaksanut lukea viestejä läpi, mutta annan silti kommenttini. Ota lampunpesijät pois, niitä ei tarvitse kuin todella huonolla kelillä joita sattuu ehkä 3 vuoden sisään 5% todennäköisyydellä.
Itse olen CS:llä ajanut ilman pesijoitä kohta 3v eikä ole ollut ongelmia kelien ja näkyvyyksien kanssa.
Itse olen CS:llä ajanut ilman pesijoitä kohta 3v eikä ole ollut ongelmia kelien ja näkyvyyksien kanssa.
Viimeksi muokannut 9000cst, Pe Heinä 25, 2008 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Tästä ei nyt saa ottaa melonin kokoista hernettä nenään , mutta en yleisesti ohjaisi kaikkia heittämään ko. vispilöitä menemäänkään,,, etenkin jos puheenaihe on miten ne korjataan ja ketjua ei jaksanut lukea,,,9000cst kirjoitti:En jaksanut lukea viestejä läpi, mutta annan silti kommenttini. Ota lampunpesijät pois, niitä ei tarvitse kuin sika sika huonolla keillä joita sattuu ehkä 3 vuoden sisään 5% todennäköisyydellä.
Itse olen CS:llä ajanut ilman pesijoitä kohta 3v eikä ole ollut ongelmia kelien ja näkyvyyksien kanssa.
Juuri nuo pa**at räntä ja loskakelit näyttää olevan lisääntymään päin viimevuosina,,, mikään ei ole mukavampaa sellaisessa kelissä, kuin pyyhkäistä ajovalot vispilöillä puhtaiksi, kun valoteho lähtentelee muilla nollaa...
Tietysti jos on 100 varma, ettei ajele räntä yms. kelissä - suorittaa Sunnuntaiajeluita kesäisin siis, niin toki vispilät heittää vaikka järveen verkonpainoiksi.
Itse puhdistin/herkistin tonnarista vispiltä joskus 5 vuotta sitten ja vielä toimii,,,
Tuo piuhojen irtiotto on hyvä ensiapu,,, ei vehkeet mene kokonaan mykäksi.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Itse näppäsin tänään noista pesimistä virtajohot irti. Yritin korjausta ohjeiden mukaisesti mutta loppui hermot kesken.
Loppujen lopuksi aika turhat nuo pyyhkimet, jollei niissä ole tuoreet kumit paikalla.
Sitten jos on aikaa ja haluja ehkä nämä ohjeet auttaa asiaan (kuvien kera):
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
Itse kotelo lähtee kyllä ehjänä auki, avuksi tarvitaan paria kolmea sopivaa lattana ruuvaria. Toisella raottaa muovilukkoa (raosta) ja toisella vääntää auki. sittenkun kynsi ei enää pidä kantta siltäkohdalta raolla, niin kolmas temmi sinne väliin ettei lukkokynsi mene taas kiinni. Ja näin kaikki kynnet auki ja kansi irti.
Sitä jatkoa siitä pesuvarresta ei välttämättä tarvitse vääntää väkipakolla auki, koneistoon pääsee kyllä tarpeeksi käsiksi kääntämällä metallisen pohjan "auki" (ks. kuvat ylläolevassa linkissä). Ainakin viimeisimmässä -97 CSE tapauksessani liitos oli kuin yhtä puuta...
Jos hammasrattaat ottaa auki, niin asemointi on tietysti haastavaa,,, mutta onnistuu vähisellä pähkäyksellä ja jos ajaa moottoria "testi penkissä".
Eli hommassa auttaa jos moottoria voi ajaa esim. akkulaturilla ja paukkulangoilla. Musta on maa ja toinen karva on jatkuva +12V ja toinen (olisiko keltainen) "pulssi" joka tulee viikseltä.
Homma ei ole vaikea, ihan mukavaa näpräämistä, joista voi saada vuosien hyvä tuloksen (itsellä ainakin 5 vuotta toimineet ok puhdistuksen jälkeen).
Kyllä tuo PTC liuskakin voi mennä p-askaksi, itelle tullut jo pari vastaan joiden resistanssi on luokkaa 4hevosenkenkää +25C vaikka käsittääkseni pitäis tollaisessa systeemissä olla noin yksi koninjalkine.
Toki tuo moottorin kommutaattorin liuskojen välien täyttyminen hiilipölyllä on yleisin syy oikutteleviin viipottimiin, vaan ompa tota nähty, jotta yhdessä käämissä on 0,8kenkää ja kahdessa muussa 1,4vastaavaa kääminpäät irti kommutaattorista, eikä haissut, eikä muutakaan. (en jaksanut purkaa)
Toimivan koneen resistanssi on hiljaa käännellessä 1,5-2,0 ohmiloo.
Ja PTC mukana +25C noin 2,5-4,0. jos vähemmän on moottori likainen/palanut ja jos enemmän on myös PTC ottanut itseensä palaneen/likaisen koneen johdosta.
Onneksi noita saa käytettynä noin 5€/ kpl. Joten eiköhän yhden uuden hinnalla jo muutaman toimivan kasaa, kun vielä satkussakin on ihan samat sisäkamppeet.
Toki tuo moottorin kommutaattorin liuskojen välien täyttyminen hiilipölyllä on yleisin syy oikutteleviin viipottimiin, vaan ompa tota nähty, jotta yhdessä käämissä on 0,8kenkää ja kahdessa muussa 1,4vastaavaa kääminpäät irti kommutaattorista, eikä haissut, eikä muutakaan. (en jaksanut purkaa)
Toimivan koneen resistanssi on hiljaa käännellessä 1,5-2,0 ohmiloo.
Ja PTC mukana +25C noin 2,5-4,0. jos vähemmän on moottori likainen/palanut ja jos enemmän on myös PTC ottanut itseensä palaneen/likaisen koneen johdosta.
Onneksi noita saa käytettynä noin 5€/ kpl. Joten eiköhän yhden uuden hinnalla jo muutaman toimivan kasaa, kun vielä satkussakin on ihan samat sisäkamppeet.