Ilmastointi uusiksi?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tiinamarita
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 20:40
Paikkakunta: Äetsä

Ilmastointi uusiksi?

Viesti Kirjoittaja tiinamarita »

Elikkäs ihan vihree oon näissä asioissa joten lallattelen nyt koko rimpsun:
9000 2.0 cd 16v vm 90.
Ilmastointi toimivaksi (jumissa ja hihna puuttuu?) missä, miten, kuka tekee, paljonko maksaa?????Kannattaako?

Kiiiiitos paljon neuvoista jo etukäteen...

se kyllä puhaltaa lämmintä ja kylmää (17) mutta ei hajuakaan miten ja liittyykö se ilmastointiin, ja huom, en ole blondi vaan vasta toista päivää "saabisti"
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Ilmastointi uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Terve ja onnittelut autovalinnasta :wink: :D

Ilmastointi jumissa? Siis ilmeisesti kompressori tai magneettikytkin narahtanut kiinni ja käyttöhihna poistettu.

Ensiksi täytyisi löytää uusi (maksaa), tai toimivaksi todistettu käytetty, sitten vasta voi lähteä rakentamaan järjestelmää uusiksi.

Koepaineistus/vuodonetsintä jossain asian tuntevassa huollossa, ei mielellään merkkiliikkeessä, niissä hinnoissa on aina rutosti ilmaa ja sisältävät runsaasti ns. valohoitoa.

Kannattaa kokeilla hakua aiheesta ja Foorumin osto-ja myyntipalstaa osien toivossa.

Omassa pulkassa on ollut jo vuoden kylmäaineet mäellä, enkä raaskinut niitä enää tälle kesälle lähteä kokeilemaan :oops:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oletuksena, että ilmastoinnin kompressori on jumissa. Käytetyn saanee n. 100-200€ (uusi varmaan n. 600€), kannattaa varmistua, että on varmasti ehjä...
Kompressorin lisäksi kannattaa ehdottomasti vaihtaa kuivain (n. 50€). Sitten jos silmämääräisesti näyttää letkut, lauhdutin ja höyrystin olevan kunnossa, niin voi lähteä koeponnistamaan järjestelmää johonkin kylmälaitehuoltoon / autoilmastointipajalle. Riippuen siitä kuinka kauan ilmastointi on ollut toimimattona, saattaa tiivisteet olla kovettuneet --> vuotoja. Sitten kun systeemi pitää painetta, voi alkaa koittamaan onneaan kylmäaineiden kannsa (täyttö aineineen n. 100€:n pintaan)... Sitten alkaakin ihmettely, jos ei kompura käynnistykkään tai flekti ei toimi oikein (painekytkin, termostaattikatkaisin, releiden kunto, johdotukset jne.)

