Konepelti jumissa (9000 CS)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Konepelti jumissa (9000 CS)

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Vaihdoin umpion lasin ja laitettuani umpion takaisin paikalleen ja pellin kiinni ei se enää aukea. Jalkatilan kahva on löysä, mutta vaijeri tuntuu kahvan ääriasennossa kireältä. Eli ikäänkuin avaussysteemi olisi moodissa "auki". No, ongelmahan tässä on se että pitäisi tuo pelti saada jotenkin auki. Vinkkejä? Nyrkillä maskin läpi? :)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...todnäk olet onnistunut saamaan tuossa umpiota vaihdettaessa vaijerin pois paikoiltaan niistä vivuista jotka ovat siinä maskin yläpuolella olevan päälypellin alla. Vivuthan kääntävät sitä lukituslevyä niissä reijissä, joihin konepellissä olevat tapit holahtavat. Huonompi homma.... ei tule äkkiä mieleen miten saisi ehjänä.. jos ei maskin raoista mahu sorkkimaan noita vipuja niin maski paskaksi ja pääsee noihin käsiksi.. romikselta sitte uusi maski tilalle. Muistaakseni ei maskia mahdu irroittamaan jos ei konepelti auki. Saattaisi onnistua siten, että katkoo pelkästäään ne maskin yläkiinnitysviritelmät ja kiinnittää jatkossa sen yläosan vain tylysti parilla rosteriruuvilla siihen yläpeltiin. Muilla vähemmän väkivaltaa vaativia ideoita?

Kantsii ehkä kokeilla vielä siten, että kaveri vetää vivusta ja toinen sälli yrittää hienoista väkivoimaa käyttäen nostaa pellin yles, kuitenkin välttäen konepellin kurttausta.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Ahtopaine kirjoitti:...todnäk olet onnistunut saamaan tuossa umpiota vaihdettaessa vaijerin pois paikoiltaan niistä vivuista jotka ovat siinä maskin yläpuolella olevan päälypellin alla.
Jepulis, näin luultavimmin kävi.
Ahtopaine kirjoitti: Saattaisi onnistua siten, että katkoo ne maskin yläkiinnitysviritelmät ja kiinnittää jatkossa sen yläosan vain tylysti rosteriruuveilla siihen yläpeltiin.
Yläkiinnitysviritelmistä toinen on jo valmiiksi melkein kokonaan poikki, joten ei olisi kamalan suuri menetys :) Yritän nyt kuitenkin vielä tuota alla olevaa ennen em. viritelmien lopullista tuhoamista. Kiitoksia neuvoista!

Ahtopaine kirjoitti: Kantsii ehkä kokeilla vielä siten, että kaveri vetää vivusta ja toinen sälli yrittää hienoista väkivoimaa käyttäen nostaa pellin yles, kuitenkin välttäen konepellin kurttausta.
Jos jollakulla on paremmin toimivia / paikat ehjänä pitäviä toimintaehdotuksia, olen pelkkänä korvana :)


Täältä löytyy jotain apuja englanniksi: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/inde ... bID=235570
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/inde ... bID=235743
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Saabilla pitäs olla työkalu tohon hommaan, sopiva koukku.
99T-museopeli
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Passi kirjoitti:Saabilla pitäs olla työkalu tohon hommaan, sopiva koukku.
Täytyy tässä sitten raahautua Hatanpään MetroAutoon kunhan kerkiän. Itse en onnistu maskia rikkomatta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Taitaa olla Hatanpäällä vain ooppeli-puoli metrosta, Lielahdessa on Saab-asiantuntijoita. Itse sain ainakin OG-satkusta ronkittua taskulampun ja paksun rautalangan avulla, mutta oli se vaivan takana...
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Pellin kumitiiviste on aivan maskin yläreunassa kiinni. Taskulampulla ei kykene näkemään mitään hyödyllistä. Jos tuota tahtoo sörkkiä niin tarvitseeko päästä käsiksi vain yhteen mekanismiin? Siis saako molemmat puolet vapautettua yhdestä paikasta? Ja millä kohtaa ne/se suurin piirtein on/ovat? Jos virittelisin jonkun koukun paksusta rautalangasta...

Lielahden ruuhkahelvettiin on ikävä joutua :)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kävin tuossa kurkkimassa korkeammalla viistokeulalla olevan CD:n pellin alle, ja nuo lukitusosat näyttävät olevan samat sekä tuossa että sinun CS-keulassa. Mutta tuossa Alfamerin kirjassa on kuva CS:n konehuoneesta ja näyttäisi että siinä tuo koko lukkopelti on niin erilainen että ne lukitusosat jäävät ikävästi piiloon. Pystyykö tiivistettä raottamaan millään että näkisi yhtään sisälle, siellä voisi näkyä lenkit joita kuljettajan puolelle nykimällä lukitus aukeaa kun samaan aikaan nostaa pellin reunasta, ja molemmat täytyy avata erikseen jos vaijeri on lipsahtanut. Sijaitsevat noin siinä umpioiden ja maskin välillä.

Ps. Sitä Paasikiven-Kekkosentietä ei kyllä mielellään ruuhka-aikana ajele... :?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Semmostakin voi koittaa että teloo kuskin puolen vilkun pois ja sitten pääsee vaijeriin käsiksi, siitä voi sitten koittaa nykiä. Vilkku on varmaan halvin osa tuhottavaksi.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Mulla rämähti kerran va. auton konepelti kiinni tuulessa ja joku räikkä tais jäädä toisen puolen alle. Konepeltiä ei saanu alas eikä ylös, no ratkaisu löytyi rautakangesta jolla hienovaraisesti käänsin pellin auki. Ihmetelin kovasti kun ei jäänyt edes jälkiä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: Konepelti jumissa (9000 CS)

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Giggsy kirjoitti:Jalkatilan kahva on löysä, mutta vaijeri tuntuu kahvan ääriasennossa kireältä. Eli ikäänkuin avaussysteemi olisi moodissa "auki".
Täällä kans konepelti jumittaa, mutta hartaasti TOIVON, että johtuis jäätymisestä kun oli kasa lunta pellin päällä. Mulla ainaki tuntuu, että systeemi olis "auki". Pitää vissiin odotella suojasäätä :?
9-5 2,3t -03
#2514
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

sama vika aikanaan

Viesti Kirjoittaja jmt »

Itsekin kokeilin säätää sitä vaijeria (tai kuorta) tunnokkaammaksi joskus ja päätin kokeilla säätöä pistämällä konepellin kiinni. Kiristämättä sitä kiinnitysruuvia :roll: .

No kuori luisti pitimen alta ja pelti ei tietenkään auennut hanikasta vaan piti alkaa sorkkia pitkällä ruuvarilla niitä vaijerilenkkejä auki ja pitkällisten yritysten ja anteeksiantamattomien naarmujen jälkeen (pellin sisäpuolella onneksi) sainkin pellin auki.

Toivottavasti ao. kuvat auttaa löytämään oikeat kohdat helpommin:

Kuva Kuva
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

lisää alkup. aiheesta

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

En osaa, olen saabisti
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Noniin, viimeinkin sain konepellin auki. Jostain syystä vaijeri oli edelleen sen verran löysä, saatuani sen uomiinsa, että jouduin siirtämään vaijerissa olevia palleroita. Noh, oikeanpuoleinen pallero ei suostunut liikahtamaankaan, ja kyllästyin sen vääntelyyn, joten käyttöön joka paikan apu eli nippusiteet. laitoin palleron ja vivun väliin vaijerin ympärille kiinni kolme nippusidettä molemmille puolille sen verran tiukalle etteivät luiskahda pallon yli tai vivun reiästä läpi :) Väliaikainen ratkaisu toki 8)

Nyt jos joku tarvitsee apua matalakeulaisen konepellin avaamisessa Tampereen seudulla niin ei muuta kuin privaa. Homma on ns. hallussa.

EDIT: runsaasti avusta ja kuvista. muchos appreciations.
En osaa, olen saabisti
Vastaa Viestiin