Tuossa potkijaisissa pohdittiin Tonnarini vikamahdollisuuksia, koska kiihtyi kehnosti.
Paukkui putkessa, kun hölläsi kaasun.
Juha U, epäili alipainekellon varren olevan irti. Ei ollut. Ennakonsäätö pelasi kun imi letkusta, siis sisukalut liikkuivat.
Ajoituslamppu kiinni ja mittaus = sytkäennakkoa oli vain 5 astetta.
Säädettiin se nyt aluksi 16 asteeseen ja johan muuttui käytös.
Nyt Kiihtyy, eikä jälkipauku putkessa. Sellainen nyki-nyki-hötky katkokäynti poistui samalla.
Että, sellaista tänään. soon pienestä kii
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Voisko joku kertoa minulle miten tonnarissa täytyy sytytyksen säättää strobolla? Missä on se merkkiviiva, ja miten sinne pääsee käsikis? Täytyykö irroittaa pyörän ja sisälokarin vai onnistuuko ylhäältä näkemään?
Alkoi epäilyttää sytytys kun venäläisellä polttoaineella autolla on varmaan 15hv enenmmän. Varsinkin matalissa kierroksissa on reilusti enemmän vääntöä kuin tässä meidän E10:ssä...
Ja koska naapurivaltiossa ei varmaan kovin tarkkoja olla tuon oktaaniluvun kanssa, niin voisko olla että se on esim todellisuudessa 94 - 93, ja se käy minun mahdollisesti väärin säädetylle sytytykselle paremmin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Jos virranjakajassa on Hall-anturi (alkupään turbot), niin sytytysennakon säätö ihan normaalisti strobolla vauhtipyörän asteikkoon tähtäillen ja virranjakajaa kääntäen. Virranjakajan alipainesäätimen letku irrotettuna ja tulpattuna.
Vapaastihengittävissä voi olla EZK-sytytys, ja tyhjä virranjakaja, niissä ei ennakkoa voi säätää. Kuten ei myöskään DI-vehkeissä - ainakaan puuttumatta moottorinohjauksen ohjelmaan.
Hetkinen, nyt tippuin kärryiltä. Tuolla virranjakajassa on normaali pyörijä, joten se ei ole tyhjä. En oikein vain ymmärrä miten se voi olla itsesäätyvä jos mekaanisesti näyttäis äkkiseltään siltä ettei sitä voi säätää kuin kääntämällä koko pakettia.
Ymmärsinkö nyt jotain väärin? Miksei tuota voi säätää?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Sytytyshetken ajoitus mitataan kampiakselin hihnapyörän takaa asentoanturilla.
Virranjakaja on "tyhjä", tarkoitin että siellä ei sisällä ole pyörijää lukuunottamatta mitään: ei keskipakosäätöä, ei alipainesäätöä, ei ajoitusta mittaavaa Hall-anturia.
Kääntämällä virranjakajaa tarpeeksi saat kyllä jakajan sellaiseen asentoon, että pyörijän kärki ei ole sytytyshetkellä virranjakajan kannessa olevan tulpanjohdon kosketinkärjen kohdalla, mutta sytytyksen ajoitus ei muutu
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Huoh.. Nyt täysin hukassa. Toki jos olisi elektrooninen systeemi, niin uskoisin että se voi säätyä itse jne.
Mutta, tuolla sisällä on normaali pyörijä, 4 kontaktia, ja se pyörii siellä helvetin lujaa. Se miten se voi jotenkin säätää itse, en ymmärrä, en siis yhtään.
Eikös tulppa saa jännitettä aina vain kun on kärjet ns. oikosulussa. Nyt kun järki liikkuu kampiakselin nähden esim. 2 astetta eteenpäin, niin eikö tulppa saa kipinä myöhemmin, sen 2 asteen verran?
Tässä tapauksessa, jännitteen voi tiettynä hetkenä olla anatmatta tuolle purkille, mutta se vaatii jonkun älyllisen pömpelin. Meinaatko että se tynnyti joka on ennen tuota jakajaa on juuri se ns. säädin?
Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Ti Heinä 15, 2014 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Sytytysjärjestelmä antaa sähköpulssin oikealla hetkellä ja kun pyörijän kärki osoittaa kohti tulpanjohtoa, on sille pulssille olemassa reitti eteenpäin. Sinne pyörijälle siis EI tule sähköä jatkuvasti, vaan pulssimuotoisesti elektronisesti ohjattuna. Pyörijä määrittelee käytännössä sen, mille tulpalle mikäkin kipinä menee.
Toisin sanoen fyysisesti homma menee niin, että pyörijä pääsee ns. kontaktialueelle ennen sytyshetkeä, sytytyshetkellä järjestelmä antaa pulssin ja tämän jälkeen pyörijä etenee pois kontaktialueelta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Virranjakaja on "tyhjä", tarkoitin että siellä ei sisällä ole pyörijää lukuunottamatta mitään: ei keskipakosäätöä, ei alipainesäätöä, ei ajoitusta mittaavaa Hall-anturia.
Tuota kohtaa kun lukisin oikein.. Kuume päällä lukuvirheitä sattuu.. Luulin että meinaat ettei siellä edes pyörijää olem. Nyt alkoi selvitä.
Eli minulla varmaan on LH Jetronic 2.4 ja Hall anturi ei ole jakajassa vaan jossain siellä kampiakselin lähettyvillä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Joo, ns. kontaktialueen tarttee tietenkin olla riittävän laaja säätöä varten. Yhdelle pulssille on aikaa yhden kontaktin verran jakajan puolesta, mutta ei sille ole sen enempää aikaa itse moottorinkaan puolesta, kipinä pitää kuitenkin saada aikaan kutakuinkin työtahdin alkuun.
Säätöalueen leveys asteissahan ei riipu kierrosluvusta, koska pyörijä kiihtyy pakonokan mukana.
Ota jalkalamppu ja ajastinkello, laita lamppu syttymään joka tunnin ekaksi vartiksi. Ajastinkello vastaa sytytyksen ohjausta, jalkalampun töpseli pyörijää ja valon syttyminen kipinää - jos töpseli ei ole seinässä (pyörijä oikealla kohdalla), ei lamppu syty (kipinä tule) vaikka ajastin pistäisi sähkön päälle. Toisaalta lamppu ei myöskään syty silloin kun pistät töpselin seinään (pyörijä pääsee kontaktialueelle) hieman ennenkö ajastin kytkee sähkön.
Eli pyörijä tuo sähkölle siirtotien ja määrää suunnan oikeaan pyttyyn. Sytytysjärjestelmä käyttää sitä siirtotietä ja "kytkee kipinän".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Juu juu, tottahan toki hoksasin tämän kun muistin pyörijän kontaktin pituutta, ja kun sanoit aero että pulsseja saapuu jakajalle, eikä jatkuvaa jännitettä. Tuo oli se mitä hain, koska jatkuvalla syötöllä tuo on mahdoton, ja se vei minut lukkoon.
Kiitos aero että vaivauduit kertomaan nämä simppelit asiat.
Käsittääkseni pyörijän jalassa täytyy olla merkki, jonka täytyy olla kohdallaan venttilikopan liitoksen kanssa. Eli nyt voin kotikonstein vaihtaa sen pyörijän tiivisteen, vihdoin. (Vaikka juu, sitä ei voi säätä, eikö ole niin justiinsa, silti kuulemma sille on määritelty paikka..)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866