Oman ja monen muunkin kokemusten perusteella vanhan ilmastoinnin korjaaminen EI ole halpaa. Aina kun yhden kohdan fiksaa, niin kohta se prakaa jostain muualta :roll: Omalla kohdallani kun ilmastointi lakkasi toimimasta, meni korjaamiseen vajaa kaksi vuotta ja n. 700€ kaikki osien vaihdot itse tehden. Nyt on kylmäkone toiminut jo useamman kuukauden moitteetta. Toimiessaan ehdottomasti loistava varuste, mutta sen kuntoon saattamiseksi kannattaa varautua hermojen menettämiseen ja useampien satasten, jopa yli tuhannen euron kulunkierään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Multa kanssa poksahti ilmastointi viime viikonloppuna. 92 mallin autoon pelkkä kompressori ilman mitään muuta maksaisi Metro-Autossa 995 egeä, ei ollut varastossa, tulisi kai Ruotsista parissa päivässä. Pienempi letku, joka mulla vuosi, taas oli 105 euroa. Käytetyn kompuran saa pienellä hakemisella n. 200-250 hintaan. Nyt on ohitettu ja pähkäilen odottaisko ensi kesää. Tää "ohittaminen" oli Saabi-palstan onnen onkeroinen, biili olisi kyllä seissyt koko viikon ilman sitä tietoa. Siis, kiitokset vielä.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tässä samassa threadissa kehtaa varmaa kysyä: mulla ei oo myöskään ollut mehuja kylmästöinnissä sitten kesän 2004. Magneettikytkin on kyllä otettu irti, mutta onko kompura saanut siipeensä pyöriessään ilman mehuja? Tarkoitus olisi toivonmukaan tänään saada pommi ulos tallista konerempan jäljiltä ja huame käyttää kylmästöintiliikkeessä, mihin kaikkeen pitäisi varautua? Ainakin kuivain ja tiivisteet menee vaihtoon.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jpjk kirjoitti:Tässä samassa threadissa kehtaa varmaa kysyä: mulla ei oo myöskään ollut mehuja kylmästöinnissä sitten kesän 2004. Magneettikytkin on kyllä otettu irti, mutta onko kompura saanut siipeensä pyöriessään ilman mehuja? Tarkoitus olisi toivonmukaan tänään saada pommi ulos tallista konerempan jäljiltä ja huame käyttää kylmästöintiliikkeessä, mihin kaikkeen pitäisi varautua? Ainakin kuivain ja tiivisteet menee vaihtoon.
Kompurassahan on kyllä omat voiteluaineet, mutta tiivisteet (joka letkun päässä, kuivaimessa ja kompurassa) on voineet päästä kovettumaan jos on ollut kauan tyhjillään.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Jees, eli pelkällä tiiviste+kuivain+mehu - huollolla selviää, kiitos. (toivottavasti...)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jpjk kirjoitti:Jees, eli pelkällä tiiviste+kuivain+mehu - huollolla selviää, kiitos. (toivottavasti...)
Veikkaan tosin, että kompuran ja kennon + kennon ja kuivaimen väliset letkut ei lähde irti kennoa rikkomatta. Itselläni yksi rikkinäinen letku johti molempien letkujen ja kennon ostoon.

Kannattaa varmaankin koeponnistaa ennen tiivisteiden tsekkausta. Jyväskylässä homma hoituu halvalla. Ota yhteyksiä niin kerron lisää.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jpjk kirjoitti:Magneettikytkin on kyllä otettu irti, mutta onko kompura saanut siipeensä pyöriessään ilman mehuja?
Tarkoitit varmaan, että johto on ollut magneettikytkimeltä irti eikä koko kytkin irti?
Tuolloinhan ainoa osa, mikä kompressorissa pyörii on hihnapyörä ja sen laakeri, muut kompressorin osat ei pyöri. Ei se siis pyörimisestä ole voinut siipeensä saada. Pikemminkin huonolla tuurilla kompressorin sisuskalut on voineet tai tiivisteet on jumittuneet pyörimättömyydestä johtuen.

Pyöriikö kompressori sormivoimin, jos siitä hihnapyörän päädyn keskiosasta pyörittelet?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

jus kirjoitti:Tarkoitit varmaan, että johto on ollut magneettikytkimeltä irti eikä koko kytkin irti?
Tuolloinhan ainoa osa, mikä kompressorissa pyörii on hihnapyörä ja sen laakeri, muut kompressorin osat ei pyöri. Ei se siis pyörimisestä ole voinut siipeensä saada. Pikemminkin huonolla tuurilla kompressorin sisuskalut on voineet tai tiivisteet on jumittuneet pyörimättömyydestä johtuen.

Pyöriikö kompressori sormivoimin, jos siitä hihnapyörän päädyn keskiosasta pyörittelet?
Joo siis pelkkä johto on ollut irti, jäi tarkentamatta. Ja kyllä, kompuran hihnapyörä pyörii kiltisti kun käsin pyörittää eikä rahise.
peinu kirjoitti:Kannattaa varmaankin koeponnistaa ennen tiivisteiden tsekkausta. Jyväskylässä homma hoituu halvalla. Ota yhteyksiä niin kerron lisää.
Käytän luultavasti Nastolassa kylmäainehuollossa, saan sieltä sopuhintaan, kun firma käyttää ko. ilmastointihuoltoa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jpjk kirjoitti:
jus kirjoitti:Pyöriikö kompressori sormivoimin, jos siitä hihnapyörän päädyn keskiosasta pyörittelet?
kyllä, kompuran hihnapyörä pyörii kiltisti kun käsin pyörittää eikä rahise.
Hihnapyörähän pyörii magneettikytkimen ollessa auki kevyesti jos laakeri ei ole jumissa, mutta ei kerro mitään kompressorin liikkuvuudesta. Pyöritä siitä hihnapyörän päädystä keskiosasta, silloin pitäisi kompressorin sisuksetkin pyöriä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joku syy varmaankin löytyy, minkä takia ilmastointi ei ole ollut käytössä. Edellinen omistaja varmaan todennut kukkarolleen liian kalliiksi korjauttaa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mehut kuulemma loppu ja sen vuoksi tuo magneettikytkimen piuha otettu irti. Näin ainakin jamppa sano, jolta auton ostin. Mutta tuokin selviää huomenna, kun meen autoa äheltämään ja tarkistan ton kompuran.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phor »

