Tulppien vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Tulppien vaihto

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Koitin haulla ja katsoa UKT:stä sekä auton ohjekirjasta, mutta niin itsestään selvää taitaa olla ettei missään ohjeita mainita.


Elikkäs...tässä aiheessa pääsen todella loistamaan tyhmyydelläni (tai oikeastaan kokemattomuudellani), mutta Believe It or Not en ole vielä itse tulppia autooni vaihtanut :lol: Saa vapaasti tukehtua nauruun, mutta autoa en ole vuottakaan omistanut ja tässä välissä kun tulpat kerran vaihdettiin, niin sen teki tuttu asentaja samalla muutakin häärätessään enkä ollut paikalla katsomassa.

Sepi sepi ja asiaan:

Hain äsken NGK:n BCPR7ES-11 tulpat ja mites ne nyt laitetaan koneeseen :?: Vanhassa autossani oli virranjakaja, joten helppohan siihen oli vaihtaa, mutta tonnarin "edullista" DI-kasettia en ihan noobina viitsi ilman apuja lähteä repimään.

1. Kone piti olla kylmä?
2. Otetaanko DI:n piuha irti? Entä akusta irti jotain?
3. 4 torxia varmaan pois?
4. ... :?:
5. Tulppien kiristyksessä oli jokin momentti?


Odotan innolla vastauksia :D
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eipä tuossa mitään hankalaa ole, tosiaan kone kylmänä, DI:n päästä liitin irti, akulle ei tehdä mitään, DI:n neljä kiinnitysruuvia irti, säilytä DI samassa asennossa missä se koneessa on.

Momenttia en muista mutta NGK:n pakkauksessa on ohje että kun tiivisteprikka ottaa kanteen kiinni, niin varttikierros vielä kiinnipäin.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Alfamerin kirja ilmoittaa momentiksi 28Nm
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuo momentti on uusille tulpille sopiva kun kiristää kontista löytyvällä tulppa-avaimen putkella kaikki mitä näpit pitää ja sitten ottaa avuks rengasavaimen ja sillä tuo 90astetta lisää.

Pätee vain uusille tulpille.

DI kassusta ei kannata olla huolissaan, vanhoja piti roikottaa 15min oikeassa asennossa ennen starttausta, vaan nää nykyiset on geeli täytteisiä, eli heti baanalle vaikka ois ollut katollaan. :)

Niin ja helppo homma, ei saa edes sytytysjärjetystä sekaisin. :D
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eikös se kasetti tykkää, kun sille vaihtaa tulpat kymppitonnin välein?

Itse olen ainakin vaihtanut, vähän kyllä jo pätkii, ja yksi puola hikoilee. Kasetti onkin kyllä herran vuodelta -98.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Minuteman kirjoitti:Eikös se kasetti tykkää, kun sille vaihtaa tulpat kymppitonnin välein?

Itse olen ainakin vaihtanut, vähän kyllä jo pätkii, ja yksi puola hikoilee. Kasetti onkin kyllä herran vuodelta -98.
Eihän tuo pahakseen toki uusista kynttilöistä ota. :)

Kassun elämänkaari on vielä tutkimatta, jotkut kestää minkä kulkinekin, jotkut taas laukee jo takuuaikana 2 tai 3 vuotta riippuen ostopaikasta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kuinkas se takuu noin voi vaihdella?

Vai onko valmistajakin niin epävarma omista tekeleistään, että antaa eri valmistuserälle eri takuun 8O

Tietääkö kukaan mistä saisi mansesterin seudulta tuon kolmen vuoden takuun, tai miksei vaikka kauempaakin...

tulee itselläkin kohta eteen tulppien vaihto huollon kera, jos vaihtaisi sitten tulpille kasetin :lol:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Minuteman kirjoitti:Momenttia en muista mutta NGK:n pakkauksessa on ohje että kun tiivisteprikka ottaa kanteen kiinni, niin varttikierros vielä kiinnipäin.
No periaatteessahan riittää kyllä miten vähän tahansa sen jälkeen kuin tiivisteprikka ottaa kiinni, silloin ne toimii monta kertaa jos tulisi tarve ja kierteita ei rasiteta turhaan. :idea:
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Kiitos vaan kaikille. Eiköhän ne näillä eväillä hyvin vaihdu.
Kurko kirjoitti: DI kassusta ei kannata olla huolissaan, vanhoja piti roikottaa 15min oikeassa asennossa ennen starttausta, vaan nää nykyiset on geeli täytteisiä, eli heti baanalle vaikka ois ollut katollaan. :)
No huhhuh melkoista tekniikkaa 8O Kyllä ois taas hiukset harmaina pällistelty miks ei starttaa, vaihdettu vanhat takas ja kirottu ku ei ois startannu sillonkaan...

Olipa taas hyvä että kysyin ensin :)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

no siellä olikin sitten jo ne -11 tulpat sisällä mitä vähän viime vaihdoss epäilin, mutta tulipahan uudet ostettua varastoon. Lisätään tohon asennukseen seuraavaa noobia varten vielä se mitä ohjeista puuttui eli se DI:n johdon lukitus avattiin ruuvarilla itsestä poispäin kammeten, jolloin se punainen osa nousi pari senttiä ulos ja sitten irtosi.
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Miten sen huomaa, että pitäisi vaihtaa tulpat ???

Minäkin olen ajanut tuolla 46 tuhatta, ja milloin lie edellinen omistaja

vaihtanut... :cry:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Minä vaihdan silloin kun kone ei enää käy kunnolla :)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kertokaa mulle syy miksi tuo kasetin johto pitäisi irrottaa tulppien vaihdossa? :?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

MP kirjoitti:Kertokaa mulle syy miksi tuo kasetin johto pitäisi irrottaa tulppien vaihdossa? :?
Hyvä kysymys.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Itse olen ainakin tulpat aina tarkastanut tai vaihtanut johtojen ollessa kiinni DI-kasetissa. Nostaa kasetin vain sivuun...

-Make
Vastaa Viestiin