Lueskelin tuossa näitä forumin juttuja, ja alkoi samantien pelottaa Saabin osto
Kiikarissa olisi -92 CS 2.3 automaatti jolla ajettu 225tkm. Eli tuossa lienee kohta puoliin tasapainoakselin kejun vaihto edessä?
Ihmetyttää että voiko tosiaan jokin ketjun vaihto olla 1000€:n remontti!!?? Mikä siinä niin paljon maksaa? Vai onko tuo siis Saabin merkkikorjaamon hinta, eli pystyykö tuon teettämään halvemmalla jossain muulla korjaamolla? Kokemuksia??
...ei ole, mutta remppa pitää sisällään kaikki ketjua pyörittävät rattaat ja ohjuri rissat. Ne on syytä samalla vaihtaa, kun kone on "auki". Myös ketjun kiristin menee uusiksi samassa hötäkässä.
Ketjun vaihto on aivan yksillölinen juttu. Joillain voi mennä 150 tkm:ssa ja joillain voi ajella 350 tkm:ä ilman remppaa. Taitaa olla enemmän provo kuin todellinen este Saabin ostamiselle!
Osat maksaa jo satasia. Samalla kannattaa/pitää vaihtaa kaikki ketjupyörät ja ketjun ohjurit. Itselläni EI ole kokemuksia tarvikeosista, miten lienee niiden laatu, vai kannattaako laittaa suoraan originaaliosaa? ja hintaa tulee sen mukaisesti...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lueskelin tuossa näitä forumin juttuja, ja alkoi samantien pelottaa Saabin osto
Kiikarissa olisi -92 CS 2.3 automaatti jolla ajettu 225tkm. Eli tuossa lienee kohta puoliin tasapainoakselin kejun vaihto edessä?
Ihmetyttää että voiko tosiaan jokin ketjun vaihto olla 1000€:n remontti!!?? Mikä siinä niin paljon maksaa? Vai onko tuo siis Saabin merkkikorjaamon hinta, eli pystyykö tuon teettämään halvemmalla jossain muulla korjaamolla? Kokemuksia??
Kaikki on aina halvempaa jos tekee itse. Siis jos osaa/pystyy. Kirjoitin sen 1000 euron hinnan Pro Car Servicen kanssa käydyn keskustelun perusteella. Ja kaikki täällä säännöllisesti vierailevat tietävät että se ei varmasti ole kallein paikka teettää kyseinen työ, ja klubin jäsen taitaa saada vielä alennustakin.
Jos samaa hommaa menee teettämään pk-seudulla esim länsiautoon, tonnilla ei saa edes konetta auki ja siihen vielä originaali osat päälle. Veikkaan että hinta liki tuplaantuu.
Valitettavasti on niin että tonnareissa kai vasta vuodesta 1995/1996 lähtien tätä tasapainoakseli asiaa on paranneltu ja sen ikäiset tonnrit maksaa yleensä yli kympin. Tämäkään ei vielä poista ongelmaa ja remppa saattaa olla edessä vaikka vuosimalli olisi 1998. Automaattivaihteisto yhdistettynä suureen vääntömomenttiin tekee hallaa ketjulle.
Ja kuten aikaisemminkin todettu ketjua ei kannata korjata/kiristää vaan poistaa koko paska. Jos samassa yhteydessä laittaa koneen yläkertaa muutoinkin parempaan kuntoon niin hinta on tuo noin 1000-1200. Jos vaan onkii ketjun pois eikä uusi mitään on varmasti halvempi, mutta onko siinä mitään järkeä?
Automaattivaihteisto yhdistettynä suureen vääntömomenttiin tekee hallaa ketjulle.
Menee ehkä vähän turhanpäiväisen saivartelun puolelle, mutta väännöllä ei ole yhtikäs mitään tekemistä tasapainoakselien ketjun kestoiän kanssa, eikä automaattilaatikollakaan sen paremmin.
Ketjuja kuormittaa vain ja ainoastaan akselien kitkamomentit, akselien kulmakiihtyvyys ja akselien käynnin epätasaisuudesta johtuva momentti.
