Turbosaabin vaikeudet tietyllä kierrosnopeudella

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rikupoika
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 00:48
Paikkakunta: oulu

Turbosaabin vaikeudet tietyllä kierrosnopeudella

Viesti Kirjoittaja rikupoika »

Onko muilla kokemuksia, minulla on alla menopelinä vm.-89 9000t. Moottoritiellä kun ajelee n.110 km/h vauhdissa, niin kone nyhtää hieman. Hieman hiljempaa tai nopeampaa kun ajaa, niin mitään ongelmaa ei ole. Kierrokset lienee tuolloin 5-vaihtella jossain 3000:n hujakoilla, kun ongelmaa ilmenee.
9000t. vm.-87
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Oletko hankkinut turbon vast'ikään? Liittyykö nyhtäminen ahtopaineiden vaihteluun?

Jos vastasit molempiin kyllä, niin ne ovat autosi menohalut, jotka pyrkivät esille juuri siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Ilmiötä korostaa vielä turboviive, jota -89 mallissa vielä on. Siirryttyäni 900 i8:sta turbotonnariin, meni minulla meni pari kuukautta oppia käyttämään kaasujalkaa tarpeeksi varovasti. :wink:

Toinen tarkistamisen arvoinen juttu on konehuoneessa olevat YLIpaineletkut. Kumiset letku halkevat ajan myötä päistään ja päästävät imusarjaan ilmaa ilmamassamittarin ohi. Seokset eivät luonnollisestikaan tällöin ole kohdillaan.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Turbosaabin vaikeudet tietyllä kierrosnopeudella

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

rikupoika kirjoitti:Onko muilla kokemuksia, minulla on alla menopelinä vm.-89 9000t. Moottoritiellä kun ajelee n.110 km/h vauhdissa, niin kone nyhtää hieman. Hieman hiljempaa tai nopeampaa kun ajaa, niin mitään ongelmaa ei ole. Kierrokset lienee tuolloin 5-vaihtella jossain 3000:n hujakoilla, kun ongelmaa ilmenee.
Olen myös huomannut samanlaista tylsää nypyttelyä 900 t16:sta, lähinnä kun ahtopainemittari on lähellä ilmanpainetta. Olisikohan syynä juuri turbon "herääminen"+sytkän heijaaminen. Tarkalla kaasunkäytöllä tuosta pitäisi selvitä, ehkä myös cruisella?

Sinulla taitaa muuten olla myös -017 loppuinen ilmamassamittari, herää epäilys olisikos näissä -89 ruiskuvehkeissä moinen ominaisuus, ehkä liian nihkeä bensakartta...

Esa
rikupoika
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 00:48
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja rikupoika »

Samaa tuossa itsekin arvailin, että tehot siellä esiin pyrkii :)
Pitänee ajaa motarilla pikkuisen hiljempaa käyttäen cruisea, niin eiköhän sillä ongelmasta pääse.
Ja ne letkut täytyy tarkistaa lähiaikoina.
Tänään tyhjeni pissapojansäiliöstä nesteet. Lammikko oli vaan auton alla..vuotokohtaa en ehtinyt vielä paikallistaa, mutta ilmeisesti joko moottorista vuosi tai sitten siitä haaroituskohdasta, mikä on heti moottorin jälkeen 10 cm. letkun päässä. Pikkuvikoja nämä sinänsä, mutta kiusalllisia.
Muutenhan tuo katsastusmieskin oli näkemäänsä tyytyväinen ja kovaa ajoa toivotteli.
9000t. vm.-87
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ilmavuodon voi usein havaita myös ahtopainemittarista. Neulan pitäisi nousta "pyydettäessä" keltaisen ja punaisen rajalle sekä laskea moottorijarrutuksissa reilusti vihreälle. Jos neula väpättää tai ei liiku koko skaalalla, on ilmavuoto todennäköinen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin