pätkii kiihdytyksessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

pätkii kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ongelma ilmenee vain täys- tai lähes täyskiihdytyksessä. Pätkii aivan kuin katkaisisi bensansyötön pikku hetkiksi kerran tai pari sekunnissa. Tod.näk ei sytkäpuolen vika koska ei kaasupoljin pohjassa pauku pakoputkessa.

Mikähän voisi olla vikana:
- bensapumppu
- bensasuodatin
- ahto(yli)painekatkaisija
-???

Olisko veikkauksia ?

IMM on vaihdettu kertaalleen ja poisti toisenlaisen häiriön mutta ei tätä.

Ja kyseessä siis 9000 2.0 t16 -88
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vedä kabiiniin lähtevä letku nippusiteellä tukkoon ja sitten kokeilemaan jos nykii niin ei ainakaan ole yp kytkimessä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Miten tulppien kunto ja milloin vaihdettu????Turbojen nykimis ja pätkimis ongelmat kannattaa aloittaa AINA tulpista!!!! 8O Sitten, sen jälkeen miettiä muita murheen aiheuttajia! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Itselläni on hieman samankaltaisia ongelmia...ahtoja laskee n.0,3 bar ja tuntuu selvä takertelu. Omassa tapauksessa en usko ylipainekatkaisimeen koska se on ohitettu yhdistämällä siihen potikkaan menevät 2 johtoa. Ahdot käyvät maksimissaan siinä 0.9 paikkeilla ja "välikaasulla" tuo tuntuu liikahtavan paremmin kuin lämä pohjassa. En oikein tuohonkaan nakutukseen jaksa uskoa mutta aattelin nostaa pensanpaineet 4 baariin niin katsotaan miten sitten käy.
Saab 9-5 2,0t -1999
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

ecopower kirjoitti:Miten tulppien kunto ja milloin vaihdettu????Turbojen nykimis ja pätkimis ongelmat kannattaa aloittaa AINA tulpista!!!! 8O Sitten, sen jälkeen miettiä muita murheen aiheuttajia! :wink:
Juu, samaa mieltä ollaan täälläkin. Uusilla OIKEILLA tulpilla ovat usein omien Saabien nykimisongelmat ratkenneet... :D
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

kopote12 kirjoitti:Itselläni on hieman samankaltaisia ongelmia...ahtoja laskee n.0,3 bar ja tuntuu selvä takertelu. Omassa tapauksessa en usko ylipainekatkaisimeen koska se on ohitettu yhdistämällä siihen potikkaan menevät 2 johtoa. Ahdot käyvät maksimissaan siinä 0.9 paikkeilla ja "välikaasulla" tuo tuntuu liikahtavan paremmin kuin lämä pohjassa. En oikein tuohonkaan nakutukseen jaksa uskoa mutta aattelin nostaa pensanpaineet 4 baariin niin katsotaan miten sitten käy.
Kannattaa ensiksi säätää ne peruspaineet oikeaksi eli 0.45bar. Nimittäin tuollakin heitolla tekee jo kummia.

EDIT:
Tuolla paineiden nostolla on pumppu sitten kovilla. Siitä oli juttua täällä. Minulla on vakio bensapaineet 2.5baria ja hyvin kulkee modatulla apc:llä. Näillä keleillä ja 98 tankissa maks piikki 1.5bar josta laskee samantien 1.2-1.3 ja heiluu sillä mukavasti jonka jälkeen kierrosten noustessa laskee reippaasti alle barin. Sanoisin että jossain muualla on vikaa jos joutuu bensapaineita nostamaan vakiokokoonpanolla.

EDIT2:
Niin pääsi unohtumaan että mulla on peruspaineet 0.6 ja lisäjousi hukkikselle mutta muuten perus T16. Tuo apc toimii paremmin korkeimmilla paineilla kun peruspaineet on n. puolet maks paineista.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Hyvähän toi on saada kuntoon, mutta näillä keleillä ja nastat alla ni ei tartte painaa ku neljännes et pito lähtee... pohjaan vaan :)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Mulla oli entisessä 2.3T tonnarissa samanmoista vikaa, kun piti ahtaa kunnolla (yli 1.2bar), niin alkoi nykimään/menemään tukkoon. Kaikenlaista koitin bensapumpusta lähtien, mutta ehjä DI-kasetti vasta korjasi tilanteen ja auto rupesi ahtamaan 1.6bar. 8) Eli auto rupesi käymään kolmella, kun ahtojen olisi pitänyt nousta... Oli aika veemäinen ja hankala vika.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

sieltä järvenpään mäkelän autostahan kai sai noita kassua johonki 178€
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Paljonko tuota vakio turbokonetta uskaltaa ahdattaa ettei mene liian laihalle ja pala männät paskaks? Tekeekö 1.2bar koneelle tuhoa? Ajattelin apc:tä alkaa ruuvaamaan jos saisi lisäheppoja!
Saab 9-5 2,0t -1999
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

kopote12 kirjoitti:Paljonko tuota vakio turbokonetta uskaltaa ahdattaa ettei mene liian laihalle ja pala männät paskaks? Tekeekö 1.2bar koneelle tuhoa? Ajattelin apc:tä alkaa ruuvaamaan jos saisi lisäheppoja!
95 tankissa, lämmin sää ja huono kuuleri niin varmasti nakuttaa tuolla paineella ja pienemmilläkin, mutta jos apc on kunnossa niin sehän ahtaa periaatteessa niin paljon kun pystyy ja suojaa konetta nakuttamiselta, edellyttäen tietenkin että kaikki siihen liittyvä on kytketty ja toimii. Eli niin kauan kun et koske K-potikkaan niin voit muuten roplata boksia melkein mielin määrin, netistä löydettyjen ohjeiden mukaan. Mutta ennen kun lähdet säätämään niin varmistu siitä että kaikki toimii vakiona kunnolla, peruspaineet on oikeat ja kone toimii hyvin, eli esim. ei pätki joillain kierroksilla.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ei viritetty ja tulpat juuri vaihdettu, ja sytkäosia jakajaa myöten vaihdettu varaosa-autosta jossa ei ajaessa samaa ongelmaa ollut.

Vikaan näyttäisi vaikuttavan moottorin lämpimyys, esim. tänään aamulla 15 min ajon jälkeen Piikkiössä motarille lähtiessä ei pätkinyt 50->100 täyskiihdytyksessä. Vasta jossain puolivälissä Turkua ja Helsinkiä alkoi pätikiminen, ekan kerran huomasin selvästi siinä Suomusjärven 50 tietyörajoituksen jälkeen jättäessäni perääntunkijapakun ylämäkeen ihmettelemään. Ei pätki kovin paljoa, tavallaan terävähköjä nykäyksiä. Ei mitenkään täysin poista kiihtyvyyttä mutta epämukavaa ja tietty antaa aihetta olettaa että jotain hajoamassa.
Vastaa Viestiin