lämppäri taas

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

lämppäri taas

Viesti Kirjoittaja peepee »

No niin. Olen lueskellut foorumia ja jotenkin on jäänyt kuva, että tonskun puhallin ja kenno ovat ihan sikahankalia ottaa pois. Ko. syystä tuli operaatiota lykättyä siihen väliiin kuin pakko. No nyt kun hommaan aloin, niin eihän tuossa mennyt kuin tunti korkeintaan. Herää kysymys, ovatko täällä kirjoittelijat kädettömiä, vai onko muijan tonnari helpompi yksilö muihin verraten? (ei ilmastointia)

Harmina oli sopimuksen irtisanonut puhallin ja vuotava kenno, joka höyrysti kabiinin pahapäiväisesti. Nyt kun kaikki on saatu kouraan, on diagnoosi seuraava: kenno ei vuoda, vaan sen muovipäätyjen ja itse kennon väliset kumitiivisteet, jotka olivat pahasti perstuneet. Puhallin menee vaihtoon, hiilet ok, mutta ankkuri on kulunut täysin puhki. (enpä ole ennen nähnyt)

Ei näemmä pitäis uskoa kaikkea mitä lukee...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämppäri taas

Viesti Kirjoittaja jus »

peepee kirjoitti:onko muijan tonnari helpompi yksilö muihin verraten? (ei ilmastointia)
On helpompi. Olennaisesti helpompi ilman ilmastointia, tilaa on vaikka muille jakaa.
Ei näemmä pitäis uskoa kaikkea mitä lukee...
Kaikki mikä täällä on luettavissa ei ota aina huomioon juuri sinun (vaimon) autosi tilannetta, useimmissa täällä käsitellyissä tontuissa on ollut ilmastointi kiusana.

Ei se mitenkään mahdoton homma ole ilmastoidussakaan, mutta erityisen ahdasta on ilmastoidussa 80-luvun tontussa, jossa on imusarja korkealla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

"Kaikki mikä täällä on luettavissa ei ota aina huomioon juuri sinun (vaimon) autosi tilannetta."
-Joo en oletattanutkaan näin olevan. Oon vain saanut ihan väärän kuvan siitä, kuinka helppo/hankala homma itse asiassa on.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

sama homma on edessä tulevassa tonnarissani , voisitko pistää neuvoja? :D
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Nimenomaan ilmastoimattomassa se on "vanha ulos - uusi tilalle", ilmastoidussa joutuu tappelemaan ahtauden kanssa oikein urakalla. Pahin kaikista on oikeastaan kennolle menevät letkut, niissä tuntuu klemmarit olevan aina väärässä asennossa ja tonnarin ollessa suhteellisen iso auto ei tuonne kaivoon tahdo nähdä oikein mitenkään, ainakaan katkomatta polviaan. :D
EDIT: Ja siis nuo kennolle menevät letkut pitää irroittaa _ennen_ puhallinpömpelin irroittamista ja yllättäen laittaa takaisin vasta puhallinpömpelin paikalleen laiton _jälkeen_.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tobbana kirjoitti:Pahin kaikista on oikeastaan kennolle menevät letkut, niissä tuntuu klemmarit olevan aina väärässä asennossa
Tämä on ainoa puoli, minkä suhteen vanha tonnari on parempi kuin uusi. Vanhassa letkut tulee kennoon pikaliittimellä. Painetaan liittimen putkien välistä muovinipukkaa ja vedetään letkut pois kennosta. Ei yhtään mitään hankalaa tässä vaiheessa, eikä takaisinlaittaimenkaan ole kamalaa kunhan tarkistaa että liittimen O-renkaat on paikallaan 8)

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/k ... iiitin.JPG

Kaikki muu sitten ilmastoidussa, korkealla imusarjalla varustetussa vanhassa tontussa onkin sitten vähemmän mukavaa.

Tuolla muutamia linkkejä kennon tai puhaltimen vaihtamisohjeisiin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Kun oikein itsensä psyykkaa niin kahteen tuntiin homman hoitaa. Polvet ja kädet ovat verillä jne.
Kaikkein v...sin homma on saada puhallin takaisin kohdalleen, s....tanan ilmastoinnin kumisukka painaa, letkut vetää kennon vinoon ja läpän säätövipu on väärällä puolella. Tää on muuten hyvä töniä kohdalleen ½m pituisilla pihdeillä tai meisselillä.

Mutta se palkitsee kun ei enää vuoda eikä flekti kitise.

T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

No, toivotaan, ettei minun tarvitse tutustua siihen kylmäkoneen omaavan tonskun kennon/puhaltimen vaihtoon. Sellainenkin yksilö tuosta pihasta kyllä löytyy ja iän puolesta se voi tulla ajankohtaiseksi hetkenä minä hyvänsä.
Se on tuo 9tonttujen omistaminen sellainen viha-rakkaussuhde...mutta kun erotakaan ei malta.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Lainaan hieman tätä lämpäriä käsittelevää topic:ia kun tonnarissa ilmeisesti puhallin alkaa vedellä viimeisiään vikinästä päätellen.. kuin iso homma on siirtää toimivasta autosta toiseen automaatti-ilmastointi kaikkine heebeleineen? Johtosarjassa valmiit pistokkeet vai johtosarjan siirto? Onnistuuko kennot ja kompura siirtää irrottamatta letkuliitoksia, eli ilman kylmäaineen tyhjennystä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Minäkin lainaan:
Lämmintä tulee 27:lla, mutta miksei HI:lla puhalla kovempaa kun silleen aika vähän tulee vaan ilmaa? Viileetä saa kyllä hyvin puhaltamaan :?: Voisko olla jotain tekemistä ton kennon kanssa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kennot ja kompuran saanee jotenkuten siirrettyä kylmäaineita päästämättä jos purkaa lukkopellin ja syylärin yms. Johtosarjasta en tiedä.

Puhalluksen alempi teho HI asennossa johtuu siitä, että kaikki ilma ohjataan kennon läpi. LO-asennossa ilma virtaa olennaisesti väljempää reittiä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/lampovipu1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Joo kyllä se ihan normaalisti toimiikin kun vielä kokeilin ja kalibroin (akun vaihtoki oli vajaa kk sitten). Se puhaltaa siks kans hiljaa ku puhallus on AUTOlla koko autoon eli moneen suuttimeen, mutta kun paino <=> ja sulki vielä sivut niin johan alko keskeltä puhaltamaan.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Muuten, ilmastoidun tonnarin puhaltimen vaihdossa ei mene kuin tunti. Ei tarvii kuin leikata dremelillä se puhallinkotelo auki, tuuletin veke, uus tilalle, sikalla kotelo takas kiinni. Ei ehkä näytä yhtä hyvältä kuin orggis, mut siellä se akvaarion alla on eniveis. Mulla on kuviakin ko. operaatiosta, jos joku niitä kaipaa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

Noniin nyt on mullakin uus kenno paikallaan, ehkä ei tarttis enää haistella glykoolia ja pyyhkäistä tuulilasia sisäpuolelta, vaihdossa meni se 2 - 2.5 tuntia, mutta olenhan sen jo tehnyt ennestään...tässä 1996 vuotisess tuntuu olevan paljon enemmän tilaa, ei oo tarvetta purkaa niin paljon !
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Vastaa Viestiin