Mikä osa tämä on/oli?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Mikä osa tämä on/oli?

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Elikkäs siis tämmöinen löytyi 2,3 vaparin koneesta. Osanumero 885757. EPC tarjoaa osanumerolla 8857575 "Sylinteriryhmä - Voimasiirto - Tasapainoitusakselit (1990 - 1993), B234" ja sieltä näyttää olevan ketjupyörä. Noh... tässä nyt ei ainakaan enää ole hampaita jäljellä, jos tämä joskus on ollut hammaspyörä. Mutta jokatapauksessa miten tällainen on käytännössä voinut toimia? Olisiko tämä ollut syyllinen siihen kun ostaessa auton, siitä oli 4:sen runkolaakeri leikannut.... eli jos on tuota paskaa päässyt öljynkierron mukana kampuran öljykanaviin ja näin ollen tukkinut öljykanavan runkolaakerille?


Kuva

Kuva

Kuva
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Kyllä tuo on tasapainoketjun kampiakselin ratas. Juuri tuollainen sen kuuluukin olla =) Omani oli ehkä vähän paremmassa kunnossa, pyöreys kuitenkin oli jäljellä. 100% varmuudella tuo on syypää laakeriremonttiin. Sitä metallisilppua oli omassakin koneessa ihan riittämiin, öljypumpun imusiivilässä oli jokunen klöntti.

http://koti.phnet.fi/avaralti/B234L.png tuossa vielä öljypohjan kautta otettu kuva.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Eli siis tuo on tosiaan ollut joskus ratas :lol: No voi huhhuh.... nyt kun kone on vihdoin saatu koneistamolle remonttiin niin rempataan samalla tuo tasapainohärpäkkä... eli mistä tuota osaa kannattaa lähteä kyselemään? Saabilta suoraan sikahintaan vai saako ihan varaosana jostain?
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Tämmöistä kyllä löytyisi. http://www.geting.se/viewimage.php?image=sarja.JPG#
Saab 9-5:seen oikeasti mutta taitaa olla sama tonnarissa vaikka onkin kyse pitkälohkosta.

Kätettyä tavaraa löytyykin, ketju, hammaspyörät ja niin poispäin B234i pitkälohkosta. (sinuna poistaisin tasapainojutut kokonaan)

Yv toimii oikein hyvin jos kinnostaa :)

/Kenneth
Viimeksi muokannut Ken-1, Ma Loka 02, 2006 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 -00, Aero
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Viime remontin yhteydessä otin ketjun pois.... mutta nyt rempataan sekin systeemi niin kestää taas seuraavat 200tkm.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...heh klassikko iski jälleen, tuo "hammaspyörän" kuvatus on niin surkuhupaisa, että saa yhä uudelleen epäuskoisen hymynkareen naamalle :) :? ....pitkälohkoon maksaa korjaussatsi jotain 300€ PCS:llä, eikä passaa 9-5:n satsi niinkuin vm. 94-98 lyhytlohkotontuihin. Ei kannattane laittaa uusiksi, jos ketjunpoiston jälkeen ei koneen tärinät ja ääntelyt lisineet häiritsevästi tahi ollenkaan. Muiden muassa ng900aerolla ja peinulla lienee jotain kommentoitavaa :) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ainoakseli
ng900aero kirjoitti:Tuo metallimöhnä oli mennyt selvästi öljypumpun läpi omastani (pumppu meni vaihtoon), ja alakerran laakerit olivat kanssa aika selvät ja parissa sylinterissä oli skraaduja ja sylinterien yläkohdassa pykälää normaalia enemmän.
Eli ei se metallitahna oikein hyvääkään koneelle tee. Toisin sanoen tästedes poistan jokaisesta Sabastani moisen ketjun, vaikka sitten ostaisin tuliterän Saabin (jos joskus maailmasa olisi sellaiseen varaa) ;)
Kyllä Saabin pitäisi oikeasti rakentaa kestävä moottorin stabilointisysteemi... eli vaikka tasapainottaa kone paremmin ja unohtaa tp-kilkkeet tai sitten pistää kehtiin sellaiset rattaat ja kettingit jokka kestää. Sen verran nuo nykyset kestää, että takuu menny sopivasti umpeen autosta ja sitten jonkun ajan päästä laukeaa paska silmille... homma ollut kuitenkin tiedossa jo vaikka kuinka pitkään, tämähän on suorastaan rikollisen välinpitämätöntä liiketoimintaa. Vai lasketaanko tässä juurikin niiin, että saadaan jälkimarkkinoille sitten pukata enemmän uutta pataa ja osaa ..tiedä häntä. Saabistina kyllä pistää vihaksi moinen oman pesän sotkeminen ja suoranainen antisaabismi! :evil:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo mukavaahan tuo askartelu on. Eihän TeePeelläkään mennyt vissiin montaa kuukautta kun sen koneen viimeksi sai kuntoon ;)

