Tonnari-saaga

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Tonnari-saaga

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Lokakuun ensimmäisenä päivänä piti lähteä risteilyn jälkeen kotiinpäin Turusta niin eikös tämä hyytynyt Turun satamaan. Itse töissä Tampereella joten pääsin vasta seuraavana viikonloppuna trailerilla autoa hakemaan. Ah ja voi, viisi senttiä liian kapea traileri joten tyhjin toimin kotiin. Seuraavan viikon tiistaina isäni kävi veljensä kanssa ison vuokratrailerin kanssa hakemassa auton.

No, seuraavana viikonloppuna vaihdoin kampiakselin asentoanturin ja kaikki oli taas ok. Kävin viikon töissä normaalisti ja auto pelitti hienosti. Kunnes sitten...

Lokakuun neljästoista päivä menin käymään kimppatallilla Porissa. Kun lähdön hetki koitti, pommi porsi jälleen. Tällä kertaa sytytys vaikutti olevan liian aikaisella ja ainoa mieleen tuleva vaihtoehto oli että se pahuksen anturi oli pettänyt taas. Laina-autolla Tampereelle ja toinen anturi tilaukseen...

Keskiviikkona pääsin vaihtamaan anturia, vaan eihän se niin helposti käynyt tietenkään. Kampiakselin hihnapyörä oli nimittäin melkolailla tiukassa joten jouduin improvisoimaan ulosvetimen jousipuristimista, reikänauhasta, vanhoista turvavöistä ja hallitunkista. Lähtihän se lopulta ja totuus paljastui...

Nyt tuli kiire löytää ehjä hihnapyörä. Tallin pihalla seisoi tuo allekirjoituksessakin mainittu '87 tonnari ja pikaisen #saab -kanavalla suoritetun kyselyn tuloksena todettiin että sen hihnapyörän _pitäisi_ sopia tuohon uudempaan. Parin tunnin tihkusateessa suoritetun jumpan jälkeen pyörä oli irti ja sopiihan se paikalleen. Vaan ei sovi sytytyksen triggerirengas vanhan malliseen pyörään. Kamat kasaan ja takaisin Tampereelle...

Kännykällä suoritetun irc-tiedustelun perusteella eräältä kerholaiselta löytyi sopiva pyörä asevelihintaan ja matkahuolto sai taas kuljetettavaa. Viikonloppuna pääsinkin niputtamaan auton ja se jopa toimi, ihmeiden aika ei siis ole ohi.

Nyt auto toimi jopa kaksi viikkoa, pääsin seuraavana viikonloppuna käymään sillä Helsingissä ja maksoin samalla hihnapyörän. Sopivasti kuukauden viimeisenä päivänä kävin vielä näyttämässä vehjasta konttorilla ja sain hylkäävän päätöksen...

Kunnes nyt perjantaina Porissa asuva kaverini kysyi pääsisinkö lähtemään töistä aiemmin, pitäisi lähteä autoa hakemaan jostain Porvoon lähettyviltä. Tottahan se kävi, tonnarikin oli jo pari viikkoa toiminut ongelmitta. Jäähdytysnesteen taso oli hieman alhainen ja oli ollut sitä jo pitkään mutta en ajatellut asiasta sen enempiä. Auto oli kuitenkin kesästä saakka hukannut hieman nestettä, mutta lisäyksen tarve oli onnettomat puoli litraa parin kuukauden välein. Siksi en niin huolestunut vaikka ajotietokone ilmoitteli että nesteen taso pitäisi tarkistaa. Kunnes...

Pääsimme Hyvinkään ohi ja olimme matkalla kohti Porvoota kun jouduimme pysähtymään liikennevaloihin. Ympärille nousi sankka valkoinen vesihöyry jonka läpi ei näkynyt mitään, kuului vain ankara kiroilu. Ei auttanut, matkan piti jatkua sillä eihän sitä ollut jäljellä määränpäähän kuin parikymmentä kilometriä. Perille päästiin ja auto ostettiin, Saabin paisuntasäiliö tankattiin täyteen kuten myös neljän litran vesikannu ja lähdimme ajelemaan kohti Poria. Päätimme kuitenkin varmuuden vuoksi ajaa Tampereen kautta, jos vaikka vuoto pahenisi ja auton joutuisi jättämään sinne. Ja pahenihan se...

Matkalla Askolasta Pirkkalaan pysähdyimme muistaakseni kahdeksan kertaa lisäämään vettä, jota taisi kaiken kaikkiaan kulua reilut 30 litraa. Lisäksi termostaatti joka oli jo aikasemminkin temppuillut taisi nyt mennä lopullisesti jumiin. Vi... siis harmitti aika paljon.

