Tuulilasin pyyhkijät

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Tuulilasin pyyhkijät

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minun 9K:ssa pyyhkijöiden liike on jotenkin vajaa. Ne pitää jättää vähän ylös, että liike riittää tarpeeksi pitkälle toisessa ääriasennossa. Niitä heilutellessa ei tunnu mitään ihmeempää klappiakaan. Mistähän kannattaisi lähteä paikallistamaan. Joku nivel tms.?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pyyhkijämekanismia parannettiin kesken 88-mallivuotta. Sitä ennen pyyhkijöissä on klappia, joka ei nailonholkkia vaihtamalla lopu - ei ainakaan minulla.

Pyyhkijänakselit on niitattu kiinni ~4 cm pituisiin kampiin, jotka liittyvät nailonholkeilla vivustoon, niittaukset löystyvät. Omastani oli korjattu ja korjattiin taas hitsaamalla niittaukset. Moottorikokoonpano ei ole riittävän jäykästi tuettu oikeanpuoleiseen pyyhkijään.

Kirjoitit että klappia ei ole - mutta mistä muustakaan se vajaa pyyhkäisyn pituus voisi tulla kuin klapista, ellei nuo 4 cm kammet lyhene.

Minun kuskinpuoleisessa pyyhkijässäni on viiksen päästä mitattuna edelleen ~10 cm klappia korjausyrityksistä huolimatta, mutta sen kanssa tulee toimeen, ennen oli enemmän :-) Oikeanpuoleisessa on pyyhkijänakselissa muutama milli päittäistä välystä, lienee lukkorengas lähtenyt paikaltaan tai tuostakin taas hitsaukset huonona.

http://townsendimports.com/Web/body_fol ... perpg1.gif
http://townsendimports.com/Web/body_fol ... perpg2.gif
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... rts_88.gif
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... index.html
Viimeksi muokannut jus, To Tammi 17, 2008 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jus kirjoitti:Pyyhkijämekanismia parannettiin kesken 88-mallivuotta. Sitä ennen pyyhkijöissä on klappia, joka ei nailonholkkia vaihtamalla lopu - ei ainakaan minulla.

Pyyhkijänakselit on niitattu kiinni ~4 cm pituisiin kampiin, jotka liittyvät nailonholkeilla vivustoon, niittaukset löystyvät. Omastani oli korjattu ja korjattiin taas hitsaamalla niittaukset. Moottorikokoonpano ei ole riittävän jäykästi tuettu oikeanpuoleiseen pyyhkijään.

Kirjoitit että klappia ei ole - mutta mistä muustakaan se vajaa pyyhkäisyn pituus voisi tulla kuin klapista, ellei nuo 4 cm kammet lyhene.

Minun kuskinpuoleisessa pyyhkijässäni on viiksen päästä mitattuna edelleen ~10 cm klappia korjausyrityksistä huolimatta, mutta sen kanssa tulee toimeen, ennen oli enemmän :-) Oikeanpuoleisessa on pyyhkijänakselissa muutama milli päittäistä välystä, lienee lukkorengas lähtenyt paikaltaan tai tuostakin taas hitsaukset huonona.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... embly1.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... embly2.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rts_88.gif
Ilman muuta jossain olevasta klapista varmaankin on kyse, mutta sitä ei merkittävästi tunnu. Ei ole sellaista vapaaliikettä, jonka luulisi olevan, kun kuitenkin sen verran puutuu liikeradasta. Sen takia asia juuri ihmetyttääkin.

Hyvä kuvat ja neuvot. Täytyy mennä tutkimaan lisää.
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Meitsilläkin 9k T-87:ssa lyhyt liike ja tuossa vapaastihengittävässä -87:ssa pidempi, olen tuota ihmetellyt saman vuosimallin vehkeitä ja lasinpyyhkijöiden liike erillainen???

Autot tuossa pihalla vierekkäin pitää vähän iltasella hypistellä nuita.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

ASTech kirjoitti:
jus kirjoitti:Pyyhkijämekanismia parannettiin kesken 88-mallivuotta. Sitä ennen pyyhkijöissä on klappia, joka ei nailonholkkia vaihtamalla lopu - ei ainakaan minulla.

Pyyhkijänakselit on niitattu kiinni ~4 cm pituisiin kampiin, jotka liittyvät nailonholkeilla vivustoon, niittaukset löystyvät. Omastani oli korjattu ja korjattiin taas hitsaamalla niittaukset. Moottorikokoonpano ei ole riittävän jäykästi tuettu oikeanpuoleiseen pyyhkijään.