Itellä kyllä tyhjäkäynnillä tärisee välillä jopa häiritsevästi silloin kun flekti ja ilmastoinin kompura käy samaan aikaan. Vaimo ei kyllä ole huomannut mitään, mutta kyllä se oikeesti tärisee varsinkin sopivassa lämpötilassa. :)Pitää vielä ite kattella kaikki gummit ja kiinnitykset läpi, jotta mistä resonoi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Joo mukavaahan tuo askartelu on. Eihän TeePeelläkään mennyt vissiin montaa kuukautta kun sen koneen viimeksi sai kuntoon ;)

Itellä kyllä tyhjäkäynnillä tärisee välillä jopa häiritsevästi silloin kun flekti ja ilmastoinin kompura käy samaan aikaan. Vaimo ei kyllä ole huomannut mitään, mutta kyllä se oikeesti tärisee varsinkin sopivassa lämpötilassa. :)Pitää vielä ite kattella kaikki gummit ja kiinnitykset läpi, jotta mistä resonoi.
Ahtopaineen kanssa samaa mieltä tuosta täysin laaduttomasta tasapainohässäkästä, olisi tuotekehityspuolen tajuta poistaa kyseinen pahan ruumiillistuma jo 90-luvun alkupuolella ensimmäisten ongelmien ilmentyessä, aivan kuten DI-kasettikin olisi pitänyt tehdä uusiksi, tai sitten laittaa joka tulpalle oma puola ja nakuanturi perinteisesti lohkoon.

Mielestäni ei tuota järjestelmää kannata missään nimessä laittaa takaisin, melkein sanoisin että alentaa auton arvoakin, ainakin saabistien silmissä ;)
Ehdotomasti ei ainakaan anna mitään lisäarvoa 300 euron edestä jonka varaosat maksavat.

Omani ei kyllä tärissyt, tosin männät oli aika samanpainoisia, ja moottorintuet olivat uudet.

Onkin jo pitkä aika siitä kun olen viimeksi päässyt korjaamaan b2x4 (tai b2x5) -konetta, pitäisiköhän toteuttaa uhkauksensa ja poistaa ketju tuosta vaimon ng:stäkin, vaikka mitään ääntä ei kuulu ja mittarissakin vasta 112tkm? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ahtopaine kirjoitti:
Kyllä Saabin pitäisi oikeasti rakentaa kestävä moottorin stabilointisysteemi... eli vaikka tasapainottaa kone paremmin ja unohtaa tp-kilkkeet
Nuo on kuitenkin 2 eri asiaa, kuten ollaan jo todettu. :idea:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mielenkiintoista luettavaa nuo tasapainohelyjen hajoamiset/syttykasettiongelmat.. ja ainakin uskoani vahvistavia. Meinaan eka tonnari on tässä taloudessa tuo -87 9000i ja melkoisella todennäköisyydellä viimeinen, jollei jopa viimeinen hankittu saab.. ongelmia, huolia ja vastoinkäymisiä parissa viikossa enemmän kuin kaikissa omistamissani satkuissa yhteensä(jollei ruostetta lasketa, mut laho paska tuokin on). :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ällös uskoasi hylkää yhden tonnarin vuoksi, vaikka välillä tuntuu kyllä siltä itsestäkin että noita taidettiin tehdä vain maanantaisin... :?

Tässä myös mielenkiinnolla kuulostelen ja odottelen tuon tasapainotäristimen laukeamista, mittarissa 460000 eikä koneeseen ole edes kurkistettu...

Kestäisi edes siihen että budjetti antaisi myöten jakopääremonttiin, niin samalla kyllä lentää tasapainohilppeet kuusenoksalle roikkumaan!
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

No jos tuo tasapainotus häsmäkän korjaussatsi tosiaan maksaa noin paljon niin antaa olla. En sitä sitten rupea korjauttamaan. :? Mietin vain sitä kun ei meinannut pelata tyhjäkäynnillä ollenkaan viime remontin jälkeen ja täristi välillä voimakkaasti, kävi jotenkin raskaasti ja välillä kuulosti ja tuntui ettei kaikki pytyt olisi pelissä mukana...Se tietysti todennäköisesti johtui siitä, kun ei laakerit saaneet öljyä niin luonnollisesti syntyy enemmän kitkaa ja kone ei vain yksinkertaisesti jaksa pyöriä pienillä kierroksilla.