peinu kirjoitti:
jpjk kirjoitti:Jees, eli pelkällä tiiviste+kuivain+mehu - huollolla selviää, kiitos. (toivottavasti...)
Veikkaan tosin, että kompuran ja kennon + kennon ja kuivaimen väliset letkut ei lähde irti kennoa rikkomatta. Itselläni yksi rikkinäinen letku johti molempien letkujen ja kennon ostoon.

Kannattaa varmaankin koeponnistaa ennen tiivisteiden tsekkausta. Jyväskylässä homma hoituu halvalla. Ota yhteyksiä niin kerron lisää.
Itse sain -92 satkusta kaikki letkut ehjänä irti. Tanalla töissä ollessani tein uudet letkut itelleni ja serkkupojan satkuun. Vaihdoin kuivaimen ja öljyt kompuraan. Eikun tiiveys koe ja uudet (r12 -> r132) mömmöt sisään.
Ja nyt on kylmää piisannut satkussa jo 3 kesää. Nyt pitäis tehä vastaava operaatio uusimpaan hankintaan (-86 9000 Turbo). Pitäis löytää vaan kompura ja lauhdutin siihen. Ovat kuulemma ajan saatossa jääneet kyydistä :(

Sen verran jos meinaa ja täytyy (en nyt muista saako vielä r12 mistään)
mutta jos tosiaan haluaa vaihtaa kylmäaine tyypin joutuu vaihtamaan kaikki tiivisteet ja kompuran öljyn. Niin ja kuivaimen tietty. Täytössä vaan tarvii olla adapterit liittimille. Letkut käyvät muuten mutta o-renkaat uusittavat, tosin letkut itse taisivat päästää r132 uloshitaasti ja pitävät r12 sisällään. Näin muistelen, kun asiasta Parkerin ja Kahan kanssa asiaa puin.
Summa summarum jos ei uusi koko letkuja aineen vaihdon yhteidessä joutunee tekemään useammin täydennyksiä kylmäaineeseen. Kuin letkut uusimalla.

Ei sattuis kukaan kuulolla olevaa työskentelemään Parkerilla jotta sais letkuja hankittuja :lol: Mullakin on Tanaan yhteydet katkennut tässä vuosien saatossa. :cry:

Jäsen:1206
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Viesti Kirjoittaja gis »

Mitäs vinkkejä seuraavaan: 9000 2.3T vm 1994 katkaisi toukokuulla KAKSI kertaa monitoimihihnan (= kaksi hinausta lähimpään korjaamoon). Toisella kertaa otettiin piuha irti eli että kompuraa epäiltiin. Sen jälkeen on toiminut OK, paitsi tietenkin ettei ilmastointi toimi. Kylmäaineita oli jonkin verran jäljellä, vuotoja ei ehkä ole. Siis mitä vaihtoon? Kuivain + kompressori? Ja missä Jyväskylän - Jämsän seudulla tämmöistä voisi lähteä setvimään... tietysti voisi ostaa suoraan käytetyn ja toimivaksi taatun(?) kompuran ja painella sen kanssa liikkeeseen? ... (muuten lisäksi ei toimi vakionopeudensäädin, pelkääjän puolen ikkuna, sähköantenni... ja kissa ties mitä muuta :evil:)
Vastaa Viestiin