Kytkimen pääsylinterikö?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Kytkimen pääsylinterikö?

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Eli tuommoinen vuosimallin -89 9000, ja kytkin ottaa ihan alhaalta, jos ottaa. Jos ei ota, niin sen saa vähän ottamaan painelemalla sitä useita kertoja nopeasti siihen asti kuin se alkaa ottamaan. Sitten seuraavalla polkaisulla se usein alussa ottaa, mutta jos pitää vähänkin aikaa pohjassa niin ei taas enää ota. Koitin tuota alipainepumpulla työsylinterin nipasta ilmata, mutta eipä tuosta ollut hyötyä. Nestettä tuli melko nihkeästi.

Eli jos tuo on pääsylinterin vika, niin puretaanko se kokonaan jalkatilasta käsin? Pitääkö mitään purkaa edestä, ja pitääkö koko sylinteri irroitella? En oikein haulla löytänyt tuohon sylinterin irroitukseen ohjeita. Pitääkö jotakin tukkia/irroitella ettei kytkinnesteet valu jalkatilaan? Onko tuossa ylipäätään mitään hankalaa?

Tero.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
^tossa enemmän tarinaa... Mut helppo homma se sylinterin vaihto, polkimen sokka irti, sylinterin mutterit irti, letku piheil puristukseen, letku ja putki irti ja uus sylinteri tilalle ja kasaan...
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Luuletko että tuo vikakuvaus sopii pääsylkkään? Ilmeisesti tuo pääsylinterien letkujenkin irroitus tehdään jalkatilasta käsin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

89-autossa pääsylinteri on akvaariossa tuulilasinpyyhkijämoottorin vieressä, joten jalkatilassa ei ole letkuja, vain poljin.

http://kotisivu.mtv3.fi/jus/9000_clutch_replacement.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

jus kirjoitti:89-autossa pääsylinteri on akvaariossa tuulilasinpyyhkijämoottorin vieressä, joten jalkatilassa ei ole letkuja, vain poljin.

http://kotisivu.mtv3.fi/jus/9000_clutch_replacement.pdf
Niinhän tuo näytti olevan. Helppo purkaa. Sylinterin kumit oli ihan ehjät, ehkä vähän veltot. Liekkö oli väärä korjaussarja kun jäi ainakin yksi kumi ja metallinen prikka yli. Ilmasin klemmarin ja kumirukkasen avulla kompuralla, ja hyvin tuo nyt näyttäisi toimivan. Kiitos avusta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tero76 kirjoitti:Liekkö oli väärä korjaussarja kun jäi ainakin yksi kumi ja metallinen prikka yli.
Sama Motonetin 84-6514-korjaussarja menee vanhatontun ohella 99/90/900:n kytkimeen. 90:ssä jäi reiätön kumitiiviste yli, mutta prikalle löytyi paikka.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/90/122_2266_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Tuossa oli kaksi prikkaa, joista toinen jäi yli.

Eilen menin autoa hakemaan, niin tuo kytkin oli taas rimpula. Jotenkin tuntuu että se vika olisi pääsylinterissä, kun se poljinta nopeasti vatkaamalla aina kerran toimii. Vai liekkö vaan toiveajattelua. Eikös tuo työsylinterin vaihto purata laatikon?
Vastaa Viestiin