Lisäksi sitten sellaista kysyisin että kuinka paljon vaikuttaa koneen tärinöihin kun kampiakselissa on heittoa 3 kymppiä?
Koneistamolla sanoivat että parempi ettei tuosta akselista enää yritetäkkään tehdä suoraa, kun joutuisi hiomaan paljon ja se tulisi kalliiksi. Vein sitten toisen kampuran (sen joka oli koneessa silloin kun se ensimmäisen kerran hajosi), joka osoittautui hyväksi. Onko ollut mahdollista että kampurassa on alunperin ollut hieman heittoa, joka siis olisi omalta osaltaan lisännyt tärinöitä koneessa, vai johtuuko tuo 3 kympin heitto tuosta öljynpuutteesta syntyneestä ylikuumenemisesta :?:

Sitä siis yritän tässä ajaa takaa että johtuiko tärinät ja huonosti käyminen pelkästään laakereiden leikkaamisesta vai myös tasapainoketjun poistamisesta. Aika vaikea kyllä näin vain päätellä, mutta onko hyviä arvauksia?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Myrkky kirjoitti:Mielenkiintoista luettavaa nuo tasapainohelyjen hajoamiset/syttykasettiongelmat.. ja ainakin uskoani vahvistavia. Meinaan eka tonnari on tässä taloudessa tuo -87 9000i ja melkoisella todennäköisyydellä viimeinen, jollei jopa viimeinen hankittu saab.. ongelmia, huolia ja vastoinkäymisiä parissa viikossa enemmän kuin kaikissa omistamissani satkuissa yhteensä(jollei ruostetta lasketa, mut laho paska tuokin on). :|

höpöhöpöhöpö, eiköhän suakin tarpeeksi varoteltu puoli-ilmaisen vanhan paskan ottamisesta, joten melkolailla turha valittaa. Senhän näki jo tänne asti, että tuosta ei hyvää seuraa :) Tasapainohelyistä ei sunkaan tartte huolehtia kun kone on 80-luvun puolelta. 80-luvun tonnareiden ruoste ei ole mikään yllätys. Sytkäkasetteja saa lisää kaupasta. Tosin jos se maksaa puolet auton hinnasta, niin ei ehkä houkuttele.

EDIT: vaihtoehtona oli laittaa tonttu paaliin tai sinä ostat sen 500e:llä. No sehän kuulostaa hyvältä :)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44996

:lol: :lol: :lol:

Valitusoikeus päättyi sillä hetkellä kun aloit haaveilemaan tuosta autosta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

TeePee kirjoitti:Lisäksi sitten sellaista kysyisin että kuinka paljon vaikuttaa koneen tärinöihin kun kampiakselissa on heittoa 3 kymppiä?
Koneistamolla sanoivat että parempi ettei tuosta akselista enää yritetäkkään tehdä suoraa, kun joutuisi hiomaan paljon ja se tulisi kalliiksi. Vein sitten toisen kampuran (sen joka oli koneessa silloin kun se ensimmäisen kerran hajosi), joka osoittautui hyväksi. Onko ollut mahdollista että kampurassa on alunperin ollut hieman heittoa, joka siis olisi omalta osaltaan lisännyt tärinöitä koneessa, vai johtuuko tuo 3 kympin heitto tuosta öljynpuutteesta syntyneestä ylikuumenemisesta :?:

Sitä siis yritän tässä ajaa takaa että johtuiko tärinät ja huonosti käyminen pelkästään laakereiden leikkaamisesta vai myös tasapainoketjun poistamisesta. Aika vaikea kyllä näin vain päätellä, mutta onko hyviä arvauksia?
Kyllä kone käy tasaisesti ilman tasapainohelyjä - se vain saattaa hieman täristää.

Varoituksen sana :!: Kyllähän kampiakseli menee mutkalle kun laakeri leikkaa kunnolla kiinni. Samalla voi mennä mutlkalle koko runkolinja :!:
Runkolinja on siis se mihin kampiakseli tulee kiinni. Jos se on mutkalla ei siinä pyöri kunnolla enää suorakaan kampiakseli saatika sitten kiero. Vaatii siis koko runkolinjan suoristuksen. Jos koneesta on otettu pois kiero kampiakseli, pitää tarkastaa ruonkolinjan suoruus ennen kuin siihen laittaa suoran kampiakselin tilalle.

Jos runkkolinjan ja kampiakselin joutuu suoristamaan tulee halvemmaksi ottaa käytetty kone ja vaihtaa siihen laakerit ennen kuin heittää sen sisään. Muuten tulee koneistajan laskuksi helposti toista tonnia.

Eikä sitä kieroa kampiakselia hiota suoraksi vaan se taotaan suoraksi. Runkolinja aarporataan suoraksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin