tasapainoakseleiden ketju sai kyytiä...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

tasapainoakseleiden ketju sai kyytiä...

Viesti Kirjoittaja tertsi »

Tein tuossa pienen rempan, tasapainoakseleiden ketju lensi metsään :roll:
Samassa rytäkässä vaihdoin jakopään sarjan. Oli muuten helppo saada jako kohdalleen meni kerralla eikä muuttunut sen jälkeen.

Tuntemuksia tasapainottomasta sabasta :wink:

Käynti on tasaisempi pienillä kierroksilla, sitten jossain 3000 ja 4000 välillä koneessa huomattavissa tärinää jos pitää kierroksia noilla nurkilla.
Diagnoosi on että ilmeisesti tasapainoakselit pääsevät liikkumaan josta johtuu tärinä. kysymys kuuluu olisiko pitänyt kylmästi tempaista akselit pois. Jotkut ovat näin tehneet mutta kun en oikein ole varma minkälainen öljynkierto akseleilla on. Uskaltaako niitä ottaa pois?
Minkälaisia kokemuksia muilla on tasapainosta... 8O ?
:twisted: :twisted:
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Samoin - otettiin ketju pois tiistaina. En ole tielle päässyt kokeilemaan, mutta kokemukset muuten ok. Ei mitään tärinöitä. Käynti paljon hiljaisempi, kiihtyy herkemmin. Kaveri, joka otti sen pois sanoi ottaneensa noin parista kymmenestä, ja siis vain ketjun. Sain muuten englantilaisesta Saabscenestä tällaisen vastauksen

Re: Engine vibration [Re: Peter Finn]
#31617877 - 27/09/2006 17:24 Edit Reply Quote Quick Reply



A SAAB tech diagnosed the problem was due to the balance shafts chain jumping some teeth and causing extra vibration at 2700prm. I asked if he had come accross this before and he had.
I also asked if he knew what it would be like if I took the chain out ie balance shafts inoperative.
He said I wouldn't notice much difference except at higher rpm when the engine wouldn't feel quite so smooth.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...no niin onnittelut! Milloinka repästään munkin Aeroflotista mäjelle? :)

Missä kunnossa oli muuten jakopää/laahaimet? ...entä tp-rattaat?

Tuotahan ne lähes kaikki ketjun ovat kertoneet, että ääntää / värisee kierroksilla hiukan enemmän... ei kai pyörimättömät akselit itsessään lisää värinää, eli lienee ihan sama makaavatko ne siellä liikkumattomina tahi sitten tunkiolla?

Mikäli aikoo akselit poistaa, täytyisi varmaan jostain tulpata öljyreikiä, ettei kys. kanaviin enää litku pääse.

t. Tero
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: tasapainoakseleiden ketju sai kyytiä...

Viesti Kirjoittaja TD04 »

tertsi kirjoitti: Käynti on tasaisempi pienillä kierroksilla, sitten jossain 3000 ja 4000 välillä koneessa huomattavissa tärinää jos pitää kierroksia noilla nurkilla.
Minkälaisia kokemuksia muilla on tasapainosta... 8O ?
:twisted: :twisted:
TD04 kirjoitti:Tosta ketjun poistosta sen verran että jos yhtään on
mukavuuden halunen niin en kyllä suosittele..
Iteltä ng900:sta poistin ja oli kyllä sellanen virhe et P###kele :evil: :evil:

Kyllä rahinat hävis mut tuli vielä pahempaa tilalle nimittäin
älyttömät tärinät tietyillä kierros alueilla..
Pahimmat oli kun ajelit 3 vaihteella 50km/h..Kone tärisytti autoa
ja samalla taustapeiliä niin paljon ettei siit enää nähnykkää mitää..
Samoin vaihtaessa tuntu että kierrokset olis jääny päälle vaikka näin
ei tapahtunukkaa.