Tonnari oli siis pakko jättää nyt Pirkkalaan, tuohon kerrostalon parkkipaikalle. Alavesiletku vain auki, vedet pois koneesta ja konepelti kiinni. Nyt alla on taas laina-auto. Pitänee ensi viikonloppuna hoitaa auto trailerin kanssa Poriin ja tallille että pääsee itse tekemään remppaa, korjaamolle ei viitsi maksaa tupakinpoltosta.



Kieltämättä kiinnostaa nähdä miten saaga jatkuu tulevaisuudessa :?
Viimeksi muokannut Mawerick, Su Elo 16, 2015 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus tonnariin. :?
Corvette C5
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Voimia, jaksamisia, tsemppiä jne...
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Japso kirjoitti:Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus tonnariin. :?
OT meni kyllä siguksi.. Mutta ah sitä tunnetta kun tonnari toimii :) Jaksamista threadin aloittajalle..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tsemppiä ja jaksamista täältäkin suunnasta!

Saagasi sisältää aika monta yhtäläisyyttä oman tonnarihistorian kanssa:
-Cherry Red turbo-cc, jonka Porissa asuessani ostin Porvoosta
-alkuperäinen käyttötarkoitus Pori-Tampere-välin liikkuminen
-kampuran anturin leviäminen kerrostalon pihaan Tampereen päässä (talli totta kai Porissa...)
-turha sovittaminen 5cm liian kapeaan traileriin --> homman siirtyminen viikolla eteenpäin. Talvirenkailla olis mahtunut, mutta onneksi ehdin juuri vaihtaa 205 16":set alle...

Kansipahvi ei minulta ole lauennut, mutta joskus on kyllä tienpäällä vettä lisäilty, kun ahtimen luota se 3cm vesiletku vuosi, lähteissä vähemmän, 100km päässä enemmän. :roll:

Jos yhtään lohduttaa, kyllä se aurinko alkoi lopulta paistaa meikäläisen risukasaan; takana on nyt 5 yhteistä vuotta ton cc:n kanssa, ja kaiken kaikkiaan olen pirun tyytyväinen; aina on tuon anturihomman jälkeen päästy matkaan, kun on ollut tarvis. Autoon käytetty vaiva on ollut enemmänkin oma-aloitteista kosmeettista ehostusta tai teknistä "parantelua" / varustelua. Osa remonteista onkin sitten ollut omien tekemisten korjailuja... :oops:

Nyt pitäisi cc:stä luopua, mutta ei oikein osaa: Aero kun ei ihan täysin korvaa tuota vanhaa. Aerossa lähinnä ajettavuus ja kulkupuoli jäävät heikommiksi, mutta esim. melutasolta ja sivistyneisyydeltään se on tietty ihan toista luokkaa. Kyllä cc kuitenkin useimmiten TLC:nsä ansaitsee!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

tsemppiä täältäkin! hiljalleen hyvä tulee... 8)

vähän ot:tä noista "liian kapeista trailereista" täältäkin... tonnari ei millään sopinut 80-luvun alussa itse tehtyyn raileriin...pienestä kuitenkin kiinni. jep, neronleimaus ja romun vararengas alle sekä vetoautosta (myös 9000) toinen vararengas alle. johan mahtui, kylläkin niin että vauhdilla railerille kumit laitoihin narskuen.... :D osui kohdalleen...
Yamaha FZ1-N -08
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kiitos kannustuksesta. Sitä nimittäin tarvitaan, laina-autostakin on nyt yhdessä renkaassa patti kyljessä. Aika lujaa tuntuu menevän tänä syksynä :mrgreen:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Auto saatiin trailerin kanssa Poriin laitettavaksi. Kansi oli jopa suora joten homma meni suht ok. Mitä nyt vesipumppu tiputteli vähän niin aattelin että laitetaan uusi...

En vain ottanut huomioon sitä seikkaa että uusikin vesipumppu voi olla paskana, ilmeisesti joku italiaano ei ole laittanut pumpun akselille tiivistettä lainkaan sillä vedet tulevat norona pihalle vaikka kone ei ole edes käynnissä :roll:

-> taas laina-autolla töihin...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä lohduttava kertomus eräästä "tontusta"

..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.

Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.

Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.

Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.

Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.

Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.

Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.

Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )

Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.

Ja sitä paitsi SELLAISTA AUTOA EI OLE TEHTY JOKA EI MENISI RIKKI.
( ainakaan minulla ei ole vielä ollut sellaista.. )

Ja tarina jatkuu....
Eräänä kauniina päivänä ajelin kohti Helsinkiä, Lahden moottoritiellä laskettelin menemään 9-5:sen perässä.
Ajattelin että pitäisiköhän pyyhkäistä ohi, ( mutta mutta )
Nykäys...tärinä....nykäys...tärinä....vauhti hiipuu, eli ei ohitusta
tällä kertaa.
Sama vetari poiki toisen tai kolmannen kerran kuin tuolla aiemmin.
Ja tämä kaikki johtui tuosta viallisesta askin boori akselista
( tämän boorin sain korjattua ostamalla uuden automaatti lootan )
Ja vaihdon yhteydessä kannattaa tarkastaa se VETOLEVY tms...
Sekin nimittäin rupesi pitämään meteliä vaihdon jälkeen, ja taas otettiin
laatikko irti.