Ainoa asia mihin käyttäjä voi vaikuttaa on kulmakiihtyvyydet, eli kuinka konetta revittää, ja pyörimisnopeus. Automaatti ei ryntäytä konetta sen kummemmin kuin manuaalikaan, eli se ei muuta asiaa. Pyörimisnopeudella on merkitystä vain siinä mielessä että ketjuun vaikuttava voima on jatkuvuustilassa melkolailla vakio + käynnin epätasaisuus, pyörimisnopeuden mukana kasvaa taajuus jolla käynnin epätasaisuus vaikuttaa, eli väsyminen nopeutuu.
Automaattivaihteisto yhdistettynä suureen vääntömomenttiin tekee hallaa ketjulle.
Menee ehkä vähän turhanpäiväisen saivartelun puolelle, mutta väännöllä ei ole yhtikäs mitään tekemistä tasapainoakselien ketjun kestoiän kanssa, eikä automaattilaatikollakaan sen paremmin.
Ketjuja kuormittaa vain ja ainoastaan akselien kitkamomentit, akselien kulmakiihtyvyys ja akselien käynnin epätasaisuudesta johtuva momentti.
Ainoa asia mihin käyttäjä voi vaikuttaa on kulmakiihtyvyydet, eli kuinka konetta revittää, ja pyörimisnopeus. Automaatti ei ryntäytä konetta sen kummemmin kuin manuaalikaan, eli se ei muuta asiaa. Pyörimisnopeudella on merkitystä vain siinä mielessä että ketjuun vaikuttava voima on jatkuvuustilassa melkolailla vakio + käynnin epätasaisuus, pyörimisnopeuden mukana kasvaa taajuus jolla käynnin epätasaisuus vaikuttaa, eli väsyminen nopeutuu.
-J-
Sanomani perustui korjaamon edustajan empiiriseen aineistoon. Eli niiden autojen joukossa joihin remppaa on tehty, on enemmän turbollisia automaatteja. Minä en ymmärrä tekniikan päälle mitään, kunhan toistelen viisaampien puheita. Ja ajan saabia silloin tällöin kun uskallan....
Nuo korjaamot (sekä merkki että muut sellaiset) on varmaan kaikkein pahimpia hevosmiesten tietotoimistoja. Asentajat puhuvat mitä sylki suuhun tuo ja asiakkaat luonnollisesti uskovat, mutta loppujen lopuksi aika harvalta korjaamolta tänäpäivänä löytyy edes yhtä ihan oikeaa asiantuntijaa.
Jussi kirjoitti:Juu... en vittuillakseni korjannut tuota väitettä
Nuo korjaamot (sekä merkki että muut sellaiset) on varmaan kaikkein pahimpia hevosmiesten tietotoimistoja. Asentajat puhuvat mitä sylki suuhun tuo ja asiakkaat luonnollisesti uskovat, mutta loppujen lopuksi aika harvalta korjaamolta tänäpäivänä löytyy edes yhtä ihan oikeaa asiantuntijaa.
-J-
Juuri näin. Asentaja on edellispäivänä vetänyt rystyset verille jonkin automaattiturbotonnarin ketjua remontoidessaan, niin jo se seuraavana päivänä kiroaa asiakkaalle, että kaikissa automaattiturbotonnareissa on ketju aivan pa*ka. Mielenkiintoista olisi nähädä koko maan kattava merkkiliikkeiden tilasto tehdyistä remonteista. Siinä olisi jo vähän enemmän pohjaa spekuloinnille.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mulla on uudet osat k.o. remppaan, jotka sain Laakkoselta tingattua autokauppaan mukaan. Eli ketju, pyörät ja ohjurit ym. Mukana oli Laakkosen lähete, jossa mainittiin yhteishinta 1340,- €.
Ystäväni Saabilta vaihtaa osat kesällä firiksenä. Hän kertoi, että se on noin 12-14 tunnin homma josta heillä veloitetaan 70,- €/tunti. Siitä voitte laskea merkkiliikkeen korjauskulut.
Ystäväni informoi minua, että -92-93 malleissa on ollut karkaisemattomat pyörät, sekä heikko ketju. Mainitsi myös, että 200.000 on oikea aika vaihtaa rojut. (toisissa tosin kestänyt kuulemma 400.000)
Samalla kun homman tekee, niin kannattaa vaihtaa jakopään osat myös, vaikkei niissä vikaa olisikaan. Jakopään osat maksaa noin 300-400,-€
Oma tonnarini on siis 9000 CS 2,3 tbo, vm 1992, 180.000 km