Saab 9000 Ensiauto/Neuvoja
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
- Paikkakunta: Tre
Saab 9000 Ensiauto/Neuvoja
Elikkäs kiikarissa olisi vm. 87 oleva 9000 combi sedan.
2.0 litrasella koneella, ei turbo, mittarissa lähes 400tkm. Auto ei ole
kaunein kukka ulkoa, sisällä tosin nahkapenkit(!). Hintaa komeudella 900€.
Koeajossa auto toimi ihan ok, hintaisekseen/ikäisekseen hyvä ajaa, mutta
mihin kiinnittää huomiota? Siis ihan maallikko periaatteella.
Sähkövikaa tuntuisi olevan, ainakin tämä ominaisuus joka ilmoittaa oven auki olemisesta paloi koko ajan, ovihan ei ollut auki. Mitenkäs kyseisessä pelissä on tehojen laita? Auto tuntui todella laiskalta. Luokkaa 15-16sec/100km/h.
Ja 100km/h vaihdissa alkoi kuulua hirveä melu. Kertokaa jotain ominaisuuksia kyseisen vuoden saabeista? Mitä varusteita ollut saatavilla?
Onko 87 vuoden ysitonniseen mahdollisuus sovittaa uudemman mallin valot ja etusäleikkö? Ilman suurempaa vaivaa??
Kyseessä on ensimmäinen saabbini, ja ylipäätään ajoon päätyvä ensimmäinen auto, joten neuvot ovat tarpeen.
Siinä lähtökohta.
2.0 litrasella koneella, ei turbo, mittarissa lähes 400tkm. Auto ei ole
kaunein kukka ulkoa, sisällä tosin nahkapenkit(!). Hintaa komeudella 900€.
Koeajossa auto toimi ihan ok, hintaisekseen/ikäisekseen hyvä ajaa, mutta
mihin kiinnittää huomiota? Siis ihan maallikko periaatteella.
Sähkövikaa tuntuisi olevan, ainakin tämä ominaisuus joka ilmoittaa oven auki olemisesta paloi koko ajan, ovihan ei ollut auki. Mitenkäs kyseisessä pelissä on tehojen laita? Auto tuntui todella laiskalta. Luokkaa 15-16sec/100km/h.
Ja 100km/h vaihdissa alkoi kuulua hirveä melu. Kertokaa jotain ominaisuuksia kyseisen vuoden saabeista? Mitä varusteita ollut saatavilla?
Onko 87 vuoden ysitonniseen mahdollisuus sovittaa uudemman mallin valot ja etusäleikkö? Ilman suurempaa vaivaa??
Kyseessä on ensimmäinen saabbini, ja ylipäätään ajoon päätyvä ensimmäinen auto, joten neuvot ovat tarpeen.
Siinä lähtökohta.
Huomiota kannattaa kiinnittää ainakin peltien kuntoon (esim. ovien alareunat, kaaret ja takahelmakotelot), jollei tykkää hitsaushommista.
Jollet siis ole autoa ennen ostanut, niin muutamia perustarkistuksia koeajolla/renkaita potkiessa: Toimiiko jarrut, toimiiko käsijarru, vuotaako kone silmittömästi öljyä, naputtaako venttiilinnostajat, huutaako laatikko, toimiiko kytkin kunnolla, onko iskarit ja muu alusta kunnossa (kolinoita kuopissa tms., nurkkia kannattaa myös painella käsin ja kokeilla, jääkö auto keinumaan vai tuntuuko jämäkältä), onko ohjauksessa välystä jne..
Ja 400tkm -87 iivarin pitäisi ainakin mun mielestä olla jo aikas hyvässä kunnossa, että siitä 900€ maksaisi.
Jollet siis ole autoa ennen ostanut, niin muutamia perustarkistuksia koeajolla/renkaita potkiessa: Toimiiko jarrut, toimiiko käsijarru, vuotaako kone silmittömästi öljyä, naputtaako venttiilinnostajat, huutaako laatikko, toimiiko kytkin kunnolla, onko iskarit ja muu alusta kunnossa (kolinoita kuopissa tms., nurkkia kannattaa myös painella käsin ja kokeilla, jääkö auto keinumaan vai tuntuuko jämäkältä), onko ohjauksessa välystä jne..
Ja 400tkm -87 iivarin pitäisi ainakin mun mielestä olla jo aikas hyvässä kunnossa, että siitä 900€ maksaisi.
#1970
Voihan perkele...harmittaa nyt ku kerkesin myydä samanlaisen auton jolla rapiat 300 tkm ajettu hintaan 550e. Mielestäni tuo hinta oli liian alhainen, koska myymässäni autossa ei ollut ruostetta ja maalattukin oli muutama vuos sitten. Mut se siitä mun autosta.