Sillon riitti ei muuta kun taas kaikki apuronkoja myöten pois ja kone alas.
Uudet rattaat kiristin joka oli syypää koko rahinaan(hajalla)ja uudet ketjut.
Samallahan se nokkaketjukin menee siinä koneeseen ja kone takas..
Kone käymään eikä rahise.. :D
Testi ajolle ja siihen loppu epämiellyttävät tärinätkin. :lol: :lol: :lol:

Sama tärinä ilmiö myös 9000:ssa ketjun poiston jälkeen..
Ei mikvilkään kauaa ilman ketjua ajellu.. :D

Ei ne saabin miehet niitä akseleita varmaankaan ihan piruuttaan
sinne oo laittanu..Mutta tässä oma kertomus ketjun poiston
vaikutuksesta..Jokainen tekee oman ratkasunsa poistaako ketjun vai ei..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tertsi »

Aletaan vaan :lol:

Se on ihan helppo homma 8O . Jakoketjun Laahaimet olivat jo aika hyvillä urilla ja kampiakselin ketjupyörä oli yllättävän kulunut. tasapainoketju oli melkein loppuun venynyt, oli kiristin aikas ulkona, rattaat olivat ihan ok paitsi tietenkin teroittuneet, kampiakselin hampikas oli eniten kulunut. Näyttää siltä että noi kampiakselin pään ketjupyörät kuluvat eniten (sieltähän se veto tuleekin) :oops: . Kaiken kaikkiaan ajoitin "huollon" oikeaan aikaan, nyt voi ainakin huoletta polkea menemään. Tarkistin myös öljypumpun ja pumpun kannessa oli pieniä jälkiä "pikkukivistä".
Ajattelin seuraavaksi uusia pumpun pyörät ja sen kannen.
Laitoin koneeseen 0-40W castrol edge:ä eipä enää tikitä nostimet...
Kesäksi täytyy varmaan lykätä pikkasen jäykempää litkua :twisted:
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
hunt
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja hunt »

Mikähän paja/kukahan tuon tekis pääkaupunkiseudulla edullisesti? Vois öljynvaihdon yhteydessä nykästä hevonvi**uun kysyisen ketjun.
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

iltaa kaikille
oon tuossa ihmetelly että suurin piirtein kaikki tp-ketjuun liittyvä keskustelu
koskee 2.3 moottoria eli pitäiskö minunkin huolestua tuosta ketjusta ja rattaiden kunnosta kun autoni on 9000 2.0t-96
niin ja kilometrejä on kertynyt 199tkm
t:hannu
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...noilla kilometreillä ja allekin ovat olleet monella jo rieskana. Liekö sitten 2litran matalapaineella kestää pidempään, mutta kyllä itteäni arveluttaisi. Mulla on laitettu uudet kilkkeet tuonne jakopäähän siinä kahensadan kohdilla, ja kun ei mitn. ääniäkään kuulu sekä käy tasaseen, niin kai tällä uskaltaa sinne neljäänsataan päästellä ennen seuraavaa aukaisua :lol:

Huomenna ois klubin vuosikokous, hiukka harmittaa kun se Alastaro on turhan kaukana... :x
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

ÄÄÄTTSIHHHh kirjoitti:iltaa kaikille
oon tuossa ihmetelly että suurin piirtein kaikki tp-ketjuun liittyvä keskustelu
koskee 2.3 moottoria eli pitäiskö minunkin huolestua tuosta ketjusta ja rattaiden kunnosta kun autoni on 9000 2.0t-96
niin ja kilometrejä on kertynyt 199tkm
t:hannu
Tämä tasapainohärdelli ongelmahan lähinnä koskee alkupään 2.3 koneita. Alkupään 2.0 koneissahan koko systeemiä ei edes ollut, sulta tosin moiset taitavat jo löytyä (tais olla vm. 94 eteenpäin) ja eihän se pahaa tee niiden tarkistus jos kuullostaa että koneesta kuuluu epäilyttävää rahinaa.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...on kuulunu vastaavia elämyksiä pienemmistä myllyistä ja myös uudemmista tonnareista ja 9-5 malleistakin, sikälihän ei tuossa mitn. yllättävää ...samat kilkkeet kun on myös noissa padoissa.

Serkulla -95 vuoden tontusta poistettu kettinki, ja kehrää mylly todella tasaseen ainakin tyhjäkäyntiä.... täytyypä haastatella onko huomannu kierroksilla tärinöitä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
paahola
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 20:24
Paikkakunta: uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja paahola »

täällä ukissa pyysivät tollasest rempasta noin 1000e, ketjut + muut osat. kaverin autosta ketju pois ja hiljeni ääni. löyty kyllä yllätävii osii öljypohjasta, oli menny se muovinen ketjun kiristäjä rikki. auton malli 900s tb vm-96. mitään ei ole vaikkuttanu ton ketjun poisto. heppoja vajaa 300hp ja norm on toiminu yli vuoden.
Vastaa Viestiin