Nyt on tonnari kuume katossa!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Nyt on tonnari kuume katossa!

Viesti Kirjoittaja jara »

Apuva!
Nyt on tonnari kuume niin pahana, että nykyisestä käyttöautosta meinaa katto pään kohdalta palaa puhki!!! :lol:
Eli:
Löysin autoliikkeestä 9000 cd vm.91 2.3l aj.200tkm. Huomenna menen autoa katsomaan, joten mitä tarttis tosta 2.3 koneesta tutkiskella ja mikä heikko kohta? ( sytytyspaketti ainaski..)
Kori näyttää ehjälle ja ovetkin jopa vielä ehjän oloiset.
Onko kone joku porattu versio ( 2,0l) vai voipiko sitä pitää varmana ja kestävänä? ( ainakin mikäli km:t oikeat, matkaa pitäis olla edessä..)
Ja mikä hel....tin tyhjäkäyntimoottori on? ( anteeksi tyhmyys, mutta vaatis kuulemma puhdistusta...)

Kertokaapa kokemuksianne.
Ja autossa ei ikävä kyllä ollut turboa.... :cry:
Mutta se musta väri.... :lol:
Pahimpaan kuumeeseen auttanut fiilistely "simons"-kuupalla... :wink:
T. Jara
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ensinmäisissä 2.3 koneissa oli ongelmia jakopään ketjun kanssa. Tuppaa kulumaan helpommin, koska Saab silloin haki vielä kokemuksia tasapainotusakseleista, joita ei ollut aikaisemmisaa 2.0:ssa.

Tässä ohje siihen AIC:hen ei paha, mutta tyhjäkäynti ongeliin saattaa olla muitakin syitä.

http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm

Sitten vielä vinkkinä pistä jäitä hattuun ja odottele turbon ilmaantumista.
Meinaan sitten se kuume vasta alkaakin kun pääset turbon rattiin köröteltyäsi aikasi ruiskulla.
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Samoin minulla, 9000 turboa oon ettiskelly, nyt ois yks varteenotettava vaihtoehto löytyny. Pitäs vaan saada itsestä irti ja ostaa se, ekaks autoks ku kortti kohta läsähtää käteen. Toinen vaihtoehto on Peug*ot 405 Mi16, Saab kun ei mikään nuorisoauto ole, kaverit vittuilee, mutta pitää ottaa niskasta itteensä kii ja ostaa päräyttää se saabi. Ei varmaa vittuile enää jos traktorilla päräyttää ohi, Saab miehiä kuitenkin oon :)

Se on vaan Saabin ostossa arveluttannu että opiskelijan kukkarolle kun tuloja ei juuri oon niin toi ylläpito. Kulutus näissä kuulemma saattaa heitellä aika paljon, ym. korjaus ja muu hösseli syö rahaa ?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Doba kirjoitti: Se on vaan Saabin ostossa arveluttannu että opiskelijan kukkarolle kun tuloja ei juuri oon niin toi ylläpito. Kulutus näissä kuulemma saattaa heitellä aika paljon, ym. korjaus ja muu hösseli syö rahaa ?
no jos niin tiukille vetää niin sitten kannattaa ajella julkisilla tai ostaa joku halpa käyttökoppero! :wink:
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Jep jep :)
Kyllä kuitenki syyhyttää niin paljon toi turbo tonnari että kai se on pakko ostaa :)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Doba kirjoitti:Se on vaan Saabin ostossa arveluttannu että opiskelijan kukkarolle kun tuloja ei juuri oon niin toi ylläpito. Kulutus näissä kuulemma saattaa heitellä aika paljon, ym. korjaus ja muu hösseli syö rahaa ?
Jos muut vaihtoehdot on luokka pökötti 405Mi16 niin eiköhän Tonnari niihin verrattuna ole järkivalinta katsoi sitä sitten luotettavuuden, kustannusten tai suorituskyvyn kannalta.

Ei ole ilmaisia ylläpitää nuo vanhat geeteeii-kottikärrytkään. PSA:n autonkorvikkeissa on vielä se hauska puoli että varaosien kanssa on täysin arpapeliä mitä sattuu mistäkin saamaan ja mihin rahaan, joskus tuntuu että on hirveä tuuri jos autossa on edes saman merkkiset jarrut molemmilla puolilla tai jos jonkun osan voi ostaa ilman että ensin purkaa ja katsoo mikä siellä on :D

-J-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11639
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jonkun sortin ostajan opas:
http://www.quasimotors.com/buying.htm

Kuvaus tyhjäkäyntimoottorin putsauksesta::
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Ei millään pahalla mut jos sen 405:sen ostat nii koko ajan saat olla pellin alla ronklaamas. Ei meinaan toimi sitten ikinä...... Pököttihän on sanalla sanoen kasa paskaa, ei mitään muuta. Onhan sen MI16:nen hieno peli sillon ku se tomii, mutta homman vitsi on siinä ettet saa sitä ikinä toimimaan kunnolla. Sitä paitsi se ruostuu.......
Osta vain se saappi...=) Mullakin on, (oon amiksessa) eikä kukaan oo vielä vittuillu, päinvastoin.Ovat vaan kehuneet hyvää kyytiä......
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Munkka »

Mitenkäs tämä AIC eli tyhjäkäyntimoottori, kun mulla moottorin olessa kylmä tyhjäkäynti laskee alle 1000 rpm eikä kone jaksa käydä. Sitten kun 30 sek pitää kierrokset yli 1000 rpm niin ei enää pudota kiekkoja alas ja pysyy käynnissä ilman et jalka polkimella.