Sähköviat ovat melko simppeleitä korjata ja itse kiinnittäisin eniten huomiota tuohon itse pannuun. Kansi voi olla siinä pisteessä että sille voisi koneistamoa näyttää (venavarrenkumit, putsaus, venttiilien koneistus...ym.) ja hintaa tulee noin 300e lisää. Mutta jos ei öljyä syö eikä ääniä päästele niin voihan sillä vielä päästelläkin. Heppojahan noissa vapareissa on tehtaalta lähtiessä ollut 130 muistaakseni. Varusteitahan tuohon aikaan on ollut saatavilla mukavasti: Cruise,sähköpeilit/lasit,ACC,kattoluukku ja olikohan vielä muuta...pitäs käydä kattoo omasta autosta mitä kaikkee oli tarjolla
Ja hinta on mielestäni liian korkea. Mitä ootte 600 eurosta mieltä?
Sähköviat ovat melko simppeleitä korjata ja itse kiinnittäisin eniten huomiota tuohon itse pannuun. Kansi voi olla siinä pisteessä että sille voisi koneistamoa näyttää (venavarrenkumit, putsaus, venttiilien koneistus...ym.) ja hintaa tulee noin 300e lisää. Mutta jos ei öljyä syö eikä ääniä päästele niin voihan sillä vielä päästelläkin. Heppojahan noissa vapareissa on tehtaalta lähtiessä ollut 130 muistaakseni. Varusteitahan tuohon aikaan on ollut saatavilla mukavasti: Cruise,sähköpeilit/lasit,ACC,kattoluukku ja olikohan vielä muuta...pitäs käydä kattoo omasta autosta mitä kaikkee oli tarjolla
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saab 9-5 2,0t -1999
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
- Paikkakunta: Tre
Saabbi oli siis kaikinpuolin ok kunnossa, jos ei laiskuutta ja hirveätä melua satasen vauhdissa lasketa, mistäköhä kyseine melu? Tilanne on vaan sikäli hankala että pakko saada auto, ja sen auton on oltava 9000. Ja rahotuksella ei yksityisiltä saa, ja tonnareita ei liikaa autokaupoissa nää
Jokin kyseisessä mallissa viehättää.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Kerro nyt vähän, minkätyylistä se meteli on ja mistäpäin autoa tuntuis tulevan, muuten on ihan mahdoton arvata...
Ja 20 vuotta vanha auto, jolla on ajettu 400tkm, on harvemmin kaikin puolin OK kunnossa, jollei ole todella pidetty kuin kukkaa kämmenellä. On ihan oikeasti fiksumpaa etsiä viat ennen ostoa kuin sen jälkeen
. Jos auto on ihan oikeasti laiska (vielä laiskempi kuin vaparitonnarin kuuluukin olla), niin en kyllä ostaisi jollei ongelman aiheuttaja ole tiedossa.
Ja 20 vuotta vanha auto, jolla on ajettu 400tkm, on harvemmin kaikin puolin OK kunnossa, jollei ole todella pidetty kuin kukkaa kämmenellä. On ihan oikeasti fiksumpaa etsiä viat ennen ostoa kuin sen jälkeen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#1970
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
- Paikkakunta: Tre
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
- Paikkakunta: Tre
Kyllä se on ihan liian laiska jopa vapariksi, luulen.
Onko auto katsastettu milloin, päästöt? Ettei vain olisi väljä...
Suosittelen kyllä, kun olet ensimmäistä autoa ostamassa ja vielä saabia, niin katselemaan ja koeajamaan muitakin yksilöitä.
Vanha ysitonni paljon ajettuna voi olla murheellinen tapaus, voi jäädä paska maku saabeista...
Onko auto katsastettu milloin, päästöt? Ettei vain olisi väljä...
Suosittelen kyllä, kun olet ensimmäistä autoa ostamassa ja vielä saabia, niin katselemaan ja koeajamaan muitakin yksilöitä.
Vanha ysitonni paljon ajettuna voi olla murheellinen tapaus, voi jäädä paska maku saabeista...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
- Paikkakunta: Tre
Toisaalta nuo viathan saattaa olla jotain kohtuu pientä, ja hinnassakin varmaan tinkivaraa.. ois hyvä jos saisit jonkun "Saabbimiehen" mukaan kattomaan sitä autoa. Minä toki lähden mutta tarvin bensarahat Heinola-Tampere-Heinola, ja asiantuntemuksestakaan en anna täysiä takeita
Tuli mielen, voisiko se melunlähde olla hajonnut pyöränlaakeri?![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuli mielen, voisiko se melunlähde olla hajonnut pyöränlaakeri?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Syys 24, 2006 23:30
- Paikkakunta: Tre