Viritystä 2.3 Vapariin? onko olemassa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viritystä 2.3 Vapariin? onko olemassa?

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

Moi!

ajattelin tässä kysyä että minkälaista viriä on 2.3 tonnariin saatavana? jos edes saa? auto siis on vapari, ei turbo.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Noh lastuhan ois yks mutta ite en ainakaan sitä paskaa saanu toimimaan. Mites tuon putkiston kanssa? On olemassa tehoputkia. Ja tietysti kannen osilta jyrkempää nokkaa. Vaparin viritys on mielestäni työläämpää kuin tuon hyrrällisen pannun.
Viimeksi muokannut kopote12, To Syys 21, 2006 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,0t -1999
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Bensalastu ainakin kuulemma auttaa. Mullakin 2,3 vapari tonttu ja pitää kait siihenkin jossain vaiheessa jotain palikkaa laittaa kiinni. En tiedä saisiko noihin jyrkempiä nokka akseleita? Ja sitten tietysti pakosarja, "tehoputkisto" ja vapaavirtaussuodatin. Ei nyt muuta tule mieleen.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Minä vähän oon miettiny et mitähän Lada 1200 sanos jos rakentais siihen turbolle paikan. Vois polettaa täysillä ahdoilla ja kattoo miten pitkään se kestää. Luulisin että seos ainakin käy tarpeeksi rikkaalla kun ne romut vie melkein järestään 15L/100km 8O
Saab 9-5 2,0t -1999
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

kopote12 kirjoitti:Minä vähän oon miettiny et mitähän Lada 1200 sanos jos rakentais siihen turbolle paikan. Vois polettaa täysillä ahdoilla ja kattoo miten pitkään se kestää. Luulisin että seos ainakin käy tarpeeksi rikkaalla kun ne romut vie melkein järestään 15L/100km 8O
Meinasitko kaasarin paineistaa. :) :?:
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Voi olla että tuo kaasari paineistus ei toimi...mutta Latukka 1500 on myös ruiskumallisena tehty. Siitä vois repiä 200 pollea...kierroskone...hehheh 8)
Saab 9-5 2,0t -1999
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Itse laitoin omaan 2.3i cs:ään speedpartsin lastun tuossa keväällä, kokemukset siitä on että kierrosherkkyys lisääntyin ja tuli koneeseen pirteyttä. Enempää en tuolta kyllä odottanutkaan, koska SP lupaa +10hp ja +16nm eli kummosia lisävoimia ei tuolla saa, mutta hinnan ollessa 200e en tuntenut että minua olisi kusetettu :)

Vapaavirtausuodatinta en laittaisi omaan käyttöautooni ikipäivänä nimimerkillä nähnyt minkälaista paskaa ne päästää läpi.

Putkiston vaikutuskin lienee niin ja näin koska tuon lastunkin kanssa tehot on max.160hp niin en usko että putkisto hirveesti tuossa vielä ahdistaa.

Nokat vaihtamalla voi saada taas lisää kierrosherkkyyttä mutta tuskin mitään kummosta teholisää, näin olen siis lukenut :)

Itse ajattelin jonakinpäivänä parantaa tuon tonnarin ilmanottoa eli isontaa ilmanputsarin kotelon ilmanottoaukkoa ja mahdollisesti tuon imuäänen vaimentimen korvaamista suoralla putkella, noilla vois saada vähän lisää ilmaa koneeseen ja sitäkautta muutaman hassun hevosen.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hmm. Vaparista jo 70luvulla. :D

Mk I Escort BDA Kone 1999 cm2, lohko ja kansi + venttiilikoppa alumiinia. Ns. kuivasumppukone. Koneen max teho 270 hp max kierrosluku 9200 rpm.
Bensansyöttö mekaanisella ruiskulla, made by Lucas. 5-portainen ZF laatikko. Atlas perä 5,14:1 välityksellä. Levyjarryt joka pyörässä. Etu jouset Mc Pearsson tyyppiset, säädettävällä yläpäällä, takana vääntövarsi jousitus.

Miks tosta Saabista ei moisia lähtis. :?
KooGee
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 22:04
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja KooGee »

kyllä kai sitä saabin vaparistakin sen 270 saa irti.. mutta se tarttis ensin saada kiertämään se 9200.. pelkästään silläkin teho jo nousisi..
Saab 9000i cd 94'

Ex:iä
Toyota Carina E 96'
Citroen Jumpy HDI 04'
Honda Accord 2.0 sport 06'
Toyota Corolla Lb 93'
Saab 9000 T16 85'
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ei kannata odottaa kovin leveitä "hymyjä" vaparin virittelystä! :roll:
Toki pientä hienosäätöä löytyy,jos haluaa kulkua ja rahalle vastinetta,siirry turbo kauteen. 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kaikkihan on mahdollista, tarpeeksi rakentaen vapari 2.3 koneella jättää vakion ahdetun 2.3 koneellisen, mut vaparin viilaaminen vaatii enemmän paneutumista. Jos auto on saatava vielä pakokaasutestistäkin läpi, niin se sulkee jo todella rajut nokat pois.. paitsi niistä nyt ei täyttä iloa muutenkaan saa jollei porttaa kanavia kannesta ja hoida muutenkin hengityselimiä kuntoon.

