Tulppien vaihto
Tulppien vaihto
Koitin haulla ja katsoa UKT:stä sekä auton ohjekirjasta, mutta niin itsestään selvää taitaa olla ettei missään ohjeita mainita.
Elikkäs...tässä aiheessa pääsen todella loistamaan tyhmyydelläni (tai oikeastaan kokemattomuudellani), mutta Believe It or Not en ole vielä itse tulppia autooni vaihtanut Saa vapaasti tukehtua nauruun, mutta autoa en ole vuottakaan omistanut ja tässä välissä kun tulpat kerran vaihdettiin, niin sen teki tuttu asentaja samalla muutakin häärätessään enkä ollut paikalla katsomassa.
Sepi sepi ja asiaan:
Hain äsken NGK:n BCPR7ES-11 tulpat ja mites ne nyt laitetaan koneeseen Vanhassa autossani oli virranjakaja, joten helppohan siihen oli vaihtaa, mutta tonnarin "edullista" DI-kasettia en ihan noobina viitsi ilman apuja lähteä repimään.
1. Kone piti olla kylmä?
2. Otetaanko DI:n piuha irti? Entä akusta irti jotain?
3. 4 torxia varmaan pois?
4. ...
5. Tulppien kiristyksessä oli jokin momentti?
Odotan innolla vastauksia
Elikkäs...tässä aiheessa pääsen todella loistamaan tyhmyydelläni (tai oikeastaan kokemattomuudellani), mutta Believe It or Not en ole vielä itse tulppia autooni vaihtanut Saa vapaasti tukehtua nauruun, mutta autoa en ole vuottakaan omistanut ja tässä välissä kun tulpat kerran vaihdettiin, niin sen teki tuttu asentaja samalla muutakin häärätessään enkä ollut paikalla katsomassa.
Sepi sepi ja asiaan:
Hain äsken NGK:n BCPR7ES-11 tulpat ja mites ne nyt laitetaan koneeseen Vanhassa autossani oli virranjakaja, joten helppohan siihen oli vaihtaa, mutta tonnarin "edullista" DI-kasettia en ihan noobina viitsi ilman apuja lähteä repimään.
1. Kone piti olla kylmä?
2. Otetaanko DI:n piuha irti? Entä akusta irti jotain?
3. 4 torxia varmaan pois?
4. ...
5. Tulppien kiristyksessä oli jokin momentti?
Odotan innolla vastauksia
Eipä tuossa mitään hankalaa ole, tosiaan kone kylmänä, DI:n päästä liitin irti, akulle ei tehdä mitään, DI:n neljä kiinnitysruuvia irti, säilytä DI samassa asennossa missä se koneessa on.
Momenttia en muista mutta NGK:n pakkauksessa on ohje että kun tiivisteprikka ottaa kanteen kiinni, niin varttikierros vielä kiinnipäin.
Momenttia en muista mutta NGK:n pakkauksessa on ohje että kun tiivisteprikka ottaa kanteen kiinni, niin varttikierros vielä kiinnipäin.
Tuo momentti on uusille tulpille sopiva kun kiristää kontista löytyvällä tulppa-avaimen putkella kaikki mitä näpit pitää ja sitten ottaa avuks rengasavaimen ja sillä tuo 90astetta lisää.
Pätee vain uusille tulpille.
DI kassusta ei kannata olla huolissaan, vanhoja piti roikottaa 15min oikeassa asennossa ennen starttausta, vaan nää nykyiset on geeli täytteisiä, eli heti baanalle vaikka ois ollut katollaan.
Niin ja helppo homma, ei saa edes sytytysjärjetystä sekaisin.
Pätee vain uusille tulpille.
DI kassusta ei kannata olla huolissaan, vanhoja piti roikottaa 15min oikeassa asennossa ennen starttausta, vaan nää nykyiset on geeli täytteisiä, eli heti baanalle vaikka ois ollut katollaan.
Niin ja helppo homma, ei saa edes sytytysjärjetystä sekaisin.
Eihän tuo pahakseen toki uusista kynttilöistä ota.Minuteman kirjoitti:Eikös se kasetti tykkää, kun sille vaihtaa tulpat kymppitonnin välein?
Itse olen ainakin vaihtanut, vähän kyllä jo pätkii, ja yksi puola hikoilee. Kasetti onkin kyllä herran vuodelta -98.
Kassun elämänkaari on vielä tutkimatta, jotkut kestää minkä kulkinekin, jotkut taas laukee jo takuuaikana 2 tai 3 vuotta riippuen ostopaikasta.
Kuinkas se takuu noin voi vaihdella?
Vai onko valmistajakin niin epävarma omista tekeleistään, että antaa eri valmistuserälle eri takuun
Tietääkö kukaan mistä saisi mansesterin seudulta tuon kolmen vuoden takuun, tai miksei vaikka kauempaakin...
tulee itselläkin kohta eteen tulppien vaihto huollon kera, jos vaihtaisi sitten tulpille kasetin
Vai onko valmistajakin niin epävarma omista tekeleistään, että antaa eri valmistuserälle eri takuun
Tietääkö kukaan mistä saisi mansesterin seudulta tuon kolmen vuoden takuun, tai miksei vaikka kauempaakin...
tulee itselläkin kohta eteen tulppien vaihto huollon kera, jos vaihtaisi sitten tulpille kasetin
No periaatteessahan riittää kyllä miten vähän tahansa sen jälkeen kuin tiivisteprikka ottaa kiinni, silloin ne toimii monta kertaa jos tulisi tarve ja kierteita ei rasiteta turhaan.Minuteman kirjoitti:Momenttia en muista mutta NGK:n pakkauksessa on ohje että kun tiivisteprikka ottaa kanteen kiinni, niin varttikierros vielä kiinnipäin.
Kiitos vaan kaikille. Eiköhän ne näillä eväillä hyvin vaihdu.
Olipa taas hyvä että kysyin ensin
No huhhuh melkoista tekniikkaa Kyllä ois taas hiukset harmaina pällistelty miks ei starttaa, vaihdettu vanhat takas ja kirottu ku ei ois startannu sillonkaan...Kurko kirjoitti: DI kassusta ei kannata olla huolissaan, vanhoja piti roikottaa 15min oikeassa asennossa ennen starttausta, vaan nää nykyiset on geeli täytteisiä, eli heti baanalle vaikka ois ollut katollaan.
Olipa taas hyvä että kysyin ensin
no siellä olikin sitten jo ne -11 tulpat sisällä mitä vähän viime vaihdoss epäilin, mutta tulipahan uudet ostettua varastoon. Lisätään tohon asennukseen seuraavaa noobia varten vielä se mitä ohjeista puuttui eli se DI:n johdon lukitus avattiin ruuvarilla itsestä poispäin kammeten, jolloin se punainen osa nousi pari senttiä ulos ja sitten irtosi.