Lisätään vielä listaan joitakin vaihdettuja romppeita.
DI-Kasetti, IMM, Takajarrulevyt+palat, Vesipumppu, Laturin säädin/hiilet,
Lämmityslaitteen hiilet, Kompressori ( etulaippa ), Sisäilman lämpötila
haistelija, Pakoputki ( kaksi takimmaista pätkää ), Keskipakosäätäjän
tiivisteet, pari kappaletta matolaatikoita.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jaa niin joo...

Joku letku tms. on jostain vielä irti tai muuten huonosti paikoillaan sillä tyhjäkäynti ontuu eikä oo alipainetta kunnolla. Bypass-venttiili pitäis varmaan vaihtaa varmuuden vuoksi. Lisäksi huomasin eilen että jos kiihdyttää pakkovaihteella niin loota ei vaihda isommalle vaan kone menee rajoittajalle asti. Jos muistan oikein, pitäisi isompi pykälä tuossa tilanteessa vaihtua kuitenkin :?

No, liikkuu se sentään siedettävästi:
http://www.youtube.com/watch?v=gDbQskncn8s
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kylläpäs on sulla "ohjelmaa" piisannu! :( ...kiitettävästi olet kuitenkin jaksanut uskoa lentovehjeksen uuteen nousuun ja varmasti on vieny myös melkosesti massia tuo.

Täytyy meikäläisen olla varmaan todella tytyväinen omiin baaseihin, kun ei viä mitn. matkan&veret seisauttavaa ole ikuna sattunu. Kyllähän noita kuluvia osia on vaihettu toki urakalla ja vähän muutakin on toki tehty mm. aski lageroitiin uusiksi. Täytyy kenties teettää tuo tasapainoketjun poisto, akselien oikeaan asentoon pulttaus ja ylimääräisten öljyreikien tulppaus ens kesänä... pääsee tuostakin peikosta sitten eroon.

Tonttu puskee menemään vakaasti kelissä kuin kelissä... vakkari päällä on kuin soffalla istuis. Ei tästä luopua kyllä halua... mutta eipä liene ihan het edessä, kun en näköjään kykene edes tuota satkua pistämän kiertoon :oops:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:huomasin eilen että jos kiihdyttää pakkovaihteella niin loota ei vaihda isommalle vaan kone menee rajoittajalle asti. Jos muistan oikein, pitäisi isompi pykälä tuossa tilanteessa vaihtua kuitenkin
Jos kiihdytät pakkokolmosella, käytettävissä on vaihteet 1, 2 ja 3. Ei kuulukaan mennä neloselle. Sehän sen pakkovaihteen idea juurikin on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:huomasin eilen että jos kiihdyttää pakkovaihteella niin loota ei vaihda isommalle vaan kone menee rajoittajalle asti. Jos muistan oikein, pitäisi isompi pykälä tuossa tilanteessa vaihtua kuitenkin
Jos kiihdytät pakkokolmosella, käytettävissä on vaihteet 1, 2 ja 3. Ei kuulukaan mennä neloselle. Sehän sen pakkovaihteen idea juurikin on.
Eikös yleensä laatikoissa kuitenkin ole suojatoiminto joka pakottaa seuraavan pykälän sisään jos kierrokset menevät punaiselle? Ainakin ammoisessa 929 Mazdassa oli moinen...

Eipä tuolla silti merkitystä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

ensi alkuun oma muistikuva on että sillä pykälällä mennään mikä on valittuna, eihän silloin esim. moottorijarrutuskaan oikein pelaisi oikeasti jyrkässä mäessä.
Tosin alaspäin ei vaihda ennen kuin vauhti on sopiva, eli esim. D:ltä kestää lykätä 1:lle 120 vauhdissa, ei vaihda ennenkuin vauhti on sopiva.
Tämä siis -96 automaatissa.

Rami
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:Tontun tomaatti vaihtaa HETI 3:lle, jos D:ltä vetäiset esim. 1:lle. 3:lta pienemmälle vaihtaa vasta"sopivassa vauhdissa".
Näinhän se voi olla, en rupea väittämään vastaan kun en ole yli 120 vauhdissa tuota kokeillut enkä tiedä mihin asti tuo 3 vetää.
****
VAG
Vastaa Viestiin