Kirjoitit että klappia ei ole - mutta mistä muustakaan se vajaa pyyhkäisyn pituus voisi tulla kuin klapista, ellei nuo 4 cm kammet lyhene.

Minun kuskinpuoleisessa pyyhkijässäni on viiksen päästä mitattuna edelleen ~10 cm klappia korjausyrityksistä huolimatta, mutta sen kanssa tulee toimeen, ennen oli enemmän :-) Oikeanpuoleisessa on pyyhkijänakselissa muutama milli päittäistä välystä, lienee lukkorengas lähtenyt paikaltaan tai tuostakin taas hitsaukset huonona.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... embly1.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... embly2.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rts_88.gif
Ilman muuta jossain olevasta klapista varmaankin on kyse, mutta sitä ei merkittävästi tunnu. Ei ole sellaista vapaaliikettä, jonka luulisi olevan, kun kuitenkin sen verran puutuu liikeradasta. Sen takia asia juuri ihmetyttääkin.

Hyvä kuvat ja neuvot. Täytyy mennä tutkimaan lisää.
Todellakin....olen sitä testaillut aina kartturin pyyhkijästä. Siinä klappia ei juuri ole, mutta kuskin puolella oli lähes se 10 senttiä.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Pyyhkijä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Nostetaas vanha aihe esiin. Mites tuo koneiston pois otto sujuu -86 tonnarissa. Pitääkö puhallin moottori ottaa pis, jotta pääsee hyvin käsiksi.

Lakkasi kuskin puolen pyyhkijä toimimasta, kun yritin aamusti pistää päälle. Oli sulat jäätynyt lasiin ja kuului sellainen ilkeä pamaus :oops: ja vain apukuskin puolen sulka jäi toimimaan.

Tilasin uuden koko pyyhinkoneiston PCS:ltä (290kr :lol: ), mutta nyt pitäisi auto korjata väliaikaisesti kuntoon, kunnes osat tulevat.

EPC:n mukaan kyseinen osa oli muuten tarkoitettu 85-88 vuosimallin tonnareihin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mullakin on kuskinpuolen pyyhkijässä niin paljon klappia että normipituinen sulka nappasi usein kiinni matkustajan sulan päähän kun ei lähtenytkään liikkeelle ihan normaalisti. Piti laittaa lyhyempi sulka :roll:

Olisihan tuo hyvä laittaa kuntoon...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakaan automaattivaihteisessa ei tarvinnut puhallinkoteloa irrottaa, kun kytkinpääsylinteri ei ole häiritsemässä. Riitti että moottorin irrotti konsolista. Mahtaako PCS:stäkään saada alunperin 86-88-autoon tarkoitettua vivustua, vai tulisiko sieltäkin se uudemmanmallinen. Uudemmanmallinen on parempi, kannattaa laittaa sellainen samalla vaivalla :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

En tiedä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

En tiedä kumpi on, uudempi vai vanhempi, mutta SP:n sivuilla sopivuus on ilmoitettu välille 85-89.

Nykyisessä on sen verran välyksiä, että tuo n.35€ sijoitus ei tunnu kovin pahalta.

Onneksi tuo varsinainen ongelma johtui "yhdysakselin" irtoamisesta kuljettajan puoleisesta päästä. Korjauksena auttoi paikalleen laitto. Todennäköisesti irtoaa vielä uudestaankin, mutta toivotaan että kestää kunnes saan uudet osat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: En tiedä

Viesti Kirjoittaja jus »

9000LPT kirjoitti:En tiedä kumpi on, uudempi vai vanhempi, mutta SP:n sivuilla sopivuus on ilmoitettu välille 85-89.
Uudemmalta näyttää, kun on mustat nivelet.
Kuva

Vanhanmalliseen pystyy vaihtamaan niitä nailonholkkeja, mutta ei siitä minulla ainakaan mitään hyötyä ollut, vivuston välys säilyi samanlaisena. Nivelet pysyi minulla kyllä hyvin paikallaan, ei irtoillut. Eikä osuneet sulat toisiinsa. Nyt on hyllyssä vähänajetut holkit paljonajetussa vivustossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Viesti Kirjoittaja sabre »

sry. väärä puoli.
900i
Vastaa Viestiin