Minun reseptini olisi kevyt kannen siistiminen kanaviltaan, venttiilien muotoilu, pakoputkiston ja ilmanoton tarkastelu riittävyyden kannalta, kevyet virinokat(liian rajuilla moni pilaa autonsa ajettavuuden), hillitty kevennys vauhtipyörään ja sitten riippuen budjetista joko lastu tehtynä autokohtaisesti taikka säädettävä ruisku. Säätö dynamometrissä järjen kanssa ja yksi muutos kerrallaan, monen liian innokkaan tekemä virhe on tehdä useampi muutos kerrallaan.. toinen voi parantaa ja toinen huonontaa, mutta lopputulos on sama vaikka parempaankin rahkeet olisivat.

Jos joku muu keksii/tietää yleispätevän hyvän ja halvemman keinon vaparin virittämiseen hyvin tuloksin, kertokoon sen ihmeessä minullekkin! :)

Edit: Suosittelen lukemaan Alfamer:in kustantaman "Uusi moottoritekniikka" kirjan, siinä on yleispätevää tietoutta laskukaavoineen/mitoitusohjeineen sekä esimerkkejä eri moottoreista erilaisilla muutoksilla(kuten esim. se, että kallis peltipakosarja ei välttämättä tuo yhtään lisähevosta!).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Olenkos aivan väärässä, kun muistan lukeneeni että hydrauliset paininkupit rajoittavat hieman nokilla virittämistä, tai sitten olen nähnyt unta aiheesta.

No eipä olisi eka kerta :roll:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Minuteman kirjoitti:Olenkos aivan väärässä, kun muistan lukeneeni että hydrauliset paininkupit rajoittavat hieman nokilla virittämistä, tai sitten olen nähnyt unta aiheesta.

No eipä olisi eka kerta :roll:
Jep hydrauliset ei toimi jyrkällä nokalla mutta niin jyrkkää ei kannata muutenkaan laittaa käyttö pirssiin. 290 ast toimii vielä hydr joten kuten (en tiedä Saabin kohdalta mutta Opelin CIH koneessa olen testannut)

Katillisen vaparin virittäminen on kyllä aika hukkaan heitettyä hommaa jos laskee sijoitettuun summaan saatua hp määrää. 10% lisäys maksaa jo melkoisesti. Mutta toki tehtävissä se on, vaatii vain "jonkun" verran harrastemieltä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kurko kirjoitti:Hmm. Vaparista jo 70luvulla. :D

Mk I Escort BDA Kone 1999 cm2, lohko ja kansi + venttiilikoppa alumiinia. Ns. kuivasumppukone. Koneen max teho 270 hp max kierrosluku 9200 rpm.
Bensansyöttö mekaanisella ruiskulla, made by Lucas. 5-portainen ZF laatikko. Atlas perä 5,14:1 välityksellä. Levyjarryt joka pyörässä. Etu jouset Mc Pearsson tyyppiset, säädettävällä yläpäällä, takana vääntövarsi jousitus.

Miks tosta Saabista ei moisia lähtis. :?
No sellainen joka on tommosella koneella ajanut ja sellaista käpistellyt :wink: sanois että päästöt on "hiukka" eri tasolla ja ns. normaali ajettavuus ei ole kovinkaan kummoinen 8) Kone oli kylläkin Mk II:ssa (nykysin kylläkin takaisin Mk1:ssä) 6000 jälkeen alkaa vasta rähinä ja vaihdoissa ei juuri alle 5000 kärsi päästää tai meno tyssää... jotta sellasta vaan väsäämään saabin koneesta. Jos ensin aloittas kannesta ja koittais saada sinne samalla tavalla virtaavat kanavat kuin oli tuossa BDA:ssa niin olis jo hyvällä alulla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

Juu kiitos kaikille infosta :) mutta alko tuo peltipakosarja ja lastu kiinnostamaan ;) mutta mistäs niitä saa? itellä on nyt jonkunlaista putkistoa ja vapari, mutta en oikeen oo tyytyväinen :P mutta saabin koneessa alkaa tapahtumaan vasta 3000rpm jälkeen :P oisko kellään ehjää käytettyä ja jyrkempää nokkaa tuohon vapariin? :)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin