Ihme ääni, kuulosuojaimia kaivataan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Ihme ääni, kuulosuojaimia kaivataan

Viesti Kirjoittaja east »

Vekkulit äänet jatkuvat...
kesän aikana on vaihdettu etupyörien laakerit ja vetoakseleiden päät.
Auto alkoi joitain viikkoja sitten pitää outoa, voimakasta jyrinää ja vauhdin hiljetessä kah-kah-kah-ääntä.
Ajattelin että jo aikoja sitten vaihtotuomion saaneet etujarrulevyt ja palat olivat tulleet tiensä päähän. Tänään ne vaihdettiin.
Sama neljän-viidenkympin vaiheilla alkava ja voimistuva jyrinä/ulina jatkuu. Oikealle kääntyessä olen vielä kuulevinani klonk-klonk-äänen.
Voiko laakeri tai vetarin pää (halvin tarvikeosa) levitä parissa kuukaudessa? Vai mistä vikaa hakemaan??
Kohta menee hermot ja kuulo, auttakee....

Saab 9000, 2,3 CS, -92, automaatti.
Viimeksi muokannut east, To Loka 05, 2006 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Onko kaikki nivelet varmasti ehjät?
VW transporter 2.5tdi vm.99
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Ja amatööri vastaa;
vetonivelten ulommat päät on vaihdettu. Tarkoitatko koneen puoleisia päitä?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pyöränlaakerit?
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Mutta kun ne ovat käytännössä uudet. Ja kun oikein muistelen, outo ääni kuului vienona laakerien vaihdon jälkeenkin, laitoin renkaiden syyksi.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ach, enpäs lukenut huolella... :oops:

ei vain laatikko olisi syynä? Moottorin ja väli"kardaanin" tuennat? Onkohan laakerien ja vetonivelten vaihdon jälkeen kaikki kiristetty huolella, tukivarsien pultit sun muut...
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Yhden miehen luottopaja. Mitä sanon pajalla maanantaina kun alamme ihmetellä asiaa. Auttaako jos nosturilla käytetään autoa korvat höröllään?

Jos joku kertoo miten infernaalinen möykkä loppuu (paitsi järveen työntämällä) niin paluupostissa tulle puolikas Jaloviinaa. Eikä virtuaalisena vaan postissa.

Nimimerkki matkoille viikon päästä...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Väännelkää auton ollessa nosturilla kaikki mahdolliset välyspaikat vaikka rengasraudalla ja sitten vielä niin että auto lepää osittain painollaan, kaikki välykset eivät tunnu pyörien ollessa ilmassa.

Kun tuo kuullostaa niin laakerilta, näin virtuaalisesti, mutta ei se noin nopeasti huonoksi mene, jos ei sitten ole käytetty asennuksessa silmitöntä väkivaltaa.

LISÄYS: Onko napamutterit varmasti kireällä?
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Täytyy ihmetellä maanantaina. Hyviä ideoita otetaan edelleen vastaan.
Eikö kukaan pidä Jallun lempeästä kosketuksesta vatsassa?
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Kun tuo kuullostaa niin laakerilta, näin virtuaalisesti, mutta ei se noin nopeasti huonoksi mene, jos ei sitten ole käytetty asennuksessa silmitöntä väkivaltaa
On tuollaisiakin nähty mut aika harvoin, että laakeri menee heti rikki :wink: vaikka ei ole käytetty väkivaltaa...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Ei väkivaltaa, vaihdettiin napoineen.
Jos unohdetaan laakeri niin mikä muu se voisi olla?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Täristääkö se tuntuvasti ajettaessa? Jos unohdetaan laakerit ja vetarit niin lähinnä tulisi mieleen väliakselin tukilaakeri...

Itsellä se on jo väljä, ja täristelee välillä, ja varsinkin oikealle kääntäessä ja kaasuttaessa se joskus ääntelee, mutta ei jatkuvasti.

Hmm, vaikea kuvailla ääntä näin netissä, mutta kuullostaa siltä kuin apparin lokarissa olisi pieni kiihtynyt pöllö :lol:
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Kiihtynyt pöllö. Kiva vertaus. En kyllä oikein pysty vertaamaan sitä ääntä omaani. Missä se tukilaakeri sijaitsee? Helppo/vaikea vaihtaa?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joo ei ole helppoa kuvailla ääntä kun ei ole kirjailija :D

Se tukilaakeri on apparin puolella siinä kohdin missä on sisempi vetonivel, ja siitä jatkuu akseli vielä kuskinpuolta kohti laatikkoon. Asetelma on kait tuettu apurunkoon, ja näköjään sen irroitus on Ainakin Alfamerin oppaan mukaan aika iso homma.

No kaikkihan on suhteellista... Kun saatte auton nosturilla ylös niin siinähän se näkyy ja on helposti ravisteltavissa.
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Pakko kysyä vielä silläkin uhalla että joku alkaa hörähdellä tyyliin "siinä vasta automies" mutta miten laakerin ehjyys/kautta vikaantuminen todetaan?
Vastaa Viestiin