Runkolaakereista
Runkolaakereista
Tällänen kysymys tälläkertaa vaivaa päätä että:
B234:ään on saatavana kahta eri runkolaakeria, yhdellä öljyreiällä ja kolmella öljyreiällä.
Jokin syyhän tähän täytyy olla että on kahta eri mallia saatavana. Onko jossain tietyssä vm.:ssä esim yhdellä ja jossain tosiessa kolmella öljyreiällä? Tuskin on huvin vuoksi valmistettu kahta erilaista. Ja koneistamon mukaan noiden 3-reikäisten laakereiden kanssa on käytettävä 0,5mm paksumpia välilevyjä, miksi Sitä eivät osanneet kertoa.
Mietin vain sitä, kun tuo vapari mylly nyt meni rikki koska jostain syystä kiertokankien laakereille ei päässyt öljyä, niin että josko noilla runkolaakereilla olisi jotain osuutta asiaan? Alunperin siellä oli 1-reikäiset laakerit ja koneistamolta annettiin 3-reikäiset. Onkohan mahdollista että reiät olisi väärässä kohtaa ja että peittäisi esimerkiksi osan öljyntulo reiästä, jolloin öljyä ei pääse laakerille tarvittavaa määrää?
Mitä kautta öljy kulkee kiertokankien laakereille? Voiko niiden öljynsaantiin vaikuttaa jos runkolaakereille ei tule tarpeeksi öljyä?
B234:ään on saatavana kahta eri runkolaakeria, yhdellä öljyreiällä ja kolmella öljyreiällä.
Jokin syyhän tähän täytyy olla että on kahta eri mallia saatavana. Onko jossain tietyssä vm.:ssä esim yhdellä ja jossain tosiessa kolmella öljyreiällä? Tuskin on huvin vuoksi valmistettu kahta erilaista. Ja koneistamon mukaan noiden 3-reikäisten laakereiden kanssa on käytettävä 0,5mm paksumpia välilevyjä, miksi Sitä eivät osanneet kertoa.
Mietin vain sitä, kun tuo vapari mylly nyt meni rikki koska jostain syystä kiertokankien laakereille ei päässyt öljyä, niin että josko noilla runkolaakereilla olisi jotain osuutta asiaan? Alunperin siellä oli 1-reikäiset laakerit ja koneistamolta annettiin 3-reikäiset. Onkohan mahdollista että reiät olisi väärässä kohtaa ja että peittäisi esimerkiksi osan öljyntulo reiästä, jolloin öljyä ei pääse laakerille tarvittavaa määrää?
Mitä kautta öljy kulkee kiertokankien laakereille? Voiko niiden öljynsaantiin vaikuttaa jos runkolaakereille ei tule tarpeeksi öljyä?
Re: Runkolaakereista
Noinkohan on laakerikauppiaalla tiedot kunnossa? B234 tarvitsee kolme reikää sen takia että tasapainoakselit ruokitaan runkolaakereiden yksi ja kolme kautta.TeePee kirjoitti:Tällänen kysymys tälläkertaa vaivaa päätä että:
B234:ään on saatavana kahta eri runkolaakeria, yhdellä öljyreiällä ja kolmella öljyreiällä.
Mitä kautta öljy kulkee kiertokankien laakereille? Voiko niiden öljynsaantiin vaikuttaa jos runkolaakereille ei tule tarpeeksi öljyä?
Kiertokankien laakereille öljy tulee kampiakseliin porattuja öljykanavia pitkin. Öljy tulee siis ensin runkolaakerille ja siitä matkustaa kampiakselin kanavaa pitkin kiertokankien laakereille.
Jos kampiakselin öljykanavat on jäänyt tähystämättä ja putsaamatta ja siellä on roska niin se on samantien kiertokangen laakerin menoa.
Tämä kyseinen koneistamo, jossa remontti tehtiin, väitti ainakin tarkistaneensa kampuran kanavat ym. kun pyysin. Hän väitti myös ettei ole väliä laittaako yksi- vai kolmereikäiset laakerit. Toisella koneistamolla taas ei tiedetty käykö ristiin ja lupasivat selvittää.
Jaa että tarvitsee kolme reikää...hmm....nyt en sitten kyllä käsitä miksi siellä oli sitten alunperin yksireikäiset? vai oliko...? ..... täytyy tarkistaa että oliko tosiaan niin että alunperin oli yksi reikäiset runkolaakerit ja tilalle annettiin kolme reikäiset, vai oliko se toisinpäin. No jokatapauksessa laakerit ovat mennyttä kamaa ja remontti on taas käynnissä. Mutta mietin vain että jos on annettu väärät laakerit niin onko mahdollista että se on tukkinut jonkun öljykanavan josta öljy pääsisi kiertokankien laakereille? 4 sylinterin kangen laakerit olivat pahimmassa kunnossa ja laakeri oli päässyt pyörimään kampuran mukana, sitten toiseksi pahimmat 3 kangessa. 2:nen oli aikalailla virheetön mutta taas 1:nen pahassa kunnossa.
Jaa että tarvitsee kolme reikää...hmm....nyt en sitten kyllä käsitä miksi siellä oli sitten alunperin yksireikäiset? vai oliko...? ..... täytyy tarkistaa että oliko tosiaan niin että alunperin oli yksi reikäiset runkolaakerit ja tilalle annettiin kolme reikäiset, vai oliko se toisinpäin. No jokatapauksessa laakerit ovat mennyttä kamaa ja remontti on taas käynnissä. Mutta mietin vain että jos on annettu väärät laakerit niin onko mahdollista että se on tukkinut jonkun öljykanavan josta öljy pääsisi kiertokankien laakereille? 4 sylinterin kangen laakerit olivat pahimmassa kunnossa ja laakeri oli päässyt pyörimään kampuran mukana, sitten toiseksi pahimmat 3 kangessa. 2:nen oli aikalailla virheetön mutta taas 1:nen pahassa kunnossa.
mun pitkälohkossa oli ennestään kolmireikäiset ja niihin vaihdettiin yksireikäiset mihin porattiin kaksi reikää lisää.
Samat kalut taitaa olla -90 2.3i vaparissa ja -93 2.3T:ssä
Samat kalut taitaa olla -90 2.3i vaparissa ja -93 2.3T:ssä
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Itse purettiin kone ja vietiin koneistamolle ja sen jälkeen kasattiin itse. Koneistaja nimenomaan sanoi antamiensa laakereiden sopivan tuohon vaikka ovatkin erilaiset kuin alkuperäiset, joten häntä oli uskominen. En muista nyt yhtään miten ne sinne sopivat mutta kyllä luulisi että oltaisiin huomattu jos laakerit olisivat olleet aivan väärät. No, katsotaan nyt kun korjaamolla saavat koneen purettua että miten ne laakerit sielä olivat.
Viimeksi muokannut TeePee, To Syys 28, 2006 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.