Jos koko AIC on rikki eikä putsaus auta, onko kallis osa uusia?
Munkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2004 13:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt on tonnari kuume katossa!

Viesti Kirjoittaja Munkka »

jara kirjoitti:Apuva!
Nyt on tonnari kuume niin pahana, että nykyisestä käyttöautosta meinaa katto pään kohdalta palaa puhki!!! :lol:
Eli:
Löysin autoliikkeestä 9000 cd vm.91 2.3l aj.200tkm. Huomenna menen autoa katsomaan, joten mitä tarttis tosta 2.3 koneesta tutkiskella ja mikä heikko kohta? ( sytytyspaketti ainaski..)
Kori näyttää ehjälle ja ovetkin jopa vielä ehjän oloiset.
Onko kone joku porattu versio ( 2,0l) vai voipiko sitä pitää varmana ja kestävänä? ( ainakin mikäli km:t oikeat, matkaa pitäis olla edessä..)
Ja mikä hel....tin tyhjäkäyntimoottori on? ( anteeksi tyhmyys, mutta vaatis kuulemma puhdistusta...)

Kertokaapa kokemuksianne.
Ja autossa ei ikävä kyllä ollut turboa.... :cry:
Mutta se musta väri.... :lol:
Pahimpaan kuumeeseen auttanut fiilistely "simons"-kuupalla... :wink:
T. Jara
Eohdottomasti kannattaa kuunnella koneen ääntä kylmänä, jos jakoketjun suunnaltaa kuuluu "roklattava" ääni, ikäänkuin ketju hyppelisi rattaiden yli, älä osta! Tämä tietää aika varmasti tasapainoakselin ketjun poistamista/kautta uusimista ja toisella teetettynä tietää 1000 euron kulunkia. Vamista siis tämä asia kysy onko tälle ketjulle koskaan tehty mitään. Noilla kilometreillä on varisn todennäköistä että ketju on jo löysällä. JOs asialle ei tee mitään, hajoaa ennen pitkää koko kone tai ainakin ölypumppu kun metalliroska kulkeutuu sinne.
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Tässä lauantaina varmaan meen kattoo autoa, samalla kierretään autokaupat jos ois Saabbeja mynnissä.

Mitäs muuten on laitettu 9000 Turboon jos se on tehtaalla jo viritetty, APC:tä varmaan ainaki muokattu ?
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Mainostetaanpa hieman.. :D Eli oma tonnari myynnissä. Tietoja löytyy tuolta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3970

Hintaa en ole ilmoitukseen laittanut, odottelen että tulisi ensimmäinen rohkea joka uskaltaisi tarjota. Tuli tosin sähköpostin välityksellä ilmoiteltua aika turhan suolaista lähtöhintää, karkotti varmaankin useimmat mutta ei siitä sen enempää.. :oops:
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Doba jos oot luotettavaa käyttöautoa hakemassa niin älä missään nimessä mitään mi16 mee ostaan.
Ite kolme vuotta sellaselle mi;llä ajoin ennen kuin nykyisen saabin ostin.
Olihan pösössä hyvät puolensa mutta niitä oli vaikeaa muistaa kun aina kun yhen vian sai korjattua niin seuraava ilmaantu.
Möin auton kaverille ja sillä ei oo ollu muuta kuin vaivaa siitä pösöstä.
Eli saabia vaan metsästään, niin pääset yllättämään noita kavereitas.
Enemmän se kuitenkiin vituttaa olla lompsa levällään pösön kanssa kuin kaverien piikittelyt sleeper saabista :twisted: :P 8) :lol:
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Stressfläkt kirjoitti:Doba jos oot luotettavaa käyttöautoa hakemassa niin älä missään nimessä mitään mi16 mee ostaan.
Ite kolme vuotta sellaselle mi;llä ajoin ennen kuin nykyisen saabin ostin.
Olihan pösössä hyvät puolensa mutta niitä oli vaikeaa muistaa kun aina kun yhen vian sai korjattua niin seuraava ilmaantu.
Möin auton kaverille ja sillä ei oo ollu muuta kuin vaivaa siitä pösöstä.
Eli saabia vaan metsästään, niin pääset yllättämään noita kavereitas.
Enemmän se kuitenkiin vituttaa olla lompsa levällään pösön kanssa kuin kaverien piikittelyt sleeper saabista :twisted: :P 8) :lol:
Juuri näin. Kyllä saabi aina yhden pösön päihittää. Joka suhteessa.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Eipä tuota MI16:sta kannata vierastaa, jos löydät vähän ajetun ja säännöllisesti huolletun yksilön.

8v ajalta on perheessä tuollaisesta kokemuksia ja mitään ylimääräisiä remontteja ei ole tarvittu ja aina pelannut loistavasti.

Saabiin verrattuna laatu on selkeästi huonompaa eli muoviosat nitisevät ja pärisevät pakkasella ja hirvikolarissa varmaan tulisi pahaa jälkeä. Kone on puhdas kierroskone, mutta vääntää hyvin tosi alhaalta (sen verran kuin vapaastihengittävä vain voi) eli se on auton pahin puute...

Toisaalta ajo-ominaisuuksissa MI16 pieksee kaikki samanikäiset saabit mennentullen eli aikaisempi vm turbosatku ja nykyinen 9000 Aero eivät ole läheskään yhtä hyviä ajaa. Lisäksi 405:t eivät näytä ruostuvan millään.

Itse kyllä pysyn saabissa jatkossakin (7. menossa) kun ei noita kohtuuhintaisia turboja oikein muilta merkeiltä löydy.
Vastaa Viestiin